HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz

Wat mij betreft is een speaker pas ingespeeld als er geen verandering meer optreedt. Als de speaker erg lang niets heeft gedaan, kan het ook helpen de speakers een paar uur tot een dag te laten spelen.

Ik gebruik thuis altijd de 'uit fase in mono tegen elkaar aan met veel verschillende soorten muziek'-methode. Ik ben veel te ongeduldig om een paar maanden naar een suboptimale speaker te luisteren.

ChrisV

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2007, 08:34:01
Ik gebruik thuis altijd de 'uit fase in mono tegen elkaar aan met veel verschillende soorten muziek'-methode. Ik ben veel te ongeduldig om een paar maanden naar een suboptimale speaker te luisteren.

Heb je ook een idee van de tijdsbesparing die dit oplevert?

reMC

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2007, 08:34:01
Ik gebruik thuis altijd de 'uit fase in mono tegen elkaar aan met veel verschillende soorten muziek'-methode.

Haha, bekend, doen wij ook 8)

chansig

Stel dat je alleen inspeelt met acoutische muziek ? Duurt het dan langer voordat een speaker is ingespeeld ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifiman

Citaat van: chansig op oktober  4, 2007, 11:34:15
Stel dat je alleen inspeelt met acoutische muziek ? Duurt het dan langer voordat een speaker is ingespeeld ?

Gr Hans
Gewoon effe direkt op de 220V en dan is het zo gebeurd   ;D

HuubF

Citaat van: chansig op oktober  4, 2007, 11:34:15
Stel dat je alleen inspeelt met acoutische muziek ? Duurt het dan langer voordat een speaker is ingespeeld ?

Nou, met acoutische muziek kan het wel even duren! Zelf zet ik 'm gewoon zo hard mogelijk met popmuziek. Dag in, dag uit. 's Nachts kan ik zelfs in de slaapkamer de muziek horen, maar dat geeft niet omdat het inspelen me een rustig gevoel geeft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik heb even moeten zoeken maar het uiteindelijk gevonden:

Op 24 september schrijf je dat je een review hebt gelezen over de Roksan. Deze zou na 6 weken pas ingespeeld zijn en dat kon je mn horen aan het middengebied wat dan duidelijker aanwezig zou zijn.

Zou dit te maken met het gemis (in geluid) wat je nu ervaart ?

Fijn voor je buren dat inspelen ... dag en nacht  ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op oktober  4, 2007, 13:10:10
Ik heb even moeten zoeken maar het uiteindelijk gevonden:

Op 24 september schrijf je dat je een review hebt gelezen over de Roksan. Deze zou na 6 weken pas ingespeeld zijn en dat kon je mn horen aan het middengebied wat dan duidelijker aanwezig zou zijn.

Zou dit te maken met het gemis (in geluid) wat je nu ervaart ?

Het Roksan-setje heb ik nu een week of 5 en dat heeft 24/7/5 gedraaid. Ik neem dus maar voor het gemak aan dat ik dáár geen inspeel-problemen meer mee heb! Met de vorige speakers was het geluid overnight ook ineens heel mooi in het midden, vooral met de Audioquest interlink. Dat heb ik sinds ik de RS6'jes heb niet meer gehoord.

Maar omdat zowel het Roksan-setje als de speakers in de vele recensies worden omschreven als neutraal en evenwichtig denk ik dat het wel goed komt. ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ruud-

Citaat van: HuubF op oktober  4, 2007, 13:29:02

Maar omdat zowel het Roksan-setje als de speakers in de vele recensies worden omschreven als neutraal en evenwichtig denk ik dat het wel goed komt. ;D

Mijn grootste zorg is níét het setje >:D, dát komt inderdaad wel goed ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

HuubF

Citaat van: Ruud- op oktober  4, 2007, 19:08:52
Mijn grootste zorg is níét het setje >:D, dát komt inderdaad wel goed ;D

Nou, dat heb ik nog nooit uit jouw pen zien vloeien! :D

Waarom denk je dat het wel goed komt? En áls het goed komt, waarom denk je dat ik dat dan niet zal horen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Huub, geduld is een schone zaak. Mijn speakers waren pas ingespeeld na 500 uur. Maar daarna klonken ze ook erg goed. Soms duurt het lang soms duurt het kort, ligt aan het merk speakers wat je koopt. 2e hands is dan een optie. Je bent in ieder geval al lang bezig.

Wel denk ik dat je karavaan nog langere tijd doorloopt, waarom? of je bent iemand die een eenvoudig setje heeft waardoor allerlei onvolkomenheden geneutraliseerd worden door "slechte" speakers (die verhullen alles waarop het niet opvalt) of je bent iemand die "alles" hoort en een zekere perfectie nastreeft, een klankkleur waardoor je achterover op een stoel kunt gaan zitten en denkt: YES. Vlgs mij ben je zo'n laatste persoon en dan ben ik bang dat de speakers op een gegeven moment wel hun best doen maar jouw geluid wat je zoekt niet kunnen weergeven. En dan begint de zoektocht pas echt.

Ik heb nu bij 2 forumleden pasgeleden een bezoek gebracht, de een was redelijk tevreden de ander koopt en verkoopt zijn apparatuur zeer snel op zoek naar het geluid wat hij zoekt.
Uit beide sets heb ik wel ondertussen kunnen opmaken dat hoe beter/duurder een set is hoe beter/mooier/verfijnder een klankbeeld tot stand komt, er is een ondergrens en in zekere mate ook een bovengrens in geld en in de mate waarin een set duidelijk verbetert, boven die grens zijn er zeker verschillen maar daar moet je dan het dubbele voor betalen.

Dit is in het kort mijn gedachtegang. Ik denk dat jij pas tevereden zult zijn als je ergens tussen die onder/bovengrens zit. En dat is nog steeds een behoorlijk groot gebied. Als ik mij goed herinner ben je op een gegeven ogenblik gaan downgraden. Ik ben er (bijna) van overtuigd dat je straks weer wilt upgraden.
Om het je gemakkelijk te maken zou ik eerst een goed budget samenstellen, dan diverse sets beluisteren in die budgetsamenstelling en dan een keuze maken waar je naar toe wilt en dan dealers gaan zoeken die je dat eerst ruime tijd thuis laten beluisteren..... ik denk dat je er dan wel bijna bent.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: frank2 op oktober  4, 2007, 19:53:22
Huub, geduld is een schone zaak. Mijn speakers waren pas ingespeeld na 500 uur. Maar daarna klonken ze ook erg goed. Soms duurt het lang soms duurt het kort, ligt aan het merk speakers wat je koopt. 2e hands is dan een optie. Je bent in ieder geval al lang bezig.

Wel denk ik dat je karavaan nog langere tijd doorloopt, waarom? of je bent iemand die een eenvoudig setje heeft waardoor allerlei onvolkomenheden geneutraliseerd worden door "slechte" speakers (die verhullen alles waarop het niet opvalt) of je bent iemand die "alles" hoort en een zekere perfectie nastreeft, een klankkleur waardoor je achterover op een stoel kunt gaan zitten en denkt: YES. Vlgs mij ben je zo'n laatste persoon en dan ben ik bang dat de speakers op een gegeven moment wel hun best doen maar jouw geluid wat je zoekt niet kunnen weergeven. En dan begint de zoektocht pas echt.

Ik heb nu bij 2 forumleden pasgeleden een bezoek gebracht, de een was redelijk tevreden de ander koopt en verkoopt zijn apparatuur zeer snel op zoek naar het geluid wat hij zoekt.
Uit beide sets heb ik wel ondertussen kunnen opmaken dat hoe beter/duurder een set is hoe beter/mooier/verfijnder een klankbeeld tot stand komt, er is een ondergrens en in zekere mate ook een bovengrens in geld en in de mate waarin een set duidelijk verbetert, boven die grens zijn er zeker verschillen maar daar moet je dan het dubbele voor betalen.

Dit is in het kort mijn gedachtegang. Ik denk dat jij pas tevereden zult zijn als je ergens tussen die onder/bovengrens zit. En dat is nog steeds een behoorlijk groot gebied. Als ik mij goed herinner ben je op een gegeven ogenblik gaan downgraden. Ik ben er (bijna) van overtuigd dat je straks weer wilt upgraden.
Om het je gemakkelijk te maken zou ik eerst een goed budget samenstellen, dan diverse sets beluisteren in die budgetsamenstelling en dan een keuze maken waar je naar toe wilt en dan dealers gaan zoeken die je dat eerst ruime tijd thuis laten beluisteren..... ik denk dat je er dan wel bijna bent.

Ik zoek naar het punt dat het echt goed begint te worden, en je behoorlijk veel geld moet uitgeven om een stap beter te gaan. Trouwens... ik heb niet echt een budget-setje hoor! Het spul kost 3198 euro. Wel staat er een stroom-regenerator van 3200 euro en een subwoofer van 3000 euro naast, dat dan weer wel. :D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: frank2 op oktober  4, 2007, 19:53:22

Uit beide sets heb ik wel ondertussen kunnen opmaken dat hoe beter/duurder een set is hoe beter/mooier/verfijnder een klankbeeld tot stand komt, er is een ondergrens en in zekere mate ook een bovengrens in geld en in de mate waarin een set duidelijk verbetert, boven die grens zijn er zeker verschillen maar daar moet je dan het dubbele voor betalen.


Enige nuance is hierin wel degelijk mogelijk. Ik ken sets die het drievoudige kosten van de mijne en je raad het al....echt lekker klinken doen ze niet. Ik ken ook sets die minder geld kosten en je raad het al wel lekker klinken. Ben ook wel benieuwd waar volgens jouw de onder-/bovengrenzen liggen qua geld ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Het lijkt erop dat de scherpte uit de speakers is verdwenen! Dat mag ook wel, want ze staan al sinds zaterdagmiddag zeker een uur of 16 per dag te draaien. Ik zit dus al bijna aan de 100 uur.

De klankkleur begint nu te lijken op de S6's, dus dat is een goed teken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ruud-

Citaat van: chansig op oktober  4, 2007, 22:47:22
Enige nuance is hierin wel degelijk mogelijk. Ik ken sets die het drievoudige kosten van de mijne en je raad het al....echt lekker klinken doen ze niet. Ik ken ook sets die minder geld kosten en je raad het al wel lekker klinken. Ben ook wel benieuwd waar volgens jouw de onder-/bovengrenzen liggen qua geld ?

Gr Hans

Die ken ik ook Hans, driemaal de prijs van mijn, toch ook niet goedkope, setje en als hij bij mij komt luisteren slaat de twijfel bij hem toe  ;D ;)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

genesis

Wat boven en ondergrens betreft qua budget, ik heb een set van € 1500 gehoord die heel lekker klonk en ook een set mogen beluisteren van € 700K en natuurlijk zitten daar verschillen in, duh. Maar qua beleving waren de eigenaars beiden heel tevreden, het voordeel van een 'kleine' set die goed speelt die is erg stabiel is en erkan weinig aan fout, want door een beperkt aantal variabelen is het eenvoudig te vinden mocht er iets niet goed zitten.

Daarentegen bij de set van €700K als daar wat fout in gaat kan je je soms werkelijk helemaal de 'klimbim'zoeken voordat je het lek boven hebt. Maar wat teld dat beide 'audiofielen' enorm genieten van hun set.

Nog een punt wat opvalt bij audiofielen die happy zijn is het minimale verloop van hun componenten over meerdere jaren, ze verfijnen hun bestaande componenten wel, steeds meer aangepast naar hun muzieksmaak. Als ik kijk in mijn eigen kring dan zie ik veel jongens die hun componenten al meer dan 10 jaar hebben, wel met jaarlijks onderhoud uiteraard. In mijn eigen set heb ik componenten tegen de 15 jaar lopen en als ik ze beluister met mede audiofielen dan zijn we nog steeds in vervoering, dus doen de componenten wat ze moeten doen, emotie overbrengen. Natuurlijk gaat de frequentie van de aanschaf omlaag in de loop van de jaren (godzijdank ;))  maar het bedrag per aanschaf bij die lagere frequentie is dan wel veel hoger ;)

Genesis
Carpe Diem

garmtz

Het is heel belangrijk dat een set 'werkt', dat er synergie is. Dat kun je creeren op ieder prijsniveau. Een beetje ervaring is hierbij wel handig, want de kneep zit hem niet in het zoeken van goede componenten perse, maar in de juiste combinatie. De set van mijn vriendin op haar atelier (B&W DM110i, Cyrus One, Marantz CD63 Mk II [met kleine mod]) klinkt zeer aanstekelijk en verrassend 'echt', terwijl deze ongeveer 500 Euro heeft gekost.

Dit klinkt allemaal wat clichee, maar wordt vaak vergeten! Ik heb combinaties gehoord die helemaal sh*t klonken, ondanks dat ik van tevoren DACHT dat het goed moest gaan en vice versa. Uitproberen is gewoon het enige dat werkt dan. In de loop der tijd leer je wel meer wat normaal gesproken goed werkt en wat niet, maar ik blijf mezelf bijna iedere dag verbazen en leren. Daarnaast zijn er natuurlijk wel zaken die ook met een technische benadering goed zijn uit te vogelen, want sommige zaken zijn gewoon door redeneren of meten ook uit te vinden (simpele zaken als een versterker met VOLDOENDE vermogen gebruiken, uitgangsimpedantie vs ingangsimpedantie, elektrische parameters van kabels, etc.).

Een idee van wat het is dat een set 'goed' maakt is onontbeerlijk. De meeste 'audiofielen' (:-X) proberen te streven naar een voor hen perfecte 'sound', maar het is veel handiger te zorgen voor een set die gewoon de muziek over weet te brengen, ONDANKS zijn 'sound' (want niets is volledig 'neutraal'). Sommige mensen die bij mij komen luisteren hebben dan opmerkingen over laag, midden, hoog, whatever, maar hebben toch zoiets van: 'maar je set klinkt wel erg muzikaal' en blijven vervolgens tot 3 uur 's nachts luisteren.

Ik ben dan ook een tevreden mens! Mijn set is ook al behoorlijk lang stabiel. Experimenteren kan ik gelukkig op 'de zaak', dat is wel een leuk privilege... ;)

molle

#1117
Citaat van: garmtz op oktober  4, 2007, 23:35:29
Sommige mensen die bij mij komen luisteren hebben dan opmerkingen over laag, midden, hoog, whatever, maar hebben toch zoiets van: 'maar je set klinkt wel erg muzikaal' en blijven vervolgens tot 3 uur 's nachts luisteren.



Waar ken ik dat toch ergens van ::)
En dan zo van, hoe komt het dat ik thuis niet alles hoor dan wat ik hier op de cd hoor ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

garmtz

Citaat van: molle op oktober  4, 2007, 23:47:31
Waar ken ik dat toch ergens van ::)
En dan zo van, hoe komt het dat ik dit thuis niet alles hoor dan wat ik hier op de cd hoor ;D

Jouw set is ook ERG goed, dat meen ik echt! Vooral met LP is het echt...  :o :o :o

Ik zeg het niet om te slijmen en ik ben best wat gewend, maar jij hebt dus zo'n set die 'werkt'! ;D

molle

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2007, 23:49:13
Jouw set is ook ERG goed, dat meen ik echt! Vooral met LP is het echt...  :o :o :o

Ik zeg het niet om te slijmen en ik ben best wat gewend, maar jij hebt dus zo'n set die 'werkt'! ;D

Ben er dan ook zeer blij mee, maar had een goede leermeester ;D

Bij mij hoef je niet te slijmen. Het zou eerder andersom moeten zijn >:D ;D ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

garmtz

Whoehaha! (We gaan wel een beetje off-topic vrees ik trouwens... ;)).

)p(

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2007, 23:35:29

Ik ben dan ook een tevreden mens! Mijn set is ook al behoorlijk lang stabiel. Experimenteren kan ik gelukkig op 'de zaak', dat is wel een leuk privilege... ;)

Best of both worlds ;)

Ik vind het ook altijd erg leuk om bij anderen te luisteren en naar verschillen. Thuis heb ik daar geen behoefte aan daar wil ik gewoon naar muziek luisteren. Ik wissel daarom ook bijna nooit. Ik hoop voor Huub dat hij als zijn set nu is ingespeeld hij dan ook die rust zal vinden.

peter

garmtz

Citaat van: ChrisV op oktober  4, 2007, 09:41:47
Heb je ook een idee van de tijdsbesparing die dit oplevert?

Geen tijdsbesparing, ik verspil echter mijn eigen tijd er niet mee.... ;)

garmtz

Citaat van: )p( op oktober  5, 2007, 07:35:09
Best of both worlds ;)

Yep... ;)

CitaatIk vind het ook altijd erg leuk om bij anderen te luisteren en naar verschillen. Thuis heb ik daar geen behoefte aan daar wil ik gewoon naar muziek luisteren. Ik wissel daarom ook bijna nooit. Ik hoop voor Huub dat hij als zijn set nu is ingespeeld hij dan ook die rust zal vinden.

peter

Amen.

Tjeb

Inspelen heb ik nooit meer last van, ik koop voortaan gewoon ouwe troep  ;D

Maar ik ken het fenomeen inspelen echt wel, ik heb het gehad bij alle zelfbouw luidsprekers en in het begin wel eens met de tranen in de ogen gestaan toen ik me bedacht dat de bankrekening geplunderd was voor het zooitje schroot wat er in de kamer te spelen stond terwijl ik er zeker van was dat het in de winkel anders klonk. Dit was altijd wel voorbij na een kleine week met de luidsprekers die ik heb gehad, met de zelfknutsel buizenbak was het binnen een paar uur bekeken maar ook hier ben ik me echt kapot geschrokken  :)

Mvg Tjeb