Projector advies

Gestart door NRone79, december 27, 2023, 17:00:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NRone79

Ik zoek projector advies voor het volgende;

Op dit moment gebruik ik een oude Epson projector (EH-TW 6100) en een Elite Screen pulldown scherm. Ik ben me aan het oriënteren op een mogelijke vervanging voor de Epson projector.

Epson bevalt op zich goed, maar ik zou iets meer contrast willen en wil UHD (4K) kunnen projecteren. Vanwege mijn budget (ca. 1500,- / 1750,-) moet dat denk ik een pixelshift oplossing worden. Native 4k ligt denk ik nog boven dit budget?

Als eerste betaalbare optie kwam ik uit bij de Epson EH-TW 7100. Deze wordt goed beoordeeld maar ik ben benieuwd of dit de gewenste sprong in contrast en beeld biedt die ik zoek.

Verder is er op internet best veel hype rond zogenaamde lifestyle projectors. Ik zie aardig wat positieve reacties voorbij komen over de Xgimi Horizon Ultra. Die zou mooi beeld en een mooie kleurweergave moeten hebben, maar ik lees ook dat die weer minder contrast biedt. Directe vergelijkingen met bijvoorbeeld de Epson vind ik niet.

Is er iemand die ervaring heeft met een van deze of misschien beide projectoren? Of heb je een vergelijkbare afweging gemaakt en ben je op een hele andere projector uitgekomen? Laat het a.u.b. weten. Alle advies is meer dan welkom!

scoc

Als je een echte vooruitgang wil voor een budget rond de 2000€ zou ik sterk overwegen om naar een JVC X7xxx reeks te kijken 2de hands. Hier op het forum staat een mooie JVC X7900 (wel iets boven je budget).
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

williams

Weet niet wat de prijs is van Epson tw 9500 deze dag maar dat is ook een aardige op om je lijstje te zetten .
Maar een 2e hands jvc 7900 zou mijn voorkeur naar gaan, alleen  met deze en bovenstaande Epson loop je dan wel tegen wat beperkingen aan kwa HDR .
Een DLP met laser zal ook erg mooi spelen met geweldige kleuren ,scherpte ,Motion en lichtopbrengst maar helaas ook hier is niet alles goud wat blinkt en met name het contrast is erg matig en dan heb je nog het regenboogeffect als je daar gevoelig voor bent.

Buiten je budget hangt het ook sterk af met welk omgevingslicht je gaat projecteren .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

NRone79

Citaat van: williams op december 27, 2023, 17:55:48Weet niet wat de prijs is van Epson tw 9500 deze dag maar dat is ook een aardige op om je lijstje te zetten .
Maar een 2e hands jvc 7900 zou mijn voorkeur naar gaan, alleen  met deze en bovenstaande Epson loop je dan wel tegen wat beperkingen aan kwa HDR .
Een DLP met laser zal ook erg mooi spelen met geweldige kleuren ,scherpte ,Motion en lichtopbrengst maar helaas ook hier is niet alles goud wat blinkt en met name het contrast is erg matig en dan heb je nog het regenboogeffect als je daar gevoelig voor bent.

Buiten je budget hangt het ook sterk af met welk omgevingslicht je gaat projecteren .


Bedoel je de Epson EH TW 9400?
Die zit nog wel net boven het budget, de voorkeur gaat namelijk uit naar een nieuw product.

NRone79

Citaat van: scoc op december 27, 2023, 17:19:43Als je een echte vooruitgang wil voor een budget rond de 2000€ zou ik sterk overwegen om naar een JVC X7xxx reeks te kijken 2de hands. Hier op het forum staat een mooie JVC X7900 (wel iets boven je budget).

Dat is een mooie, maar ik denk dat die voor mij 'too much' is, zowel qua budget als het feit dat het best een bakbeest is  :D  Qua maat geldt trouwens ook een beetje voor de Epson 9400.

J.A.F._Doorhof

#5
We leveren de Epson 7100 regelmatig uit en dat is een leuke projector voor je budget.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NRone79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 27, 2023, 19:22:08We leveren de Epson 7100 regelmatig uit en dat is een leuke projector voor je budget.


Ik moet zeggen dat die contrastwaarde van 100.000:1 mij niet zoveel zegt. Heeft deze wel redelijke zwartwaardes?

Daarnaast nog twee vragen:
Is het verschil tussen de 7100 en de 7000 groot?

Heb je de Xgimi Horizon Ultra al kunnen zien ter vergelijking?

J.A.F._Doorhof

Nee nog niet gezien maar heb van dat soort projectoren eigenlijk nog nooit iets gezien wat mijn eisen kan matchen.

Zwart waardes zijn voor je budget goed.
Een 9500 is een stuk beter maar die kost een stuk meer.

100.000:1 is onzin
Heb zelden projectoren die boven de 25000:1 uitkomen. En maak je geen zorgen dat ziet er perfect uit ;)

Vaak word die 100.000:1 alleen gehaald in de dynamic stand met iris voluit actief en liefst contrast op 100%.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NRone79

#8
Dat vermoeden had ik al, en het hangt natuurlijk ook echt af van de omgeving waar in geprojecteerd wordt. Een bios zaal is natuurlijk ook niet voor niets zwart  ;)

Heb je wel ervaring met de Epson 7000 ten opzichte van de 7100? Is de meerprijs van de 7100 het waard om hiervoor te gaan naar jouw mening?

J.A.F._Doorhof

Als je de extra opties van de 7100 nodig hebt dan is de 7100 de betere keuze.
Projecteer je in een standaard ruimte dan zul je het verschil niet zien.

We hanteren altijd als standaard het volgende.
Zet alle lichten uit in je HT en wacht 10-15 seconden in die ruimte, als je nu naar je scherm kijkt zal dat het zwartste zijn wat je qua blacklevel krijgt.

Daarnaast is er op papier een flink verschil maar die cijfers zijn vaak enorm overdreven of opgeblazen.
Heb nu een flink aantal 11000 en 12000's gekalibreerd en die 2 zitten bv ook enorm dicht tegen elkaar aan, met de 1200 op aantallen iets beter zwart level, maar in een normale situatie is dat niet te zien tenzij je ze naast elkaar zet.

Kijk je binnen het budget van de 7000-7100 zou ik persoonlijk als je geen anamorphic lens gebruikt (wie doet dat met een projector in deze prijs range?) zou ik bijna zeggen pak de 7000 tenzij je echt in een batcave speelt dan de 7100 just to be sure :D


We kunnen je voor beide een scherpe offerte maken natuurlijk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NRone79

Klinkt alsof de 7000 dan de betere keuze is voor mij. Ik heb de speakers niet nodig en het verschil in contrast is dus waarschijnlijk moeilijk waarneembaar.

Is er dan nog iets anders (qua competitie/andere merken) wat ik over het hoofd zie? Of is dit dan ook ongeveer wel de beste kwaliteit voor die prijs en omstandigheden?

J.A.F._Doorhof

Voor die prijs heb je een mooie projector.
je mag ons altijd mailen voor een mooie offerte en natuurlijk leveren we alles met calibraties af :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"