silent speaker system

Gestart door koella, oktober 29, 2010, 18:55:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koella

Hallo

Dit is geen vraag over hifi speakers.
Ik heb een silent speaker kast gebouwd voor gitaar opnames in mijn opnamestudio.
Nu heb ik daar een akoestisch probleem mee en ik dacht dat op dit forum meer experts rondlopen dan bv op een muzikanten forum.

Een silent speaker is een dichte kist met een gitaar speaker en een microfoon erin.
Het idee is dat je een gitaarversterker op de speaker aansluit en die dan vol open kunt zetten zonder dat de buren er last van hebben.
De inwendige microfoon sluit je aan op een opnamesysteem en dan kun je het geluid dus zacht zetten terwijl je toch de power hebt van een versterker op volume ( lees: heftig vervormd ).

De kist is 100x60x140. Gemaakt van 18 mm mdf en erin twee wanden bedekt met acotherm 5cm dik.
Nu heb ik last van sublaag. Zowel binnen in de kist als ook daarbuiten heel goed hoorbaar/voelbaar.

Mijn vraag ( hehe, eindelijk ) wat kan ik doen om dit sublaag te verminderen ?
Is het een kwestie van voldoende absorptie binnenin of moet ik de wanden van de kist dikker maken zodat ze minder resoneren ?

Bedankt alvast voor het lezen van de hele post en ik hoop dat een van jullie me wil helpen

Koella


reijnen

sub laag uit een electrische gitaar? Is dat wel de bedoeling? Zoniet, dan zou ik een hoogdoorlaatfiltertje voor je versterker zetten zodat deze geen sublaag signaal versterkt.

5cm akotherm zal inderdaad nauwelijks sublaag geluid dempen. Sublaag geluid is zowiezo lastig te dempen. Je zou een laag bitumen kunnen proberen (kijk eens bij bijvoorbeeld merford/www.akoestiekwinkel naar bitomat TS of naar vibraflex. Die akotherm komt daar zeker ook vandaan?)
Maar de dempende werking hiervan blijft beperkt.

Hoe zit die speaker in deze kast? Geheel erin of speelt deze ook naar buiten? Misschien maakt een tekening of foto het een en ander wat duidelijker.

koella

Nee, dat sublaag is niet mijn bedoeling. Al denken bands als metallica en rammstein daar anders over.

Ik heb een een 12inch celestion speaker in een klein open kastje gebouwd ( 40x50 ). Dus de achterkant is open, zoals dit bij de meeste gitaarversterkers is.
Dat kastje staat los in de grote kist. Met een shure sm57 microfoon +/- 5cm van de conus ( zoals het hoort ).
De grote kist is volledig gesloten en alleen toegankelijk middels een klein deurtje.

Het gekke is dat ik geen overdreven laag hoor als ik de speaker gewoon in de open ruimte zet.

reijnen

Dat heet cabin gain....in een kleine ruimte krijg je gratis en voor niks extra volume in de lage tonen.
Ik zou beginnen met een filtertje om de lage tonen eruit te filteren voordat ze worden weergegeven door de speaker.

Ik heb niet zoveel verstand van gitaren, wat voor signaal komt daaruit? Een line signaal of wat zwakkers? Een line signaal is eenvoudig te filteren met een actief filtertje.

BuSpu

wat voor microfoon heb je gebruikt? Een een gerichte microfoon met bv een nierkarakteristiek heeft op basis van z'n werkingspricipe last van wat ze het 'proximity-effect' noemen. Een flinke boost in het laag als de bron dichtbij het kapsel komt. Zo nu weet je ook waar die radio-3 DJ's zo'n heftige stem van krijgen. Dus als je in jouw behuizing zo'n microfoon gebruikt zal dat een flinke boost in het sublaag geven.

reijnen

correct me if i am wrong, maar het probleem is toch het geluid wat uit de (niet zo silent) kast komt, en niet zozeer wat de microfoon oppikt?

BuSpu

Citaat van: reijnen op oktober 29, 2010, 21:22:42
correct me if i am wrong, maar het probleem is toch het geluid wat uit de (niet zo silent) kast komt, en niet zozeer wat de microfoon oppikt?

is mij niet helemaal duidelijk

koella

#7
Het gaat idd om het geluid van de kist zelf, niet van wat de microfoon oppikt.
Het probleem is afwezig als de speakerkast gewoon in een open ruimte staat.
Het proximity effect is bij een electrische gitaar juist de bedoeling, hoe dichterbij hoe beter. Vandaar ook het gebruik van een sm57. Die slaat niet dicht en is erg goed bestand tegen grote geluidsdruk.
Soms wordt nog een extra ( condenser ) microfoon toegepast op enkele meters afstand om meer ambience toe te voegen.

Met filters werk ik niet graag omdat ik dan het geluid van de gitaar>versterker> speaker> microfoon ga veranderen.
Ik zou liever willen weten hoe ik de kist zelf kan aanpassen.
Ik zou graag willen weten of dit middels absorptie kan of door de wanden zo dik te maken dat ze zoveel mogelijk trillingsvrij zijn.
Dus m.a.w. welke van deze twee manieren zijn het experimenteren waard. Of zijn er nog andere manieren ?

Ik snap dat het een ongewoon probleem is.
Maar ik waardeer jullie reacties heel erg.

Huub

reijnen

Met een goed filter haal je alleen de lage tonen weg, maar goed, ik hou ook wel van een stukje rammstein  :headbanging:

Absorptie is bijna niet te doen met lage tonen vanwege de lange golflengte van deze tonen. Ik zou dus proberen de trillingen te dempen met bitumen, zie mijn eerste post.

koella

Goed, bitumen.
Is dat dat spul wat ze voor dakbedekking gebruiken of zit ik er dan naast ?
En moet ik dat dan aan de binnenkant of buitenkant aanbrengen ?
Komt er nog iets overheen ?

Zoveel vragen, sorry...

reijnen

het lijkt op dat spul van dakbedekking, maar is anders. Dakbedekking stinkt en laat los als het warm is.
Lees maar eens die site van mijn eerste post eens door.

Ik zou het aan de binnezijde aanbrengen, rechtstreeks op het MDF.En de Akotherm daar weer over.

Interficior

Zelf denk ik dat bitumen niet de beste manier is; je haalt de resonantiefrequentie omlaag. Wat je ook zou kunnen doen is het aanbrengen van verstevigingen, eventueel aan de buitenkant. Je zou bijvoorbeeld ijzeren of aluminium U-profielen erop kunnen schroeven/lijmen om zo de panelen starrer te maken.

Beter is een kast om de huidige kast heen te bouwen laagje isolatie ertussen en voor de rest vacuum trekken. Maarja, ik neem aan dat dat onder de niet-realiseerbare oplossingen valt. :hehe:
Take it or lease it

vester86

ik speel ook al jaren gitaar, heb hetzelfde probleem gehad.
wat je het beste kunt doen is om in je FX-loop (als je die hebt) een EQ te zetten waar je het diepste laag uit haalt. een Bass-EQ van boss is daar erg geschikt voor! (GEB-7 zo uit mn hoofd)...
als je dat niet hebt kun je ervoor kiezen om een EQ voor de ingang van je versterker te zetten, OF een filter (crossover-filter) nĂ¡ je versterker...

koella

Ok, dat klinkt als een paar goeie oplossingen.

Dus bitumen aan de binnenkant.
De kist eromheen, daar had ik ook al aan gedacht voordat ik met bouwen begon.
Maar ik wilde het eerst simpel proberen, ook al omdat hij al zo groot is.

Als ik er nog een kist omheen bouw, wat kan ik dan het beste als tussenlaag gebruiken ? Ook bitumat of gewoon steenwol/akotherm ?

koella

@Vester. Het gitaargeluid filteren is natuurlijk een optie. In mijn voorversterker zit een 12 bands equalizer. Maar nogmaals, ik doe dat liever niet. Ik heb liever dat de kist zelf zo neutraal MOGELIJK klinkt.

INIURIA

Hey Koella,

Heb je al een Koch Loadbox overwogen? Doet volgens mij wat je wilt. Het volle geluid van een versterker gezien deze pas lekker begint te klinken als ie loopt te blazen maar niet de volumes die daarbij horen.

http://www.koch-amps.com/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=20

Een kennis van me gebruikt hem in de oefenruimte met een Mesa set en dit klinkt prima.

Succes!

fgroen

Dat laatste lijkt me een goede oplossing. Als ik het goed begrijp, wil je een versterker oversturen (voor de vervorming) maar niet de herrie de erbij hoort. Moet je (een groot deel van) het elektrische vermogen vanuit je gitaarversterker dissiperen (dat probeer je nu in een afgesloten kast). Het beste gaat dat in een dikke weerstand. Kun je eventueel het signaal over die weerstand direkt je opname apparatuur (na gepaste verzwakking) invoeren.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.