Ethernet kabels en switches

Gestart door Spijkie, februari 28, 2023, 18:31:22

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: Spijkie op juli  1, 2024, 11:10:44Laat me raden , je had een dlink 105 met 4 poorten  :colgate: die heb ik nu namelijk. Ik vind t juist interessant dat er toch nog iets gebeurd met t geluid los van hoe t kan. Ik voorzie een meraki switch groupbuy  :pompom: .

Heb je zo'n ms220 of een andere brt?

Gr Spijkie

de ms220 idd
Gewoon mp in de gaten houden.
Je hebt geen abonnement nodig, dus met een beetje geluk vind je ze nog onder de 100,-
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

John Wx

Citaat van: Sopper op juli  1, 2024, 07:58:30Ach, voor €25 kun je het zelf proberen
Koop een 2e hands Netgear GS108T en een kabeltje en zet ze er tussen

Met mijn geheugen (kort termijn 7 sec. en vele behalve die gezegend zijn met elven oren gesprenkeld met toverstof)

Ik heb nog nooit verschil gehoord en al vele gehad
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

jaco

Wat een onzin. Ethernet heeft foutcorrectie en het is goed of niet.
Als er paketloss op treed moet een hogere logische laag dat nog een keer sturen.
Geen idee of audio toepassingen dat doen, maar ze zullen wel standaard ethernet frames moeten sturen anders werkt een switch niet.

Audio zit dan ingepakt in de payload en dat is iets van ongeveer 1400 byte.
Jitter etc is dan ook onzinnig want al die 1400 byte paketten gan buffers in en worden aan elkaar geplakt, een afspeler kan dat uit die buffer afspelen en klokt het signaal zelf.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Xander32

Ik kan het mij voorstellen dat iedere schakel die je aan een keten toevoegt een effect heeft op het eindresultaat. Of de toevoeging hoorbaar is en of deze een positief effect heeft, is dan nog maar de vraag 🤔

In dat licht ga ik bij voorkeur voor een zo compact mogelijke keten 🤓

Een switch brengt ook weer een extra verbinding (kabel) met zich mee en een extra voeding.
Als het je hobby is dan kan je voorts weer helemaal los gaan op welke netkabel en welke voeding het dient te zijn. En welk netsnoer zet je voorts achter die voeding, welke connectoren ga je gebruiken op dat netsnoer en dan het voedingskabeltje zelf, welke kies je. Een eindeloze reeks van schakels en keuzes die al dan niet hoorbaar zijn en dan een positief of zelfs een negatief effect kunnen hebben, e.e.a. ook nog een afhankelijk van de specifieke keten waarvan ze deel uitmaken ... 't zal je hobby zijn 🫣
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sopper

Citaat van: Xander32 op juli  5, 2024, 09:17:04Ik kan het mij voorstellen dat iedere schakel die je aan een keten toevoegt een effect heeft op het eindresultaat. Of de toevoeging hoorbaar is en of deze een positief effect heeft, is dan nog maar de vraag 🤔

In dat licht ga ik bij voorkeur voor een zo compact mogelijke keten 🤓

Een switch brengt ook weer een extra verbinding (kabel) met zich mee en een extra voeding.
Als het je hobby is dan kan je voorts weer helemaal los gaan op welke netkabel en welke voeding het dient te zijn. En welk netsnoer zet je voorts achter die voeding, welke connectoren ga je gebruiken op dat netsnoer en dan het voedingskabeltje zelf, welke kies je. Een eindeloze reeks van schakels en keuzes die al dan niet hoorbaar zijn en dan een positief of zelfs een negatief effect kunnen hebben, e.e.a. ook nog een afhankelijk van de specifieke keten waarvan ze deel uitmaken ... 't zal je hobby zijn 🫣

En toch zou ik het proberen als ik jou was
Best veel reports dat dit (onverklaarbaar) positief effect heeft
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

J.A.F._Doorhof

Ga je dan ook bij Netflix alles direct aansluiten ?

Netwerk kabels en switches audiofiele kwaliteiten toe delen is echt oplichting. Fout correctie is fout correctie.

Het enige wat je kan doen is de switch uit je set halen en een langere kabel gebruiken. Voedingen van switches zijn vaak niet al te best maar als die weg zijn van je audio kabels is het letterlijk onmogelijk dat je invloed hoort

Denk maar na
Als dit zo zou zijn dan zouden er in deze tekst letyera wrgfallrn of vreemde woorden staan. ;)

Kabels kan ik redelijk in meegaan. Maar zodra je met dit soort dingen aankomt moet de consument echt beschermt worden. Het is gewoon oplichting
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Xander32

Gaan we niet doen  :nowink: , goed is goed.

Een "positief effect" kan betekenen dat het kwalitatief  "beter" (sq) is, echter hoef ik dat dan weer niet mooier te vinden. Dat effect had een lan isolator; het klonk schoner, hetgeen per definitie kwalitatief beter is, maar ook dunner en dat vond ik geen vooruitgang, dat vond ik niet mooier. En laat ik dat laatste nou het voornaamste vinden bij het luisteren naar muziek 🤓

Ik ben niet van het tweaken. De bekabeling daargelaten, maar ook slechts in bepaalde mate. Ook dan is goed = goed. Daardoor ervaar ik ook rust, ben ik tevreden met wat er staat en hoe het mij van de muziek laat genieten.

De onrust die ik hier bij vele tegenkom over mogelijke verbeteringen indien je dit- of dat- of toch maar ... die zie ik zeker niet als meerwaarde om van muziek te genieten  ;)

Citaat van: Sopper op juli  5, 2024, 09:22:45En toch zou ik het proberen als ik jou was
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jossie

Voor wie wil, beter geen aardlussen introduceren, ook niet met afgeschermde cat kabels.

https://www.htforum.nl/index.php?msg=3477904

Doorlezen tot in ieder geval post 88, verder en eerder mag ook, het doet er toe.

En dus alleen CAT5E bij mij, meer is niet nodig.
Omni !

Peerless Monster

Citaat van: jossie op juli  5, 2024, 13:21:41Voor wie wil, beter geen aardlussen introduceren, ook niet met afgeschermde cat kabels.

https://www.htforum.nl/index.php?msg=3477904

Doorlezen tot in ieder geval post 88, verder en eerder mag ook, het doet er toe.

En dus alleen CAT5E bij mij, meer is niet nodig.

Of aarde niet aansluiten aan tv en/of streamerkant.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Kurt

Citaat van: Sopper op juli  5, 2024, 09:22:45En toch zou ik het proberen als ik jou was
En jij gelooft dat op 5/12 de Sint nog langs komt? :-)

Spijkie

Citaat van: Kurt op juli  5, 2024, 17:53:53En jij gelooft dat op 5/12 de Sint nog langs komt? :-)

Met een nieuwe switch  :colgate:
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

brt

Citaat van: Kurt op juli  5, 2024, 17:53:53En jij gelooft dat op 5/12 de Sint nog langs komt? :-)

Zo makkelijk dit. Heb je het zelf weleens een kans gegeven?

Of serveer je het op voorhand af en maak je degenen die het wél proberen en een verschil ervaren meteen maar ff lekker makkelijk belachelijk?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Kurt

Jaja, we weten waarover we spreken, en ik maak onzin inderdaad belachelijk. Wat is daar nu fout mee?

brt

Je (retorische?) vraag is zo dom dat ik niet eens zin heb een poging te doen er inhoudelijk op in te gaan.

En hoezo 'we'?

Kurt

Citaat van: brt op juli  5, 2024, 23:02:07Je (retorische?) vraag is zo dom dat ik niet eens zin heb een poging te doen er inhoudelijk op in te gaan.

En hoezo 'we'?
Dat heb je net wel gedaan... :-)

J.A.F._Doorhof

25 jaar ervaring met netwerken en HT
Netwerk kabels en switches
Als je verschil hoort is er serieus iets mis in je set of met je oren sorry.

Zorg wel dat je switch niet in de buurt van je kabels staat. Verder maakt het echt niets uit zolang er fout correctie draait
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  6, 2024, 07:26:0425 jaar ervaring met netwerken en HT
Netwerk kabels en switches
Als je verschil hoort is er serieus iets mis in je set of met je oren sorry.

Zorg wel dat je switch niet in de buurt van je kabels staat. Verder maakt het echt niets uit zolang er fout correctie draait

Frank, zou je iets specifieker kunnen zijn met: zorg dat je switch niet in in de buurt van je kabels staat? Mijn switch hangt / zit letterlijk tussen m'n stroomkabels en dichtbij mijn verdeelblok. Waar zou die idealiter moeten staan ?

J.A.F._Doorhof

Heb dat al een paar keer aangegeven ;)

Switches en voedingen voor switches KUNNEN problemen geven als je ze dicht bij de signaalkabels plaatst. Dit geldt trouwens voor veel voedingen.

Beste is de switch gewoon uit het HT te halen en een wat langere kabel het HT in.
Heb je meer aansluitingen nodig zet de switch en voeding dan aan de andere kant van de kast en helemaal onderin of bovenin waar je niet in de buurt komt van signaal kabels.

Met opname studios zie je vaak heel veel voedingen van 19% spul wat erg goed afgeschermd is. Maar koop een goedkope unit met een losse voeding leg die langs een signaal kabel en je ziet direct de mengtafel reageren ;)

Het is niet de switch of kabel die het probleem veroorzaken het is zelfs niets audiofiels. Het is puur een slechte voeding.

En ja tientallen keren meegemaakt in zowel HT installaties als netwerken bij klanten.
Custom installer

Xander32

Mijn stereoset reageerde ook dankbaar op de scheiding van alles wat hifi is van al het overige, o.a. een tv decoder met schakelende voeding. Beide kampen hebben een eigen stekkerblok gekregen en een van elkaar gescheiden stroomaanvoer.

De opstelling van alle apparatuur in het tv-dressoir is overeenkomstig, zoveel als mogelijk het tv-gebeuren gescheiden van de stereoapparatuur. Het kost je weinig/ niets, hetgeen ook zeldzaam is in deze hobby 🤓

J.A.F._Doorhof

Scheiden signaal en stroom kan een echt enorme verbetering opleveren en word bijna nooit serieus gedaan.

Dat heb ik dan weer geleerd in de studio en later het computer bedrijf. Als je grote netwerken aansluit of kabelbomen dan leer je wel netjes werken. Anders zit je elke keer bij de klant met problemen ;)

Dus mijn HT is ook altijd netjes gescheiden en alles loopt via goedkope Line conditioners die je ook in opname studios gebruikt. Ze kosten een paar tientjes en de impact was bij ons enorm omdat we op een industrieterrein zitten. En de dingen regelmatig in beveiliging schieten ;)
Custom installer

brt

Citaat van: Kurt op juli  5, 2024, 23:16:59Dat heb je net wel gedaan... :-)

Dan mag jij mij laten zien waar ik inhoudelijk erop in ben gegaan

Xander32

Ben je er al uit wat je gaat doen/ wat gaat het worden?

Citaat van: Spijkie op juni 29, 2024, 13:27:11Even het topic omhoog halen in het kader van switches dit ivm wat dingen die ik erover gelezen heb. Ik speel dus nog steeds met een d-link 105gs met ifi power x voeding wat prima is.

Ik kwam een review tegen na aanleiding van de grote switch test van Alpha. Daar was een aqvox meende ik in de test. Over de aqvox a €479 kwam ik een review tegen waarbij dat ding werd opengemaakt en feitelijk een d-link was met onnodige aanpassingen. Ook een luistertest wat erg interessant was.

Maar nu mijn vraag: er lijkt een soort consensus te zijn dat een meraki ms220 een heel goede basis switch te zijn. Ook op gehoor om het zomaar uit te drukken.

Wat zou een meraki beter hebben dan een d-link 105? Behalve meer poorten en poe? Ik denk de voeding want netstekker VS plug.

Voor wat betreft de meraki , heeft die meerprijs voor de zakelijke gebruiker alleen met bedrijfszekerheid te maken?

Gr Spijkie

Spijkie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  6, 2024, 08:36:02Heb dat al een paar keer aangegeven ;)

Switches en voedingen voor switches KUNNEN problemen geven als je ze dicht bij de signaalkabels plaatst. Dit geldt trouwens voor veel voedingen.

Beste is de switch gewoon uit het HT te halen en een wat langere kabel het HT in.
Heb je meer aansluitingen nodig zet de switch en voeding dan aan de andere kant van de kast en helemaal onderin of bovenin waar je niet in de buurt komt van signaal kabels.

Met opname studios zie je vaak heel veel voedingen van 19% spul wat erg goed afgeschermd is. Maar koop een goedkope unit met een losse voeding leg die langs een signaal kabel en je ziet direct de mengtafel reageren ;)

Het is niet de switch of kabel die het probleem veroorzaken het is zelfs niets audiofiels. Het is puur een slechte voeding.

En ja tientallen keren meegemaakt in zowel HT installaties als netwerken bij klanten.

Oké , bedankt voor het nog een keer neerzetten

Spijkie

Citaat van: Xander32 op juli  6, 2024, 20:33:27Ben je er al uit wat je gaat doen/ wat gaat het worden?

Nee, zeker geen groot bedrag als ik hierin iets ga doen. Het verplaatsen / beter neerzetten van de switch zelf zou nog iets kunnen zijn. Ik denk dat de ifi power x die er nu op staat een meer dan prima upgrade is. Ik heb nog een tip gekregen over een andere switch waar ik na m'n vakantie nog wat meer in ga verdiepen.

Ik word gewoon af en toe getriggerd door zo'n test van Alpha vandaar de post en de vele leuke reacties  :colgate: