hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Ik denk dat de Avalon Monitors zo klinken als het signaal dat ze krijgen aangeboden... Meer zeg ik niet... ;)

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 08:17:38
Ik denk dat de Avalon Monitors zo klinken als het signaal dat ze krijgen aangeboden... Meer zeg ik niet... ;)
Hoi Garmt,

Toch betwijfel ik dat, hetzelfde kan bijvoorbeeld (neem ik aan) gezegd worden over jouw Martin Logan's en die klinken weer HEEL anders, een wereld van verschil zelfs. Daarmee wil ik zeggen dat 2 luidsprekers die beiden als neutrale weergevers worden bestempeld toch anders klinken en smaak dus van toepassing is.

Zelfde voor bijvoorbeeld een Linn Majik DS en Transporter, klinken heel anders terwijl ze beiden recht weergeven van 20-20kHz.

Dat is het lastige van audio vind ik, neutraal is dan opeens een zeer relatief en rekbaar begrip.

Dit alles neemt niet weg dat mijn probleem met name de akoustiek is overigens, daar twijfel ik niet aan.

Groetjes,

Ronald

garmtz

Mijn ervaring is simpelweg dat een Avalon heel erg van karakter kan veranderen naar gelang de aangesloten bron en versterker. Neutraal is niets (ook de Avalon Monitor niet), maar de Avalons geven wel heel veel kwaliteit of gebrek daaraan door. Dat is de reden dat je vaak heel dure elektronica ziet als aansturing van Avalons. De grens van de speaker is niet snel bereikt.

Maar ik ben met je eens dat het Avalon geluid wel gewoon 'je ding' moet zijn.

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 08:51:10
Mijn ervaring is simpelweg dat een Avalon heel erg van karakter kan veranderen naar gelang de aangesloten bron en versterker.
Helemaal mee eens, ik begin mijzelf echter af te vragen of die "eigenschap" in mijn situatie en met mijn budget (kan niet altijd blijven upgraden cq sidegraden) wel gewenst is.

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 08:51:10
Neutraal is niets (ook de Avalon Monitor niet), maar de Avalons geven wel heel veel kwaliteit of gebrek daaraan door. Dat is de reden dat je vaak heel dure elektronica ziet als aansturing van Avalons. De grens van de speaker is niet snel bereikt.
Ook mee eens, met de toevoeging dat het met minder goede elektronica dan ook al snel minder klinkt dan met andere speakers en dat vind ik toch een nadeel. Anders verwoord: vergeving is niet hun sterkste punt  ;)

garmtz

Helemaal mee eens met je opmerkingen... :)  Een Avalon vraagt nogal wat 'commitment' van de eigenaar. Je bent welkom om bij ons op de zaak alternatieven te komen beluisteren hoor... ;D

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 09:00:32
Helemaal mee eens met je opmerkingen... :)  Een Avalon vraagt nogal wat 'commitment' van de eigenaar. Je bent welkom om bij ons op de zaak alternatieven te komen beluisteren hoor... ;D
Dat zal ik wellicht een keer komen doen! Maar eerst nog even bijkomen van de JVC HD350 aanschaf  ;)
Gisteren weer genoten van het beeldje, echt jammer dat de zomertijd er weer aan komt  :-X  ;D  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 18, 2009, 09:07:50

Gisteren weer genoten van het beeldje, echt jammer dat de zomertijd er weer aan komt  :-X  ;D  ;)

Sparen voor rolluiken...en ekker luiteren naar je Avalons ;)

peter

garmtz

Citaat van: Audioloog op maart 18, 2009, 09:07:50
Dat zal ik wellicht een keer komen doen! Maar eerst nog even bijkomen van de JVC HD350 aanschaf  ;)

Was eigenlijk een geintje, maar uiteraard ben je altijd welkom! ;)

CitaatGisteren weer genoten van het beeldje, echt jammer dat de zomertijd er weer aan komt  :-X  ;D  ;)

