Eindversterker upgrade voor B&W803s

Gestart door Sander_Kaa, november 2, 2011, 20:36:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander_Kaa

Beste forummers,

Ik ben me aan het oriënteren op een upgrade of uitbreiding van mijn eindversterker. Momenteel heb ik staan:

Bronnen:
NAD c 541i (weinig gebruik i.v.m. slecht lezen van CD's)
Apple lossless via Mac Mini naar MF VDAC II

Versterking:
NAD C165BEE (voorversterker)
NAD C270 (eindversterker, 2x120w)

Bekabeling:
Interconnects Van Van Den Hul D102 mk111
Speakerkabel Van Den Hul Clearwater

Speakers:
2x B&W 804s (EDIT op 28-11-12, stond per abuis 803s)

Op basis van mijn gevoel denk ik dat een upgrade van de eindtrap verstandig is. Deze stamt nog uit de tijd dat ik relatief eenvoudige JBL speakers had. Het geluid klinkt niet slecht maar... je kent het wel.

De opties die ik overweeg zijn tot nu toe:
1. bi-amping met nog een C270 eindtrap (tweedehands te koop voor een leuke prijs) om de speaker meer body te geven en mooier aan te sturen. (maar de C270 geeft dan 1x300 watt terwijl B&W tot 250 watt aanbeveelt)
2. vervangen eindversterker

Optie 1 is absoluut de voordeligste maar wellicht niet de beste. Op basis van dit forum zou ik gaan beluisteren:
Classe en Passlab maar nog geen flauw idee welke precies.

Wat zijn jullie ideeën en tips?


WickedGame

Ik zelf draai met een Classé CA2200 op 803D en dat klinkt wel heel lekker. Maar wat is je budget eigenlijk?

garmtz

Sander, ik denk dat je serieus erg weinig uit de speakers haalt met je upgrade-plannen. Zie dat erg vaak, dat mensen behoorlijk edele B&W's kopen en ze matig aansturen. Eeuwig zonde, want je krijgt meer muziek met een eenvoudiger model goed aangestuurd...

eric_audio

Een tweede NAD eindversterker zal de 803's niet echt recht doen denk ik. Classe moet erg goed samen gaan met B&W. Zelf draai ik met een Chord eindversterker, en dat vind ik een perfecte combinatie. Maar ook Spectral matcht erg goed (ook al hoor je nooit iemand over die combinatie), een tweedehands DMA-100S zou erg mooi zijn.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Raphie

ik draai met de Emotiva XPA-2 op m'n 803s, erg fijne combo (2x 300W!! rms @ 8ohm)
JBL PRX Power!

Sander_Kaa

Citaat van: garmtz op november  2, 2011, 21:01:09
Sander, ik denk dat je serieus erg weinig uit de speakers haalt met je upgrade-plannen. Zie dat erg vaak, dat mensen behoorlijk edele B&W's kopen en ze matig aansturen. Eeuwig zonde, want je krijgt meer muziek met een eenvoudiger model goed aangestuurd...

Dank voor je opmerking maar ik begrijp je niet helemaal. De B&W speakers zijn 'op de groei' gekocht. Waarom denk je dat ik met de upgrade weinig uit mn speakers haal? Of bedoel je alleen dat het bijplaatsen NAD C270 geen goede upgrade is en ik beter kan kiezen voor bv. Classe zoals andere reacties zeggen?

WickedGame

Citaat van: Sander_Kaa op november  3, 2011, 15:22:18
Dank voor je opmerking maar ik begrijp je niet helemaal. De B&W speakers zijn 'op de groei' gekocht. Waarom denk je dat ik met de upgrade weinig uit mn speakers haal? Of bedoel je alleen dat het bijplaatsen NAD C270 geen goede upgrade is en ik beter kan kiezen voor bv. Classe zoals andere reacties zeggen?

Zover ik Garmt begrijp bedoeld hij inderdaad dat de speakers nu ondermaats worden aangestuurd en dat een 2e NAD erbij nog niet het potentieel uit de speaker gaat halen. Maar ik denk dat Garmt nog verder kijkt dan de eindversterker, en ook je voorversterker een upgrade kan gebruiken.

Opzich qua prijs kwaliteit is de optie die Ralphie aandraagt geen verkeerde. Classé is uiteraard een beproeft concept net als Chord ism B&W een gelukkig huwelijk is.

MJR

Ik speel zelf met Classé eindversterkers (2x CA101 als monoblok) op mijn B&W's en dat klinkt echt super. Heb hiervoor Cambridge Audio gehad, ook niet verkeerd, maar dit is toch echt een paar klassen beter. Een versterker die ook erg mooi matcht met B&W is Primare en inderdaad ook Pass Labs, maar dan wordt het wel direct erg prijzig...
Primare pre30 - A33.2 - cd31 - B&W 804s

VlisChris

Er staat een mooie ca2200 te koop hier op het forum :)
Hij draait ook met 8xx's.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

eric_audio

Citaat van: MJR op november  4, 2011, 17:58:11
en inderdaad ook Pass Labs, maar dan wordt het wel direct erg prijzig...

Ik heb de combi nooit gehoord, maar zou het niet kunnen dat Pass Labs met B&W wel erg smooth en rond wordt, met wat weinig bite?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

WickedGame

Citaat van: eric_audio op november  4, 2011, 22:46:46
Ik heb de combi nooit gehoord, maar zou het niet kunnen dat Pass Labs met B&W wel erg smooth en rond wordt, met wat weinig bite?

X350 met 802N gehoord en dat was magisch! Wat een power en kracht zat daar achter. De bite was er juist wel, misschien mede door de Wadia die als loopwerk/VV fungeerde.

MJR

Citaat van: WickedGame op november  4, 2011, 22:48:17
X350 met 802N gehoord en dat was magisch! Wat een power en kracht zat daar achter. De bite was er juist wel, misschien mede door de Wadia die als loopwerk/VV fungeerde.
Precies, iets dergelijks heb ik ook wel eens gehoord, veel kracht en erg mooi! Overigens 'gewoon' met een sony-es cd speler!

Ik zit zelf nog wel eens stiekem naar een Pass X250 te kijken en als de prijs goed is zou ik mijn Classé's zo inruilen!
Primare pre30 - A33.2 - cd31 - B&W 804s

WickedGame

Citaat van: MJR op november  5, 2011, 17:46:17
Precies, iets dergelijks heb ik ook wel eens gehoord, veel kracht en erg mooi! Overigens 'gewoon' met een sony-es cd speler!

Ik zit zelf nog wel eens stiekem naar een Pass X250 te kijken en als de prijs goed is zou ik mijn Classé's zo inruilen!

Eindtrappen van Pass vind ik ook erg mooi... maar de VV vind ik er niet uitzien. Maar wat de Pass presteert is fenomenaal!

eric_audio

Citaat van: WickedGame op november  4, 2011, 22:48:17
X350 met 802N gehoord en dat was magisch! Wat een power en kracht zat daar achter. De bite was er juist wel, misschien mede door de Wadia die als loopwerk/VV fungeerde.

Ok, die combi moet ik dus zeker een keer beluisteren als ik de kans krijg. En Pass Labs moet dus zeker op de short list van de TS blijven staan...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

WickedGame

Citaat van: eric_audio op november  5, 2011, 17:55:51
Ok, die combi moet ik dus zeker een keer beluisteren als ik de kans krijg. En Pass Labs moet dus zeker op de short list van de TS blijven staan...

Zie dat je Wadia hebt en B&W, dan kan je zeker eens een Pass Labs proberen. Ik was aangenaam verrast!  ;D

MJR

Citaat van: WickedGame op november  5, 2011, 17:49:43
Eindtrappen van Pass vind ik ook erg mooi... maar de VV vind ik er niet uitzien. Maar wat de Pass presteert is fenomenaal!
Vind ik ook, die eindtrappen zien er ontzettend stoer uit! Ik heb voor de voorversterking en cd-speler voor Primare gekozen, dat design vind ik ook erg mooi. :inlove:
Primare pre30 - A33.2 - cd31 - B&W 804s

WickedGame

Citaat van: MJR op november  5, 2011, 18:03:16
Vind ik ook, die eindtrappen zien er ontzettend stoer uit! Ik heb voor de voorversterking en cd-speler voor Primare gekozen, dat design vind ik ook erg mooi. :inlove:

Grappig, ik vind Primare ook geweldig eruit zien. Alleen de A32 eindtrap was echt way to big! presteerde ook erg goed op B&W.

MJR

Ik hoorde afgelopen week de combi pre30-cd31-A32 hier bij Hifi Studio City, zeker niet verkeerd. Maar, ook volgens de verkoper, kan de A32 nog niet bij de Classé's in de schaduw staan! En inderdaad huge... Maar dat geldt ook voor de Pass eindversterkers natuurlijk!
Primare pre30 - A33.2 - cd31 - B&W 804s

Rence

Gecontroleerde kracht hebben ze nodig,hoe meer, hoe harder ze zullen zingen  ;D

Vaak zie je B&W met Classe of Rotel, maar dan zul je nooit horen zingen >:(. ( behalve de importeur)
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Teejoo

#19
Citaat van: Rence op november  5, 2011, 20:05:33
Gecontroleerde kracht hebben ze nodig,hoe meer, hoe harder ze zullen zingen  ;D

Vaak zie je B&W met Classe of Rotel, maar dan zul je nooit horen zingen >:(. ( behalve de importeur)
En dat baseer je op?? Rotel kan ik niet over oordelen, maar qua Classé - B&W nautilus ben ik het in elk geval niet met je eens. Ik vind de combi juist erg muzikaal. Ik denk dat het vooral smaak is.

Rence

Citaat van: Teejoo op november  5, 2011, 20:11:07
En dat baseer je op?? Rotel kan ik niet over oordelen, maar qua Classé - B&W nautilus ben ik het in elk geval niet met je eens. Ik vind de combi juist erg muzikaal. Ik denk dat het vooral smaak is.

Rijke ervaring ;)
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Teejoo

#21
Citaat van: Rence op november  5, 2011, 20:18:32
Rijke ervaring ;)
Ik bedoelde het ook niet aanvallend of zo (hoewel het wellicht wel zo gelezen kan worden) , maar vroeg me meer af welke merken jij dan wel vond zingen op de B&W's. De ervaringen die ik vooral heb is dat ze eigenlijk met alle potente versterkers goed klinken, maar dat er smaakverschillen inzitten.

Rence

Citaat van: Teejoo op november  5, 2011, 20:35:12
Ik bedoelde het ook niet aanvallend of zo (hoewel het wellicht wel zo gelezen kan worden) , maar vroeg me meer af welke merken jij dan wel vond zingen op de B&W's. De ervaringen die ik vooral heb is dat ze eigenlijk met alle potente versterkers goed klinken, maar dat er smaakverschillen inzitten.

Natuurlijk heb je gelijk, het moet ook je smaak zijn.
Ik moet het eigenlijk ook wat genuanceerder zeggen, vermogen is niet alles, ik had er vroeger een Rotel RB1090 aan hangen en dat was zwaar shit, maar gelukkig goed geholpen door mijn dealer destijds en ik mog uit zijn assortiment proberen wat ik wilde.Vorig jaar had ik verschillende Classe 's tot mijn beschikking(CP800/CA2300)maar er zat geen leven in,geen dynamiek(smaak?)

In mijn zoektocht of het beter kon kwam ik er achter dat het vooral belangrijk was dat de GEHELE combinatie moest kloppen, van begin tot eind(bron/vv/ev) en dat waren dan voornamelijk krachtige dynamische jongens, om er een paar te noemen,Mcintosch/Goldmund/Mark Levinson/Krell.

Tja, aan mijn handtekening kun je zien welke het geworden is en waar ik het meest content over ben is de 280 P
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

WickedGame

Citaat van: Rence op november  5, 2011, 21:16:53
Natuurlijk heb je gelijk, het moet ook je smaak zijn.
Ik moet het eigenlijk ook wat genuanceerder zeggen, vermogen is niet alles, ik had er vroeger een Rotel RB1090 aan hangen en dat was zwaar shit, maar gelukkig goed geholpen door mijn dealer destijds en ik mog uit zijn assortiment proberen wat ik wilde.Vorig jaar had ik verschillende Classe 's tot mijn beschikking(CP800/CA2300)maar er zat geen leven in,geen dynamiek(smaak?)

In mijn zoektocht of het beter kon kwam ik er achter dat het vooral belangrijk was dat de GEHELE combinatie moest kloppen, van begin tot eind(bron/vv/ev) en dat waren dan voornamelijk krachtige dynamische jongens, om er een paar te noemen,Mcintosch/Goldmund/Mark Levinson/Krell.

Tja, aan mijn handtekening kun je zien welke het geworden is en waar ik het meest content over ben is de 280 P


Wel grappig dat je de dynamiek en leven mist, denk inderdaad dat het wel een smaak kwestie is. Ik heb mijn 803D echt wel zingend, maar het heeft mij wel wat gekost. Met name wat akoestiek, plaatsing en aanpak van kabels. Aan de andere kant snap ik ook je keus voor Krell.

Want ook ik weet uit ervaring dat de merken die jij noemt (niet allemaal beluisterd) er nog meer uit kunnen halen. Maar dat is wel tegen een prijs die niet iedereen daar voor over heeft. Overigens heb ik dezelfde ervaring gehad als jij met Rotel. Dat vond ik ook uiterst slecht presteren.

Rence

Ik heb met mijn oude 803 Nautilus zeer goede ervaringen gehad met een Krell S 300i.
Dit is een geintregeerde versterker die je regelmatig gebruikt ziet rond de EUR 2000,-

Ik denk dat je met deze versterker 95% van de kwaliteit uit de 803 haalt.
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D