Gewoon even een vraagje (Nikon D300)

Gestart door Jep, november 23, 2009, 12:22:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jep

Beste fotografen,

Een paar weken terug heb ik tijdens een cursus digitale fotografie een aantal foto's gemaakt om er vervolgens een panorama van te maken. Het was een uurtje of 9 's avonds, dus donker.

Ik schiet RAW 14bit ongecomprimeerd. Wat mij opviel was dat bij een lange sluitertijd (13 sec. in dit geval als ik me niet vergis) het ook lang duurt (voor mijn gevoel ook zeker 10 sec.) voordat er na de opname een preview op het LCD verschijnt. Ik zou denken dat het verwerken van een opname niet afhankelijk zou zijn van de sluitertijd? Wie kan mij dit uitleggen?

Oh ja, indien nieuwsgierig naar de betreffende panorama, klik dan het wereldbolletje en kijk even onder 'cursus digitale fotografie' en 'panorama (tijdens les)'.


Groeten!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Valkyrie

Wanneer de sluitertijd lang is duurt het ook qua opslaan/terugzien lang. Dat ervaar ik ook met mijn D200. :unsure:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

VlisChris

Kan dat te maken hebben met automatische ruisonderdrukking? Die wil nog wel eens aan staan, en ik kan me vaag herinneren dat dat effect heeft op hoe snel je je foto kan terugkijken. Zou je even moeten opzoeken in de handleiding.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jep

Hallo!

Citaat van: Christiaan S op november 23, 2009, 15:19:50
Kan dat te maken hebben met automatische ruisonderdrukking? Die wil nog wel eens aan staan, en ik kan me vaag herinneren dat dat effect heeft op hoe snel je je foto kan terugkijken. Zou je even moeten opzoeken in de handleiding.

Zojuist even de manual gedownload. Inderdaad wordt bij 'ruisonderdrukking lange sluitertijd' aangegeven dat bij een sluitertijd van langer dan 8 sec. foto's worden bewerkt om ruis te onderdrukken, tenminste als die optie is geselecteerd. In de continue ontspanstand daalt de beeldsnelheid dus dat zou een logische verklaring zijn.

Wat mij verbaast is dat dat dus ook bij RAW-opname uitgevoerd wordt, maar ik denk dat ik mijn antwoord heb.

Bedankt voor de reacties!

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

eric_audio

Klopt, heeft te maken met de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden. Dat duurt gewoon (heel) erg lang. Schakel die ruisonderdrukking maar eens uit en zie het verschil. De eerste keer dat ik dat had was ik ook erg verbaasd, want voor je gevoel duurt het wel een minuut of zo.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini