Center speaker achter het scherm - werkt microperforation?

Gestart door Led, april 17, 2015, 00:02:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Led

Waarschijnlijk zal ik mijn center-speaker achter het scherm moeten plaatsen (momenteel overweeg ik de aankoop van een Beamax tensioned scherm dat ook verkrijgbaar is in micro-perforated uitvoering).
Ik lees verschillende verhalen op internet over micro-perforated schermen - volgens sommigen een must, volgens anderen werkt het niet / verwaarloosbaar.

(Deze oude post bijvoorbeeld komt met argumenten waarom microperforation niet je-van-het zou zijn : http://www.avsforum.com/forum/19-dedicated-theater-design-construction/779465-perforated-screen-worth.html#post9350631 )

Ik ben benieuwd naar de meningen / ervaringen van htforum leden - microperforation, zinnig of niet?

ATI850

Ik weet niet of je ooit een installatie heb gehoord waarbij zo een soort scherm gebruikt is, maar als dat niet zo is zou je eens naar Marcel Krijtenberg kunnen gaan. Die zit in Amstelveen, in meubelzaak Co van der Horst, en die heeft zo een soort scherm van Stewart hangen.
Ik zelf hou er niet van, er bestaat volgens mij geen enkel doek dat niet de geluidskwaliteit aantast. Je zou kunnen zeggen dat het maar een verwaarloosbaar klein beetje is, maar aan de ene kant zijn we met onze hobby vaak het laatste beetje geluidskwaliteit uit onze installatie aan het halen dmv bijvoorbeeld hele dure kabels of andere (vaak dure) tweaks en dan ga je een doek voor je speaker(s) hangen. Als je speakers van zichzelf wat te hel klinken zou het wel goed uit kunnen pakken. Maar het belangrijkste is wat je zelf hoort. Het staat natuurlijk wel veel mooier.

VTEC_genieter

Ik vind het geluid uit een centerspeaker zeer belangrijk. De center moet je zelfs ook niet te laag onder de TV/scherm plaatsen, de stemmen (dialogen) worden zwaarder.

Ik zou de center helemaal niet achter een scherm plaatsen. Het houdt het geluid tegen.
Je moet geen enkele speaker tegenhouden/belemmeren! Zelfs een poef of een bankstel moet uit het zicht.
Want alle geluidstromen van al je 6 speakers (5.1) moeten vrij naar jouw sweetspot kunnen stromen [emoji6]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Dirk

ik zou indien de centerspeaker achter zo'n scherm komt, er ook resoluut voor kiezen om ook de fronts er achter te zetten.
zo is de (onvermijdelijke) invloed vh scherm op het geluid iig gelijk voor alle 3 de speakers.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Led

Het punt is dat het scherm uit het plafond komt, voor de open haard.
Door de open haard kan ik de center niet (permanent) onder het scherm plaatsen..
De opties die ik heb (voor zover mij bekend):
- center op de mantel van de open haard, waarmee hij achter het scherm gepositioneerd is.
- center inbouwen in de muur boven de open haard,  waarmee hij (weer) achter het scherm gepositioneerd is.
- 2 centers gebruiken direct links en rechts van de open haard, onder het scherm - maar dan zijn ze niet echt center, en 2 centers wordt afgeraden ivm fase-problemen.

Tips?

Duuc

Center is eigenlijk belangrijkste kanaal van je set. Heb zelf vrij groot scherm en zat met zelfde probleem.
Zwarte speakers vallen minder op als je voor de blackdrop van je scherm kan plaatsen ;)
Heb zo mijn front heights en center in 1 lijn geplaatst, had nog een extra probleem daar deze speakers dikke meter breed zijn zijn en elk 30 kg wegen, heb ze nog weggewerkt achter een (dun) gedrapeerd gordijn. Nadeel kan wel zijn dat de center meer naar beneden gericht moet worden. Overigens heb ik totaal geen last van 'gedempt' geluid, merk geen verschil met of zonder gordijn, maar dat is ook geen dik doek zoals een scherm.
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

Led

Ik zie zo niet echt voor me hoe jouw setup er dan uiteindelijk uit ziet..
Heb je misschien een fotootje? :)

Earthshaker

Goede schermen laten het geluid goed door. Ik hoor bij mij geen verschil met of zonder. Wat ik wel vind met micro-perforated schermen is dat je de gaatjes teveel ziet, ik vond dat hinderlijk bij het kijken, vooral in lichte scenes.

vik

Hollywood Screens levert een prachtig scherm wat op een paar procent na volledig akoestisch transparant is.

http://www.takeoffmedia.de/en/image-screens/hollywoodscreens-technik/hollywoodscreenstuecher/bs65k.html

Ik ben bij de demo in Braunshorn geweest en je merkt er helemaal niets van. Het laat ook geen licht door.

Ik ben dealer van dit merk en zou deze eventueel kunnen leveren.  ::)




Citaat van: Led op april 17, 2015, 00:02:25
Waarschijnlijk zal ik mijn center-speaker achter het scherm moeten plaatsen (momenteel overweeg ik de aankoop van een Beamax tensioned scherm dat ook verkrijgbaar is in micro-perforated uitvoering).
Ik lees verschillende verhalen op internet over micro-perforated schermen - volgens sommigen een must, volgens anderen werkt het niet / verwaarloosbaar.

(Deze oude post bijvoorbeeld komt met argumenten waarom microperforation niet je-van-het zou zijn : http://www.avsforum.com/forum/19-dedicated-theater-design-construction/779465-perforated-screen-worth.html#post9350631 )

Ik ben benieuwd naar de meningen / ervaringen van htforum leden - microperforation, zinnig of niet?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike