ATC Topic

Gestart door the limp man, juni 22, 2022, 21:47:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

the limp man

Ik kom ATC vrij weinig tegen op fora en ik vind dat ATC meer spotlight verdiend. Vandaar dit topic.

ATC (Acoustic Transducer Company) maakt actieve en passieve luidsprekers, versterkers, cd spelers voor de professionele en de consumentenmarkt. Ik kom er niet zo erg veel over tegen op dit forum. Dus post hier je ervaringen met ATC apparatuur.

HuubF

De afgelopen jaren heb ik de complete Entry line doorlopen: SCM7, 11, 19 en 40. Alle gesloten speakers. Dat heeft voordelen maar ook het nadeel dat je eigenlijk niet zonder subwoofer kan. De SCM7 en SCM11 hebben een spectaculair geluid: dynamisch, uitgesproken en toch gecontroleerd. De SCM19 heb ik de laatste tijd gehad en is behoorlijk anders. Omdat ze een stuk groter zijn verbazen ze niet meer omdat er zoveel geluid uit zo'n klein speakertje komt. Zelf vind ik deze de lastigste van de 4; ze klinken uitstekend maar je moet behoorlijk veel uit de kast halen om ze ook echt goed te laten klinken. De SCM40 is geweldig in alle opzichten. Hij klinkt fundamenteel anders dan de eerder genoemde omdat het een vloerstaander is. Het is ook de enige van het stel die de indruk wekt full range te zijn. Ook deze speaker heeft een potente versterker nodig (sommigen vinden dat onzin, ik niet). Ik had er een Naim NAP250dr op staan; dat klinkt geweldig maar maakt dat de combi net zo duur wordt als een set actieve SCM40's. Vanwege die constante worsteling met de aansturing ben ik nu aan het sparen voor een actieve SCM40 of SCM50.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Nosferatu

SCM19 eigenaar hier. Hele fijne speaker mits je er, zoals Huub al zegt, je er een gewoon goede versterker achter hangt. Heb'm eerst even in de woonkamer geprobeerd achter een mid-range AV Receiver, mwah, wel aardig. Daarna in de stereoset, hmmmmm, daar komt 'muziek' uit. ::)

Ben fan, ALS ik ze ooit eens vervang dan waarschijnlijk voor actieve variant.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

the limp man

Citaat van: HuubF op juni 23, 2022, 08:57:51
De afgelopen jaren heb ik de complete Entry line doorlopen: SCM7, 11, 19 en 40. Alle gesloten speakers. Dat heeft voordelen maar ook het nadeel dat je eigenlijk niet zonder subwoofer kan. De SCM7 en SCM11 hebben een spectaculair geluid: dynamisch, uitgesproken en toch gecontroleerd. De SCM19 heb ik de laatste tijd gehad en is behoorlijk anders. Omdat ze een stuk groter zijn verbazen ze niet meer omdat er zoveel geluid uit zo'n klein speakertje komt. Zelf vind ik deze de lastigste van de 4; ze klinken uitstekend maar je moet behoorlijk veel uit de kast halen om ze ook echt goed te laten klinken. De SCM40 is geweldig in alle opzichten. Hij klinkt fundamenteel anders dan de eerder genoemde omdat het een vloerstaander is. Het is ook de enige van het stel die de indruk wekt full range te zijn. Ook deze speaker heeft een potente versterker nodig (sommigen vinden dat onzin, ik niet). Ik had er een Naim NAP250dr op staan; dat klinkt geweldig maar maakt dat de combi net zo duur wordt als een set actieve SCM40's. Vanwege die constante worsteling met de aansturing ben ik nu aan het sparen voor een actieve SCM40 of SCM50.

Ik vind dat je best zonder sub kan spelen. Zowel op de 12 (dat is de pro versie van de 11) en de 20 ( De pro versie van de 19). De 20 heb ik zelf en ik vind ze juist in het laag kwalitatief beter dan de Monitor 30.2 die ik eerst had. Voor ieder speaker geldt dat je je best moet doen om ze het beste tot hun recht te laten komen. Ik vind mijn SCM 20 Pro makkelijker te plaatsen dan de 30.2. Er staat minder licht op het podium bij ATC als je dat vergelijkt met Harbeth, maar ze zijn erg schoon. Dus er is veel te horen. 

