HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Goeden dag, na maanden downgraden vanwege de omslag naar nijver sparende bejaarde (over 4 jaar pensioennn) maar weer eens een update.

Ik was geëindigd met een minimale opstelling: TV-tuner, NUC computertje, Audioquest Dragonfly Red, zelfgesoldeerde voorversterker-met-trucs en de allerkleinste Adam Pro-Audio speakers (F5). Het duurste component is notabene de kapitale Nirvana XLR kabel tussen de voorversterker en boxen. Daar kan ik nog een vermogen voor krijgen maar na een tijdje vergelijken heb ik die gehouden. Het verschil is te groot om hem eerst weg te doen en later weer zoiets te moeten kopen.

Al met al een bijzonder luisterbare set, ik hou erg van de Adam sound en dat zit in de kleinste ook al. Het wachten was op geld en kansen. Adam is 2e hands nogal duur.

En vandaag was het zo ver: voor 50% van de nieuwprijs kon ik een net-ingespeeld paartje A7X'en op de kop tikken. Ten opzichte van de F5's een behoorlijk volwassener geluid. Leuk om weer te kunnen upgraden vanaf zero. :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Voor 500 euro geen slechte koop. Leuk om je weer te zien/lezen op het forum.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op augustus  1, 2016, 17:14:42
Voor 500 euro geen slechte koop. Leuk om je weer te zien/lezen op het forum.

Gr. Hans

Zo je bent goed geïnformeerd. ;D

Ja ik luister de laatste weken weer wat meer muziek. Wel weer leuk eigenlijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Laagste nieuwprijs die ik zo snel zag op internet is 499 pst. En delen door 2 gaat me nog redelijk makkelijk af. Afronden naar boven ook.

Ik krijg zaterdag de monitoren van Dutch & Dutch op bezoek.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op augustus  1, 2016, 17:18:08
Laagste nieuwprijs die ik zo snel zag op internet is 499 pst. En delen door 2 gaat me nog redelijk makkelijk af. Afronden naar boven ook.

Ik krijg zaterdag de monitoren van Dutch & Dutch op bezoek.

Gr Hans

Oei... is er ruimte voor een bezoekje of gaan ze al snel weer weg?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Wat mij betreft ben je zaterdag ook welkom (Eelco komt ws ook). Als ze bevallen dan ga ik ze ws kopen. Dus dan is er genoeg tijd...hoop ik. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Zo crisis voorbij, alle overbodige hifi verkocht, leven op orde, kinderen leveren alleen nog maar geld op, pensioen naderend maar nog 4 jaar cashen, nauwelijks vaste lasten, tweeverdiener, oren vermoeid maar still on duty, sparend als een gek:

Tijd om te kijken naar een nieuw hifi-setje! Aankoop-datum ergens na de zomer. Mag wat kosten (maar hoeft natuurlijk niet).

Om te beginnen: ik luister op dit moment alleen maar Radio 4 van de TV-tuner, via een zelfgesoldeerde voorversterker op kleine Adam pro-speakers (F5). Met stiekum wat Suzy Wong kurkjes (wie kent ze nog?) op trafo's en woofers. En ik ben eigenlijk tevreden met het geluid... Waarom? Het klinkt volkomen geloofwaardig gegeven de nederige apparatuur. En ik vind het cool om klassiek at random voorgeschoteld te krijgen.

Maar toen ik via deze fantastische set noodgedwongen (vriendinnn...) een week lang de Top2000 moest luisteren viel het allemaal wel een beetje tegen. Ik wil weer gewoon een top-set.

Een extra reden om alleen klassiek te luisteren is dat ik mijn computer-streaming oplossing spuugzat ben. Het is traag, het starten van al die programma's is niet uit te leggen aan mijn vriendin en ik ben gaan twijfelen aan de kwaliteit. Aanzetten van de tuner en Radio 4 luisteren is oneindig gemakkelijker en dat klopt merkwaardig goed.

De belangrijkste aanleiding om alles maar te verkopen en eerst eens te gaan sparen was dat een jaartje geleden de Devialet Phantom uitkwam. Dit zou de alles-oplosser zijn. Met een geweldige super-kwaliteit die alles in de schaduw zou stellen. Waarom dan nog klooien met kabeltjes en steeds maar weer nieuwe dacs? Ik hoefde alleen maar even 7000 euro te sparen... Ik heb ze nog nooit gehoord maar wat me opvalt is dat in de reviews de kritiek voornamelijk zit in een gebrek aan muzikaliteit. Inmiddels zijn er zelfs minimaal 3 oplossingen die (vooral naar eigen zeggen) ´alles in de schaduw stellen´:

1. Devialet Phantom
2. Dutch & Dutch
3. Kii Three

Naim timmert ook aan de weg. Als ze boven de Mu-so's een wat serieuzere oplossing zouden hebben zou ik dat ongezien kopen (na al die jaren omarmen en afstoten van apparatuur winden een paar merken mij nog steeds op: Naim, Adam, Audio Note, Lavardin en 47Labs).

