Zidoo Z9X PRO 4K Media Player analoog 2 kanalen audio uit

Gestart door Barry2001, december 11, 2023, 09:00:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barry2001

Beste mensen,

Zal eerst even schetsen zoals ik nu naar films/series/TV kijk: Ik gebruik een Humax digitale ontvanger om tv te kijken, wat op te nemen, etc. Voor films series gebruik ik een AC Ryan media player, waar ik aan de usb poort een harde schijf hang met content.
Als beeldweergever heb ik een tv en een beamer. Ik heb geen AV receiver, om eea te kunnen schakelen naar tv en/of beamer gebruik ik dit schakelkastje: https://www.bol.com/nl/nl/p/sbvr-chj1-hdmi-matrix-4k-switch-en-splitter-met-afstandsbediening-4x2/9200000131373882/ . Gaat prima, nog geen probleem mee gehad.

Audio pik ik rechtstreeks van de media speler, van de analoge uitgang. Stereo, dus geen meerkanaals, wat vervolgens de audio versterker in gaat.

Probleem is nu de AC Ryan media speler, die kan veel moderne codecs niet afspelen. Steeds vaker zie ik bij gedownloade content geen beeld, tijd voor wat anders.

Op het forum komt vaak de Zidoo Z9X voorbij https://www.sossolutions.nl/zidoo-z9x-pro . Lijkt me een prima apparaat voor wat ik wil, maar ik zit even met de audio.
Zidoo.png

De AV OUT uitgang, komt daar analoge audio uit? En als het content meerkanaals audio heeft, kan dit dan worden teruggebracht naar stereo 2 kanaals?

Alvast bedankt voor het meedenken!



reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Barry2001

Nee, want mijn audioversterker heeft alleen analoge ingangen, geen hdmi.

SpeedyAndré

#3
De AV uitgang is een 3,5mm jack (4 ringen) met stereo en cvbs (video).
Het is een downmix van meerkanaals zoals ook je andere spelers doen.
Eventueel kan je hdmi switch stereo audio via een jack geven of je neemt een soundbar met hdmi ingang.
Zidoo is prima, een van de weinige merken aan de top op dit moment.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Barry2001

4 ringen, ach natuurlijk, video (composiet) en audio gecombineerd. Dan kan ik daar de audio (stereo) vanaf halen.

Soundbar kan, maar het geluid in de kamer is meer op stereo gericht, een foto waar eea duidelijk wordt:

Final8.JPG

Aan het plafond hangt het scherm voor de beamer, in de witte kast achter de audio zit de tv. Als ik de audio van de Zidoo afhaal en rechtstreeks in de audio versterker prik kan ik deze opstelling gebruiken, zoals ik dat nu ook doe.
Het downmixen van het geluid gaat nu op de AC Ryan niet altijd goed, soms hoor ik alleen het achtergrond geluid en geen fronts. Kun je daar nog wat op de Zidoo aan instellen? Bij de AC Ryan kan dit niet, als het probleem zich voordoet is het jammer maar helaas, en gebruik ik wel eens een laptop om  de content af te spelen, wat dan wel lukt.
Maar dank je André, denk dat het de Zidoo wordt!

Barry2001


tonv


Barry2001

De Z9S is min of meer dezelfde, een voorloper?
 
Eigenlijk wel apart, als er een teller op de AC Ryan zou zitten, hoe lang heb ik dat ding met hoeveel vlieguren al wel niet.... heb m'n huidige beamer best al wel lang (ook eens tijd voor een upgrade), en ik kocht 'm tegelijk met m'n vorige en eerste beamer. Naast het feit dat 'ie niet alle formaten meer afspeelt zal er in beeld ook genoeg te winnen zijn.

tonv


Barry2001

Inmiddels enkele films gekeken op de Zidoo. Speelt alles af, ook de films waar ik geen beeld zag op de (zwaar verouderde) AC Ryan. Verschillende formaten geprobeerd, nog niets gevonden dat niet ging. Geluid wordt naar 2 kanalen stereo teruggevoerd, ook een film waar dit een probleem gaf op de AC Ryan, hoorde daar alleen het rear geluid. Ook dit gaat op de Zidoo goed.

Het installeren stelt niks voor, ook bij de Zidoo vind ik het jammer dat de USB aansluiting aan de achterkant zit. Ik kijk meestal vanaf een USB portable harddiskje. Opgelost door een USB verlengkabeltje zodat ik niet steeds achter het apparaat hoef te zijn. Kort kabeltje, een langere kan problemen geven ivm de hoge datasnelheden.

Kan via ethernet of Wifi aan het huisnetwerk gehangen worden. Voor het gemak eerst maar even Wifi gekozen, volgens de handleiding installeert íe dan ook automatisch nieuwe firmware indien beschikbaar. Ik gebruik geen NAS oid waar content op staat.

Verder menu, bedieningsgemak, allemaal intuitief en erg simpel/goed. Ook bij de Zidoo (ik kijk op een beamer en dan is het donker in de kamer  ;D ) is het even zoeken naar de knopjes bij een nieuw apparaat. Had misschien verlichting gekund. Oja en wat ik ook altijd een beetje flauw vind is dat er geen batterijen voor de AB bijgeleverd zitten. Wel zit er een goede degelijke HDMI kabel bij, dat dan weer wel.

Bij het aanklikken van een film zie je keurig info en filmposter, had ik ook niet op de AC Ryan.

Het beeld, ook niet geheel onbelangrijk, op mijn (recente) tv zie ik het verschil wel met de AC Ryan, op de beamer is het verschil kleiner. Komt door de beamer, Epson EH-TW6100W die inmiddels ook wat achterhaald is. Wordt de volgende upgrade.

Conclusie: zou 'm zeker willen aanraden, ding kost de wereld niet en in mogelijkheden kun je alle kanten op. Had niet zo lang moeten wachten vervanging, erg tevreden over.

tonv

Heeft jouw afstandsbediening geen achtergrondverlichting?
Die van mij heeft dat wel.
Er is ook een blue-tooth uitvoering te koop, niet goedkoop, wel helemaal verlicht.

Barry2001

Mijn fout! De knop rechtsonder met zon symbooltje laat verlichting zien. Totaal overheen gekeken in de verduisterde ruimte, dank voor de tip.

Doet me denken aan een HD recorder die ik ooit kocht, denk wat heeft die afstandbediening een vreemde vorm. Had toen nog zo'n ouderwetse stoel met van die brede armleuningen. Kwam er toch achter dat het de bedoeling was dat je de afstandbediening rechtop zet ipv neerlegt...

Herstel dus: de AB heeft wel achtergrond verlichting.