Met de 40 heb ik geen ervaring, maar met de 50 wel. Zowel actief als passief. Passief vond ik mooier vanwege de ruimtelijke weergave die voor mij een stuk beter was met de passieve variant.

Je hebt wel serieuze versterking nodig inderdaad. Ik heb zowel de P1 als de P2 van ATC gehoord. Beide gaan mooi. Maar ik kon duidelijk merken dat er meer rust en controle was met de P2 (300 watt ) dan met de P1 (150 watt). Niet dat de P1 slecht was hoor, integendeel  :headbanging:

WillyP

Citaat van: the limp man op juni 23, 2022, 16:52:46
...

Met de 40 heb ik geen ervaring, maar met de 50 wel. Zowel actief als passief. Passief vond ik mooier vanwege de ruimtelijke weergave die voor mij een stuk beter was met de passieve variant.

...

Ik denk dat je je hier een keer vergist met het opschrijven ;D. Ik vermoed dat je de actieve variant mooier vindt, maar helemaal zeker is dat niet. Vertel, welke vond je beter klinken?

WillyP

the limp man

De passieve variant vind ik mooier.  Meer ruimte, meer 3d. Betere plaatsing

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


WillyP

Het is me helemaal duidelijk nu. Achteraf had ik niet goed genoeg gelezen.

WillyP

jahtari

Citaat van: the limp man op juni 23, 2022, 21:56:45
De passieve variant vind ik mooier.  Meer ruimte, meer 3d. Betere plaatsing

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Toch een sterk stuk, er staat nu een set passieve 50 voor bijna 10k te koop waarbij de claim is dat de eigenaar geupgrade heeft naar de aktieve versie.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

H&C Hifi

#8
Citaat van: jahtari op juni 24, 2022, 14:20:58
Toch een sterk stuk, er staat nu een set passieve 50 voor bijna 10k te koop waarbij de claim is dat de eigenaar geupgrade heeft naar de aktieve versie.


Ik vind uit de Entry serie zelf de SCM19 veruit de fraaiste en de 40 het meest tegenvallen.
verschil zit hem ook deels in het gebruik van SL drivers (de 40 heeft die niet) de 19 wel en zo ook alles vanaf de scm50
De indruk bij de 40 word gewekt dat deze op het laag na dezelfde drivers heeft als de 50 (maar dat is dus absoluut niet zo)  de motor achter de mid van een scm50 is meer dan 2x zo groot .

ATC verdient wel zeer goede aansturing anders gaat het niet bovengemiddeld spelen.

the limp man

#9
Citaat van: jahtari op juni 24, 2022, 14:20:58
Toch een sterk stuk, er staat nu een set passieve 50 voor bijna 10k te koop waarbij de claim is dat de eigenaar geupgrade heeft naar de aktieve versie.

Dat moet die beste meneer of mevrouw helemaal zelf weten. Ik schrijf alleen maar mijn ervaringen op. Bovendien staat de tower versie te koop. Ik heb de Monitor versies gehoord. Met ATC tower speakers heb ik nog geen ervaring.

H&C Hifi

Citaat van: the limp man op juni 23, 2022, 21:56:45
De passieve variant vind ik mooier.  Meer ruimte, meer 3d. Betere plaatsing

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, de actieve varianten zijn echt preciezer / sneller ( vooral
Op het laag )

De enige actieve atc die ik niet beter vind dan de passieve variant betreft de scm19

kappa9

Ah tof een ATC topic!!

Ik ben ook fan.

Laatst een passieve atc 20 mkii gehoord op een SIA2-150 integrated amp van atc en een atc cd speler. Dat klonk erg fraai! Aankomende week ga ik de actieve variant beluisteren bij Helios. De persoon bij wie ik de passieve heb gehoord gaf ook aan dat hij de passieve mooier vind dan de actieve. Mooiere holografische afbeelding, minder luistermoeheid en ook het voordeel dat de versterker niet in de kast zit en daardoor alle trillingen voor zijn kiezen krijgt.

Het liefste zou ik de scm150 eens een keer horen. Dat lijkt me echt een beleving. Op de high-end munchen actieve 100's gehoord en dat was echt een genot.

Dat wordt sparen!!

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

the limp man

Citaat van: kappa9 op juni 30, 2022, 19:22:35
Ah tof een ATC topic!!

Ik ben ook fan.

Laatst een passieve atc 20 mkii gehoord op een SIA2-150 integrated amp van atc en een atc cd speler. Dat klonk erg fraai! Aankomende week ga ik de actieve variant beluisteren bij Helios. De persoon bij wie ik de passieve heb gehoord gaf ook aan dat hij de passieve mooier vind dan de actieve. Mooiere holografische afbeelding, minder luistermoeheid en ook het voordeel dat de versterker niet in de kast zit en daardoor alle trillingen voor zijn kiezen krijgt.

Het liefste zou ik de scm150 eens een keer horen. Dat lijkt me echt een beleving. Op de high-end munchen actieve 100's gehoord en dat was echt een genot.

Dat wordt sparen!!

Groet Joost

Ik heb de SCM20PSL thuis samen met ATC Ca2 voor en P2 eindversterking. Erg mooi. Ik kom van Harbeth af. Alles wat Harbeth goed doet, doet ATC nog beter. Echt mooi! Sinds kort gebruik ik er een C1 MK2 subwoofer bij. Echt een mooie aanvulling


kappa9

Vandaag de actieve scm 20's gehoord bij Helios.

Zeer zeer fraai. Strak, veel resolutie, dynamiek echt mooi.
Toen toch ook maar even de 50 asl gehoord. Oef stom van me! Die zijn echt van een andere klasse!  :inlove:

Nu weet ik het zeker, ik ga doorsparen!!

Binnen een jaar of 2...

Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

jahtari

Citaat van: kappa9 op juli  5, 2022, 23:48:43
Vandaag de actieve scm 20's gehoord bij Helios.

Zeer zeer fraai. Strak, veel resolutie, dynamiek echt mooi.
Toen toch ook maar even de 50 asl gehoord. Oef stom van me! Die zijn echt van een andere klasse!  :inlove:

Nu weet ik het zeker, ik ga doorsparen!!

Binnen een jaar of 2...

Groeten Joost
Er staat een set voor 9750 te koop op MP.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

kappa9

#15
Citaat van: jahtari op juli  6, 2022, 07:53:22
Er staat een set voor 9750 te koop op MP.
Dat is de passieve variant zie ik.
Ik wil de actieve. En ik (ik heb mazzel) vind de pro versie mooier.

Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

jahtari

Citaat van: kappa9 op juli  6, 2022, 09:39:31
Dat is de passieve variant zie ik.
Ik wil de actieve. En ik (ik heb mazzel) vind de pro versie mooier.

Gr Joost
Eens en ook heel veel geld voor zo'n passieve set. Laatst kwam een actieve langs voor 8000 geloof ik.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

H&C Hifi

Citaat van: jahtari op juli  6, 2022, 09:50:54
Eens en ook heel veel geld voor zo'n passieve set. Laatst kwam een actieve langs voor 8000 geloof ik.

klopt, mat zwarte en heel wat jaartjes ouder nog ;)
Vergeet niet dat de 50A  al  ongeveer 30 jaar in productie is

Wij hebben een jaar of 2 geleden ook een set oudere 50A verkocht voor 4000 Euro... maar kwa sound niet vergelijkbaar met de nieuwe series.

kappa9

Citaat van: HcHifi.nl op juli  6, 2022, 12:37:07
klopt, mat zwarte en heel wat jaartjes ouder nog ;)
Vergeet niet dat de 50A  al  ongeveer 30 jaar in productie is

Wij hebben een jaar of 2 geleden ook een set oudere 50A verkocht voor 4000 Euro... maar kwa sound niet vergelijkbaar met de nieuwe series.

Ik dacht dat het verschil tussen de oude en de nieuwe alleen de nieuwe s serie tweeter is?
Is het niet mogelijk om een "oude" te voorzien van een nieuwe s serie tweeter?

Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi

Citaat van: kappa9 op juli  6, 2022, 16:42:58
Ik dacht dat het verschil tussen de oude en de nieuwe alleen de nieuwe s serie tweeter is?
Is het niet mogelijk om een "oude" te voorzien van een nieuwe s serie tweeter?

Gr Joost

Nee, de nog oudere hebben ook geen SL drivers bijvoorbeeld voor mid en laag.
enkel die nieuwere tweeter veranderen vind ik zelf nog niet eens zo spannend kwa meerwaarde.. kwa kosten is het relatief hoog
tweeters zijn al niet goedkoop en moet een nieuw filter in..

Mao

Denk dat ATC inderdaad wat meer aandacht mag hebben zeker als je hun volledige geschiedenis kent. In de vroege jaren 70 ben ik al in aanraking gekomen met ATC en het toen hun luidsprekers geïmporteerd althans het bedrijf waar ik toen werkte. Ze hadden toen slechts 1 model in verschillende varianten de 12" (Kort erop ook een 9") Deze luidsprekers waren voor de professionele en destijds booming P.A. markt. ATC bevond zich al meteen in de top naast JBL Altec ElectroVoice en Gauss. Het was duidelijk een Engels antwoord op de markt waar USA fabrikanten de boventoon voerde als het gaat over losse componenten. Malcolm Hill een fabrikant van mengpanelen versterkers en luidspreker systemen gebruikte voor het laag een opmerkelijk type van de 12". Eentje met een extreem lange voice coil en dit werd de ATC 12" LC genoemd. Luidspreker had een vermogen van 75 watt. die 75 watt was eigenlijk maar een lachertje in die markt maar had wel hoge gevoeligheid. Hill stopte 2 van die luidsprekers in een laagkast de Hill B212 en dit was een van de mooist klinkende laag kasten voor P.A. gebruik. met 2 van die laag kasten per kant kon je met gemak een band versterken in zalen tot pak weg 500 man. Hill had ook een verhuur bedrijf en een van de eerste grote klanten waren Cliff Richard en schrik niet AC/DC en al snel hadden klanten als Motorhead, Judas Priest en meer van dat soort bands de weg naar dit systeem gevonden. Om 1 duidelijke reden geweldig klinkend en imponerend laag. Zelf hadden wij in Nederland ook zo een 30 a 40 van die kasten in gebruik in de verhuur. In die periode van 5 tot 10 jaar in gebruik is er slechts 1 luidspreker defect geraakt.

Er zijn wat verschillende varianten gebouwd van deze B212 maar steeds met de ATC 12" LC luidspreker erin. Het grootste heavy rock festival Donnington mocht Hill verzorgen en dat was zeer imposant met ruim 100 van die kasten per kant aan het werk.  Ook mocht Hill het geluid verzorgen  voor het Wembley Live Aid gebeuren.
In Nederland heeft Normaal met 4 kasten per kant de feestzalen/tenten mogen bombaderen.

Een van de eerste Studio luidspreker systemen van ATC dateren eind 70 en al snel hadden wij daar een set van staan, zelf was en ben ik nog steeds onder de indruk van hun soft dome mid luidspreker. Dit is de basis van het huidige aanbod van ATC. Het bouwen van componenten luidsprekers voor de P.A. industrie hebben ze al sinds 90 achter zich gelaten dan behalve de 12" LC voor Hill. 
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Ronbeo

Ik heb een 8 weken geleden spontaan de 40P en de 40A uitgebreid beluisterd(ik ging voor een paar snoertjes) en was meteen verkocht, gekozen voor de passieve omdat ik de actieve te technisch/analytisch vind klinken en de passieve wat 'vloeiender/analoger'.
Thuis aangesloten gehad op een oude(gerecapte) Luxman L100, Bryston 4B3 en de ATC P2. De Lux wel behoorlijk warm kwa klank, de P2 schoon en heel veel detail en de Bryston ietsje aangezet in het laag en wat minder detail.
Mijn vorige speakers waren de Avantgarde Acoustic G1, Beolab 5 en de Calpamos en de 40 vind ik toch wel een stuk lekkerder klinken.
Een sub vind ik niet nodig met muziek, maar kan me voorstellen bij films wel.
Ook bij de dealer de Harbeth 5.. beluisterd naast de 40 waarbij de 40 mij meer het livegevoel gaf. Maar de Harbeth's klonken echt fantastisch.
Dus eigenlijk was de keuze gevallen op de Bryston, maar......  ATC bevalt mij zo goed dat ik er over denk om de stap naar de 50's te maken en mijn huiskamer er voor aan te passen. Ze zijn echt wel een stuk lomper dan de 40's.
Zaterdag in Veldhoven de passieve en de actieve beluisteren om weer de lastige keuze P/A te maken.
Dus dan de 50P met de Bryston of de 50A. Voorversterker denk ik aan de Benchmark Media LA4 of de ATC CA2.

