HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Bedankt voor de tip. Tsja rond die dacs speelt van alles een rol. In mijn geval plak ik een kurkje tegen de trafo. Dan doet de voeding het ook heel wat beter.  :headbanging:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Leeuwarden

Ik ben zelf niet zo van de kurkjes. 8) Ik zou het wel heel leuk vinden als je "mijn" (ik heb het dus niet bedacht) tweak zou proberen en je ervaring hier te delen...

HuubF

Citaat van: Leeuwarden op december 30, 2015, 12:37:27
Ik ben zelf niet zo van de kurkjes. 8) Ik zou het wel heel leuk vinden als je "mijn" (ik heb het dus niet bedacht) tweak zou proberen en je ervaring hier te delen...

Ja natuurlijk ga ik dat doen, de eenvoudigste tweak ever.  :)

Eerst even mijn werkdag afraffelen.

Btw... heeft die Doede zich over de tweak uitgesproken? Die weerstanden zullen er niet voor niets zitten.

Het gaat dus om die 2 grijze dingen die naast elkaar zitten?

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Leeuwarden

Ik heb Doede er niet over gehoord. Ik leerde de tweak van de eerder genoemde Leif en er zijn in ieder geval nog een paar mensen die het hebben gedaan met zelfde reactie als ik had. Een andere tweak is om trafo's met meer VA te gebruiken. Heb ik zelf niet geprobeerd maar ook daar bestaan positieve ervaringen over. Bijgaand een verduidelijkend plaatje.

Leeuwarden

Oh ja, voor het geval dat: Er zit aan de primaire kant van de trafo een zekering. Koppel de uitgang van de voeding los van de dac, tweak doen, spanning erop en uitgang op juiste voltage checken. Dan pas weer aansluiten.

HuubF

Citaat van: Leeuwarden op december 30, 2015, 14:10:53
Oh ja, voor het geval dat: Er zit aan de primaire kant van de trafo een zekering. Koppel de uitgang van de voeding los van de dac, tweak doen, spanning erop en uitgang op juiste voltage checken. Dan pas weer aansluiten.

Ik neem aan dat dit een soort disclaimer is.  :)

Waar zit die zekering voor de trafo?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Leeuwarden

Yep, alles is op eigen risico en voor eigen zorgpolis!  :nopompom:

Eerlijk gezegd verontrust de vraag mij wel een beetje. De zekeringen op je voeding zitten -na- de trafo. Er hoort echter -voor- de trafo ook nog een zekering te zitten. Aan de 230 VAC kant dus. Als ik naar de foto op de vorige pagina kijk zie ik hem niet zitten. Dan zou het nog kunnen zijn dat hij in de net entree zit. Mocht dat niet zo zijn dan zou ik de stekker uit het stopcontact halen en er niet eerder weer indoen dan dat er een zekering is aangebracht.

Audiofiel

Citaat van: Leeuwarden op december 30, 2015, 17:22:52
Eerlijk gezegd verontrust de vraag mij wel een beetje.

Mij verontrust nu juist het advies om gewoon een zekering op je print kort te sluiten... die zal er niet voor niets zitten en door die te omzeilen loop je een potentieel gevaar. In ieder geval om de boel op te blazen... ::)


Ook die weerstanden zullen een functie hebben. Misschien om de maximale stroom binnen de perken te houden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Leeuwarden

Heb je het schema van de voeding bekeken, Audiofiel? Dan heb je gezien waar die weerstanden zitten en waarom ze eruit kunnen.
Die zekering zit daar op een plek waar ik nog nooit een zekering heb gezien in een voeding.
Als je het niet vertrouwd laat je hem toch lekker zitten. Ikzelf heb alle drie componenten overbrugd en bij mijn weten speelt hij nog steeds zo bij degene aan wie ik hem heb verkocht.

Ik kom wederom terug op de zekering VOOR de trafo's. Die is cruciaal. CHECK BESLIST OF DIE AANWEZIG IS!!!


Leeuwarden

Inmiddels ook gevonden waarvoor de zekering op de pcb is. Die limiteert de voeding tot max 1A.
Dac neemt 100 en 10 mA. Tegen de tijd dat je dac 1A vraagt, vraag jij je al af waar die rook vandaan komt  :P

Leeuwarden

Kleine correctie op mezelf: de WaveIO neemt ook nog 380 mA van de 5v. Zit je nog steeds ruim onde de 1A.

Een aardige truc is om een draadje over de zekering zelf te solderen. Hoor je positief verschil, dan last je hem zitten, hoor je het niet doe je er gewoon een nieuwe zekering in...

Audiofiel

Citaat van: Leeuwarden op december 31, 2015, 09:06:00
Heb je het schema van de voeding bekeken, Audiofiel? Dan heb je gezien waar die weerstanden zitten en waarom ze eruit kunnen.

Nee, ik heb geen schema bekeken. Ik heb ook geen link naar een schema gezien. ::)


Maar ook zonder schema kan ik dit advies uitbrengen: niet zomaar componenten overbruggen. Als ze niet nodig waren, had de ontwerpen ze vast wel weggelaten. Als de ontwerper zelf zijn goedkeuring geeft, dan heb je uiteraard mijn zegen. Maar de onderdelen zitten er niet voor niets. Als ze weggelaten konden worden, dan waren de productiekosten lager geweest en dan hadden ze die keuze vast wel gemaakt.

Met name het overbruggen van zekeringen is spelen met vuur. Doet me denken aan die studentenhuizen waar ze propjes aluminiumfolie gebruikten in plaats van gewone stoppen in de meterkast... :unhappy:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Leeuwarden


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Leeuwarden

Toen ik het bij de mijne deed is er geen brandweer komen kijken. Ik heb er begrip voor dat je het eng vindt. Ik laat het hier maar bij, als er vergelijkingen worden getrokken als zekeringen vervangen door een stukje zilverpapier, dan heb je geen discussie meer.

Audiofiel

Citaat van: Leeuwarden op december 31, 2015, 11:15:49
Schema: http://dddac.com/pictures/pics1794/circuits_powersupply_large.png

Dank voor het schema, nu weten we waar we over praten. De zekering en weerstanden R1 en R2 zijn een bewuste keuze geweest van Doede.

CitaatVan jou graag de uitleg over de twee weerstanden en de zekering.

Aangezien jij beweert dat ze weg kunnen, lijkt het mij niet meer dan logisch dat jij de uitleg gaat verzorgen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Leeuwarden


Audiofiel

Oke. Dus de weerstanden en zekering mogen overbrugd worden omdat die van jou niet in brand vloog. En dus adviseer je een ander om het gerust ook te doen? >:D


Ik zou het niet doen als ik Huub was, in ieder geval niet zonder advies aan de ontwerper van de schakeling te vragen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Thanatos

Zonder ergens naar gekeken te hebben wil ik het Huub ook sterk afraden. Zekeringen hebben een functie tbv veiligheid. Zonder een defect zal er niet zo snel wat gebeuren. Maar stel er gaat ooit wat in de fout zitten die zekeringen er niet voor niks.

De redenering dat de zekering na de netentree zit kun je ook net zo goed weglaten want in je meterkast zit ook vast een automaat of stop.

rovinggecko

Doede, dddac, was/is hier ook een member. Alleen al even niet meer actief op het forum. Maar je zou hem even kunnen mailen\pm-en.

In de lange topic op DIY audio waarin hij ook actief is, was bovenstaande tweak besproken, en door een aantal members met suc6 geimplementeerd. Doede heeft zich er zelf daar echter niet over uitgelaten voor zover ik toen gezien heb.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Leeuwarden

Dat klopt, maar ik denk dat Doede zich over wel meer taks niet uitgelaten heeft want ze zijn op diya aardig doorgeschoten met tweaken  8)

Overigens zou het fijn zijn dat bepaalde mensen eerst even naar een schema kijken voordat ze uitspraken doen over wat wel en niet kan.
Moet je natuurlijk wel wat basiskennis hebben van het een en ander... :crazy:

HuubF

Lekker 3 dagen vrij. Mooi begin van het nieuwe jaar.

Terwijl La Waf bezig is met dingen buitenshuis ben ik eens lekker gaan zitten voor de muziek. De Adams zijn onderdehand wel ingespeeld en klinken nu lekker natuurlijk en compleet. Ten opzichte van de K&H's mis ik resolutie maar in het hoog heb ik nu wel de brille die de K&H's niet hadden (en wat me was gaan storen). De schaal bij groot symfonisch- of popgeweld is natuurlijk minder maar daar wen je aan. De Adams hebben pit zat en dat maskeert het tot nu toe.

Waarom ik een tijd geleden de Adam Classics heb weggedaan voor de K&H's... op dat moment vond ik de K&H's beter. Het lijkt me een beetje stug dat de bescheiden F5's beter zijn dan de Classics, een keer of 8 duurder. De F5's zijn voorzien van wat esoterica, dat wel. Het zou ook kunnen dat de kleine Adams me alleen maar verrassen. We zullen het zien. Tijd is een belangrijke factor in de hifi-beleving. Het wordt nu wel tijd om voorlopig gewoon Adam fan te blijven. De klank is fantastisch en deze speakers zijn in alle prijsklassen te krijgen en ook in alle vormen. De horizontale varianten passen mooi in de kast.

Momenteel zit er een lichte brom in het systeem in beide kanalen. Ik dacht natuurlijk dat het door de DDDac kwam maar het zit ergens anders in. Alle input van de passieve VV afhalen of een andere XLR kabel helpen niet. De speakers zelf zijn het ook niet. Misschien zit er iets fout in het soldeerwerk in de passieve VV naar de XLR aansluiting.

De aanpassing heb ik nog niet gedaan. De PTT is al onderweg met het nieuwere systeembord waar ook SPDIF op zit (en een Tent klok) en dan moet ik toch gaan solderen. Alles op z'n tijd. Op dit moment klinkt het fantastisch als je niet té hard speelt ivm de %$#@&-brom.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)