Overal rolluiken zeg ik! >:D

blue-eyes

Citaat van: )p( op maart 18, 2009, 10:34:39
Sparen voor rolluiken...en ekker luiteren naar je Avalons ;)

peter

Als je Avalons kan veroorloven is een rolluik niet meer het probleem ;D
Bovendien koop je rolluiken en spaar je voor Avalons ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

celerontje

Citaat van: Audioloog op maart 18, 2009, 09:07:50
Dat zal ik wellicht een keer komen doen! Maar eerst nog even bijkomen van de JVC HD350 aanschaf  ;)
Gisteren weer genoten van het beeldje, echt jammer dat de zomertijd er weer aan komt  :-X  ;D  ;)
Wat heb ik het toch heerlijk in m'n dedicated HT... ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 10:34:45
Was eigenlijk een geintje, maar uiteraard ben je altijd welkom! ;)
Das mooi, een gratis bakje thee is nooit weg in deze tijden van crisis  ;D  ;)

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 10:34:45
Overal rolluiken zeg ik! >:D
Heb ik ook al overnagedacht, even afgezien van het feit dat dat niet veel minder kost dan wat ik voor mijn Avalons (2de hands) betaald heb zei de vrouw gelijk: eerst een nieuwe keuken!  :-X

celerontje

NIEUWE KEUKEN?!
WTF? :devil:
Afgezien van de kostten levert het ook een hoop stof en overlast op...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart 18, 2009, 14:17:40
NIEUWE KEUKEN?!
WTF? :devil:
Afgezien van de kostten levert het ook een hoop stof en overlast op...
Van mij hoeft het ook niet, koop er liever rolluiken, speakers, nieuw receivertje, HD sat ontvanger en nog wat spul voor maar ja leg dat mijn vrouw eens uit  ;)

molle

Het upgraden begint me inderdaad ook de strot uit te komen ;D Je probeert altijd wel iets beter en dan is de boot weer vertrokken he. Nog een paar "kleine" ::) dingen veranderen in mijn set en ik geef er nu echt wel de brui aan. Het is mooi geweest hier. Dan nog even verder met de HT he ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

hifiman

Citaat van: molle op maart 18, 2009, 14:30:10
Het upgraden begint me inderdaad ook de strot uit te komen ;D
Haha zo wilde ik het nou nog net niet verwoorden, maar herkenbaar dus!  ;D

celerontje

Citaat van: Audioloog op maart 18, 2009, 14:20:50
Van mij hoeft het ook niet, koop er liever rolluiken, speakers, nieuw receivertje, HD sat ontvanger en nog wat spul voor maar ja leg dat mijn vrouw eens uit  ;)
Dat is heel eenvoudig uit te leggen:
Phannee heeft gewoon een goede wokpan nodig en een degelijk fornuis, meer niet! >:( :P :tongue2:

Hoe bestuur je trouwens je rolluik bij het keukenraam?
Ik hoop toch wel met de Harmony... :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op maart 18, 2009, 16:40:14
Hoe bestuur je trouwens je rolluik bij het keukenraam?
Ik hoop toch wel met de Harmony... :D
Klikaanklikuit  ;D (was een stuk goedkoper)

celerontje

Mooi zo, voor 2 tientjes heb je die ook op de Harmony! :)
Kijk maar hoe HTip het doet!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Kan je ook implementeren in de harmony ;D (alleen de hs1000 dan). :P
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

Ik heb een keer Klik aan, Klik uit bestuurd met mijn Harmony 525...
Met dat Elro ding, die ik tijdens de M&G nog getest heb!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Gisteravond laat ben ik voor de room correction meet herkansing gegaan  ;)

Alvast even de 2 ETC grafieken van de gemeten impulse response. Ondanks het feit dat ik de versterker nu 10 dB zachter heb gezet (om resonanties te voorkomen) toch nog een prima signaal ruisverhouding. Dit natuurlijk mede vanwege het feit dat ik de sweep per kanaal verlengd heb van 45 tot 60 seconden.

hifiman

Maar waar het om gaat is natuurlijk hoe het resultaat nu klinkt..

Voor ik dat ga vertellen wil ik nog even kwijt dat ik aan de meting begon met het idee dat dit echt de laatste poging zou zijn voorlopig die ik weliswaar serieus wilde uitvoeren maar waar ik weinig van verwachtte (gezien alle vorige ervaringen). Eigenlijk ging ik ervan uit hetzelfde resultaat te horen als afgelopen zaterdag.

Tijdens de meting heb ik nu dus wel mijn eerder genoemde verbeterpunten in acht genomen, alleen het punt "de behringer mic amp er tussenuit laten" bleek niet op te gaan, deze was toch echt nodig :P

Na het berekenen van de filters ging ik alvorens echt op de muziek te letten als eerste even vergelijken met het filter van afgelopen zaterdag en voila het "holle" wat ik toen in het geluid waarnam was zowaar verdwenen  :) Dit verklaar ik uit het feit dat ik nu weer een referentie signaal gebruikt heb (uit de Lyngdorf pre outs). Ik vermoed namelijk dat door het ontbreken van een referentie de impulse center minder nauwkeurig bepaald kan worden en dat er dan rare verschillen optreden tussen het linker en het rechter kanaal. Ik heb voorheen weleens metingen gedaan waarbij afstand tussen microfoon en beide speakers teveel van elkaar verschilde en dan trad hetzelfde effect op een wat hol geluid alsof je in een tunnel zit. Maar goed het holle was nu dus verdwenen, so far so good.

Het tweede wat mij opviel was dat net als afgelopen zaterdag er geen extreme verschillen zaten (op het gehoor) in het frequentiebereik. (dus niet flink meer hoog of flink minder laag of iets dergelijks) Dit zie ik als een goed teken, dat was bij Peter toen namelijk ook zo.


hifiman

Ok dan nu gewoon eens luisteren hoe het klinkt.

Verrassing! Het klinkt echt lekker en voor het eerst sind ik room correctie toepas lijken instrumenten juist natuurlijker dan klinken met dan zonder (uiteraard gestaafd aan de hand van een aantal AB vergelijkingen). Wow! Dat had ik niet verwacht! Cymbals klinken nu natuurlijker met room correctie. Al met al is mijn eerste indruk dat alles beter klonk nu met room correctie terwijl ik tegelijkertijd geen nadelen kan opnoemen!  :happy:

Ik ga nu niet gelijk de vlag uithangen, het was gisteren laat en ik heb maar een half uurtje geluisterd en ook niet op de geluidsterkte die ik had gewenst (buren, vrouwtje lag al te pitten). Vavavond eens kijken wat een 2e indruk gaat brengen! In elk geval heb ik weer room correctie hoop  ;D

hifiman

Dan nog even een woordje over waarom er nu wel een goed resultaat wordt behaald (even losstaand van de vraag of het op lange termijn een blijvertje gaat zijn of niet) en voorheen niet.

De volgende zaken zijn anders dan bij alle vorige pogingen in het verleden:

  • De set is anders dan toen, geen externe dac meer, andere bekabeling
  • 10 dB zachter de sweeps afgespeeld tijdens het meten waardoor resonantie van spullen in de kamer worden voorkomen
  • ter compensatie de sweeps verlengd van 45 naar 60 seconden
  • voorheen loste ik er het verkeerde probleem mee op, ik had een hoogafval vanwege nordost (plat!) bekabeling die tegen mijn metalen speakers stand tie-wrapped zat
  • Er is een nieuwe drc versie 3.0.1 tegenover 2.6.2 die ik voorheen gebruikte
  • Geen extra interfaces geintroduceerd door een extra geluidskaart, room correctie wordt nu gedaan voor het geluid de pc verlaat op weg naar de transporter  ;)
  • Voorheen een 16 bits dac, nu 24 bits, dat betekent minder afrondingsfouten daar de realtime roomcorrectie berekeningen in 32 bits woord breedte worden gedaan
  • Een andere soundkaart gebruikt voor de metingen , nu een Creative EMU0202, voorheen een M-Audio Audiophile 2496.

Al met al is het dus niet zo raar dat ik nu opeens een heel ander resultaat behaal dan toen (meer dan een jaar geleden) !  :alien: