probleem met draaitafel

Gestart door xaryC, februari 26, 2006, 12:10:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xaryC

Hallo

ik heb gisteren mijn oude pioneer AX3 receiver geinstalleerd in mijn slaapkamer samen met mijn pioneer dvd speler en mijn splinternieuwe thorens TD-170 phono draaitafel.
Nu heb ik het probleem dat ik kleine spokjes hoor door mijn speakers als ik de receiver op de "line in" zet (waar mijn draaitafel is aangesloten). Deze spokjes hoor ik ook wanneer er geen plaat speelt.

Zou dit kunnen zijn omdat ik de aarding niet heb aangesloten? Want de AX3 heeft bij mijn weten geen aardaansluiting...

De draaitafel aansluiten op een andere lijningang geeft geen ander effect en mijn cd's en tuner spelen beide "spokloos" dus het kan niet aan mijn speakers liggen...

Alvast bedankt voor de hulp!

mvg,
Olivier

Nahpets

Beste Olivier,

Even een paar vraagjes:
- heeft de receiver een ingebouwde phono versterker? Of gebruik je een aparte phono-versterker die niet genoemd is?
- heb je een mogelijkheid om te aarden? Lijkt mij namelijk wel aan te raden. Als dit het probleem zou zijn zou ik echter een bromtoon verwachten....
- wat zijn in vredesnaam spokjes?

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

xaryC

Citaat van: Enno op februari 26, 2006, 16:49:08
Beste Olivier,

Even een paar vraagjes:
- heeft de receiver een ingebouwde phono versterker? Of gebruik je een aparte phono-versterker die niet genoemd is?
- heb je een mogelijkheid om te aarden? Lijkt mij namelijk wel aan te raden. Als dit het probleem zou zijn zou ik echter een bromtoon verwachten....
- wat zijn in vredesnaam spokjes?

Enno  :)

De AX3 heeft inderdaad geen phono versterker, maar de draaitafel heeft er wel een aan boord...
De mogelijkheid om te aarden is er (waarchijnlijk) niet. Staat toch niet vermeld in de handleiding...
Spokjes... jah, de speaker geeft om de 2 seconden een "tik" toon weer. En wanneer ik de alluminum schijf aanraak van de speler, krijg ik nog meer tikjes ;) Net als je zou horen bij statische elektriciteit als je je trui afdoet. Dus dacht ik direct dat het aan de aarding lag...

Nahpets

Olivier,

Ik zou het zo even niet weten. Probeer anders je vraag eens te stellen op Hear, daar zitten veel meer platenspelers, sommige ook met een behoorlijke electronica-kennis.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AndreF

Begin eens met het omdraaien van de stekker van je draai tafel.
Wellicht dat dit helpt.
SAMSUNG LE40M86BDMARANTZ SR 5002 /
KEF Q7 / KEF Q10C / KEF Q-Compact / KODI OPENELEC  / Harmony One+

xaryC

heb eens zitten uitproberen en de aardaansluiting van de speler aan een schroefje van de receiver gehouden, en de tik is weg  :D
Zou het nu verstandig zijn een schroefje op de receiver los te schroeven om er de aarding aan te hangen? of zou ik dit beter niet doen  ??? We willen natuurlijk niet dat de receiver uit elkaar valt ;)