kappa9

Citaat van: Ronbeo op oktober  6, 2022, 21:48:31
Ik heb een 8 weken geleden spontaan de 40P en de 40A uitgebreid beluisterd(ik ging voor een paar snoertjes) en was meteen verkocht, gekozen voor de passieve omdat ik de actieve te technisch/analytisch vind klinken en de passieve wat 'vloeiender/analoger'.
Thuis aangesloten gehad op een oude(gerecapte) Luxman L100, Bryston 4B3 en de ATC P2. De Lux wel behoorlijk warm kwa klank, de P2 schoon en heel veel detail en de Bryston ietsje aangezet in het laag en wat minder detail.
Mijn vorige speakers waren de Avantgarde Acoustic G1, Beolab 5 en de Calpamos en de 40 vind ik toch wel een stuk lekkerder klinken.
Een sub vind ik niet nodig met muziek, maar kan me voorstellen bij films wel.
Ook bij de dealer de Harbeth 5.. beluisterd naast de 40 waarbij de 40 mij meer het livegevoel gaf. Maar de Harbeth's klonken echt fantastisch.
Dus eigenlijk was de keuze gevallen op de Bryston, maar......  ATC bevalt mij zo goed dat ik er over denk om de stap naar de 50's te maken en mijn huiskamer er voor aan te passen. Ze zijn echt wel een stuk lomper dan de 40's.
Zaterdag in Veldhoven de passieve en de actieve beluisteren om weer de lastige keuze P/A te maken.
Dus dan de 50P met de Bryston of de 50A. Voorversterker denk ik aan de Benchmark Media LA4 of de ATC CA2.

Benieuwd naar je bevindingen.
Veel plezier alvast gewenst in Veldhoven :pompom:

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi

Citaat van: Ronbeo op oktober  6, 2022, 21:48:31
Ik heb een 8 weken geleden spontaan de 40P en de 40A uitgebreid beluisterd(ik ging voor een paar snoertjes) en was meteen verkocht, gekozen voor de passieve omdat ik de actieve te technisch/analytisch vind klinken en de passieve wat 'vloeiender/analoger'.
Thuis aangesloten gehad op een oude(gerecapte) Luxman L100, Bryston 4B3 en de ATC P2. De Lux wel behoorlijk warm kwa klank, de P2 schoon en heel veel detail en de Bryston ietsje aangezet in het laag en wat minder detail.
Mijn vorige speakers waren de Avantgarde Acoustic G1, Beolab 5 en de Calpamos en de 40 vind ik toch wel een stuk lekkerder klinken.
Een sub vind ik niet nodig met muziek, maar kan me voorstellen bij films wel.
Ook bij de dealer de Harbeth 5.. beluisterd naast de 40 waarbij de 40 mij meer het livegevoel gaf. Maar de Harbeth's klonken echt fantastisch.
Dus eigenlijk was de keuze gevallen op de Bryston, maar......  ATC bevalt mij zo goed dat ik er over denk om de stap naar de 50's te maken en mijn huiskamer er voor aan te passen. Ze zijn echt wel een stuk lomper dan de 40's.
Zaterdag in Veldhoven de passieve en de actieve beluisteren om weer de lastige keuze P/A te maken.
Dus dan de 50P met de Bryston of de 50A. Voorversterker denk ik aan de Benchmark Media LA4 of de ATC CA2.


Meestal heeft de importeur enkel de actieve varianten van de 19, 40 en 50 bij op de beurs ..   ik vind zelf de actieve wel echt een stuk fraaier spelen
de stap van een 40 naar de 50 is inmens groot... de 40 heeft geen SL drivers, de 50 zijn alle drivers SL drivers..  (de motor van bijv de mid is bij de 50 bijna 3x zo groot.

De passieve 40 vond ik altijd een beetje inspiratieloos klinken, de SCM19 was mijn favoriet (wel een SL driver) eventueel aangevuld met een goed subje.

Ronbeo

Morgen staan de 50A en de 50P naast elkaar in Veldhoven om te vergelijken.
Dat blijkt mij toch wel de manier om de keuze te bepalen. Ik ben erg benieuwd of mijn voorkeur voor de passieve blijft.
Het scheelt ook heel erg welke versterker er op de passieve staat.
Maar ik vind de 40 toch echt niet saai of 'levenloos'. En dat in vergelijk met de Avantgarde's......