Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gitaarwerk__

Citaat van: pvd_66 op juni  2, 2016, 21:49:29
Dank je voor je antwoord.
Hmm zo handig ben ik niet met mn router, wacht wel ff tot ik weer een tv heb en ga dan kijken.

Misschien staat het al automatisch goed :) je kan het proberen!
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

pvd_66

Had t er niet bijgezet, maar wel meteen geprobeerd. Maar hij kende de pagina niet. Tis een ziggo router, misschien dat t daarin zit ...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Marco66

#302
Mijn eerste zelfbouw streamer zit in elkaar.
De raspberry pi 2b uitgebreid met een hifiberry digi+ met spdif en optisch uit.
Dit in een leuke doorzichtige behuizing van sossolution.
Op de sdcard draait Runeaudio, erg makkelijk in te stellen en te bedienen.
Zo maar even een luistersessie doen.



Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Gitaarwerk__

Mooi! Veel luisterplezier al ervan!  :headbanging: :pompom:
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Marco66

Citaat van: Gitaarwerk__ op juni  3, 2016, 16:28:42
Mooi! Veel luisterplezier al ervan!  :headbanging: :pompom:

Thanks, eerste indrukken zijn erg positief.
Klinkt erg mooi ruimtelijk en strak, valt mij zeker niet tegen en ook geen last meer van haperingen via de digi+!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Pinda13

Citaat van: Marco66 op juni  3, 2016, 16:51:43
Thanks, eerste indrukken zijn erg positief.
Klinkt erg mooi ruimtelijk en strak, valt mij zeker niet tegen en ook geen last meer van haperingen via de digi+!

Ga je eventueel de Digi+ nog apart met lineaire voeding voeden? Iedereen geeft aan dat de digi+ zo standaard op de Raspberry nu niet super jofel is. Maar ga je hem apart voeden dan klinkt het ineens fantastisch..

Ik zit er ook aan te denken om dat eens te onderzoeken.
" no loss of fine detail "

Kjelt

Citaat van: Pinda13 op juni 14, 2016, 12:49:24
Ga je eventueel de Digi+ nog apart met lineaire voeding voeden? Iedereen geeft aan dat de digi+ zo standaard op de Raspberry nu niet super jofel is. Maar ga je hem apart voeden dan klinkt het ineens fantastisch..
Ik zit er ook aan te denken om dat eens te onderzoeken.
Is denk ik alleen voor de versie zonder transformator nodig, met transformator is het volledig galvanisch gescheiden.

Pinda13

#307
Citaat van: Kjelt op juni 14, 2016, 12:52:41
Is denk ik alleen voor de versie zonder transformator nodig, met transformator is het volledig galvanisch gescheiden.

Dus dan passeert hij de raspberry volledig?
Zoals hier in dit filmpje aangegeven is het vrij simpele ingreep en moet het dus zeker verschil maken.
Maar puur gebaseerd op meningen natuurlijk..
https://www.youtube.com/watch?v=L83EEDbAMJI  vanaf 2:00 min


En het lijkt mij mooier om ipv coax gebruik te kunnen maken van usb. Maar is dit te realiseren? Dan heb je toch wel een erg mooie streamer voor weinig..
" no loss of fine detail "

Kjelt

Citaat van: Pinda13 op juni 14, 2016, 12:55:18
Dus dan passeert hij de raspberry volledig?
Zoals hier in dit filmpje aangegeven is het vrij simpele ingreep en moet het dus zeker verschil maken.
Maar puur gebaseerd op meningen natuurlijk..
Is er ergens een schema van die print want hij geeft in het filmpje aan dat hij de powerlines naar de raspberry niet door heeft gesneden, dus wat is hij dan aan het doen, voedt hij dan ook de hele raspberri met de lineaire voeding?
Puur theoretisch: als je de digitale coaxiale uitgang gebruikt met wederzijds een transformatortje dan zouden alle dc componenten afwezig moeten zijn. Eventuele hf ruis die doorgegeven wordt zal op de DAC ingang grondig afgefilterd moeten worden (moest het toch al) dus zal als je wel verschil hoort dit volledig te wijten zijn aan een niet optimale implementatie aan de DAC kant (bv door het delen van de voeding voor het digitale gedeelte en analoge gedeelte).

Gitaarwerk__

Sowieso voeden met lineaire voeding geeft een flinke verbetering aan de digi+. Ik heb 'm een tijdje gehad. Output transformer is zeker een goede toevoeging. zowel voor scheiding, maar dacht ook impedantie matching? (daar weet ik te weinig van betreft dit...).

Het scheiden van de digi+ en pi met power heeft zeker veel invloed.

Ik heb zelf met mijn project ook de digitale cirquit gescheiden van de klokken welke analoog zijn... dat heeft een enorme geluidsverbetering opgeleverd. Ik kun je zeggen dat deze verbeteringen meer verschil maakte dan een upgrade van dac (sigma-delta naar multibit).. denk de beste upgrade van mijn totale set is geweest. En wellicht de goedkoopste (als ik even de rest om mijn streamer buiten beshcouwing laat). Zelfs goedkopere -> duurdere klokken is het verschil minder.

Dus, ja, helemaal waard. Voordeel ook is dat de digi+ en andere pi-hats niet veel energie gebruiken, dus een goede voeding kost je niet eens heel veel extra.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kingpin

Citaat van: Gitaarwerk__ op juni 14, 2016, 15:21:28
Sowieso voeden met lineaire voeding geeft een flinke verbetering aan de digi+. Ik heb 'm een tijdje gehad. Output transformer is zeker een goede toevoeging. zowel voor scheiding, maar dacht ook impedantie matching? (daar weet ik te weinig van betreft dit...).

Het scheiden van de digi+ en pi met power heeft zeker veel invloed.

Ik heb zelf met mijn project ook de digitale cirquit gescheiden van de klokken welke analoog zijn... dat heeft een enorme geluidsverbetering opgeleverd. Ik kun je zeggen dat deze verbeteringen meer verschil maakte dan een upgrade van dac (sigma-delta naar multibit).. denk de beste upgrade van mijn totale set is geweest. En wellicht de goedkoopste (als ik even de rest om mijn streamer buiten beshcouwing laat). Zelfs goedkopere -> duurdere klokken is het verschil minder.

Dus, ja, helemaal waard. Voordeel ook is dat de digi+ en andere pi-hats niet veel energie gebruiken, dus een goede voeding kost je niet eens heel veel extra.
Mijn ervaring is dat een beetje 'echt' goede lineaire voeding best in de papieren kan lopen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Senaxo

#311
Nog even terugkomend op de Digi+ met/zonder output transformer. Op basis van deze post

http://www.runeaudio.com/forum/post10875.html#p10875

lijkt het er op dat als je DAC/amp niet geaard is, je dus net beter de Digi+ zonder output transformer kunt nemen. Tenminste, om problemen met high bitrate audio te voorkomen. Ik weet echter niet of je aan de andere kant weer inlevert ... Ik heb een tijdje geleden daarom in ieder geval een Digi+ zonder transformer gekocht.

Citaat van: Kjelt op juni 14, 2016, 13:07:03
Is er ergens een schema van die print want hij geeft in het filmpje aan dat hij de powerlines naar de raspberry niet door heeft gesneden, dus wat is hij dan aan het doen, voedt hij dan ook de hele raspberri met de lineaire voeding?

Ja, dat is me ook nog niet duidelijk. Als je op de manier zoals in het filmpje het Digi+ board met een lineaire voeding van stroom voorziet, dan hoef je de USB voeding dus niet meer te gebruiken?
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

Kjelt

Citaat van: Senaxo op juni 19, 2016, 12:19:55
Nog even terugkomend op de Digi+ met/zonder output transformer. Op basis van deze post
http://www.runeaudio.com/forum/post10875.html#p10875
lijkt het er op dat als je DAC/amp niet geaard is, je dus net beter de Digi+ zonder output transformer kunt nemen. Tenminste, om problemen met high bitrate audio te voorkomen. Ik weet echter niet of je aan de andere kant weer inlevert ... Ik heb een tijdje geleden daarom in ieder geval een Digi+ zonder transformer gekocht.
Sorrie hoor maar het advies wat daar staat daar gaan mijn nekharen van overeind staan.
Wat ze doen is beide chassis's keihard aan elkaar leggen via de digitale interlink, iets dat nu echt niet de bedoeling is. Dan zou je als je dat perse wilt beter met een aparte kabeltje kunnen doen tussen bv twee audioin/uitgangen (alleen de mantel aansluiten). Wat er dan gebeurt is dat de zwerfstromen via die aparte kabel gaan lopen (tenminste als je de trafo gebruikt voor de digitale interface).
Hoe hadden ze het wel moeten oplossen: aan de andere kant ook een transformatortje plaatsen. Als het dan niet werkt hebben ze wellicht de verkeerde transformatortjes gebruikt of iets heel vreemds bij de versterker gedaan (zou niet de eerste en laatste keer zijn). Dan zouden ze bovenstaande oplossing met het extra kabeltje nog kunnen proberen.

Citaat van: Senaxo op juni 19, 2016, 12:19:55
Ja, dat is me ook nog niet duidelijk. Als je op de manier zoals in het filmpje het Digi+ board met een lineaire voeding van stroom voorziet, dan hoef je de USB voeding dus niet meer te gebruiken? 
Zover als ik het nu zie voedt hij dan echt de hele pi mee met de lineaire voeding. Zowiezo zegt hij zelf niet met een soldeerbout om te kunnen gaan of enige elektrotechnisch verstand te hebben dus ik haak bij die meneer beekhuizen snel af. Ik bedoel als je tweaks test wil je toch ook weten waar je mee bezig bent ipv klik klak luisteren, of zie ik dat verkeerd?


Senaxo

Citaat van: Kjelt op juni 19, 2016, 14:18:31
Sorrie hoor maar het advies wat daar staat daar gaan mijn nekharen van overeind staan.
Wat ze doen is beide chassis's keihard aan elkaar leggen via de digitale interlink, iets dat nu echt niet de bedoeling is.

Maar hoe zit dat dan bij de 'normale' consumentenspullen? Daar is de SPDIF uitgang ook niet (galvanisch) ontkoppeld? Tenminste als ik het stukje over de output transformer lees op de site van HiFiBerry zelf

Citaat
The output transformer provides a full galvanic isolation between the Raspberry Pi and your DAC on the electrical output. Usual consumer-grade SPDIF outputs do not use output transformers. Usually this works without problems. However, many audio enthusiast like to use this option. If you're not sure, the standard version is most likely ok for you.

En vooral ook de zin die daarna komt:

Citaat
Note that the output transformer is shielded. To make sure the shielding works, your DAC needs to be grounded. If you're unsure, we recommend the standard version.

Ook hier haal ik dan volgens mij uit, dat als je DAC niet geaard is, de output transformer geen zin heeft. Toch?
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

Hans47

In aanvulling op mijn Abacus Preamp 14 met een Rasp pi en mijn Auralic Aries Mini deze gisteren besteld:

AUDIOPHONICS RaspDIGI LTE HIFI Streamer Raspberry Pi 2.0 SPDIF

Die ga ik aan mijn Teac UD-501 DAC hangen, ik ben benieuwd naar het resultaat tov de andere streamers.

Kjelt

Citaat van: Senaxo op juni 20, 2016, 11:56:54
Maar hoe zit dat dan bij de 'normale' consumentenspullen? Daar is de SPDIF uitgang ook niet (galvanisch) ontkoppeld? Tenminste als ik het stukje over de output transformer lees op de site van HiFiBerry zelf
Alle eerste generaties cd spelers met spdif uitgang hadden een trafootje, dit is gewoon door de fabrikanten er uit bezuinigd in de loop van de tijd want de meeste consumenten apparatuur was toch ongeaard en dan heb je geen problemen. Echter je hangt dan wel op zijn minst de digitale ground van de diverse apparatuur aan elkaar. Dat deze bij goedkope apparatuur ook weer ergens aan de analoge ground hangt etc. etc. denkt niemand meer over na. Als je het niet hoort dan is het goed toch? Dat is consumenten apparatuur.  ;)


CitaatEn vooral ook de zin die daarna komt:
"Note that the output transformer is shielded. To make sure the shielding works, your DAC needs to be grounded. If you're unsure, we recommend the standard version."
Ook hier haal ik dan volgens mij uit, dat als je DAC niet geaard is, de output transformer geen zin heeft. Toch?
De trafo heeft altijd zin om galvanisch te scheiden. De afscherming (shield) van een trafo zit tussen de primaire en secundaire kant in en heeft enkele voordelen om pulsen en andere instraling tegen te houden naar de secundaire kant. Dit zou volgens mij bij deze schakeling ook gewoon de ground van de voeding mogen zijn. Moet ik even nakijken. Hier is het een digitale verbinding die robuust genoeg is tegen subtiele hf instraling, anders hoor je dit wel meteen. Als beide apparaten een trafo gebruiken zal deze mits secundair gefilterd ook weer geen last hebben van enige subtiele instraling. Dus ik snap niet goed wat ze daar dan bedoelen zeker niet als ze het over de DAC hebben. Waarom zou de ontvanger dan geaard moeten wezen om de shield bij de zender te laten werken? Bizar. Zit er meer dan de gewone rca connector (twee draden) op, lopen er soms drie draden waarvan eentje geground moet worden? Daarom zou ik ook graag het schema willen zien.

Senaxo

Citaat van: Hans47 op juni 20, 2016, 12:06:21
In aanvulling op mijn Abacus Preamp 14 met een Rasp pi en mijn Auralic Aries Mini deze gisteren besteld:

AUDIOPHONICS RaspDIGI LTE HIFI Streamer Raspberry Pi 2.0 SPDIF

Die ga ik aan mijn Teac UD-501 DAC hangen, ik ben benieuwd naar het resultaat tov de andere streamers.

Leuk apparaat Hans! Ook mooi om te zien dat de behuizing los te koop is, daar kan dan ook een Pi met HiFiBerry Digi+ in. Wat voor voeding ga je er aan hangen?
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

Kingpin

Citaat van: Kjelt op juni 20, 2016, 12:25:21
De trafo heeft altijd zin om galvanisch te scheiden. De afscherming (shield) van een trafo zit tussen de primaire en secundaire kant in en heeft enkele voordelen om pulsen en andere instraling tegen te houden naar de secundaire kant. Dit zou volgens mij bij deze schakeling ook gewoon de ground van de voeding mogen zijn. Moet ik even nakijken.
Dat kan zolang de secundaire kant van de trafo/circuit geen y-caps heeft, waardoor je de aarde weer doorlust naar de secundaire kant.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hans47

Ik sluit er een iFi iPower op aan omdat ik al wat iFi producten heb (iUSB3.0, iDSD, Gemini kabel) en er goede ervaringen mee heb en de prijs goed in verhouding vind....

Kjelt

Citaat van: Kingpin op juni 20, 2016, 14:42:07
Dat kan zolang de secundaire kant van de trafo/circuit geen y-caps heeft, waardoor je de aarde weer doorlust naar de secundaire kant.
Hoho dit is geen main netspannings transformator dit is een 5V digital I/O isolation transformer, oftewel een 1:1 ontkoppeltrafootje van 2 gram  ;)
Staat helemaal los van y caps.

Hans47

In dat ding dat ik besteld heb zit ook een galvanische scheiding, zie foto van de I2S digi interface (zwarte blokje met "Pulse") en te lezen op Audiophonics site

Kjelt

Citaat van: Hans47 op juni 20, 2016, 16:50:08
In dat ding dat ik besteld heb zit ook een galvanische scheiding, zie foto van de I2S digi interface (zwarte blokje met "Pulse") en te lezen op Audiophonics site
Ja precies dat is de bekende pulse trafo, hier zie je dus dat die maar 4 aansluitingen heeft. Shield is niet aanwezig of NC.

Kingpin

#322
Citaat van: Kjelt op juni 20, 2016, 16:15:07
Hoho dit is geen main netspannings transformator dit is een 5V digital I/O isolation transformer, oftewel een 1:1 ontkoppeltrafootje van 2 gram  ;)
Staat helemaal los van y caps.
Ok, niet even verder terug gelezen, maar idd, dan mag je hopen dat het scherm naar de randaarde gaat en deze niet doorgeknupt is aan een secundaire kant.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hans47

En ik kom er achter dat de iFi iUSB3.0 die ik heb als voeding voor mijn iFi iDSD ook voor de de bestelde streamer van Audiophonics kan dienen, want de iUSB3.0 heeft twee keer een 5 volt uitgang (alleen voeding geen muziek) kortom ik denk dat ik dan een aardige 5 volt voedingsbron heb voor de Rasp in de Audiophonics streamer :-)

Leuk!!!!!

http://ifi-audio.com/portfolio-view/micro-iusb3-0/

Kingpin

Al geloof ik niets van de opgegeven specs ;)
Gezien de grootte van het kastje zal het een switching voeding zijn met een goed filter circuitje want meer past er niet in, die gaat nooit 0,1uV ripple halen bij 5V ... volgens mij was daar ergens wel een thread over, weet het niet meer zeker.
Meten = weten :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack