Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mr.M

Dat wollig laa ivolkomen onzin na mijn mening, ik denk dat de akoestiek niet goed ia geweest als je wollig laag heb.
Mensen noemen  het wollig laag omdat ze waarschijnlijk meer \anders het laag horen  dan gewend. als je net als ik direct ee op een  vergelijk met de vloerstaande van kharma dan is het laag inderdaad minder snel en superstrak. Maar vergeleken met veel monitors het laag substantiel beter en correcter.

Ik snap echt het wollige laag niet , waar vergelijkt men de shl5 mee? Duurste kharmas en avalons?

Vergelijk het met andere monitors zoals de m30.1. En je mist een  gedeelte laag waardoor je zoals onze eige bas met een velodyn van 1 m bij 1m eindigd (welke overigens perfect klinkt  ) om de "gat" in het geluids spectrum te vullen...
Maar ja ,wat kost dat?  Ik denk 2 x de 30.1??

Ik had geen behoefte aan sub met de shl5 komende van een perfete kharma met sub...

Ik vond het laag bij shl5 vol definitie en heel aangenaam aanwezig , (nogmaal kan in ieder akoestiek anders zijn.).. Ik miste ieder geval niets in mijn beleving en das belangerijker dan moeten aanvullen van geluid welke je mist in een apeaker.

Maar goed dit is ook weer subjectief ervaring en akoestiek  en persoonlijk verbonden aan mij dus hecht er maar niet veel waarde aan maar zie de feiten in cijfers..

Er zijn veel meer 30.1 eigenaren met sub dan shl5.... En ze zijn allemaal harbeth gek....

Het heeft allemaal met akoestiek te maken de keuze van je speaker. Als je de shl5 naast een m30.1 hoort 1 op 1 onder zelfde omstandigheden met zelfde app. Bij bb&g en hij klinkt wollig dan zou ik masr eens gaan schuiven met de plaatsing...

Wat ik wil zeggen is je pas weet hoe een ls klinkt als je het in je eigen huis heb gehoord...je kan in mijn mening niet vanuit luisterkamer van een ander een ls beoordelem mits hij JERRY heet en je neemt je spullen naar zijn kamer in tilburg..

Laat je niet leiden van shl5 naar plus of m30.1 door vooroordelen van anderen totdat je ze thuis heb gehoord voordat je ze aankoopt..

Gr maz




**UNDER CONSTRUCTION**

Mitch--

Citaat van: maz op september 14, 2014, 11:34:10
Dat wollig laa ivolkomen onzin na mijn mening, ik denk dat de akoestiek niet goed ia geweest als je wollig laag heb.
Mensen noemen  het wollig laag omdat ze waarschijnlijk meer \anders het laag horen  dan gewend. als je net als ik direct ee op een  vergelijk met de vloerstaande van kharma dan is het laag inderdaad minder snel en superstrak. Maar vergeleken met veel monitors het laag substantiel beter en correcter.

Ik snap echt het wollige laag niet , waar vergelijkt men de shl5 mee? Duurste kharmas en avalons?

Vergelijk het met andere monitors zoals de m30.1. En je mist een  gedeelte laag waardoor je zoals onze eige bas met een velodyn van 1 m bij 1m eindigd (welke overigens perfect klinkt  ) om de "gat" in het geluids spectrum te vullen...
Maar ja ,wat kost dat?  Ik denk 2 x de 30.1??

Ik had geen behoefte aan sub met de shl5 komende van een perfete kharma met sub...

Ik vond het laag bij shl5 vol definitie en heel aangenaam aanwezig , (nogmaal kan in ieder akoestiek anders zijn.).. Ik miste ieder geval niets in mijn beleving en das belangerijker dan moeten aanvullen van geluid welke je mist in een apeaker.

Maar goed dit is ook weer subjectief ervaring en akoestiek  en persoonlijk verbonden aan mij dus hecht er maar niet veel waarde aan maar zie de feiten in cijfers..

Er zijn veel meer 30.1 eigenaren met sub dan shl5.... En ze zijn allemaal harbeth gek....

Het heeft allemaal met akoestiek te maken de keuze van je speaker. Als je de shl5 naast een m30.1 hoort 1 op 1 onder zelfde omstandigheden met zelfde app. Bij bb&g en hij klinkt wollig dan zou ik masr eens gaan schuiven met de plaatsing...

Wat ik wil zeggen is je pas weet hoe een ls klinkt als je het in je eigen huis heb gehoord...je kan in mijn mening niet vanuit luisterkamer van een ander een ls beoordelem mits hij JERRY heet en je neemt je spullen naar zijn kamer in tilburg..

Laat je niet leiden van shl5 naar plus of m30.1 door vooroordelen van anderen totdat je ze thuis heb gehoord voordat je ze aankoopt..

Gr maz

Helemaal gelijk maz! Ik kan me ook niet echt vinden in het wollige laag van de shl5, in vind het juist nog dieper en meer gedefinieerd dan de speakers die ik voorheen had. Ook bij jouw heb ik het toen niet zo ervaren, en was er totaal geen behoefte aan een sub.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Ralph71

Citaat van: frank2 op september 14, 2014, 10:00:14
Hoewel ik in dit topic niet gauw zal reageren, ik heb ooit harbeth beluisterd en het enig goede aan een harbeth  vind ik, is het mooie middengebied, dat is gewoon erg mooi.
Maar wat ik nu lees, dat iemand wolig laag mooi vind....  Algemeen mag toch worden aangenomen dat wollig laag niet een pluspunt is van een speaker, als je dat dan ook nog mooi vind, kun je voor aanmerkelijk minder geld, want dit merk is behoorlijk duur, ook een ander merk kopen wat gegarandeerd wollig laag geeft.

Trouwens wel opmerkelijk dat voor 4000 euro je een speaker krijgt met een wollig laag, afgezien van het mooie middengebied zou ik mij dan bekocht voelen.

Maar zoveel smaken.....

Soms wel verbazingwekkend wat ik hier lees....

Ik kan het niet geheel met je oneens zijn, al is het wel vreemd om uit jouw mond te moeten horen dat je je bekocht zou voelen. Juist jij, die speakers van een veelvuldig bedrag heeft staan en na jaren tweaken met voorversterkers, eindversterkers, volledige meterkasten en een veelvoud van kabels (waar iedereen de tel al lang kwijt is) nog steeds een probleem heeft in het bombastische laag en schelle hoog.

Soms inderdaad wel verbazingwekkend wat ik hier op het forum allemaal lees...  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

twani

#4154
Citaat van: Ralph71 op september 14, 2014, 11:48:39
Ik kan het niet geheel met je oneens zijn, al is het wel vreemd om uit jouw mond te moeten horen dat je je bekocht zou voelen. Juist jij, die speakers van een veelvuldig bedrag heeft staan en na jaren tweaken met voorversterkers, eindversterkers, volledige meterkasten en een veelvoud van kabels (waar iedereen de tel al lang kwijt is) nog steeds een probleem heeft in het bombastische laag en schelle hoog.

Soms inderdaad wel verbazingwekkend wat ik hier op het forum allemaal lees...  ;)

Je vergeet de diepte in het klankbeeld nog :D



Grappig om te zien hóe serieus men (zichzelf) het allemaal neemt.

Gá gewoon lekker muziek luisteren mensen :pompom:

Ik maak me slechts druk om de "gouden schroefjes", dát vind ik nou belangrijk :D

twani

#4155
Onmisbaar voor een mooie klank:  Gouden Schroefjes!

Oud lid

Maar volgens mij zijn ze niet echt van goud...

Erwin B

YamahaRXV

Citaat van: twani op september 14, 2014, 12:26:12
Onmisbaar voor een mooie klank:  Gouden Schroefjes!

Zal ongetwijfeld zo zijn..... :angel:  Maar ik kom die ''exclusieve'' schroefjes toch ook op andere ''objecten'' tegen hoor...  ???

http://anja3_nl.blogspot.nl/2011/05/konijnenhok-van-karwei.html

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: Erwin B op september 14, 2014, 12:37:38
Maar volgens mij zijn ze niet echt van goud...

Erwin B
Ik zal d'r eens aan krabben met een mesje.

Bas Akkerman

#4159
Citaat van: Onder013 op september 14, 2014, 09:54:37
Niet in alles had Antoine ongelijk.
Ongetwijfeld. Maar op een dergelijk vaag antwoord reageren, vind ik lastig.

Wat betreft wollig laag en akoestiek. Ik vind dat veel luidsprekers vaak in een bepaald frequentiegebied een duwtje krijgen door de fabrikant, kortom gekleurd zijn. De luidsprekers die dat niet hebben, vind ik persoonlijk wat klankkleur betreft wel juist, maar ook wat saai.

Mijn Monitor 30.1 heeft een afgerond hoog, een aangezet midlaag (zeker ook in mijn akoestiek), een duidelijk midden. Dat ervaar ik als prettig. Het meer aanwezige hoog in bijvoorbeeld de Elacs van Henk, het grootse en meeslepende van de SHL5 van Theo of het laag en hoog van de Ushers van Frank vind ik persoonlijk minder prettig. Allemaal grof en stellig omschreven, want het is in werkelijk genuanceerder. Ik bedoel het ook niet als absoluut waardeoordeel, al kan het zo misschien overkomen.

Hoe je de combinatie van luidspreker en akoestiek waardeert, is dus smaak en zo is er voor ieder wat wils. Niets mis mee en er hoeft wat mij betreft ook geen waardeoordeel aan gegeven te worden of een verdediging van de eigen luidsprekers te komen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Als mensen nu eens afstappen van het idee dat hetgeen zij thuis hebben staan en als zeer prettig ervaren het geluid is zoals het hoort te zijn....zowww...wat zou dat schelen.

Maar ik weet nog steeds niet waar Antoine gelijk of geen ongelijk in had ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op september 14, 2014, 12:43:26
Als mensen nu eens afstappen van het idee dat hetgeen zij thuis hebben staan en als zeer prettig ervaren het geluid is zoals het hoort te zijn....zowww...wat zou dat schelen.

Maar ik weet nog steeds niet waar Antoine gelijk of geen ongelijk in had ?

Gr Hans
Absoluut, dat is ook mijn punt. Ik heb thuis staan wat ik het prettigst vind, niet wat is zoals het hoort te zijn. Het is mijn referentie, niet de waarheid.

Citaat van: twani op september 14, 2014, 12:10:43
Je vergeet de diepte in het klankbeeld nog :D



Grappig om te zien hóe serieus men (zichzelf) het allemaal neemt.

Gá gewoon lekker muziek luisteren mensen :pompom:

Ik maak me slechts druk om de "gouden schroefjes", dát vind ik nou belangrijk :D
Muziek luisteren is ook absoluut hetgeen ik zo graag doe. Gisteren op de show net zo, waar we met vijf man heerlijk hebben geluisterd naar wat er allemaal te beluisteren is. Waarvan 1 van hen zei dat hij niet zo goed begreep wat we in het elektronische zagen, maar uit nieuwsgierigheid hij het wel een uur heeft "geprobeerd". En waar ik ook weer geprobeerd heb Diana Krall,  Alison Krauss en Alan Taylor te "begrijpen".

Ik vind het wel een dogma om altijd te zeggen dat het puur en alleen om muziek gaat en dat daarmee verdere discussies daarnaast overbodig zijn. Ik vind persoonlijk discussies als deze (wat heeft de Harbeth voor ieder persoonlijk als voor- en nadelen en daarbij wellicht theoretische achtergronden) wel erg fijn. Zolang, zoals Hans al zegt, men de eigen keuze niet gaat verdedigen als absolute waarheden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bama

Citaat van: Bas Akkerman op september 14, 2014, 13:00:42
Absoluut, dat is ook mijn punt. Ik heb thuis staan wat ik het prettigst vind, niet wat is zoals het hoort te zijn. Het is mijn referentie, niet de waarheid.
Muziek luisteren is ook absoluut hetgeen ik zo graag doe. Gisteren op de show net zo, waar we met vijf man heerlijk hebben geluisterd naar wat er allemaal te beluisteren is. Waarvan 1 van hen zei dat hij niet zo goed begreep wat we in het elektronische zagen, maar uit nieuwsgierigheid hij het wel een uur heeft "geprobeerd". En waar ik ook weer geprobeerd heb Diana Krall,  Alison Krauss en Alan Taylor te "begrijpen".

Ik vind het wel een dogma om altijd te zeggen dat het puur en alleen om muziek gaat en dat daarmee verdere discussies daarnaast overbodig zijn. Ik vind persoonlijk discussies als deze (wat heeft de Harbeth voor ieder persoonlijk als voor- en nadelen en daarbij wellicht theoretische achtergronden) wel erg fijn. Zolang, zoals Hans al zegt, men de eigen keuze niet gaat verdedigen als absolute waarheden.

Schandalig dat je dan wel met ongewassen platen aan komt zetten :P

twani


Bas Akkerman

#4164
Citaat van: twani op september 14, 2014, 13:23:02
Echt waar? :hehe:
Ja, de Last was op... :blush:
Ik ga er hier even verder op in.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

tompj

Citaat van: chansig op september 14, 2014, 12:43:26
Als mensen nu eens afstappen van het idee dat hetgeen zij thuis hebben staan en als zeer prettig ervaren het geluid is zoals het hoort te zijn....zowww...wat zou dat schelen.
Gr Hans
:worship:
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Roksan

Hmm, ik heb de discussie hier eens gelezen naar aanleiding van een artikel in de Stereoplay. Als ik de discussie hier zo lees, kreeg ik sterk de indruk dat er een test in de Stereoplay stond. Nu heb ik de betreffende uitgave eens opgezocht. Maar het gaat helemaal nog niet om een test. Het is alleen een aankondiging van het nieuwe model, met een stukje tekst die zo te lezen van de Duitse importeur afkomt.

En op basis van deze gegevens wordt al een oordeel geveld, een Nederlandse importeur veroordeeld en heeft menigeen al weer zijn mening klaar. Het forum begint zo langzamerhand echt af te zakken tot meer een roddelblad dan een gezellig forum waar goede inhoudelijke discussies gevoerd worden. Ik denk dat een aantal van jullie maar journalist moeten worden bij de Telegraaf  >:D
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Kingpin

#4167
Citaat van: Roksan op september 15, 2014, 05:50:15
... Het forum begint zo langzamerhand echt af te zakken tot meer een roddelblad dan een gezellig forum waar goede inhoudelijke discussies gevoerd worden. Ik denk dat een aantal van jullie maar journalist moeten worden bij de Telegraaf  >:D
'Begint' af te zakken? Zeg maar gerust 'is' al afgezakt ...

Wat een contrast met pakweg 8 jaar geleden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

advr

Citaat van: Kingpin op september 15, 2014, 06:53:40
'Begint' af te zakken? Zeg maar gerust 'is' al afgezakt ...

Wat een contrast met pakweg 8 jaar geleden.
Het is nog niet helemaal afgezakt maar het is wel anders dan vroeger ja. Zoals in veel social media is respect vaak ver te zoeken. Men kan/wil schijnbaar niet meer relativeren.

Er is geen absolute waarheid, zelfs niet van een live concert want dat is vaak incl de beleving van het er zijn.  De enige absolute waarheid is dat iedereen op een zeker moment dood gaat. :-)

Dit alles relativerend aan een zwembad, liggend op ligbedje ergens in Griekenland.....


Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz


Joris1971


garmtz

Citaat van: Joris1971 op september 23, 2014, 22:08:13
De foto's zie ik niet Garmt (ipad)

Het is een picasa slide show. Kan goed zijn dat die niet zichtbaar is op de iPad.

Rudi64

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

Citaat van: Rudi64 op september 23, 2014, 23:12:13
Vond dit persoonlijk toch een niet zo geslaagde combinatie..

Ik was er ook niet 100% van overtuigd, maar dat kwam naar mijn idee vooral door de draaitafel/element. De ASR is een vrij 'audiofiele' versterker en ik ben meer van de Linn/Naim Britse school, dus daar ligt gewoon mijn voorkeur, maar ik vond het toch zeker niet zo verkeerd... Is overigens een combinatie die door Gydotron was gemaakt, wij hadden hier geen aandeel in. We hebben uiteraard wel de speakers zo goed mogelijk geplaatst, de kabels gekozen en de set/draaitafel zo goed mogelijk getuned.