Ultimate DVD / SUB/LFE instelling

Gestart door CaveMonkey, oktober 8, 2002, 09:43:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CaveMonkey

Afgelopen weekend eindelijk weer 's wat tijd om met mijn sub-opstelling (REL Q200) te spelen. Alles (ook de rest van de speakers) netjes afgesteld met een DB-meter, eerst met de geintegreerde testsignalen van mijn Onkyo, later met de testsignalen van de Ultimate DVD Platinum Edition test-DVD.

Het gekke was nu, dat de speakers allemaal nog steeds op hetzelfde dB-niveau zaten, maar dat de sub opeens veel minder geluid maakte. Heeft iemand hier een verklaring voor? En hoe weet je nu of je juist de geintegreerde testsignalen moet geloven, of die van de test-DVD?

En dan nog een vraag, nu ik dan toch bezig ben ;-) Ik las ergens (hier op 't forum natuurlijk), dat als je met de sub-plaatsing aan 't spelen bent, het goed is als je een vlakke response krijgt over het LFE frequentiebereik (zeg 20-120 Hz, zo heel diep gaat mijn sub nou ook weer niet). Nu is mijn vraag, met wat voor test meet ik dat? Of kan dat alleen op het gehoor? Op de Ultimate DVD staat een Rattle test, die laat een signaal van 20-120 Hz door het LFE kanaal gaan. Uiteraard is deze test niet voor mijn doel bedoeld, maar zou 't daarmee kunnen?

Tanx alvast!
Marco


J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je een standaard pre-amp gebruikt geloof dan altijd de DVD, immers dat is waarmee je gaat werken.
Er kan wel een verschil zijn tussen DTS en DD LFE tracks, stel af op DD en corrigeer naar DTS (Als je DTS luisterd).

De rattletest kun je goed gebruiken, de gehele test moet de naald van de dB meter zo strak mogelijk blijven, grote veranderingen (hij zal nooit helemaal vast blijven staan) moeten kleine veranderingen worden.

Veel succes.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CaveMonkey

Frank,

Ik gebruik niet een echte pre-amp maar geintegreerd in een Onkyo 696 receiver, maar ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt. Goeie tip van DD / DTS, ik heb daar niet bij stil gestaan, en ben meteen maar in DTS gaan instellen, maar ik speel inderdaad veel vaker DD 5.1 DVD's af dan DTS.

Hmmm dus die Rattle test kan ik gebruiken! Had ik al even geprobeerd, maar het is lang niet vlak, vooral bij de wat lagere tonen (ik geloof dat ze hoog beginnen en laag eindigen) zitten 2 flinke pieken. Ik zal proberen met de opstelling te stoeien tot ik die minder hoor. Nog tips waar de pieken nog meer door veroorzaakt kunnen worden? Kan het plaatsen van de sub op een tegel met spikes en halve squashballetjes eronder dit ook verbeteren? De sub staat nu een dikke betonvloer (door de vloerbedekking gedrukt).

Groet!
Marco

J.A.F._Doorhof

Begin in de buurt van een hoek en verplaats dan steeds de sub kleine stukjes totdat je "sweetspot" of wel de plek met de minste pieken hebt gevonden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CaveMonkey

Owkee! Ga ik proberen! Bedoel je met kleine stukjes iets van 5 cm? Of meer 15? Of zelfs 1?

Groet!
Marco

J.A.F._Doorhof

Begin maar eens met een CM of 25 en dan op de sweetspot kleinere stukjes.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"