Welke van de drie??

Gestart door Cobussie, augustus 26, 2002, 14:07:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cobussie

He guys,

Ten eerste: Fantastisch forum is dit! Mijn complimenten aan de oprichters! Een heleboel van mijn vragen zijn al beantwoord door dit forum door te lezen... Echt top!

Maar nu het volgende... Ik heb recent een nieuwe versterker en speakers gekocht (na een breedbeeld en dvd-speler komt de drang naar meer!), alleen heb ik de subwoofer nog achterwege gelaten... Waarom? Ik woon namelijk in een appartementje en wilde rekening houden met mijn buurtjes...

Nu heb ik laatst van een collega zijn sub geleend.... IK HEB WAT GEMIST!!  :o

Nu ben ik dus aan het kijken voor een sub en ben nu al zover dat ik wil gaan kiezen tussen de volgende drie (van goedkoop naar duurder):

* ELTAX Atomic A-10;
* B&W AS-1;
* REL Quake (eigenlijk net te duur).

Mijn vraag: Welke zouden jullie mij aanraden??? ???

FYI: Mijn set:

* Receiver: MARANTZ SR-4200;
* Front/Surround speakers: Mission M70;
* Center speaker: Mission M7C2;

Ik moet zeggen, deze set klinkt al fantastisch... Ik mis alleen het gebrom nog!

Gr. Cobussie

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je kunt een sub het beste zelfbouwen, kijk bv bij Speakerland.
Je krijgt dan de beste performance voor het minste geld.

Als ik zou moeten kiezen tussen de genoemde merken zou het of B&W of Rel worden, Eltax ken ik verder niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Guzzman

Cobussie,

Die REL bied betere specs dan die B&W en heeft betere controle over je inputs en kantelfrequenties. Bovendien heeft de B&W 'slechts' een 165mm driver, de punch kan wel eens tegenvallen. :'(
Heb je al eens bij KEF gekeken, bv de PSW 2000, die heeft tenminste een 8 inch driver.  :D
Maar gegeven deze drie keuzes zou ik absoluut voor de REL gaan. Wel nog een stoeptegeltje eronder om je buren een beetje te ontzien en de plaatsing van de sub in je kamer optimaliseren.


gr,
Guzz

HJ

de specs zeggen niet alles,ga ze zelf eerst eens  beluisteren.
kijk ook eens naar de magnat omega's,ook leuke subs om mee te beginnen.

Dizzo

Dat van die 8 inch is niet direct van belang, veel belangrijker is hoe de drukkamer is opgebouwd waar de sub in is opgehangen.
Laat je vooral goed voorlichten en doe absoluut een luistertest en ga niet alleen op de specs af. Guzzman's idee van die stoeptegel is zo gek nog niet, je hebt nu eenmaal massa nodig onder je sub.

Dizzo

robocop

Ga gewoon naar een winkel waar ze een aantal van die dingen hebben en ga luisteren. Alleen specs lezen op internet is niet genoeg, wat men er ook over schrijft. Bassen moet je niet alleen horen, je moet ze ook ervaren. Dat is dan helaas voor je buren. ;D

Mr. Blonde

#6
Bedankt voor jullie snelle reacties..!

Frank, dat zelfbouw had ik vooraf eigenlijk al naar gekeken. De keuze zelfbouw of niet, was dus al gemaakt.. Maar toch bedankt voor de tip!

Als ik jullie verder allemaal zo hoor wordt het dus kiezen tussen de B&W en de REL. Zelf kijk ik net als Guzzman vaak naar de specs en de reviews op een bepaald produkt, ik denk alleen dat ik met een sub naar meerdere factoren moet kijken.. Bv. Uiterlijk, grootte van de kamer en de al aanwezige apparatuur...
Qua uiterlijk gaat mijn voorkeur uit naar de B&W, omdat al mijn apparatuur zilver gekleurd is... Qua grrootte van mijn kamer, denk ik dat ik aardig goed zit met deze modellen??  ???
Maar moet ik bv nog letten op bepaalde specs van mijn reeds aanwezige apparatuur?? En die tegel?? Doe je dan de spikes onder de tegel ofzo?? Staat wel een beetje slordig, een tegel ik je huiskamer.. :-\

En Guzz, ik heb het idee dat als ik ze ga beluisteren, dat ze dan toch anders klinken dan op mijn set? Of is dit onzin wat ik zeg?
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

Egwin

Hoi,

De sub zal wel anders klinken omdat je een andere kamer hebt dan de demo kamer van de winkel waar je ze gaat beluisteren. Maar het is zaak de boel goed af te stellen door een test dvd (bijv. Platinum) en dB meter. Wat betreft die tegel kun je ook overwegen een mooie dikke marmeren tegel op maat laten maken. Dit is misschien wel duur maar als het oog ook wat wil... Je kan natuurlijk eerst gewoon met een tegel testen.
Ik weet niet in hoeverre het instel menu van de SR4200 werkt maar zelf heb ik de SR14ex en daarmee kan de sub goed worden afgestelt. En laat ik nou zelf ook een Quake hebben.... ;D

Mvrgr. egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

garmtz

Cobussie,

Ik zou niet besparen op je subwoofer... Aangezien je "small" speakers hebt (zet ze ook in ieder geval op small in je versterker!), krijgt de sub best veel voor zijn kiezen.

Persoonlijk zou ik voor de REL kiezen of de nieuwe B&W ASW600/650. En volgens mij maakt Mission zelf ook geen onaardige subs. Allemaal zijn ze in ieder geval muzikaal genoeg om ook met muziek hun mannetje te staan.

Afstelmogelijkheden zijn totaal onbelangrijk op de subwoofer. Aangezien je je speakers op small hebt staan, kun je (moet je!) de kantelfrequentie op de subwoofer maximaal zetten.

Mr. Blonde

Op dit moment kan ik ze nog niet op "small" zetten, ze moeten namelijk op large staan om de subwoofer "off" te zetten. Als ik de sub heb zal ik het zeker proberen! Moet de Center dan ook op "small"? Naar mijn iedee heb ik een behoorlijke center...

En de kantelfrequentie op max? Waarom dat? Achter op de REL zaten nog wel meer knoppen dan alleen maar volume en freq...

"Allemaal zijn ze in ieder geval muzikaal genoeg om ook met muziek hun mannetje te staan."

En bij films??
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

garmtz

Oja, zonder sub staat alles natuurlijk nog op large. Logisch... Wel een beetje uitkijken met je volume dan he... Films kunnen best wel een belasting vormen voor kleine bookshelves, vooral als ze ook LFE weer moeten geven.

Ook je center moet op small! Alle centers die niet recht tot tenminste 35 Hz doorlopen (theoretisch gezien zelfs eigenlijk 20 Hz) moeten op small.

Je versterker zal filteren, dus je sub hoeft dat niet meer te doen. Vandaar kantelfrequentie op max, anders ben je dubbel aan het filteren, met rare effecten tot gevolg. Op de REL zitten knoppen voor kantelfreq., volume high level en volume low level. Verder een fase-knop en wellicht een depth/slam knop (altijd op depth zetten).

Met films doen ze het redelijk, maar bijv. een Magnat of Canton heeft meer punch.

Stel alles af met een geluidsdrukmeter! Zeker als je je subwoofer binnenhebt.

Mr. Blonde

Kijk dat is info... Dat soort dingen vertellen ze niet in de winkel!!
Hoe zit dat dan met de LFE-instelling op mijn versterker? Deze heeft drie opties: "off", "0" en "-10"... Hoe moet deze gezet worden en waarom??

Ik word al steeds wijzer... Zijn er nog meer belangrijke dingen die ik moet weten??? Alle info is welkom  :D

En dat van die tegel... Ze zijn bij mij voor de straat aan het doen... ik pik er maar eentje mee denk ik!! Deze tegels zijn 30x30 Cm en daar past de Quake dus precies op!! Laat ik de tegel effe mooi spuiten.. :)
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

PM

Je kan de tegel ook bekleden met een stukkie stof of tapijt ofzo..
Groeten, Peter

MrPink

#13
Subinstelling op je versterker op "0", het niveau kun je afregelen op de sub zelf en met de handmatige instelling op je receiver. De "-10" stand is alleen voor een tijdelijke wijziging, zodat je de instellingen niet hoeft te veranderen.

Als je de REL koopt, dan alleen aansluiten op Low-level LFE.

Groetjes,
Oscar

PM

Citaat van: MrPink op augustus 27, 2002, 14:15:48

...
Als je de REL koopt, dan alleen aansluiten op Low-level LFE.

Groetjes,
Oscar

Waarom Oscar?
Groeten, Peter

Mr. Blonde

#15
Volgens mij zijn er ook nog eens twee verschillende Quakes (oude en nieuwe type). Ik keek namelijk op de website www.rel.net en daar staat een andere als dat ik in advertenties zie staan!!
De oude heeft de speaker aan de voorkant en de nieuwe aan de onderkant. De oude is volgens mij ook iets groter??
Zijn er nog redenen dat ik juis de oude zou moeten nemen of andersom??
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

PM

He... da's een nieuwe.. de oude was inderdaad niet down-firing maar back-firing...Misschien zijn de ouden dan wel ergens in de aanbieding te krijgen
Groeten, Peter

garmtz

De "down-firing" Quake is spiksplinternieuw en de "oude" zal dus nu in de aanbieding komen denk ik ja. Maakt hem alleen maar nog aantrekkelijker...

Mr. Blonde

Maar ehhhh :-[ Zijn er nog redenen dat ik juist de oude zou moeten nemen (buiten dat ie misschien wel in de aanbieding komt) of andersom?? Voordelen, Nadelen  ???

Kijk als de nieuwe namelijk beter is... Dan kijk ik niet op die paar Euro-tjes..
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

MrPink

PM, de High-level ingang is bedoeld voor versterkers zonder bass-management en bijbehorende sub-uitgang. Ik had het zelf eerst ook verkeerd gedaan, vandaar :).

Groetjes,
Oscar

PM

Citaat van: Cobussie op augustus 27, 2002, 15:22:18
Maar ehhhh :-[ Zijn er nog redenen dat ik juist de oude zou moeten nemen (buiten dat ie misschien wel in de aanbieding komt) of andersom?? Voordelen, Nadelen  ???

Kijk als de nieuwe namelijk beter is... Dan kijk ik niet op die paar Euro-tjes..
Waarschijnlijk zal de nieuwe beter zijn.. (anders hadden ze em niet gemaakt...  ;D ). Maar al koop je de nieuwe dat is er nog steeds de situatie dat er een betere (REL) sub is.. (de Rel Studio III bijvoorbeeld  ;D )... Dus je kan het beste kijken wat je er voor over hebt en daar rekening mee houden lijkt me..


Citaat van: MrPink op augustus 27, 2002, 15:29:39
PM, de High-level ingang is bedoeld voor versterkers zonder bass-management en bijbehorende sub-uitgang. Ik had het zelf eerst ook verkeerd gedaan, vandaar :).

Groetjes,
Oscar
Dat weet ik.. toch kan het wel aan te raden zijn als je mains ook veel laag kunnen verwerken... dan zet je deze op large en laat je je sub t onderste stuk bijvoorbeeld aanvullen. Andere speakers evt. op small en dan wordt alle bas gerouteerd naar je sub.. Maar ok meestal niet nodig. ik zit weer wat te zwetsen... :D
Groeten, Peter

Mr. Blonde

#21
Die oude REL Quake is inderdaad back-firing maar ehhh... zoals ik al had verteld woon ik in een appartement... En de muur waar mijn TV en fronts staan is tevens de muur tussen mij en m'n buren.. Daar moet dus ook de sub komen!! Als ik die oude REL dus bij die muur zet... knal ik m'n buren de keuken uit  ;D!!
Volgens mij zou ik dus een front-firing (die B&W AS-1) of een down-firing moeten hebben (nieuwe REL Quake)... Of heb ik dat mis??

Of denk ik nu veel te simpel??  ???
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50

MrPink

LOL PM, ik had begrepen dat je, om dat te bewerkstelligen, juist de LFE uitgang moet gebruiken, zodat de versterker/receiver de bas naar je sub kan routen. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de large/small instelling van de luidsprekers (en de crossover frequentie). Of heb ik het nu helemaal mis?

Groetjes,
Oscar

PM

Citaat van: MrPink op augustus 27, 2002, 17:48:52
LOL PM, ik had begrepen dat je, om dat te bewerkstelligen, juist de LFE uitgang moet gebruiken, zodat de versterker/receiver de bas naar je sub kan routen. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de large/small instelling van de luidsprekers (en de crossover frequentie). Of heb ik het nu helemaal mis?

Groetjes,
Oscar

Klopt zo doe je het normaal ja.. dat is de juiste manier! Maar het is dan niet altijd mogelijk om de bas over je mains en sub te krijgen toch..? Bij Yamaha trouwens wel bedenk ik me nu net... maar oke.. t was maar gezwets...
Groeten, Peter

Mr. Blonde

#24
Nou boys,

Ik ga zaterdag ff kijken of ze bij mij in de buurt ergens al de Quake II hebben staan..
Ik heb besloten om toch voor een down-firing sub te gaan met als reden dat ik niet direct tegen de muur aan loop te knallen.
Op internet kwam ik ook nog een Boston Acoustics PV600 sub tegen, de specs van deze sub zien er ook goed uit (en down-firing!).. Kent iemand deze sub?? Is het wat??


Ps. Ik laat nog wel ff weten wat ik zaterdag heb gezien/gehoord... of misschien zelfs al.. Gekocht!!
TV: Panasonic TX-P50G20 | DVD: Philips DVD963SA | NMT: TViX HD M-6500 | Receiver: Marantz SR4200 | Fronts: Mission M32i's | Rears: Mission M70's | Center: Mission M7C2 | Subwoofer: MJ Acoustics Pro 50