Maar...

Ik ben nog steeds een freak. De afgelopen jaren ben ik vooral bezig geweest met het zoeken van de ideale dac/voorversterker. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de dac het totale geluid kan maken of breken. En ik denk dat bij totaaloplossingen nog steeds te kunnen horen. Dat uit zich voor mij dan in een analytisch, compleet, afgewogen geluid maar zonder extra's, schwung. Zonder wat in Naim kringen PRAT wordt genoemd. Wat dat betekent weet je als je ooit Naim spullen in huis hebt gehad. Zonder brille. Dat weet je als je ooit Audio Note in huis hebt gehad. Zonder iets ongrijpbaar meeslepends (Lavardin, 47Labs).

Het Plan...

Ik ga 2 paden vergelijken voordat ik iets koop: de all-in-ones van niveau (Phantom, D&D, Kii) en een oplossing van super-dac (Benchmark v3?) of streamer (Linn?) met de wat mooiere Adam monitors (S3X of H?). De D&D en Phantoms zijn eenvoudig te beluisteren. De Kii's zijn ook wel ergens te beluisteren. De Adams worden een stuk lastiger, zeker als ik er ook nog een super-dac of streamer bij moet lenen.

Zin an!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Veel plezier!!

Ik heb onlangs een classe CP800 MKII aangekocht.
Alles in 1 behalve de eindversterker.
Heel bijzonder ding. Geen gezeur met software (de vrouw maakt gebruik van een geupgrade Sonos), ik speel met de streamer (of ga er mee spelen, want uiteraard kan je ook nog wat instellen als je dat leuk lijkt) voor het audiofiele gedeelte.
6500 wel gespendeerd. Stuk mooier dan dat Devialet gebeuren. (Heel veel gezien en beluisterd op allerlei speakers).

Ik heb je nooit echt als Classe man gezien, maar plaats deze ook in je lijstje.
Nadeel; de eindbak. wat je nadeel noemt natuurlijk....
Maar niettemin, de speakers van Hans wil ik ook wel eens beluisteren. Bijzonder interessante jongens...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

bmateijsen

Leuk dat je weer wat gaat luisteren Huub! 2 van de 3 oplossingen kan ik je later horen in Hilversum. Dutch & Dutch en Phantom's.
Je bent natuurlijk van harte welkom!

Oh ja.. de Dutch & Dutch staan demonstratie klaar zelfs ;)

HuubF

Citaat van: Peerless Monster op januari 13, 2017, 12:40:51
... Ik heb je nooit echt als Classe man gezien, maar plaats deze ook in je lijstje.
Nadeel; de eindbak. wat je nadeel noemt natuurlijk...

Jawel, Classé heb ik ook thuis gehad. Dat was vóórdat ik van power (Bryston, AVI, Classé) naar gevoel (Lavardin, Naim) ging, hoewel ik Classé altijd wel lekker vond klinken. Voor een streaming-apparaat vind ik hem denk ik net iets te duur, er moeten dan ook Adams worden aangeschaft. Die zijn trouwens actief dus ik heb geen eindversterker nodig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: bmateijsen op januari 13, 2017, 14:24:30
Leuk dat je weer wat gaat luisteren Huub! 2 van de 3 oplossingen kan ik je later horen in Hilversum. Dutch & Dutch en Phantom's.
Je bent natuurlijk van harte welkom!

Oh ja.. de Dutch & Dutch staan demonstratie klaar zelfs ;)

Hoi ja dat bedoelde ik met 'zijn eenvoudig te beluisteren'.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Siddartha

leuke queeste, ben benieuwd wat er gaat komen! Wat je over Naim schrijft herken ik wel... en een goede combi met Adam begrijp ik?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Citaat van: Siddartha op januari 13, 2017, 19:48:07
leuke queeste, ben benieuwd wat er gaat komen! Wat je over Naim schrijft herken ik wel... en een goede combi met Adam begrijp ik?

Goed idee: een Naim streamer met Adam S3X-H.  :ohmy:

Ik heb al eens een Naim dac met actieve Adams gehad. Klonk inderdaad goed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

raindog

Mooie zoektocht. Geniet er van!

Interessant ook om te zien wat jouw voorkeur gaat hebben. Persoonlijk denk ik dat de standaard actieve speaker (alleen amps ingebouwd en afhankelijk van standaard analoog signaal) te weinig meerwaarde heeft tov de klassieke eindversterker-speaker combi. Het wordt pas echt leuk als je elke amp/driver combi van een eigen signaal kan laten voorzien. Dat is toch de toekomst denk ik. Dat kan met alles in één oplossingen zoals in jouw lijstje maar ook met aparte doosjes zoals bij Linn en Meridian. Meridian is op dat gebied het mooiste wat ik zelf tot nu toe gehoord heb en zou ik zeker meenemen in je luistersessies.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

MAW

Citaat van: raindog op januari 13, 2017, 20:24:21Persoonlijk denk ik dat de standaard actieve speaker (alleen amps ingebouwd en afhankelijk van standaard analoog signaal) te weinig meerwaarde heeft tov de klassieke eindversterker-speaker combi.

Ik zit daar toch wel anders in. Ik vraag me af waarom je uberhaubt nog een aparte combinatie van losse speakers en versterkers zou willen.


Citaat
Het wordt pas echt leuk als je elke amp/driver combi van een eigen signaal kan laten voorzien.

Dat is ironisch genoeg exact hoe een actieve speaker werkt :)
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op januari 13, 2017, 22:31:43
Dat is ironisch genoeg exact hoe een actieve speaker werkt :)

Versterkers in een speaker leveren denk ik geen probleem op; ik luister al weer tijden naar Adams en ook de kleinere klinken als een klok. De wat duurdere geven de kwaliteit van de aanvoerlijn 1 op 1 door. Problemen komen i.m.o. pas om de hoek kijken naarmate er meer digitalia in het systeem wordt gebruikt, met als hoogstandje roomcorrection, splitsen van het signaal per speaker en dus veel dacs. Het lijkt absoluut geniaal waarbij, als ook de akoestika correct is, je de luisteraar voor kunt rekenen dat het resultaat 100% correct is.

Tot een paar jaar geleden vond ik dat roomcorrection een prijs heeft: levenlozer geluid. Dus als je een absoluut slechte akoestiek hebt (en daar niets aan wilt doen) zou je die prijs kunnen betalen. De keren dat ik hiermee bezig ben geweest (bij luistersessies of thuis met goedkope middelen) luisterde ik toch liever naar het, in mijn oren, onaangetaste signaal via een goede dac. Dan maar wat gerommel in het laag.

Let wel, dat vond ik. Er komen het laatste jaar steeds meer speakers op de markt waar alles in zit en die kennelijk goed worden ontvangen. Maar als ik in een recensie van WhatHifi lees dat de Devialet Phantom Gold een technisch hoogstandje is maar te kort schiet op beleving hou ik mijn hart vast. De eerste die, ondanks al dat gereken, een meeslepend geluid weet te behouden heeft natuurlijk een absolute winnaar. Dat kost dan wel wat maar het is het dan ook waard.

Ik zit daar eigenlijk al meer dan een jaar op te wachten. De demodag van de D&D speakers vorige week was voor mij veelbelovend. In mij is echter het dac-dilemma nog niet uitgewoed: neem ik genoegen met het weglaten van room correction maar wel met een losse streamer en/of dac? Of staat de ultieme oplossing al in de showroom?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Staaled

Het wel of niet meeslepende van RC zit hem vaak in de targetcurve.
Daar kun je er alle leven idd uithalen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

raindog


Citaat van: MAW op januari 13, 2017, 22:31:43
Dat is ironisch genoeg exact hoe een actieve speaker werkt :)

Wat ik bedoelde met mijn opmerking, een ouderwetse actieve luidspreker krijgt één analoog signaal binnen en heeft dus net als passieve luidsprekers een filtering nodig. Naar mijn mijning is daar nu juist de meeste winst in te behalen, wanneer elke driver zijn eigen signaal krijgt zonder filtering. Dan zet je klankmatig pas echt stappen ten opzichte van passieve speakers.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

chansig

Wat gaat de winst dan zijn zonder filtering ? Maakt voor de unit toch niet uit die heeft geen idee of er al dan niet gefilterd signaal binnenkomt ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

raindog

Een crossover filter is in een luidspreker een noodzakelijk kwaad. Je hebt het nodig om het signaal te splitsen maar tegelijk zet het een rem op de dynamiek en het brengt altijd extra vervorming met zich mee. Wanneer een versterker direct aan een driver gekoppeld kan worden biedt dat alleen maar voordelen.

Het Linn Aktiv systeem bijvoorbeeld, draait al jaren op dat principe en de Linn Exact systemen zijn daar dan weer een mooie evolutie op.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

in een (goede) "ouderwetse" actieve speaker zoals jij hem noemt zat meestal ook wel het actieve (analoge) filter voor de verschillende amps en had dus ook elke driver een eigen amp die enkel desbetreffend frequentiegebied moest aandrijven.
het verschil van pakweg dit laatste decennium zit hem voornamelijk toch in de switch naar digitale actieve filters (vaak icm meer doorgedreven DSP) en bijhorende amps met DA aan boord.

fwiw; ik draai nu al enkele jaren actief gefilterd (zowel via externe crossovers als die geïntegrerd in systemen gaande van Trinnov tot miniDSP), maar ik wil alvast nooit meer terug naar een passief gefilterde/aangedreven speaker ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HuubF

Citaat van: Dynky op januari 14, 2017, 16:02:44
... fwiw; ik draai nu al enkele jaren actief gefilterd (zowel via externe crossovers als die geïntegrerd in systemen gaande van Trinnov tot miniDSP), maar ik wil alvast nooit meer terug naar een passief gefilterde/aangedreven speaker ;)

Hoe ziet jouw oplossing er uit?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls