Minimale eisen om --- H264 --- 1920*1080p weer te geven

Gestart door Francisco, november 7, 2006, 23:53:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Francisco

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig om HD in H264 codec goed te kunnen weergeven met de minimale eisen. Er is al veel over geschreven en ik heb er op diverse fora veel over gelezen. Er zijn mensen die het met een zeer minimaal systeem vloeiend kunnen weergeven maar daar is veel tweakwerk voor nodig. Ik krijg het nog niet 100% voor elkaar. Maar met de komst van HD Blu Ray die de H264 codec gaan gebruiken is dit een uitdaging.
Wat wordt er verstaan onder HD goed kunnen weergeven?
- H264 materiaal van 1920*1080i goed kunnen de-interlacen en op 1920*1080p uitsturen zonder framedrops.
- H264 materiaal van 1920*1080p goed kunnen weergeven, zonder framedrops.
- Probleemloos geluid weeregeven via S/PDIF coaxial.

Even om het zoveel mogelijk op feiten te kunnen baseren moeten we dezelfde trailers gebruiken. Ik dacht aan:
-   TheGreatestGame_HD_AVC.mp4
-   BBC-africa_m720p.mp4
Dit soort clips kun je b.v. van de Apple site halen, er staat wel ergens (op dit forum) hoe je die kunt downloaden en opslaan zonder quicktime te gebruiken.
Voor mij is het de sport het met mijn huidige pc zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen en wanneer er Vista is en videokaarten met HDCP ondersteuning gaan we denken aan een nieuw systeem tot die tijd hoop ik met jullie hulp het voor elkaar te krijgen:

Mijn setup:

CPU : P4 3.00Ghz 1mb cache 478 slot
MB : MSI neo II 875
RAM : 512MB /PC3200  dual channel
VGA : XFX 6600GT 256mb AGP met H264 HW acceleratie ondersteuning
Geluid : M-Audio Rev. 7.1 S/pdif uit naar versterker.

Software:

MCE met rollup2 en Patch:
-   windowsmedia10-kb888656-x86-global-enu.exe
-   WindowsMedia-KB891122-x86-ENU.exe
-   WindowsXPMediaCenter2005-KB900325-usa.exe
-   WindowsXPMediaCenter2005-kb908250-enu.exe

Nvidia purevideo driver: 1.02-223_purevideo_decoder_retail.exe
Video kaart driver Nvidia: 92.91_forceware_winxp2k_english_beta.exe

Voor het gebruik van H264 heb ik als eerste Power DVD7 geprobeerd let wel alleen versie: Cyberlink.PowerDVD.Deluxe.v7.0.1813 schijnt te werken. De andere of trials doen het bij mij al helemaal niet goed. Met PowerDVD kan ik Hardware acceleratie voor H264 inschakelen wat op mijn 6600gt AGP kaart wordt ondersteund. (daarvoor heb ik deze kaart gekocht) Jammer dat het niet echt makkelijk werkt. Het mooie is wel dat Power dvd weer met MCE werkt in tegenstelling tot CoreAVC.

Toen heb ik CoreAVC geprobeerd met Haali media splitter, en Media Player Classic. Dit werkt maar stottert erg en CPU Usage van 100%
Toch moet het kunnen met mijn systeem er zijn bepaalde instellingen die ik niet ken binnen MP classic en CoreAVC.

Ik ben daarom heel benieuwd wat jou installatie is waarmee je vloeiend H264 kunt afspelen.
Post je systeem met hardware en software + heel belangrijk de specifieke instellingen.


Franciscus


mradem

Denk dan aan een Dual core cpu. Videokaart zal denk ik niet zo heel veel verschil uitmaken tov de 6600GT.

Francisco

Ok dat snap ik maar het is natuurlijk de sport om het met deze config aan de gang te krijgen i.p.v. investeren. Ik zal dan namelijk ook het moederboard + videokaart (ivm PCI-e) moeten vervangen brengt wel weer wat kosten met zich mee.
Ik ben benieuwd wie er al H264 kijkt en op wat voor soort systeem.

jowi

De Apple HD filmpjes zijn vaak het probleem... de mensen die zeggen dat ze op een p4 @ 2,6Ghz zo'n filmpje draaiend krijgen liegen niet... maar de bitrate van die filmpjes is vaak erg laag (4 a 6 mb/s). Dat lukt mij ook nog wel. Het HD materiaal wat we downloaden heeft een bitrate vaak boven de 12mb/s tot zo'n 19mb/s... en daarvoor moet je toch met zwaardere cpu's en graka's en hardware acc. aankomen. Dat lukt mij niet met een P4@3Ghz icm een NVidia 7800GS...

sr7000

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik vond in een computerblad een artikel over Mythtv. Doet ongeveer hetzelfde als MCE maar dan dus onder Linux. Ik heb goede hoop dat je daarbij veel meer onnodige dingen uit kan zetten, en dus waarschijnlijk minder zware hardware nodig heeft. Probeer het eens uit zou ik zo zeggen. Ik heb (nog) geen beeldweergever die zulke hoge resoluties aankan. Dus ik kan het zelf helaas niet echt testen. Wat ik begreep uit het artikel, is dat je de taken van het programma ook over twee pc's kunt verdelen. Dus als je twee redelijk snelle pc's hebt, dan kom je waarschijnlijk een heel eind.

Francisco

Er zijn vast mensen hier die H264 vloeiend kijken. Er komt steeds meer materiaal op de newsgroepen en ik zou graag weten met welk systeem je dit dan afspeelt.

@jowi
CitaatDe Apple HD filmpjes zijn vaak het probleem... de mensen die zeggen dat ze op een p4 @ 2,6Ghz zo'n filmpje draaiend krijgen liegen niet...

Ok laten we dan een film uit nieuwsgroepen nemen want dat is waar we naar op zoek zijn  :D
Ik begrijp dus dat een dual core cpu bijna een must is ervanuit gaande dat je Core AVC gebruikt en niet de HW accelerator van je videokaart. En welke videokaart is dan het meest geschikt Nvidia 7900gs pci-e of b.v. ATI X1800 als je b.v. wel de HW acceleratie via de video kaart wilt laten lopen.

mexmen2

er is al een video kaart met HDCP ondersteuning en teoreties ook al vista alleen nog niet voor de consument;D
ps3 40gb / 16 bluray films

mradem

Citaat van: mexmen2 op november 12, 2006, 11:45:04
er is al een video kaart met HDCP ondersteuning en teoreties ook al vista alleen nog niet voor de consument;D

Klopt mijn broer heeft een 7600GT met hdcp. Maar hoe zit het met een hdmi 1.3 aansluiting.. Die zit er niet op en is volgens mij ook noodzakelijk dalijk. Vandaar mijn advies om nog even te wachten met dingen aanschaffen. Lekker blijven draaien met je huidige pc en h.264 dan maar even negeren.

Over een paar maanden komt vista op de markt en dan kijk ik wel verder.

kaajee

Citaat van: mexmen2 op november 12, 2006, 11:45:04
er is al een video kaart met HDCP ondersteuning en teoreties ook al vista alleen nog niet voor de consument;D

Hoezo: 'nog niet voor de consument' ? Er zijn sowieso al 2 kaarten met HDMI (en HDCP compliant) beschikbaar:
de: EN7600GT/HTDI/256M, http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=6&l3=271&model=1175&modelmenu=1
en de Sapphire  RADEON X1600 PRO HDMI http://www.sapphiretech.com/en/products/graphics_overview.php?gpid=145

Francisco

#9
Ja die kaarten met HDCP zijn er inderdaad al een paar. O.a. ook de MSI 7950 erg mooie kaart met passieve koeling  O0. perfect voor HTPC. Gisteren heb ik even Power DVD7 V7.0.1813 gedraaid op mijn internet pc loopt het wel met H264 (PII 1000mhz) kan het natuurlijk niet aan. Maar bij de HTPC krijg ik fout code 800402 nog wat. Ik bekijk het vanavond nog even waarschijnlijk eerst maar weer eens een cleane install doen van MCE. Ik hoop dat ik het toch voor elkaar kan krijgen zou leuk zijn. Verder heb ik al zitten kijken naar een upgrade van: mobo dual proc. en video kaart, maar wacht toch nog even op vista etc.

@kaajee
CitaatHoezo: 'nog niet voor de consument' ? Er zijn sowieso al 2 kaarten met HDMI (en HDCP compliant) beschikbaar:
Hij bedoelt Vista denk ik.

M.H

Citaat van: Francisco op november 13, 2006, 12:44:57
Ja die kaarten met HDCP zijn er inderdaad al een paar. O.a. ook de MSI 7950 erg mooie kaart met passieve koeling  O0. perfect voor HTPC. Gisteren heb ik even Power DVD7 V7.0.1813 gedraaid op mijn internet pc loopt het wel met H264 (PII 1000mhz) kan het natuurlijk niet aan. Maar bij de HTPC krijg ik fout code 800402 nog wat. Ik bekijk het vanavond nog even waarschijnlijk eerst maar weer eens een cleane install doen van MCE. Ik hoop dat ik het toch voor elkaar kan krijgen zou leuk zijn. Verder heb ik al zitten kijken naar een upgrade van: mobo dual proc. en video kaart, maar wacht toch nog even op vista etc.

@kaajeeHij bedoelt Vista denk ik.

Hmm...dit klinkt voor mij intressant.
Ik zit nu met het probleem dat ik mijn pc niet goed aangesloten krijg via DVI naar HDMI op mijn Pioneer 436 FDE.
Het beeld geeft niet de juiste resolutie weer en het beeld is wazig en onscherp.
Kan het met deze kaart mischien wel goed gaan?
Dan ga ik van HDMI naar HDMI,of als het van DVI naar HDMI niet lukt zal het van HDMI naar HDMI ook niet lukken?

Francisco

Vanavond nieuwe install gedaan van MCE + Rollup 2.
- Windows media player 11
- Power DVD deluxe v7.0.1813
En....... :) Apple trailers op HD doen het nu ook met HW accelerator aan CPU load tussen 35-90%
Ik speel ze af in windows media player 11 dat geeft wel het probleem dat het geluid stereo is moet nog even uitvinden hoe ik DD 5.1 krijg.
Tevens de films uit newsgroepen krijg ik niet aan de praat de extensie klopt nog niet hij zegt dat de source of codec niet wordt ondersteund. Ook dit moet ik nog even uitzoeken voor het H264 materiaal.
Met 1080P en een hoge bitrate zal het wel niet gaan maargoed het is een begin.

Robbo

Een Core2Duo processor icm CoreAVC en Media Player Classic  schijnt prima te werken voor h264.

Geen noodzaak dus voor een dikke videokaart.

kaajee

Citaat van: Francisco op november 16, 2006, 00:20:19
Vanavond nieuwe install gedaan van MCE + Rollup 2.
- Windows media player 11
- Power DVD deluxe v7.0.1813
En....... :) Apple trailers op HD doen het nu ook met HW accelerator aan CPU load tussen 35-90%
Ik speel ze af in windows media player 11 dat geeft wel het probleem dat het geluid stereo is moet nog even uitvinden hoe ik DD 5.1 krijg.
Tevens de films uit newsgroepen krijg ik niet aan de praat de extensie klopt nog niet hij zegt dat de source of codec niet wordt ondersteund. Ook dit moet ik nog even uitzoeken voor het H264 materiaal.
Met 1080P en een hoge bitrate zal het wel niet gaan maargoed het is een begin.

Audio: Wellicht een andere decoder voor de audio installeren, bijv. ffdshow of AC3Filter installeren en die de audio afhandeling laten verzorgen.....

En met welke specs heb jij dit nou uiteindelijk gedaan? Met welke CPU en welke VGA kaart?

En je noemde eerder de MSI 7950 die (ook) HDMI zou hebben, ik kan hem niet vinden (ik zie er bij hun 3, maar geen van allen HDMI).....heb je een direct linkje? Of bedoel je de 7950 met een DVI poort en HDCP ondersteuning? Deze: http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail.php?UID=765

Francisco

@Kajee
Ik heb nooit gezegd dat deze kaart HDMI zou hebben alleen HDCP. De aansluitingen vind ik niet zo belangrijk gebruik toch een aparte kabel voor audio via de geluidskaart naar mijn Denon receiver. Verder sluit ik met dvi ---> moome box mijn Barco aan. De HDMI stekkers zijn ook heel klein en kunnen een slechte verbinding geven DVI aansluiting veel beter.
Deze dus: http://www.pczaak.nl/catalog/product_info.php?cPath=1_24_284&products_id=9997

CitaatEn met welke specs heb jij dit nou uiteindelijk gedaan? Met welke CPU en welke VGA kaart?

Zie eerste post waarmee ik dit topic open, ben overigens ook benieuwd naar jou setup en die van anderen die H264 draaien.

lampie1979

Citaat van: Francisco op november 16, 2006, 00:20:19
Vanavond nieuwe install gedaan van MCE + Rollup 2.
- Windows media player 11
- Power DVD deluxe v7.0.1813
En....... :) Apple trailers op HD doen het nu ook met HW accelerator aan CPU load tussen 35-90%
Ik speel ze af in windows media player 11 dat geeft wel het probleem dat het geluid stereo is moet nog even uitvinden hoe ik DD 5.1 krijg.
Tevens de films uit newsgroepen krijg ik niet aan de praat de extensie klopt nog niet hij zegt dat de source of codec niet wordt ondersteund. Ook dit moet ik nog even uitzoeken voor het H264 materiaal.
Met 1080P en een hoge bitrate zal het wel niet gaan maargoed het is een begin.

Hmmm apart. Dan ligt dit aan powerDVD, bij mij staat die Core2duo die 1080p's eruit te poepen ;), de puremotion toont dan geen tekenen van leven. Mocht je ruzie met je codecs hebben (wat ik maar al te vaak heb ;), ik geef liever zelf aan wat te gebruiken bij welk media type ) gebruik dan de radlight filter manager.
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

jowi

Citaat van: lampie1979 op november 17, 2006, 01:54:16
Hmmm apart. Dan ligt dit aan powerDVD, bij mij staat die Core2duo die 1080p's eruit te poepen
Dat is niet zo apart ;) hij heeft een P4 en geen Core2duo...

Ik ben inmiddels ook weer wat verder; mijn setup:
- P4 @ 3Ghz, Nvidia 7800GS (AGP)
- Haali splitter
- CoreAVC en/of Cyberlink powerdvd h264 decoder.
- DirectX 9c oktober 2006
- NVidia driver 93.81

Het gebruik van de laatste Nvidia drivers en directX versies maakt veel verschil. Ik kan nu in Graphedit sommige (!) H264 spullen goed draaien, maar nog niet alles... De Robots H264 1080p draait bijv. perfect, het Beyonce H264 concert doet helemaal niks. Andere demo filmpjes schokken nog. Het lijkt erop dat zodra de bitrate boven de 14-16 mbps uitkomt, het systeem het niet meer trekt. Robots, met zijn relatief lage bitrate van ca 14mpbs draait dus heel goed met gem. 70% cpu.

De performance tussen de software-only CoreAVC 1.2 en de DXVA enabled Cyberlink powerdvd decoder is vrijwel hetzelfde.

En als het in GraphEdit draait dan draait het via Overlay. Draai ik het onder MCE (wat standaard VRM9 is) dan stottert het weer. Daar ligt dus ook een beperking. Overlay is een stuk makkelijker voor de cpu/gpu blijkbaar.

Mijn doel is wel om alles binnen MCE draaiend te krijgen maar voorlopig zou ik voor H264 genoegen nemen met een losse player. Ik zal eens verder spelen met bijv. Zoomplayer, naast MCE. En nu niet gaan zeuren over 'waarom gebruik je niet het open source linux gratizzz Myhdtv media supercenter blabla enzo, ga ik toch niet doen. Geen interesse in hier.

Kortom een P4 op 3Ghz is het gewoon nét niet. Zal dus toch serieus moeten upgraden naar een Core2Duo systeem, met bijbehorende PCIe grafische kaart.

Rielplayer

Citaat van: jowi op december  2, 2006, 12:41:14
Dat is niet zo apart ;) hij heeft een P4 en geen Core2duo...

Ik ben inmiddels ook weer wat verder; mijn setup:
- P4 @ 3Ghz, Nvidia 7800GS (AGP)
- Haali splitter
- CoreAVC en/of Cyberlink powerdvd h264 decoder.
- DirectX 9c oktober 2006
- NVidia driver 93.81

Het gebruik van de laatste Nvidia drivers en directX versies maakt veel verschil. Ik kan nu in Graphedit sommige (!) H264 spullen goed draaien, maar nog niet alles... De Robots H264 1080p draait bijv. perfect, het Beyonce H264 concert doet helemaal niks. Andere demo filmpjes schokken nog. Het lijkt erop dat zodra de bitrate boven de 14-16 mbps uitkomt, het systeem het niet meer trekt. Robots, met zijn relatief lage bitrate van ca 14mpbs draait dus heel goed met gem. 70% cpu.

De performance tussen de software-only CoreAVC 1.2 en de DXVA enabled Cyberlink powerdvd decoder is vrijwel hetzelfde.

En als het in GraphEdit draait dan draait het via Overlay. Draai ik het onder MCE (wat standaard VRM9 is) dan stottert het weer. Daar ligt dus ook een beperking. Overlay is een stuk makkelijker voor de cpu/gpu blijkbaar.

Mijn doel is wel om alles binnen MCE draaiend te krijgen maar voorlopig zou ik voor H264 genoegen nemen met een losse player. Ik zal eens verder spelen met bijv. Zoomplayer, naast MCE. En nu niet gaan zeuren over 'waarom gebruik je niet het open source linux gratizzz Myhdtv media supercenter blabla enzo, ga ik toch niet doen. Geen interesse in hier.

Kortom een P4 op 3Ghz is het gewoon nét niet. Zal dus toch serieus moeten upgraden naar een Core2Duo systeem, met bijbehorende PCIe grafische kaart.

Jowi, krijg jij bij beyonce helemaal niets te zien?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

jowi

Nee... hij speelt niet eens. Zal eens andere players gaan proberen.

Rielplayer

Citaat van: jowi op december  2, 2006, 12:55:47
Nee... hij speelt niet eens. Zal eens andere players gaan proberen.

op mijn 3,2 celeron krijg ik beeld te zien bij gebruik van elecard mpeg player. Zou zeggen dat op jouw pc het dan goed moet gaan. Ter vergelijk, ik heb 512 mb intern en onboard Ati x300 grafische kaart met 128 mb shared memory
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

jowi

Op de internet pc (2.66ghz P4) heb ik nu wel beeld... vreemd, ik gebruik op beide machines exact dezelfde codecs, en de andere machine is sneller, en heeft een échte videokaart, en geen Ati9200 zoals deze...

bart_nl

Heb al wel HDTV H264 materiaal en daar heeft mijn setup soms problemen mee. Ben nu ook Beyonce BBC aan het downloaden om te vergelijken. Draai hier een P3 3.2GHz CPU en NVidia 6200 videokaart en gebruik meestal Powerdvd voor de H264 TS files. Vraag mij af of ik nu moet upgraden naar een core2duo / 7600gt setup. Vandaag eens even wat testjes doen met drivers etc  ::)

astrobart


jowi

Citaat van: astrobart op december  2, 2006, 14:31:35
,
Verder alles goed Bart? ;D

Anyway, de Beyonce H264 TS krijg ik niet soepeltjes. CoreAVC heeft er nog meer moeite mee dan PowerDVD's decoder maar beiden trekken het domweg niet.

Francisco

Dat probleem heb ik ook, ik hoop dat er wat verbetering is met direct X9c. Gisteren wilde ik een dvd van de videotheek afspelen, kreeg ik weer een conflict met PDVD7 gaat hij de geluidstream via cyberlink gebruiken geen dolby digital dus. Conflict tussen Nvidia en Cyberlink codecs.
Even graphedit gebruiken dus.
Leuk om te horen dat jullie weer een klein stapje verder zijn met H264. Ik ga er nog weer mee aan de slag.