HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Vanavond heb ik de speakers zover mogelijk van de muur gezet. Het laag werd daardoor behoorlijk heftig. Een centimetertje of 15-20 terug naar de muur was het een stuk evenwichtiger.

Ik moet nou echt die k.t cd-speler snel terug hebben. Ik heb al 3 keer op het punt gestaan weer een vervanging te kopen. :(
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op april  3, 2008, 23:29:57
Vanavond heb ik de speakers zover mogelijk van de muur gezet. Het laag werd daardoor behoorlijk heftig. Een centimetertje of 15-20 terug naar de muur was het een stuk evenwichtiger.

Ik moet nou echt die k.t cd-speler snel terug hebben. Ik heb al 3 keer op het punt gestaan weer een vervanging te kopen. :(

Hoe kan dat nou, Keyser says: dat het altijd beter klinkt als je de speakers verder in de kamer zet, nou in het algemeen dan onder bepaalde voorwaarden.... ;D ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op april  4, 2008, 07:30:13
Hoe kan dat nou, Keyser says: dat het altijd beter klinkt als je de speakers verder in de kamer zet, nou in het algemeen dan onder bepaalde voorwaarden.... ;D ;D

Voor zoveer ik weet (en ervaren heb) moet je speakers van dit formaat niet te dicht tegen de muur aanzetten, maar voor de rest is het gewoon uitproberen. Als je de speakers verschuift worden de reflecties onmiddellijk anders. Ze moeten bij mij zó komen te staan dat het geluid genietbaar is op de luisterplek, bij de computer en in de keuken. :D

Bij die VR2's komen daar nog wat aspecten bij: die tweeter aan de achterkant moet zinvol kunnen worden ingezet en het laag klinkt, als deze speaker niet goed staat, gewoon niet mooi. Nog geen probleem omdat er nog volop kan worden geschoven, maar ik hoor nog niet het losse, luchtige, probleemloze laag dat ik voor ogen heb. Dat wordt schuiven de komende tijd, ook met meubels. En de gebruiksaanwijzing lezen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Joep

Huub, zijn jouw VR-2's afgevuld met verzwaringsmateriaal? Ik had de mijn met Atacama Atabites gevuld, maar niet helemaal vol. Zo'n 4,5 kg (half emmertje) per speaker. Op advies van de toenmalige verkoper, die ze getest heeft zowel leeg, vol, als daartussen. Met die 4,5 k  behield ik de levendigheid, maar beperkte toch genoeg kastresonanties. De Atabites zijn erg geschikt, daar ze door hun driehoekige vorm altijd in elkaar vallen en niet meer kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld loodkorrels (die stuiteren nog). En dan heb je ook nog vogelzand en een combinatie van bovenstaande, zelf niet getest overigens.

HuubF

#1479
Citaat van: Joep op april  4, 2008, 10:57:49
Huub, zijn jouw VR-2's afgevuld met verzwaringsmateriaal?...

Ja, er zitten loodkorrels in. Helaas weet ik niet hoeveel.

In de manual wordt uitgelegd hoe je het compartiment moet vullen, dus dat wordt een (zwaar) klusje komende week. De manual heeft het over 'a single 50 lb sack of sand from the lumber yard'. Dat is 22,68 kilo. Dus 11,34 kilo per speaker.

Waar kan ik die Atacama Atabites bestellen/kopen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


Joep

Citaat van: HuubF op april  4, 2008, 11:24:27
Ja, er zitten loodkorrels in. Helaas weet ik niet hoeveel.

In de manual wordt uitgelegd hoe je het compartiment moet vullen, dus dat wordt een (zwaar) klusje komende week. De manual heeft het over 'a single 50 lb sack of sand from the lumber yard'. Dat is 22,68 kilo. Dus 11,34 kilo per speaker.

Waar kan ik die Atacama Atabites bestellen/kopen?

Zoals ik al schreef, zou ik niet het hele compartiment vullen, maar ongeveer de helft. Maar experimenteer gerust! :)

HuubF

Citaat van: Joep op april  4, 2008, 11:44:22
Zoals ik al schreef, zou ik niet het hele compartiment vullen, maar ongeveer de helft. Maar experimenteer gerust! :)

Ik ga eerst een weekje luisteren en dan:

- Lood eruit en wegen
- Zand erin (zoals in de manual wordt beschreven)
- Daarna eventueel verder experimenteren

Wat voor vorm heeft dat compartiment (i.v.m. uitscheppen)? En van welk materiaal is het gemaakt (hout, metaal)?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Joep

Citaat van: HuubF op april  4, 2008, 12:27:10
Ik ga eerst een weekje luisteren en dan:

- Lood eruit en wegen
- Zand erin (zoals in de manual wordt beschreven)
- Daarna eventueel verder experimenteren

Wat voor vorm heeft dat compartiment (i.v.m. uitscheppen)? En van welk materiaal is het gemaakt (hout, metaal)?

De vorm is rechthoekig en zal wel van een metaal zijn, i.v.m. reacties van hout op vulmiddel. Er valt echter weinig uit te scheppen, want de opening is een rond gat wat niet al te groot is. Het wordt dan gieten i.p.v. scheppen. Aan de onderkant van de VR-2 zit de opening, tussen de zwarte voet en de speakerkast. Die heb je toch gezien toen je deze voeten monteerde?

HuubF

Citaat van: Joep op april  4, 2008, 12:36:08
De vorm is rechthoekig en zal wel van een metaal zijn, i.v.m. reacties van hout op vulmiddel. Er valt echter weinig uit te scheppen, want de opening is een rond gat wat niet al te groot is. Het wordt dan gieten i.p.v. scheppen. Aan de onderkant van de VR-2 zit de opening, tussen de zwarte voet en de speakerkast. Die heb je toch gezien toen je deze voeten monteerde?

Nee de voet zat er al opgeschroefd, het is maar een tweedehandsje. Dus om het lood er uit te krijgen moet ik 'm ondersteboven houden. Gelukkig is het een licht speakertje. :(
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Afspraak voor de komende donderdag. Eens horen hoe de muziek ervoor staat....Het leuke van de wisselingen van Huub is dat ik op deze manier in de gelegenheid wordt gesteld om spullen te beluisteren die ik niet ken...Dus vooral doorgaan Huub  ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Citaat van: chansig op april  4, 2008, 07:30:13
Hoe kan dat nou, Keyser says: dat het altijd beter klinkt als je de speakers verder in de kamer zet, nou in het algemeen dan onder bepaalde voorwaarden.... ;D ;D

Gr Hans

Grapjas ;D. Ik bekijk het van een andere kant dan jij. Jij kijkt naar de speaker die je hebt en kijkt vervolgens hoe je die het best kunt laten presteren. Ik bedenk me op welke plek een speaker het best presteert, en zorg vervolgens dat het ontwerp geschikt is voor die plek.
Heb je te weinig laag met de speakers ver de kamer in? Koop dan een equalizer en krik de bas op ;).
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: keyser op april  4, 2008, 13:17:15
Grapjas ;D. Ik bekijk het van een andere kant dan jij. Jij kijkt naar de speaker die je hebt en kijkt vervolgens hoe je die het best kunt laten presteren. Ik bedenk me op welke plek een speaker het best presteert, en zorg vervolgens dat het ontwerp geschikt is voor die plek.
Heb je te weinig laag met de speakers ver de kamer in? Koop dan een equalizer en krik de bas op ;).

Precies, dus niet iedere speaker etc, etc. Dit is wat je schreef..ik ben klaar met woordn%$ken.  ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Joep

Citaat van: HuubF op april  4, 2008, 13:05:09
Nee de voet zat er al opgeschroefd, het is maar een tweedehandsje. Dus om het lood er uit te krijgen moet ik 'm ondersteboven houden. Gelukkig is het een licht speakertje. :(

Huub, niet sip zijn. ;D

Als je handig gebruikt maakt van de vloer, hoeft je maar de helft van het gewicht te tillen. ;) En op z'n kop is alleen nodig bij het vullen. ;)
Zo, dat was even het smart-ass gedeelte van vandaag.


Grindtegel

Nee Huub ik lees het al, dat wordt helemaal niks met die VR2's. Ik zou maar weer snel te koop zetten.

>:D >:D  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Martijn M

Citaat van: Grindtegel op april  4, 2008, 14:30:11
Nee Huub ik lees het al, dat wordt helemaal niks met die VR2's. Ik zou maar weer snel te koop zetten.

>:D >:D  ;)

Heb jij ook zo'n glazen bol? 8)
Dutch & Dutch

HuubF

Citaat van: Grindtegel op april  4, 2008, 14:30:11
Nee Huub ik lees het al, dat wordt helemaal niks met die VR2's. Ik zou maar weer snel te koop zetten.

Alleen omdat ik er 50 pounds zand in moet gooien aan de onderkant? ;D

Voorlopig gaat het goed met de VR2's. Het doel was: een klank die niet té ver verwijderd was van de Spendor's maar wel wat grootser. Volgens mij zit dat er helemaal in.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

#1492
Een druk weekend achter de rug, maar toch nog behoorlijk veel geluisterd. Zaterdag kreeg ik de Van den Hul The Second binnen, een koolstofkabel. Die ben ik natuurlijk gelijk gaan gebruiken en tsja... mooi. Er lijkt wat meer vloeiing in de muziek te zitten. De VR2's klinken geweldig. Eindelijk weer een geluid zoals alleen grote speakers dat kunnen voortbrengen. Een orkest klinkt weer als een orkest.

Vanmiddag heb ik de Spendor's verkocht na een luistersessie van een uur, daardoor kon ik natuurlijk mooi het geluid nog eens vergelijken. Mooie speakers, vind ik nog steeds. Maar ik ben toch dolblij met de VR2-tjes.

Tussenoordeel: indrukwekkend geluid zonder beperkingen. Net zoals de 2 voorgaande speakers die ik had zijn het allrounders. Ze klinken lekker maar tóch audiofiel verantwoord. Een beetje het geluid zoals ik me van de TDL's kan herinneren, maar dan met veel meer verfijning.

En dat alles met een Samsung dvd-speler. Als mijn Rosan terug is verwacht ik wonderen. :D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DA BoSS

jeutje...hoe lang staat die cd-speler nou al in reparatie :o


hoop voor je dat ie snel weer 'thuis' is....
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Erik van Voorst (in memoriam)

Sterk afhankelijk van de overname denk ik...
Mijn persoonlijke ervaring is dat je 2 verschillende versterkers bij een overname van 70 Hz nog steeds hoort...

Ik denk dan aan:
Aitos-Audio Research  (=Buizen Buizen)
Aitos-Krell (=Buizen Transistor)
Aitos- Luxman (= Buizen Transistor)

Waarbij de buizen-buizen situatie de minst ongelukkige was.....maar bij een gelijke versterking dmv een Aitos-Aitos situatie viel alles ineens op zijn plaats...veel meer lucht/ruimte en beter "op tijd" dat was voor mij meteen een no-brainer  :o

Ik denk echter dat het gebruik van een andere versterker bij lagere overname..(alleen een ondersteuning in het sublaag) veel minder hoorbaar is.
Ik heb namelijk prachtige combinaties op die manier gehoord.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

roeleken

zijn ze een nieuwe cd speler voor je aan het ontwikkelen of zo?  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Ik zal morgen weer eens bellen. Hij stond vorige week nog bij de importeur te wachten op een nieuwe laser.

Hij is pas 6 weken weg, zelf heb ik ook lang gewacht met wegbrengen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

#1497
Citaat van: Erik van Voorst op april  7, 2008, 08:44:53
Waarbij de buizen-buizen situatie de minst ongelukkige was.....maar bij een gelijke versterking dmv een Aitos-Aitos situatie viel alles ineens op zijn plaats...veel meer lucht/ruimte en beter "op tijd" dat was voor mij meteen een no-brainer  :o

Grappig dat je dat zegt en het lijkt me helemaal waar! Mijn ervaring is dat wanneer je bijvoorbeeld een buis op het mid en hoog doet en een transistor op het laag... dat je een hele hoop verbeteringen kunt krijgen, maar dat je fase niet meer klopt, je mist coherentie, de harmonie binnen de instrumenten en de klankkleuren vallen weg... Voor mij is "fase"/coherentie/homogeniteit het belangrijkste gegeven in een systeem. Wanneer dat niet meer klopt valt er ineens zoveel weg aan herkenbaarheid/echtheid/live :-\

kermy

CitaatSterk afhankelijk van de overname denk ik...
Mijn persoonlijke ervaring is dat je 2 verschillende versterkers bij een overname van 70 Hz nog steeds hoort..

En hoe werd er toen gefilterd?
En wat werd er voor gebruikt?
Al deze dingen zijn op zich zelf weer erg belangrijk voor het resultaat.
Met vriendelijke groet,


Kermy

Ruud-

Citaat van: Erik van Voorst op april  7, 2008, 08:44:53
Sterk afhankelijk van de overname denk ik...
Mijn persoonlijke ervaring is dat je 2 verschillende versterkers bij een overname van 70 Hz nog steeds hoort...

Ik denk dan aan:
Aitos-Audio Research  (=Buizen Buizen)
Aitos-Krell (=Buizen Transistor)
Aitos- Luxman (= Buizen Transistor)

Waarbij de buizen-buizen situatie de minst ongelukkige was.....maar bij een gelijke versterking dmv een Aitos-Aitos situatie viel alles ineens op zijn plaats...veel meer lucht/ruimte en beter "op tijd" dat was voor mij meteen een no-brainer  :o

Ik denk echter dat het gebruik van een andere versterker bij lagere overname..(alleen een ondersteuning in het sublaag) veel minder hoorbaar is.
Ik heb namelijk prachtige combinaties op die manier gehoord.
Ik speel met een paar TDL Reference, die wisselt op 200Hz.

Eerst met een stel Audiolabor Schnell op het laag om het bi-amp avontuur te starten, dat was geen succes, rond de overname freq. was duidelijk het "andere" karakter van de Audiolabor t.o.v. de Aitos op het mid-hoog te horen.

Daarna een Aragon 8008ST op het laag gezet, dat is een prima huwelijk...dus exit Audiolabor en de Aragon aangeschaft. Ook nog een Aitos OTL 900 op het laag geprobeerd t.o.v. de Aragon :-X ;)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..