Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Thanatos op februari 16, 2017, 14:54:16
De I2S bus is niet echt gemaakt om afstanden te overbruggen. Ik zou je datalijn dan zo kort mogelijk houden. Maar je hebt een nette scope bij de hand dus je kan zo meten of je verlies hebt.
Het is uiteraard de insteek om onder de 10cm te blijven.  :angel:

Kjelt

En anders een buffer er tussen, draden goed afgeschermd ook qua connector van identieke lengte en karakteristiek afsluiten. We praten over Mb/s niet over Gb/s  ;)  :D

AudioEnZo

Citaat van: hifiman op februari 16, 2017, 14:20:45
Waren er al meer mensen in dit topic die op basis van de I2S bus van de hifiberry een streamer gemaakt en beluisterd hebben?
Niet zelf gebouwd maar wel een pi met hifiberry dac+ (Magna Mano).  Daar vanaf via I2S naar de DAC (Audio GD NOS7 V2). Klinkt heel fraai, mooi open en enorm veel detail vergeleken met de SPDIF uitgang.

hifiman

Citaat van: AudioEnZo op februari 16, 2017, 17:18:45
Niet zelf gebouwd maar wel een pi met hifiberry dac+ (Magna Mano).  Daar vanaf via I2S naar de DAC (Audio GD NOS7 V2). Klinkt heel fraai, mooi open en enorm veel detail vergeleken met de SPDIF uitgang.
Dat klinkt veelbelovend, dank voor het delen van je ervaring  :colgate:

Cyrus·

Sinds een weekje heb ik een Pi 3 met HifiBerry Digi+ (transformer-versie) in huis. In eerste instantie draaide ik met Volumio. Werkt op zich goed maar ik was daar niet 100% content mee. Met name omdat ik daarmee geen Deezer en Tidal kan streamen. piCorePlayer kan dat wel, mits je een Logitech Music Server (LMS) hebt draaien: LMS heeft plugins voor Tidal en Deezer. 

Vandaag dus maar eens een 2e SD-tje gebakken met piCorePlayer, LMS op de Synology NAS gezet en daarin de Tidal-plugin geïnstalleerd. Werkte allemaal in één keer en vlekkeloos. Ik bedien piCorePlayer met iPeng 9 voor iOS, de Logitech app is echt crap.

Klinkt prima, maar dat was met Volumio ook al het geval.
Groeten,
Edwin

Gitaarwerk__

#405
Citaat van: AudioEnZo op februari 16, 2017, 17:18:45
Niet zelf gebouwd maar wel een pi met hifiberry dac+ (Magna Mano).  Daar vanaf via I2S naar de DAC (Audio GD NOS7 V2). Klinkt heel fraai, mooi open en enorm veel detail vergeleken met de SPDIF uitgang.

Je kunt de i2s ouitgang ook direct van de pi afhalen zonder de hifiberry dac+. Maar zo kun je natuurlijk wel mooi vergelijken.

Als je een buffer en isolatorboard tussen i2s en dac zet... dan kun je eigenlijk niet beter meer. Dat maakte bij mij het allergrootste verschil. Reden is dat de raspberry's clock niet echt heel goed is. Die van HiFiberry ook niet zo enorm. De buffer stage (fifo) slaat alles eerst op, en dan lepelt 't i.c.m. clockboard alles weer uit de buffer. Met isolator board kun je dan ook nog de oeding scheiden tussen clock domein en digitale i2s. Wat zeker uitmaakt. Klokken zijn wat gevoelig :-) 
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

hpapen

Je kunt eens kijken op de site van Volumio naar de allo i2s reclocker

hifiman

Citaat van: Gitaarwerk__ op februari 17, 2017, 15:13:46
Je kunt de i2s ouitgang ook direct van de pi afhalen zonder de hifiberry dac+. Maar zo kun je natuurlijk wel mooi vergelijken.

Als je een buffer en isolatorboard tussen i2s en dac zet... dan kun je eigenlijk niet beter meer. Dat maakte bij mij het allergrootste verschil. Reden is dat de raspberry's clock niet echt heel goed is. Die van HiFiberry ook niet zo enorm. De buffer stage (fifo) slaat alles eerst op, en dan lepelt 't i.c.m. clockboard alles weer uit de buffer. Met isolator board kun je dan ook nog de oeding scheiden tussen clock domein en digitale i2s. Wat zeker uitmaakt. Klokken zijn wat gevoelig :-)
De hifiberry dac pro+ heeft ook zijn eigen voedings aansluiting (R14 verwijderen) voor het dac bordje , of bedoel je dat niet met voeding scheiden?

En ja, als het allemaal goed werkt en een beetje bevalt zal ik zeker ook andere I2S reclock boardjes proberen.

rovinggecko

Citaat van: hpapen op februari 18, 2017, 09:26:43
Je kunt eens kijken op de site van Volumio naar de allo i2s reclocker
Bedankt, ik wilde hem tussen mijn rpi en DDDAC zetten. Maar zie dat de dac geen master mag zijn voor de allo i2s reclocker. Zal eens verder snuffelen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

hifiman

Citaat van: rovinggecko op februari 18, 2017, 09:46:09
Bedankt, ik wilde hem tussen mijn rpi en DDDAC zetten. Maar zie dat de dac geen master mag zijn voor de allo i2s reclocker. Zal eens verder snuffelen.
Is dat niet een beetje contradictie? Normaal gesproken is SPDIF receiver + DAC chip de DAC. Feitelijk is nu dus de i2s reclocker + DAC chip je DAC. De clock wordt altijd aan de DAC chip geleverd over de I2S bus of dat nu via een spdif receiver met eigen reclocker is of via een andere (externe) I2S bron. Bij de DDDAC vervalt gewoon je clock als je extern I2S gaat gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

gizmo2

#411
Citaat van: Thanatos op februari 10, 2017, 20:25:38
De Digi+ Pro heeft een optie om een BNC connector te solderen.

BNC is een mooie verbinding, meetinstrumenten gebruiken dit oa. Mijn DAC (Schiit Yggdrasil) heeft een BNC input. Doel is zo minimaal mogelijk verlies. En geen high-end kabeltjes maar gewoon een goede 75 ohm COAX.

Door direct van de bron, naar de DAC te gaan sla ik USB over. Nu is USB tegenwoordig geen echte bottleneck meer maar in dit geval heb ik gekozen voor de BNC SPDIF.

De Hifiberry Digi+ Pro heeft een optie om de benodigde 3.3V rechtstreeks te voeden. Dus de RBP verzorgt deze niet. Ik heb zelf een mooie stille 3.3V voeding gemaakt. De pro bied galvanische scheiding dmv een transformator dus enige vervuiling die zou kunnen meereizen van uit de Pi vervalt hiermee.

Dus samen met de mooie stille 5V lineaire voeding (KRP nog made in Holland  :) ) voor de RBP die via de GPIO binnenkomt een mooi gevoed geheel.

Daarnaast een flinke industriële Acrotronics EMI/RFI filter direct achter de netentree.

Ben er zelf over te spreken. Ik vond het tov de originele SQBT een verschil en tov mijn Mac Mini i7 met Audirvana kleiner maar wel waar te nemen verschil in 1:1 vergelijk. Dus tegen de kosten een prima oplossing voor iemand die niet vies is van wat knutselwerk.
ik heb inmiddels een hifiberry digi+ pro aangeschaft en via de normale usb voeding op de rasp pi aangesloten  en ik moet zeggen dat het nu al beter klinkt dan via usb naar dac.

nu heb ik nog wel een vraagje als het goed is kun je digi+ pro ook direct voeden op het board (5volt p3) maar moet dan ook die resistor (r3) los gesoldeerd worden of geld dat alleen als je hem voed via de 3,3 volt (r3).
en heeft het überhaupt wel zin om direct de 5volt ingang te voeden op het board van de hifiberry digi+ pro  i.p.v de micro usb van de pi?



https://support.hifiberry.com/hc/en-us/articles/213227645-Digi-Pro-power-separately-from-the-Raspberry-Pi

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Alleen voor de 3.3V lijn moet je die weerstand desolderen.

De 5V kan rechtstreeks op de Hifiberry en voed dan ook de RPi. Zorg wel voor een stabiele en strakke 5V je bypassed zo wel eea dan via de USB power connectie.

gizmo2

Citaat van: Thanatos op februari 19, 2017, 00:40:58
Alleen voor de 3.3V lijn moet je die weerstand desolderen.

De 5V kan rechtstreeks op de Hifiberry en voed dan ook de RPi. Zorg wel voor een stabiele en strakke 5V je bypassed zo wel eea dan via de USB power connectie.
oke we gaan het proberen.

de manier hoe jij het gedaan hebt 5 volt voor de pi en 3,3 volt voor de hifiberry digi+ pro welke 3,3 voeding kan ik dan het beste gebruiken zjn die kant en klaar te koop of is het moeilijk om zelf zo'n voeding in elkaar te zetten?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Citaat van: gizmo2 op februari 19, 2017, 00:50:36
oke we gaan het proberen.

de manier hoe jij het gedaan hebt 5 volt voor de pi en 3,3 volt voor de hifiberry digi+ pro welke 3,3 voeding kan ik dan het beste gebruiken zjn die kant en klaar te koop of is het moeilijk om zelf zo'n voeding in elkaar te zetten?

Voor de 5V lijn heb ik een mooie stille KRP power source gebruikt. Made in Holland nog  :D de 3.3V een low noise LDO spanningsreglaar met overbemeten gelijkrichting/afvlakking/EMI RFI filtering etc.

Je werkt met 230V en als je hier geen ervaring mee hebt, denk aan montage, zekeringen, veiligheid etc, dan zou ik er niet aan beginnen. Vraag iemand die dit wel kan voor je te maken of zoek een kant en klare.

seagull

Omdat Tidal Masters (voorlopig?) alleen beschikbaar is op de desktop app vraag ik mij af of de Tidal app ook draait op Windows 10 IoT Core.
Is er misschien iemand die Windows 10 IoT Core draait op zijn Raspberry Pi?

Zie ook mijn vraag dit topic.
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

Gitaarwerk__

Citaat van: hifiman op februari 18, 2017, 09:40:54
De hifiberry dac pro+ heeft ook zijn eigen voedings aansluiting (R14 verwijderen) voor het dac bordje , of bedoel je dat niet met voeding scheiden?

En ja, als het allemaal goed werkt en een beetje bevalt zal ik zeker ook andere I2S reclock boardjes proberen.
Gedeeltelijk.

Eigenlijk zou je de clock helemaal los willen voeden. Wat de dac pro+ niet heeft en alle andere oplossingen die verkrijgbaar zijn is een fifo. Fifo + isolator = win. Fifo haal je een hoop rommel mee weg. Als je de fifo (buffer) weghaalt, dan is de clock nog steeds afhankelijk van de (slechte) timing van de PI. de output zal wel beter zijn, maar het kan dus veel beter nog. Eigenlijk alle nadelen worden weggehaald met deze oplossing, waar je met de DAC/Digi pro versies nog steeds last van hebt. Het enige waar de PI dan nog voor dient is zorgen dat alle data naar de buffer stage wordt getransporteerd + interface. Dus je hebt dan je zogenaamde "transport". Erna ben je helemaal vrij om met de data te doen wat je wilt doen. Buffer en isolator board geeft je dan een i2s signaal die galvanisch gescheiden is. Clockboard lepelt 'm uit, maar je kan ook kiezen om een word-clock achtige input te bouwen en die erbij te verbinden en een i2s output geven. Als je technisch bent, kun je 'm direct je DAC in stoppen. Helaas heeft die van mij geen i2s ingang, nou ja, wellicht kan ik wat hacken hier en daar ;-) Dat is voor later.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

gizmo2

#417
Citaat van: Vhond op februari  6, 2017, 18:29:49
Ok bedankt voor je antwoord en foto's. Ben benieuwd wat je bevindingen van Volumio versus de Picoreplayer op de lange duur zijn.
Inmiddels heb ik hifiberry digi+ pro ook binnen gekregen en aangesloten op de 5 volt op het board van de digi+ pro en via spdif naar de denon da-300usb dac en het klinkt nu al weer beter dan de USB uitgang op de pi naar denon dac heb alleen nog niet volumio of een ander dan picoreplayer geprobeerd maar dat ga ik spoedig doen.

Persoonlijk vind ik de hifiberry digi+ pro een goede aankoop en klinkt het geheel voor het geld niet verkeerd.

Misschien ook leuk om te weten de rasp pi staat aangesloten op een rotel-ra 12 versterker met quadral arum 5 speakers de rotel wordt nog vervangen door een paar sphinx project 12 mk3 eindversterkers de voorversterker ben ik nog niet uit welke dat zal worden de rotel heeft preout die zal het dan voorlopig moeten doen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#418
Citaat van: Thanatos op januari 13, 2017, 21:22:21
Ik heb de Hifiberry Digi+ pro. Enkel output board en geen DAC. Ik heb niet uitgebreid gekeken. Maar las al berichten over dat dit board nog niet ondersteund werd.

https://www.hifiberry.com/blog/hifiberry-digi-pro-our-most-advanced-digital-audio-interface/
heb jij de digi+ pro al aan het spelen gekregen met volumio ik ben ook al aan het stoeien geweest maar helaas geen geluid hetzelfde geldt voor rune audio ook geen geluid moone player krijg ik alleen via squeeze aan het spelen, op dit moment draai ik met piCoreplayer en dat werkt prima.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Ik heb verder niet gekeken naar Voiumio. PiCorePlayer speelt voor nu prima.

Cyrus·

#420
piCorePlayer bevalt hier ook uitstekend. Ik draai met een Pi 3 met Digi+ met output transformer, coax uit naar Cambridge DacMagjc. Binnenkort eens vergelijken met USB (dat kan mijn DAC ook aan, zij het tot max 48 kHz sample rate).

LMS (noodzakelijk) draait hier op de NAS, Tidal-integratie is goed voor elkaar. Ik stuur het geheel aan via iPeng (iOS).
Groeten,
Edwin

gizmo2

#421
Citaat van: CyrusOne op maart  2, 2017, 09:21:59
piCorePlayer bevalt hier ook uitstekend. Ik draai met een Pi 3 met Digi+ met output transformer, coax uit naar Cambridge DacMagjc. Binnenkort eens vergelijken met USB (dat kan mijn DAC ook aan, zij het tot max 48 kHz sample rate).

LMS (noodzakelijk) draait hier op de NAS, Tidal-integratie is goed voor elkaar. Ik stuur het geheel aan via iPeng (iOS).
ik had eerst usb (denon DA-300USB) het geluid was redelijk alleen vervelende bijgeluiden kliks enz... vandaar de overstap naar hifiberry digi+ pro nu via coax naar denon DA nu geen kliks enz.. meer en het geluid is prima ik ben er blij mee ;D
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Ik ben begonnen met de Digi+, coax uit naar DAC. Lees echter her en der dat USB het beste zou zijn, vandaar dat ik er eens mee wil experimenteren. Over de Digi+ geen klachten overigens, dat klinkt echt prima.
Groeten,
Edwin

DofN

Wie kan me vertellen hoe ik ik picorePlayer op de raspberry installeer als ik geen mogelijkheid heb om de image van PicorePlayer op de miniSD te branden?

Dit moet toch mogelijk zijn vanaf de terminal?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mijkie

wat mis je dan, een adapter van mini-sd naar SD of heb je geen pc/mac ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6