HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: MAW op mei 22, 2017, 11:02:21
Als je sneller wilt optrekken in het verkeer moet je kijken naar de auto die je gebruikt en de motor die erin ligt, in plaats te gaan miereneuken over het type banden dat je gebruikt of het gewicht van de reserveband.

Als je beter geluid wilt moet je kijken naar je luidsprekers of de akoestiek van de ruimte, in plaats van te miereneuken over de digitale usb audio output van de mac-mini, de voeding en ander onzinnigheden.

Er is een hele subcultuur rond implementatie en gebruik van Roon. Kennelijk vind jij dat onzin. Ik zou zeggen: vervoeg je elders en laat dit topic met rust.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Huub-13

Als je een paartje Dynaudio's wilt plaatsen is hier een gouden tip:

https://www.hifi.nl/tweedehands/10018702/Dynaudio-Confidence-C1.html

Geweldige monitoren, zeker voor dat geld!
Denk dat je snel moet zijn, want zijn zo weg, denk ik.

edit: sorry, prijs is wel per stuk, had ik even niet gezien.
Maar dan is de prijs nog heel redelijk.

Groeten,  Huub
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 22, 2017, 13:41:49
Er is een hele subcultuur rond implementatie en gebruik van Roon. Kennelijk vind jij dat onzin. Ik zou zeggen: vervoeg je elders en laat dit topic met rust.

Hij zegt niets over Roon. Daarbij vraag ik mij af of je zijn punten uberhaupt wel begrijpt of dat je alles wat hij post naast je neerlegt, simpelweg omdat het MAW is.




HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 22, 2017, 17:58:41
Hij zegt niets over Roon. Daarbij vraag ik mij af of je zijn punten uberhaupt wel begrijpt of dat je alles wat hij post naast je neerlegt, simpelweg omdat het MAW is.

Hij zegt niets over Roon maar het is wel de aanleiding voor mij om me bezig te houden met de streaming. Dan is het een beetje raar om het over iets heel anders te gaan hebben. En al helemaal raar om mij er dan vervolgens van te betichten dat ik niet goed lees.

Ik moet inderdaad zeggen dat ik bepaalde bijdragen een beetje naast me neer begin te leggen. Ik zou dat beschouwen als een slecht teken want ik ben de moeilijkste niet. Bedenk eens iets leuks of slims, zou ik zeggen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Waar ik op doel is de microrendu/voeding/etc. bs. Dus met Roon hark je er inderdaad weer van alles bij Huub.

Maargoed, als het argument dan zogenaamd is dat je je bezig wilt gaan houden met 'streaming' vraag ik me af waarom je het niet gewoon simpel houdt. Ik scroll net voor het eerst door de website van Roon, maar dat ziet er allemaal niet zo onnodig moeilijk uit.

Je kunt Roon gewoon in OS X op de Mac mini draaien en outputten naar de Hugo Chord. Dan heb je OS X UI ter beschikking. In combinatie met zo'n toetsenbordje dat ik postte (en HDMI output naar de tv) ben je dan gewoon klaar. Een betere UI dan dat krijg je mi niet!

En als je dan al zo nodig een device als remote wilt gebruiken (dan kun je gewoon een app installeren op je ipad (of ander) device) en connecten als control.

Maargoed.. je kunt ook zonder reden een microrendu gaan implementeren en moeilijk doen over de voeding van dat overbodige apparaat..
Waarom je je toch ook makkelijk doen als het ook onzinnig moelijk kan, nietwaar?
Gr. Martijn

MAW

Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 22, 2017, 19:34:51
Waar ik op doel is de microrendu/voeding/etc. bs. Dus met Roon harkt er inderdaad weer van alles bij Huub.

Maargoed, als het argument dan zogenaamd is dat je je bezig wilt gaan houden met 'streaming' vraag ik me af waarom je het niet gewoon simpel houdt. Ik scroll net voor het eerst door de website van Roon, maar dat ziet er allemaal niet zo onnodig moeilijk uit.

Je kunt Roon gewoon in OS X op de Mac mini draaien en outputten naar de Hugo Chord. Dan heb je OS X UI ter beschikking. In combinatie met zo'n toetsenbordje dat ik postte (en HDMI output naar de tv) ben je dan gewoon klaar. Een betere UI dab dat krijg je niet hoor!

En als je dan al zo nodig een device als remote wilt gebruiken (mi dan kun je gewoon een app installeren op je ipad (of ander device) en connecten als remote.

Maargoed.. je kunt ook zonder reden een microrendu gaan implementeren en moeilijk doen over de voeding van dat overbodige apparaat..
Waarom je je toch ook makkelijk doen als het ook onzinnig moelijk kan, nietwaar?

Ik vraag me weleens af wat jouw beweegredenen zijn om op een forum als dit te schrijven. Voor mij is het tamelijk eenvoudig, ik bemoei me voornamelijk met mezelf (dat zouden er meer moeten doen) en vind het meestal wel gezellig, een beetje forummen. Als ik naar muziek luister kan ik ook niet veel anders dan op het forum hangen of wat werken. Ik vind het ook erg leuk om me wat in te lezen als ik iets ga doen. Over Roon bijvoorbeeld, tekst zat. Dan kom je al gauw achter de grote hoeveelheid mogelijkheden en, zoals dat dan bij mij werkt, ontstaat er een Plan. 

Dat het bij mij allemaal een beetje moet indalen is niet gek, ik ben al 63 jaar en uiterst verbaasd over de grote hoeveelheid spullen die je kennelijk in huis moet halen om Roon een beetje fatsoenlijk te doen. Op dit moment gebruik ik, op aanraden van een forumgenoot, een pak AA batterijen als voeding voor de microRendu en verduiveld, het geluid verbetert behoorlijk. Als een echte voeding dat nét ietsje beter doet kan dat best wat worden.

MAW, ik vind je een beste brave man. Probleem is alleen een beetje dat jij mij kennelijk ziet als een vertegenwoordiger van iets kwaads. Dat kan niet anders als ik zo je bijzinnetjes lees en je af en toe uit je plaat zie gaan. Maar ja, als ik vanuit al die duizenden pagina's die er over Roon staan geschreven iets van een waarheid probeer te destilleren kom ik toch uit op een installatie met meerdere apparaten. Je kunt dan, zoals jij bijvoorbeeld, slimmer willen zijn dan de rest maar dat vind ik persoonlijk niet zo handig. Eerst maar eens zelf ontdekken wat waar is en wat niet, toch?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: MAW op mei 22, 2017, 19:34:51
... Ik scroll net voor het eerst door de website van Roon, maar dat ziet er allemaal niet zo onnodig moeilijk uit.

Je kunt Roon gewoon in OS X op de Mac mini draaien en outputten naar de Hugo Chord. Dan heb je OS X UI ter beschikking. In combinatie met zo'n toetsenbordje dat ik postte (en HDMI output naar de tv) ben je dan gewoon klaar. Een betere UI dan dat krijg je mi niet!

En als je dan al zo nodig een device als remote wilt gebruiken (dan kun je gewoon een app installeren op je ipad (of ander) device) en connecten als control.

Maargoed.. je kunt ook zonder reden een microrendu gaan implementeren en moeilijk doen over de voeding van dat overbodige apparaat..
Waarom je je toch ook makkelijk doen als het ook onzinnig moelijk kan, nietwaar?

Je begon overigens al te orakelen over Roon vóórdat je naar de website van Roon was gegaan. Ik begrijp echt niet wat je me probeert te vertellen. Je maakt de indruk alsof je het allemaal beter weet maar dat is duidelijk niet zo. Dat te ver doorgeschoten zelfvertrouwen maakt jouw bijdragen uiterst vermoeiend want er komt altijd een volgende, waarmee je alsnog je gelijk probeert te halen.

Hoe kom je erbij dat ik het 'onzinnig moeilijk' doe als je niet eens de moeite neemt om je eerst in te lezen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Maar weer even pauze hier. Forummen is een uiterst vermoeiende bezigheid geworden ben ik bang.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

 :pompom:
Citaat van: HuubF op mei 22, 2017, 20:30:02
Maar weer even pauze hier. Forummen is een uiterst vermoeiende bezigheid geworden ben ik bang.

Het HT forummen an sich wordt nooit leuker of vermoeiender want het is slechts een medium gevoed door enorm veel mensen en hun meningen en stemmingen die ze al dan niet hier ventileren.

Dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo zijn. Geen variabele dáár dus.

Die plotse perceptie van vermoeidheid kan dus werkelijk maar vanaf één kant komen Huub. :)

MAW

Citaat van: HuubF op mei 22, 2017, 20:16:00
Hoe kom je erbij dat ik het 'onzinnig moeilijk' doe als je niet eens de moeite neemt om je eerst in te lezen.

Inlezen was voor mij checken wat ze met 'core' bedoelen en hoe hun architectuur eruit ziet. En dat hadden ze mooi bondig beschreven dus inlezen was 20 minuten. En je kunt Roon dus gewwoon op je Mac Mini draaien (ze bevelen OS X 10.12 aan).

Je doet alsof het iets heeeeeel ingewikkeld is maar het is gewoon een applicatie met een player, een library, app connectivity voor remote en blijkbaar wat audio 'output management' mogelijkheden, maar gewoon de mogelijkheid om naar een USB DAC output te sturen.

Citaat van: HuubF op mei 22, 2017, 20:16:00
Ik begrijp echt niet wat je me probeert te vertellen.

Dat je niets hoeft aan te schaffen maar dat je gewoon Roon kunt installeren op je Mac Mini.

Citaat van: HuubF op mei 22, 2017, 20:16:00
Je maakt de indruk alsof je het allemaal beter weet maar dat is duidelijk niet zo.

In plaats van te drammen als een oude eigenwijze man kun je ook gewoon naar de feiten kijken:

Hier staan de hardware specs om 'core' te draaien.

CitaatRoon will run on just about any recent PC or Mac. Performance and quality of experience will depend on the size of your music collection and the performance of your hardware.

Hier de technische specificatie van het instapmodel mac mini uit 2014, waarvan jij er een hebt met minimaal die cpu, 8 gb ram en een grote (1TB?) SSD.

Dat is in ieder opzicht veel meer/sneller dan de aanbevolen hardware configuratie.

FWIW: deze gast draait het op z'n mac mini uit 2009.
Gr. Martijn

HuubF

Pff even rust kennelijk. Mijn Roon set up doet het prima en klinkt nu zelfs erg goed met custom-made battery-pack op de microRendu.

Voor de matige lezertjes: Roon kan op erg veel verschillende manieren worden geïmplementeerd en er is duizelingwekkend veel info op het net te vinden. Voordeel van Roon vind ik de goede interface en de professionele indruk die ze me geven. Dat is weleens anders in hifi-software land.
Vanuit die informatie heb ik geprobeerd een configuratie te destilleren (alles is al tientallen keren gedaan) die niet ál te duur is en hopelijk toch een optimale geluidskwaliteit geeft. Dat komt neer op de Roon core draaiend op een stevige multi-mediacomputer (Mac Mini) en, om de computer een beetje te ontlasten, een Roon ready device dat de rendering van ethernet naar USB voor zijn rekening neemt. Waarom? Ik heb mogen ruiken aan de Naim ND5 streamer en heb ondervonden dat dit stukje belangrijker is dan je denkt. Op allerlei fora, zoals het Naim forum zélf, wordt de microRendu als opvallend goed klinkend alternatief gezien. Normaal zijn ze best duur maar ik kon er één van marktplaats afplukken die ik, mocht het me niet bevallen, zó weer kwijt kan.

En dan gaat er een teller lopen die ik had kunnen zien aankomen. Bij Naim is de voeding mega-belangrijk. Dat ergert me want je bent dan nooit eens klaar, het kan altijd beter. Dat geldt helaas ook voor de microRendu. Er zijn tientallen voedingen te koop voor het apparaat die waarschijnlijk allemaal nog verschillend klinken ook. De duurste kost 1300 euro, ook van Sonore, twee keer zo duur als de microRendu zelf.

In een topic elders (op andere plekken vinden ze dit soort dingen heel normaal) werd me aangeraden om eens een pakket batterijen te gebruiken om te kijken of dat wat uitmaakt tov de huidige voeding. En inderdaad, de batterijen klinken prachtig. Dus een voeding maakt nog uit ook...

Wordt gewoon vervolgd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: MAW op mei 22, 2017, 21:17:43

Dat je niets hoeft aan te schaffen maar dat je gewoon Roon kunt installeren op je Mac Mini.


Dat heb ik allang gedaan, wat wil je nou. Ik heb er alleen een Roon ready doosje bijgekocht als endpoint. Nog even dóórlezen hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Wat doorlezen dan? Ik lees alleen maar eigenwijs gedram zonder enig argument.
Gr. Martijn

MAW

Lees jij mijn argumenten eens en reageer daar voor de verandering eens een keer inhoudelijk op.
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 22, 2017, 22:22:06
Lees jij mijn argumenten eens en reageer daar voor de verandering eens een keer inhoudelijk op.

Je begrijpt niets van mijn set up, je geeft foutief commentaar en dan moet ik er ook nog serieus op reageren? Come on!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Als je een account aan bij Roon aanmaakt, teamviewer installeert en me de logon credentials geeft dan installeer ik Room core op jouw systeem terwijl ik thuis op de bank zit.

Maar als je maar hard blijft roepen dat ik niets van Roon en jouw systeem snap, hoef je niet in te zien dat het eigenlijk over jezelf gaat..

Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 22, 2017, 22:42:49
Als je een account aan bij Roon aanmaakt, teamviewer installeert en me de logon credentials geeft dan installeer ik Room core op jouw systeem terwijl ik thuis op de bank zit.

Maar als je maar hard blijft roepen dat ik niets van Roon en jouw systeem snap, hoef je niet in te zien dat het eigenlijk over jezelf gaat..

Wat heeft deze informatie voor zin als Roon al een week hier draait? Je blijft weer eens in je groef hangen.

Dit is MIJN topic. Jij vervuilt het met je zinloze teksten. En nu maak je me nog ongelofelijk pissig ook.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Het nut van verse aankopen in twijfel trekken is not done in een showcase topic. Het nut van een voeding zou bijv. wel kunnen worden besproken, want (nog) niet in bezit.

Technische discussies kunnen in de daarvoor bestemde topics worden gevoerd :D


Contour


HuubF

Ok frisse start. De werking van Roon is volledig bekend en de harde en zachte installatie-opties ook. Huidig gevoel: het is even een toestand om kennis en spullen bij elkaar te sprokkelen maar het werkt prima. En op dit moment is het geluid ook erg veelbelovend.

Een belangrijke factor daarin is een minuscuul apparaatje dat, aangesloten op het netwerk, de usb output verzorgt. De dac is hier dus weer op aangesloten. In Roon is die microRendu zichtbaar als een van de outputopties, naast de normale audiooutput van de Apple.

Is dat zinvol? Yep, het geluid verandert er behoorlijk door. Beter? Ik vind van wel. Een nieuwe uitdaging is de voeding, dat maakt nogal veel uit. Het vervangen van de ifi voeding door een pakketje batterijen is al een flinke verbetering.

Op naar de volgende fase waarin de netwerkkabels een beetje worden gefatsoeneerd en ik erachter moet zien te komen welke voeding voor mij het beste compromis is.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Kingpin voeding is het meest neutraal tevens de beste. Teddy pardo is een stuk warmer en geeft iets minder detail.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: frank2 op mei 23, 2017, 08:17:35
Kingpin voeding is het meest neutraal tevens de beste. Teddy pardo is een stuk warmer en geeft iets minder detail.

Thanks. Ik heb inderdaad al contact gelegd over de Kingpin.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: HuubF op mei 23, 2017, 07:36:30
Is dat zinvol? Yep, het geluid verandert er behoorlijk door. Beter? Ik vind van wel. Een nieuwe uitdaging is de voeding, dat maakt nogal veel uit. Het vervangen van de ifi voeding door een pakketje batterijen is al een flinke verbetering.

Ik hoop dat je je vermaakt want voor het geluid maakt het allemaal niet uit wat je doet (als het er niet slechter op wordt met dat amateuristische gedoe)
Gr. Martijn