Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Robiwan

Citaat van: chansig op december 11, 2016, 10:05:30
Ik wel.....maar je snapt wat er bedoelt wordt toch ?

Mijn laatste aankoop...de SPL was ijskoud en toch binnen 2 seconden was het duidelijk.  Daarna is ruimte voor luisteren en horen wat er gebeurt.

Gr. Hans

^^
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

chansig

En met de SPL was het zelf zo dat ik begon te twijfelen of het echt wel beter klonk.. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: dre73 op december 11, 2016, 09:59:34
Is elk apparaat na 10 seconden warm dan? :D

Apparatuur die eest warm moet worden om naar behoren of wens te functioneren lijkt me nogal irritant. Helemaal aangeizen het ook nergens voor nodig is. Er is genoeg apparatuur waarbij dat helemaal niet nodig is. Als ik mijn set aan zet wil ik vanaf seconde 1 optimaal muziek kunnen luisteren zonder 'high-end gelul' over opwarmen enz.
Gr. Martijn

eddy135

Ik denk wel zeker dat apparaten moeten opwarmen, maar dan kan toch zonder er naar te luisteren?  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

Dat kan zeker...maar dan mis je wel het proces van dat het geluid met de graad warmer ook beter wordt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

#4055
Citaat van: chansig op december 11, 2016, 11:15:01
Dat kan zeker...maar dan mis je wel het proces van dat het geluid met de graad warmer ook beter wordt.

Gr. Hans
Eh, ik ben niet begonnen over de zin of onzin van opwarmen...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

#4056
Euhhh.....dat zeg ik toch ook niet ?  :D

Ik heb geen idee of het echt uitmaakt of een apparaat warm is of niet. Ik hoor het geluid hier in ieder geval niet veranderen als ik de speakers aanzet met wanneer de speakers al 10 minuten spelen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cyrus·

Met een buizenversterker kan er zeker een hoorbaar verschil zijn tussen koud (net aangezet) en op bedrijfstemperatuur. De buizen werken immers pas optimaal op hun normale bedrijfstemperatuur. Dat heb ik zelf ook met diverse buizenversterkers waar genomen.

Maar bij de hedendaagse moderne electronica (class-D versterkers, schakelende voedingen) merk ik daar echt niks van. En met passieve componenten als luidsprekers al helemaal niet...
Groeten,
Edwin

dre73

Een versterker die redelijk hoog in klasse-A speelt heeft ook wel wat tijd nodig is mijn ervaring.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Contour

Ach, als stereo versus mono al niet opvalt, waar hebben we het dan over...  ;)

chansig

 :worship: :worship: :worship:

Nergens.....maar dat weten we ook al jaren als het gaat over deze hobby.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Even inhoudelijk reageren op de post van Contour: Ik heb bij mijn weten nog nooit geluisterd naar een mono weergave. Tenminste niet bewust. Thuis in ieder geval niet. Dus hoe het klinkt wanneer er mono gespeeld wordt had ik geen idee van.

Neem dat mee in wat ik toen ook al schreef: Je hebt nieuwe speakers, vol verwachting klopt je hart, je hoort dat er iets niet klopt, maar geen idee wat. Je gaat je aanpassen, je brein gaat je helpen om over de mindere weergave heen te komen. Gelukkig ben ik daar niet ingestonken en gaan zoeken en dus uiteindelijk gevonden.

De eerste keer dat bij mij de boel uit fase stond wist ik dat het niet klopte maar geen idee waar ik het moest zoeken. Nu klinkt mono overigens beter dan uit fase.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Sorry, maar die 10 seconde is echt bullshit. Dan kun je slechts een zeer kort fragment van 1 muzieknummer horen, op die manier kun je nooit een nieuwe component goed op waarde schatten. Een uurtje of iets dergelijks met veel verschillende soorten muziek is voor mij echt het minimum. Maar dan nog, ons gehoor is gerelateerd aan onze stemming en gezondheid, een moment opname zegt niet zoveel.

chansig

Een uur is echt bullshit....dan ben je al ruimschoots met adapting bezig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#4064
De eerste 10 seconde vond ik de D&D ruk klinken op de x-fi... direct een klote speaker dus?

Nou, eerst maar eens wat verschillende stoelen proberen, he, hier klinkt het beter. He met dit nummer kan ik het beter beoordelen, klinkt eigenlijk wel OK. Even een opmerking over verder indraaien tegen Martijn. De dag erna speakers meer ingedraaid, wow flink verschil, stuk beter.

Natuurlijk heb je met bijv. een streamer minder parameters, maar het bovenstaande principe gaat deels wel op. Niet te snel een oordeel vellen, muziek is een complex iets, wellicht klinkt het niet beter met pop of rock, maar wel met vocalen. De verbetering kan in een bepaald deel van de weergave zitten, daar kom je pas achter door veel soorten muziek te beluisteren. En dit gaat steeds meer zo zijn als je hoger op de hifi ladder komt, de weergave wordt steeds perfecter, verschillen worden steeds kleiner, wil niet zeggen dat er geen verschil is. 

Groetjes Walter


op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Contour op december 11, 2016, 11:58:56
....Maar dan nog, ons gehoor is gerelateerd aan onze stemming en gezondheid, een moment opname zegt niet zoveel.

Je schrijft jezelf tegen.

Contour

#4066
Nee hoor.

Als ik Hans zijn redenatie zou toepassen zou ik vanaf nu moeten rondbazuinen dat D&D ruk is.

Draai eens 10 seconde van een willekeurige cd, grote kans dat je niet verder komt dan het intro, ga je echt een component beoordeken zonder bijv. vocalen gehoord te hebben? Een uurtje is echt wel nodig voor een basis indruk.

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Okay...

Als je geluidsbeleving gerelateerd aan diverse oorzaken (...) dan kun je toch alleen in het moment eventuele verschillen duiden?

Even naast dat ons auditief geheugen een zooitje is...

Contour

#4068
Als je geforceerd verschillen probeert te horen, ben je wat mij betreft sowieso niet goed met de hobby bezig.

Waarschijnlijk dat Hans als eerste een nummer opzet met veel bas om de laagweergave aan de tand te voelen. Dan zijn de 10 seconde al om, en heb je wellicht 5% muziek aandeel getest.

Nee, ik geloof zelf meer in mijn methode, gewoon lekker luisteren en na een paar weken eens een eerste oordeel vellen.

Groetjes Walter

chansig

Citaat van: Contour op december 11, 2016, 12:13:33

Als ik Hans zijn redenatie zou toepassen zou ik vanaf nu moeten rondbazuinen dat D&D ruk is.

Nou nee...behalve dat jij het niets vindt.

Ik vind het bijzonder dat jij iets de eerste 10 seconden ruk vindt klinken om vervolgens naar uur wel goed te vinden. Want dat is waar het hier over gaat.

Dat je met plaatsing ed een ander geluid kan crieeren is volgens mij niet de discussie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Contour op december 11, 2016, 12:29:57
Als je geforceerd verschillen probeert te horen, ben je wat mij betreft sowieso niet goed met de hobby bezig.

Waarschijnlijk dat Hans als eerste een nummer opzet met veel bas om de laagweergave aan de tand te voelen. Dan zijn de 10 seconde al om, en heb je wellicht 5% muziek aandeel getest.

Groetjes Walter

Ik luister naar het geheel.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Het gaat niet over ruk en goed, maar over goed en beter.

chansig

Citaat van: Contour op december 11, 2016, 12:09:23
De eerste 10 seconde vond ik de D&D ruk klinken op de x-fi... direct een klote speaker dus?

Groetjes Walter

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Ja Hans, het hele geheel van 10 volledige seconden...  :sarcasm:

chansig

Ja dat is een kwaliteit/vaardigheid die je moet bezitten... :D

Maar mijn inziens maak jij het allemaal veel te spannend en te audiofiel. Prima...maar niet mijn ding. Zoals aangegeven hoor ik binnen een paar seconden of iets voor mij beter/anders klinkt. Daarna hoor ik vervolgens meer de details en wat er dan beter etc klinkt.

Jij doet het anders.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.