HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chansig

En bv met meerdere subs en een dsp kan je ook (laag) zaken aanpakken. Ik begrijp het volgens mij niet zo waarom dat een verkeerde aanpak zou zijn. Of lees ik nu dingen die er niet geschreven worden ?

Het akoestisch aanpakken van een laagprobleem in een woonkamer (zoals bij Huub) gaat ws een hoop gewaf opleveren. Het ietwat temperen van het laag op de luisterplek door een dsp is dan toch een prima oplossing ? Bij deze beschouwing neem ik even niet mee dat een dsp al het leven uit je muziek trekt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: scrutinizer op maart 20, 2017, 15:16:58
Zou het niet meer brengen om wat meer gemeengoed onderwerpen aan te snijden.
Deze hele ABX shit voegt de laatste 10 a 15 jaar weinig toe...Sterker nog...Ik zie iedere keer opnieuw de zelfde basis weer verschijnen. ;)

Shit it is... maar deze keer om te onderzoeken of het niet kunnen onderscheiden van verschillen ligt aan het slecht kunnen onthouden door ontbreken van een anker.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Misschien nog een leuke toevoeging vanuit technisch oogpunt. De weergave van de verschillende versterkers vangen in een REW meting.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 20, 2017, 15:38:06
... Bij deze beschouwing neem ik even niet mee dat een dsp al het leven uit je muziek trekt.

Dat neem ik wel mee.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Snap ik...zeker als het gaat om een aanschaf. Het ging nu ergens anders over. Dus los van of het leven wel/niet weghaalt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: MAW op maart 20, 2017, 15:35:12
Intransparantie van een switch is wat mi jbeterft echt een non-argument. In mijn laatste vergelijkingen heb ik een GoldPoint SA2X gebruikt. Die heet echt geen eigen klank. Wel een heel fijn ding, maar mi klinken ook veel goedkopere switches nergens naar. Non-argumentje van degenen die de tekortkomingen van menselijke waarneming buiten zichzelf proberen te plaatsen.

Mag voor jou een non-argument zijn maar je dwingt daarmee mensen die verschillen tussen bijvoorbeeld zekeringen en stekkers horen, een vergelijking te doen met een raar apparaat en lange kabels. Als je met audiofielen dealt dan moeten ook zij het eens zijn met de omstandigheden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Als je de test van Markus doet dan kan je de switch er gelijk tussen zetten. Kunnen er ziend verschillen benoemd worden door de testers tussen de versterkers dan is er volgens mij geen probleem met de switch.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

evilniek

Citaat van: chansig op maart 20, 2017, 16:47:00
Als je de test van Markus doet dan kan je de switch er gelijk tussen zetten. Kunnen er ziend verschillen benoemd worden door de testers tussen de versterkers dan is er volgens mij geen probleem met de switch.

Gr. Hans

Wat is nou eigenlijk de lol van zo'n test?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

chansig

Ik vind er weinig aan.....maar er zullen mogelijk mensen zijn die het wel leuk vinden.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: chansig op maart 20, 2017, 15:38:06
En bv met meerdere subs en een dsp kan je ook (laag) zaken aanpakken. Ik begrijp het volgens mij niet zo waarom dat een verkeerde aanpak zou zijn. Of lees ik nu dingen die er niet geschreven worden ?

Dat klopt wel wat je zegt. Denk dat het dan niet goed genoeg geschreven staat. In dat geval los je inderdaad daadwerkelijk problemen op, maar die los je dan niet op alleen met een wijziging van het signaal, maar ook met geluidsbronnen die op specifieke locaties ind e ruimte moeten worden opgesteld. Dat maakt het naar mijn mening wel een heel ander systeem dan een room-correction systeem.
Gr. Martijn

MAW

Citaat van: HuubF op maart 20, 2017, 16:41:21
Mag voor jou een non-argument zijn maar je dwingt daarmee mensen die verschillen tussen bijvoorbeeld zekeringen en stekkers horen, een vergelijking te doen met een raar apparaat en lange kabels. Als je met audiofielen dealt dan moeten ook zij het eens zijn met de omstandigheden.

Ze moeten het misschien ermee eens zijn om het te kunnen accepteren. Maar ze hoeven het er niet mee eens te zijn om te bepalen of het ook klopt.

Het is bv mogelijk om psychopatie met een hersenscan aan te tonen. Als de psychopaat het met de methode niet eens is, wil niet zeggen dat hij dan ineens niet een psychopaat is.
Gr. Martijn

chansig

Even concreet. Als ik Huub was dan zou ik zoeken naar een juiste plek voor de speakers. Wanneer het lukt met plaatsing dan zou ik verder ook niets  toepassen oid. Huub heeft ook zoiets van: Ik draai toch nooit hard. En op zijn geluidsniveau is er ook minder sprake van een probleem. Persoonlijk zou ik daar minder mee kunnen leven. Maar geen probleem...niet mijn set.

De kleuring (zo noem ik het maar even) die Huub prettig vind, vind ik niet mooi. Maar wederom is ook dit een non argument...want ik hoef niet naar de set van Huub te luisteren. Andersom mist Huub bij mij "het leven" oid....maar ook dat is geen probleem.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Citaat van: chansig op maart 20, 2017, 17:34:23
Even concreet. Als ik Huub was dan zou ik zoeken naar een juiste plek voor de speakers. Wanneer het lukt met plaatsing dan zou ik verder ook niets  toepassen oid. Huub heeft ook zoiets van: Ik draai toch nooit hard. En op zijn geluidsniveau is er ook minder sprake van een probleem. Persoonlijk zou ik daar minder mee kunnen leven. Maar geen probleem...niet mijn set.

De kleuring (zo noem ik het maar even) die Huub prettig vind, vind ik niet mooi. Maar wederom is ook dit een non argument...want ik hoef niet naar de set van Huub te luisteren. Andersom mist Huub bij mij "het leven" oid....maar ook dat is geen probleem.

Gr. Hans

Het niet echt levendig klinken is ook kleuring!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Lion of Judah

Mijn mening is dat het er puur aan ligt hoe je DSP toegepast hebt of het wel of niet doods klinkt. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de frequentie respons was bij die doods klinkende sets. Ik heb zowel in de auto als thuis inmiddels goede ervaringen met DSP en herken dat doods klinken dan ook op geen enkele manier.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

chansig

Same here...en over het algemeen zijn die responses dan lekker vlak en laten dus weinig kleuring zien. Als dat dan ervaren wordt als geen "leven" dan is dat smaak en geen kleuring. Vandaar mijn vraag aan Robiwan.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Citaat van: chansig op maart 20, 2017, 18:06:54
Want ?

Gr. Hans

levendigheid hoort ook in het "plaatje". Maar ach wat maakt het uit beetje kleuring is vaak aangenaam.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Koen K

Het is denk ik wel handig om de verschillende manieren waarop DSP ingezet kan worden te onderscheiden, namelijk die waar we het hier over hebben (room correction) en als onderdeel van filters enzovoorts.

De aanpak van Lyngdorf, Trinnov, Dirac enzovoorts vind ik vanuit psychoakoestisch oogpunt verdacht—het idee dat je met elektronische truukjes de effecten van reflecties e.d. in het midhoog kunt wegnemen is wat mij betreft niet geloofwaardig. Misschien levert het subjectief een verbetering op in sommige gevallen, maar je verandert niks aan het feit dat de akoestiek bepaalde eigenschappen heeft. Die eigenschappen blijf je dus ook gewoon horen.

In de lage tonen, waar onze oren in veel mindere mate in staat zijn om direct en indirect geluid te onderscheiden, kun je wel degelijk een verbetering bewerkstelligen met een parametrische equalizer, bijvoorbeeld om te compenseren voor de amplitude-effecten van staande golven en room gain. Dat kan ook prima analoog, trouwens. Uiteraard is het altijd beter om problemen te vermijden, maar als dat (omwille van inrichting, budget, etc.) geen optie is kan equalizing een acceptabele oplossing zijn.

Raphie

Waarom heeft iedereen het toch over "doods" dat is gewoon de house curve en dat kan je instellen met een tilt. Waar ik het over heb is dat wanneer je niet op de exacte vierkante centimeter zit, je allerlei rare fase problemen hebt en het geluid wat niet meer homogeen is, maar qua EQ alle kanten uitschiet wanneer je je hoofd beweegt de "homogeniteit" is totaal zoek, zelfs in een grotere sweetspot zoals bijv DIRAC of Trinnov dat doet. Het is versnipperd ipv een met de ruimte. Wanneer je dit één keer gehoord hebt dan hoor je het altijd en irriteer je je er dood aan.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: MAW op maart 20, 2017, 17:29:21
Ze moeten het misschien ermee eens zijn om het te kunnen accepteren. Maar ze hoeven het er niet mee eens te zijn om te bepalen of het ook klopt.

Het is bv mogelijk om psychopatie met een hersenscan aan te tonen. Als de psychopaat het met de methode niet eens is, wil niet zeggen dat hij dan ineens niet een psychopaat is.

Maar zal de psychopaat de uitkomst van het onderzoek accepteren?  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Lijkt me sterk...maar daarom is hij dan ook een psychopaat.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ik denk dat er zo een paartje Elacs te koop staan.... :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour


HuubF

Citaat van: chansig op maart 20, 2017, 18:54:22
Lijkt me sterk...maar daarom is hij dan ook een psychopaat.  :D

Gr. Hans

Dat hoeft toch nog niet te betekenen dat ie gek is?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

rovinggecko

Citaat van: HuubF op maart 20, 2017, 08:23:15
Voor de goede lezertjes: we denken ook dat door dat digitale gehussel het geluid er niet beter op wordt.
Tuurlijk. Gelukkig is er niet gehusseld voordat eea op cd / stream / plaat (een recente ;) ) kwam.
Het gaat er natuurlijk om hoe je husselt. Makkelijker om verkeerd dan goed te doen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer