Roksan's set

Gestart door Roksan, mei 24, 2009, 07:37:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roksan

Zo het werd tijd om een eigen topic te openen om mijn nieuwe monitor luidsprekers te laten zien. Het gaat hierbij om de Troels Seas super mini monitor met de SEAS W15CY001 bas/midden toner en de HIQUPHON OWI tweeter. Het ontwerp is hier http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm terug te vinden.

Hiervoor speelde ik, met heel veel plezier, met de Heco Celan 700 die ik ietwat gemodificeerd had. Waarbij vooral de Clarity Caps in het filter een flinke verbetering opleverde. De monitor's had ik eigenlijk nooit gehoord. De Hiquphon tweeter wel en daarvan was ik erg gecharmeerd. Een in mijn oren erg mooie tweeter met een zijdezacht hoog, mooie detaillering en niet al te aanwezig maar ook niet te laid back.

De Seas bas / mid unit kon ik nog niet, maar uit diverse ervaring op het net wordt deze als zeer positief ervaren.

Waarom een overgang van grote staanders naar kleine monitors?
Hoewel ik altijd met veel plezier naar de Heco's heb geluisterd, hadden ook deze een probleem met de akoestiek bij mij in de woonkamer. Een dreunend laag. Zo'n lekker peak rond de 100 Hz. Deels komt het omdat de Heco's in de curve ook een dergelijk peak hebben, maar vooral door de woonkamer met open keuken. Stonden ze 1 meter vanaf de muur dan was het een stuk minder. Ook met luidsprekers die ik hiervoor gehad heb, speelde dit probleem. Een tweede reden is, dat de Heco's echt los komen op wat hogere volumes en ik dat eigenlijk zelden speel.

De Monitors
Zoals jullie kunnen zien zijn de monitors in notenhout uitgevoerd. De standaards waar ze op staan zijn van Custom Design en ook in noten hout. Het filter (helaas geen foto van) zijn opgebouwd uit Jantzen spoelen en Clarity Caps (SA) condensatoren (de goedkopere Jantzen condensatoren kunnen mij niet zo bekoren). Als bron dient een Roksan Caspian versterker en CD speler.
De monitors zijn nu een aardig tijdje ingespeeld en ze klinken nu echt zalig. Ze zijn wat minder geschikt voor Rock muziek of techno, maar het soort muziek (Mike Oldfield, Tracy Chapman, Celtic Woman, Diana Krall, Friedemann e.d.) waar ik naar luister is een waar feest. Mooie detaillering maar zonder dat het te veel wordt. Vooral het midden gebied en stemmen is heel mooi en klinkt natuurlijk. Ze weten de ruimte waarin gespeeld wordt mooi af te beelden en als je je ogen dicht doet, voelt het net alsof je er bij bent  ::). Het zijn absoluut geen dynamiek monsters (zoals de Heco's) en hebben dan ook niet de impact als je naar groots rock concert zit te luisteren. Maar als de sfeer van het concert wat intiemer wordt, zoals bijvoorbeeld bij Trijntje Oosterhuis, dan hoor je weer de liefdevol gemixte details, de ruimte en de ambiance. Je hoort het publiek zitten op de stoelen, het gekuch, het gepraat.

Ik heb voor ondersteuning in het laag een B&W ASW 610 subwoofer. Maar vaak heb ik deze gewoon uit staan. Eigenlijk zoek ik nog een mooie oplossing om het sub laag van bij monitors weg te halen. Dus misschien weet iemand hier nog een mooie en betaalbare oplossing voor?


KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Davey

Prachtige set. De test is geslaagd  ;)

Roksan

#2
Citaat van: Davey op mei 24, 2009, 07:43:42
Prachtige set. De test is geslaagd  ;)

Inmiddels is er ook wat meer tekst geplaatst  ;)
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Davey

Citaat van: Roksan op mei 24, 2009, 08:10:05
Inmiddels is er ook wat meer tekst geplaatst  ;)

Ik zie het  ;D. Leuk stukje om te lezen. Je sub is naar mijn idee een hele mooie in je set. Je hebt tegenwoordig een klein kastje die je tussen je processor en sub kan plaatsen. Misschien is dat een oplossing voor je http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=88187.0

Roksan

#4
Citaat van: Davey op mei 24, 2009, 08:31:54
Ik zie het  ;D. Leuk stukje om te lezen. Je sub is naar mijn idee een hele mooie in je set. Je hebt tegenwoordig een klein kastje die je tussen je processor en sub kan plaatsen. Misschien is dat een oplossing voor je http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=88187.0

Die trok ook al mijn aandacht. Alleen volgens mij filter die niet naar de monitors toe. Ralf heeft (of had) oog een mooie Velodyne equalizer te koop staan. Alleen helaas heeft mijn vrouw nog steeds haar veto uitgesproken  :(
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

yorkie13

hoi
de sms-1 is een dure oplossing
misschien is dit iets voor je, de reckhorn F!
die kan het laag weg filteren, stereo dus,via interlinks in en uit

http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=f1

ik heb er eentje staan in een hoekje, mag weg voor 30 euro inclusief verzending

Roksan

Citaat van: RA SUBS op mei 24, 2009, 16:05:10
hoi
de sms-1 is een dure oplossing
misschien is dit iets voor je, de reckhorn F!
die kan het laag weg filteren, stereo dus,via interlinks in en uit

http://www.reckhorn.com/index.php?ln=de&prod=f1

ik heb er eentje staan in een hoekje, mag weg voor 30 euro inclusief verzending

Bedankt voor de tip, misschien is dit wel iets om uit te proberen. Alleen vraag ik me af, hoe deze verder het geluid beïnvloed? De SMS-1 lijkt me een veel audiofieler oplossing. Is die trouwens nog steeds te koop? Het lijkt mij een erg mooi apparaat. De fixed crossover van 80 Hz zou net mooi zijn.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

celerontje

#7
Er stond een SMS-1 voor een heel mooi prijsje te koop op dit forum, je bent net wat te laat... :(
EDIT: Je hebt nog een kans, hij is nu gereseveerd door Gabor, HURRY! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Roksan

Even een kleine update. A.s. zaterdag mag ik een Creek Classic 5350 SE versterker met CD speler lenen van een winkel uit Alkmaar. Verwachting is dat deze muzikaler gaat spelen op de monitors dan de Roksan. Ben zeer benieuwd of het een mooie match gaat worden.

Iemand op het forum toevallig ervaring met de Creek's?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

yorkie13

#9
heb je een PM over een MJ acoustics reference 1 mkII actieve subwoofer gestuurd

Roksan

En inmiddels staat het alvast heerlijk in te spelen en op temperatuur te komen.....  :wub: :wub:
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

De Creek set heeft inmiddels een vaste plek gekregen bij mij thuis. Klinkt heel neutraal en open. Maar is zeker niet klinisch of scherp. T.o.v. de Roksan is de plaatsing beter, duidelijker aan te wijzen en vaster op een plaats. Nils Lofgren live acoustic is echt een waar feestje. Je hoort duidelijk de vingers over de snaren gaan. De 3D plaatsing is net weer effe mooier.

De Roksan versterker heeft inmiddels een nieuw baasje gevonden. Nu de CD speler nog.

En ja foto's worden zeker nog gemaakt!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

daand

Ik heb eventueel een CD53 te koop indien je interesse hebt.

Audia


Speel je nog steeds met de Transparent Musiclink Plus?
Is dat een goede match met je Creek set?
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

Roksan

Citaat van: Audia op maart  2, 2010, 23:01:15
Speel je nog steeds met de Transparent Musiclink Plus?
Is dat een goede match met je Creek set?

Ja daar speel ik inderdaad nog steeds mee. En tot volle tevredenheid.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

Er is inmiddels al e.e.a. veranderd aan de setup. Er is een Metrum dac gekomen en een dune prime speler. De Creek cd speler is verkocht. Vandaag ga ik een "nieuwe" tweedehands versterker halen. Ben benieuwd wat deze gaat brengen. Het is in ieder geval eentje met ingebouwde DSP waarmee ik hopelijk eindelijk het laag probleem kan aanpakken.

Wordt vervolgd...........
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

yorkie13

Ga je dus een HT receiver gebruiken, of wordt het een Lyngdorf ??

DSP kan een deel van je laagprobleem verhelpen, echter blijft het heel lastig e.a. goed aan te pakken.

Luisterpositie 1/2 m naar voren of achter wil ook nog wel eens helpen.

Roksan

#17
Het is geen receiver geworden en ook geen Lyngdorf. Maar een Harman Kardon HK-990. Deze kon ik voor een mooie prijs tweedehands overnemen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

#19
En natuurlijk ook de eerste ervaring posten.

Toen ik deze versterker te koop zag staan, twijfelde ik erg. Harman Kardon heeft momenteel de reputatie als Harman Karton, of te wel de producten die ze de laatste jaren maken, kunnen niet in de schaduw staan van hun hun vroege jaren (de avr 7300 is misschien een uitzondering hierop).  Hun focus ligt nu vooral op receivers en 5.1 setjes. Of en toe een nieuwe cd speler en heel soms een nieuwe stereo versterker. De Creek die ik heb (en nu in de verkoop staat), heeft een veel betere reputatie dan de HK producten.

Maar waarom dan toch de gok? Ten eerste de prijs, die was gewoon scherp. Ten tweede de ingebouwde DSP, sub aansluiting en mogelijkheden. Ten derde, de opbouw. Zoals je op de foto's hierboven ziet, is de versterker heel mooi gebouwd. Ieder kanaal zijn eigen trafo, e.d. Ten vierde op het web zijn toch wel positieve berichten te lezen. Reviews zijn natuurlijk niet zaligmakend. Maar dit alles bij elkaar vond ik het wel de moeite waard om de gok te wagen. Mocht het verkeerd uitpakken dan kan die altijd weer de verkoop in.

Na aansluiten, de Dune rechtstreeks op de interne DAC van de HK, de eerste schrik. Geen geluid. K*t, toch een miskoop gedaan? Toen ik hem ophaalde speelde hij wel. Maar dat was effe snel via analoog. De metrum DAC ertussen. Ook deze reageerde niet. Dus moest het wel de kabel zijn.......

Kabel gemaakt, tweede poging.

Eerste tonen van Mike Oldfield, Tubalar Bells. Hmmm, de belletjes klinken wel heel mooi ruimtelijk. En het laag is wel erg mooi onder controle. De Seas woofertjes staan nu veel rustiger te spelen. Een tijdje zitten spelen met de DSP en de microfoon. Het laag af gefilterd op 40 Hz (daaronder doet mijn monitors toch niet zo veel) en de EQ instelling alleen op het laag.

Hé de piek rond 100 - 120 Hz in de woonkamer is weg.
En het stereobeeld is nog breder, maar vooral dieper geworden. Het lijkt wel of de woonkamer gewoon wat meer ruimte heeft gekregen. En de focus van de stemmen is een stukje verbeterd.
Maar wat nu ook vooral weer opvalt, is de controle die deze versterker heeft. Alles blijft gewoon strak en rustig. Nergens wordt een toon te veel benadrukt. Het klinkt gewoon neutraal en mooi gedetailleerd.

Met dit mooie weer nog niet al te veel kunnen luisteren. Maar de eerste indrukken zijn dusdanig positief dat de Creek in de verkoop is gegaan. De winst dat de irritante pieken in het laag nu eindelijk weg zijn, is in mijn woonkamer al een absoluut pluspunt.

Wordt vervolgt.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Kingpin

#20
Citaat van: Roksan op mei 22, 2011, 08:18:28
... Het laag af gefilterd op 40 Hz (daaronder doet mijn monitors toch niet zo veel) en de EQ instelling alleen op het laag.

Hé de piek rond 100 - 120 Hz in de woonkamer is weg.
En het stereobeeld is nog breder, maar vooral dieper geworden. Het lijkt wel of de woonkamer gewoon wat meer ruimte heeft gekregen. En de focus van de stemmen is een stukje verbeterd.
Maar wat nu ook vooral weer opvalt, is de controle die deze versterker heeft. Alles blijft gewoon strak en rustig. Nergens wordt een toon te veel benadrukt. Het klinkt gewoon neutraal en mooi gedetailleerd....
40 Hz filtering op je monitors is echt veel te laag. De piek die je hebt rond de 100-120Hz wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je sub icm plaatsing/woonkamer.
Als je sub geen EQ aan boord heeft zou je eens kunnen overwegen om een losse EQ voor de sub te plaatsen en dan filteren rond de 70-80Hz.
Verder erg mooie set hoor.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Citaat van: Roksan op mei 21, 2011, 08:30:59
Het is geen receiver geworden en ook geen Lyngdorf. Maar een Harman Kardon HK-990. Deze kon ik voor een mooie prijs tweedehands overnemen.

Heb even wat recensies doorgenomen van dit apparaat.
Lijkt me echt een heel mooie versterker!!
Ik ben benieuwd hoe hij klinkt..................
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Roksan

Citaat van: Kingpin op mei 22, 2011, 09:22:31
40 Hz filtering op je monitors is echt veel te laag. De piek die je hebt rond de 100-120Hz wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je sub icm plaatsing/woonkamer.
Als je sub geen EQ aan boord heeft zou je eens kunnen overwegen om een losse EQ voor de sub te plaatsen en dan filteren rond de 70-80Hz.
Verder erg mooie set hoor.

Dank je wel voor je tips. Alleen ik speel juist zonder sub. Vandaar dat ik alles onder de 40 Hz wegfilter. Het geeft de bas/mid speakers net wat meer rust. In sommige muziekstukken zal ik dit sub laag misschien wel missen. Ik wil op termijn misschien weer een sub aanschaffen. Wat het wordt, weet ik nog niet. Die ik tot nu toe had, waren het uiteindelijk toch niet. Misschien een mooie compacte zelfbouw sub.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Kingpin

Citaat van: Roksan op mei 22, 2011, 11:45:08
Dank je wel voor je tips. Alleen ik speel juist zonder sub. Vandaar dat ik alles onder de 40 Hz wegfilter. Het geeft de bas/mid speakers net wat meer rust. In sommige muziekstukken zal ik dit sub laag misschien wel missen. Ik wil op termijn misschien weer een sub aanschaffen. Wat het wordt, weet ik nog niet. Die ik tot nu toe had, waren het uiteindelijk toch niet. Misschien een mooie compacte zelfbouw sub.
Ok, ik had begrepen dat de sub meespeelde vandaar de filtering.
Is het dan niet verstandig om de fronts op fullrange te zetten als je toch niet met sub speelt?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

#24
Zo weer een update in mijn topic met foto's!!!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO