Iets als lightroom maar dan gratis?

Gestart door Erik, juli 28, 2013, 14:05:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

#25
Ik begin het programma wel steeds meer te waarderen. Zelfs de jps van mijn nieuwe camera kon hij mee overweg. Wat croppen voor betere compostitie volgens de 1/3 regel. De witbalans goed zetten. Exposure, shaduwen en highlight aanpassen.  De max wit en zwartwaarde bepalen. Soms doet de auto setting al mooi werk maar meestal is wat (fine)tunen nodig en soms maakt autosetting er een ongelooflijke puinhoop van :-) mooi heeft de mens ook wat te doen. Opfleuren met vibrance of hoe ze ook heten. Alleen de combi ruisweghalen en detail is best nog ene lastige waar ik niet echt een oog voor heb. Ik hou van de egaalheid van het plaatje zonder ruis, maar ook van de details die ik heb weg moeten gooien daarvoor, kiezen kiezen zucht.
Er is gelukkig best nog veel nuttige (video)informatie en lesmateriaal op internet te vinden over zowel LR als de basistechnieken van fotograferen, dat scheelt geld wat aan andere dingen kan worden uitgegeven. 
Zo even de testfoto's ophalen om te kijken wat wel en niet zichtbaar is op een foto van 13x18. Je kan wel tot het uiterste proberen te tunen maar als het toch niet zichtbaar is....
Plaatjes zagen er wel al stukken beter uit dan wat uit camera kwam. Ik probeer nu inderdaad op te letten dat een foto een verhaal vertelt ipv enkel vastleggen voor FB.  Wel gek als je van een iphone en P+S afkomt. Je beseft na zoveel doorlezen en leren dat je helemaal 0,0  weet en een hele hele lange weg te gaan hebt. Ik heb me ook al ingeschreven voor een cursus concertfotografie voor 30 euro een koopje en het is mijn hobby tenslotte.   :pompom: Heb er zin in  :pompom: :pompom:

Vandaag even de trial van PS gedload omdat ik erg nieuwsgierig was naar de unshake tool en hoewel je inderdaad geen wonderen kan verwachten bij slecht licht foto's met een oude compact. kreeg ik bij sommigen geen resultaat maar bij anderen soms een redelijke tot behoorlijke verbetering in scherpte.
Ook op een nieuwe jpg was het resultaat toch weer een hele goede verbetering op mijn eigen tweaks. Kun je nagaan met RAW.

Zou het graag erbij willen hebben maar helaas PS is een erg dure grap voor net dat ene flitertje, maar verdomd het is wel een heel goed filtertje.
Eerst testen of je dat unshake filter wel terug ziet op een echte foto ipv een groot 24inch scherm voor ik me al te druk ga maken.  :D

Doet me er trouwens aan denken. Een calibrated monitor zou wel slim zijn denk ik, de prijs van een sensor en software is best pittig 380 euro zag ik. Kun je een calibratie tool ook ergens goedkoop huren? Voor 1 x p 5 jaar dat ik een monitor koop en calibreer net even te duur om aan te schaffen. Misschien iets via internet wat de boel voor 95% benaderd?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hifiman

Citaat van: Erik op augustus 10, 2013, 17:52:22
Wat ik begrijp werkt dat alleen onder linux en niet onder windows.
Yep, nog een voordeel  :devil:

Erik

#27
Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2013, 16:12:09
Yep, nog een voordeel  :devil:
Ach wat makkelijks wat iedereen kent en waar genoeg snelle uitleg over te krijgen is is ook een hoop waard hoor. Eerst Linux erop gooien lijkt me ook ene heel gedoe. En wat ik tot nu toe installeerde viel me erg tegen eigenlijk. Dus ik ben bang dat er wel een LR5 gaat komen tzt. Of in jouw termen te spreken ik loop over naar de Dark Side  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Veel plezier met LR5. Al jaren enthousiast gebruiker van het programma, ik wil en kan niet meer zonder.

Nahpets

Citaat van: Erik op augustus 12, 2013, 19:08:12
Of in jouw termen te spreken ik loop over naar de Dark Side  :D

Altijd een dilemma, ga je voor de Darktable of de Dark Side?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

RonG


Erik

#31
Alles is intuïtief behalve bestandsbeheer.
Hier snap ik echt geen jota van hoe dit werkt.

Laatst 2 jpgs bewerkt (was hem vergeten terug op raw te zetten).
Zag ook alleen die twee alleen er zat ook nog een serie van 50 in die ik daarvoor had bewerkt, ik kreeg die serrie van 50 pas weer te zien na heel veel klikken maar geen idee wat ik heb gedaan.
Ander voorbeeld, ik laad alles wat ik gister nieuw geschoten had in, is ook gelukt. Maar zie veel iets bewogen en onscherpe foto's, dus verplaats met windows verkenner even alles geschoten met 1/160 naar een nieuw gemaakte map "160"
Vervolgens wil ik die map openen of zien. Nou daar ben ik een kwartier mee bezig geweest en 4 x afsluiten verder. Importeren ging niet meer, hij kende ze al, leuk maar ik wil liever die 15 goede zien dan 150 waar die goede ergens tussen moeten zitten. Het is gelukt maar vraag me welke van die 100 de goede waren.
Ik wil die map 160 zien met alleen die foto's anders word ik gek van het zoeken.

Net een mapje "best of" gemaakt aan de hand van de jpgs (ik schiet zowel jpg en RAW) en de waardige RAW'S naar map "best of" verplaatst om verder te verwerken. Ik import "best of" hé nu doet hij wel in één keer wat ik wil. Goed schiet mij maar lek.

Ik en LR bestandsbeheer zijn nog geen dikke maatjes  :nopompom:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

Citaat van: Erik op augustus 11, 2013, 15:05:01
Doet me er trouwens aan denken. Een calibrated monitor zou wel slim zijn denk ik, de prijs van een sensor en software is best pittig 380 euro zag ik. Kun je een calibratie tool ook ergens goedkoop huren? Voor 1 x p 5 jaar dat ik een monitor koop en calibreer net even te duur om aan te schaffen. Misschien iets via internet wat de boel voor 95% benaderd?

Het calibreren dien je niet te onderschatten: je monitor veroudert en dus zal deze over verloop van tijd verlopen qua kleuren. Alleen calibreren bij aanschaf is dus niet voldoende; over de levensduur van de monitor zul je met enige regelmaat een her-calibratie dienen uit te voeren. Ik heb zelf een Datacolor Spyder 3 Pro en calibreer ongeveer eens per kwartaal. De bijgeleverde software ziet dat het liefst elke twee weken gebeuren, maar dat is mij wat teveel van het goede. 't Is maar net waar je je goed bij voelt ;)

Daarnaast is je omgevingslicht is niet constant. De Spyder (of een alternatief) past desgewenst, met instelbare interval, contrast en helderheid aan aan het omgevingslicht.

Je bent daar echter niet minstens € 380 voor kwijt - je koopt een Datacolor Spyder 4 - afhankelijk van de uitvoering - al voor rond de € 100 en die voldoet uitstekend. De producten van XRite zijn qua prestatie vergelijkbaar maar zijn wat hoger geprijsd.
Groeten,
Edwin

Erik

#33
Daar heb je wel een punt, zo had ik het nog niet bekeken. Zeker qua wisselend omgevingslicht niet.

Ik las alleen wel dat je de Spiders beter links liet liggen vanwege steeds slechte (calibratie)kwaliteit en veel beter voor XRite producten kon gaan.
Is daar ook iets van in die prijsklasse zag iest van 179 euro een tijd terug maar kon niet vinden of dat al genoeg was vandaar het 380 euro model waar ik een goede recensie van las.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

De Spyder 3 en 4 hebben geen last van de door jou geschetste issues. Kijk eens op de site van cameranu.nl of KE, daar staan alle varianten van Datacolor en XRite.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

Om nog even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: er is een gratis (open source) pakket dat aardig in de richting komt van LR: Darktable - in ieder geval qua processingfunties.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je moet NOOIT en ik bedoel ook echt NOOIT in verkenner of explorer iets verwijderen, hernoemen of verplaatsen wat in de database van willekeurig elk DAM pakket zit (bv lightroom).

Sowieso gaat dat binnen lightroom veel makkelijker en sneller plus hij weet dan ook waar alles is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Groeten,
Edwin

Erik

#38
Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 15, 2013, 19:33:31
Hi,
Je moet NOOIT en ik bedoel ook echt NOOIT in verkenner of explorer iets verwijderen, hernoemen of verplaatsen wat in de database van willekeurig elk DAM pakket zit (bv lightroom).
Sowieso gaat dat binnen lightroom veel makkelijker en sneller plus hij weet dan ook waar alles is.
Ok voortaan eerst kijken wat ik wil bewaren in verkenner, daarna de rest weggooien dan pas inlezen en verplaatsen alleen binnen LR doen, gaat een hoop frustratie schelen. Zal ik doen  :D


Citaat van: CyrusOne op augustus 15, 2013, 19:38:36
@Frank: waar reageer jij nou op?  :blink:
sorry was op mijn verhaaltje hierboven over mijn frustraties met foto's terugvinden. Had niets met jou te maken.


Citaat van: CyrusOne op augustus 15, 2013, 08:23:09
Om nog even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: er is een gratis (open source) pakket dat aardig in de richting komt van LR: Darktable - in ieder geval qua processingfunties.
Is linux only, gisteren voor de grap even een "live cd" aangemaakt op een USB stick en bootable gemaakt met het programma op die site. Ik last iets over een geweldig nieuw OS, supersnel, stabiel en Mac feel dus dacht kan ik Darktable misschien ook eens bekijken helaas computer vond geen OS met booten.  En lege dvds heb ik al jaren niet meer  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

@Erik: ik vermoedde al dat Frank's post niet op mijn laatste bericht sloeg, maar ik snapte niet waar het wel om ging. Bij deze opgehelderd :)

Darktable is er ook voor Mac, maar uit je bericht merk ik op dat je onder Windows draait. Of zit ik er naast?
Groeten,
Edwin

Erik

Klopt werk inderdaad met Windows 7 (naar volle tevredenheid btw).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

Och, Windows, Mac, Linux: 't Is maar net waar je je fijn bij voelt ;)

Mocht je nog gratis (open source) HDR-software zoeken: wellicht is Luminance HDR iets voor je? Dat is er (wel) voor Windows
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Waarom in verkenner ?
Gewoon alles wat je niet wilt bewaren markeren met X aan het eind kies je voor verwijder alle gemarkeerde foto's en weg zijn ze.

Dit werkt veel sneller als via de verkenner die langzamer is met openen van 1:1 previews dan LR. Plus je hebt een goed overzicht van wat je over houd en weggooit.

Misschien een keer een seminar LR en Photoshop doen ?
Ik geef ze regelmatig ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Faker007

Hier ook een erg tevreden gebruiker van LR.

En zoals Frank terecht aangeeft: importeren en Windows verkenner vergeten voor alle lichtroom mappen.

Ik ben vooral erg gecharmeerd van de virtuele copy functie, en het feit dat bewerkingen het origineel niet wijzigen.

Erik

Hm ze staan er vast nog wel maar heb geen idee waar ik de eerder geimporteerde kan terugvinden, maar dat komt vast nog wel als ik het weer nodig heb.
Ondertussen helaas ontdekt dat de witfunctie van camera geen succes is teveel foute kleuren (alles had wel een heel erg blauwe gloed) dus nu weer terug op auto gezet en met de hand alles corrigeren bv door met de witselector op het doek van een drumstel te klikken, aangezien die altijd zo goed als wit is/hoort te zijn. Dan is bourdeaux rood ineens weer zoals ik het herinnerde.

Waar ik echt grote moeite mee is is sharpness en details, die twee die bij vervagen staan. Vervagen tot de ruis zo goed als weg is, is niet zo moeilijk. Alleen oppassen dat het niet kunstmatig lijkt, dan hoor je scherpte en/of details omhoog te draaien tot er weer wat scherpte terugkomt. Alleen ik zie het verschil niet als ik subtiel de knop stukjes opschuif, het helpt niet ook echt mee dat mijn comp steeds even 3 sec loeit en dan pas klaar is. Maar ik zie nooit het verschil eerlijk gezegd in de kleine vlakken hoogstens dat donkere klakken ineens brokkig lijken als je alles vol zet. Maar een scherper beeld krijg ik niet  dus hou het voorlopig op vervagen tot ik in staat ben het verschil te zien.
Misschien zou het makkelijker gaan als ipv "\" een knop had die het verschil laat zien tussen voor de scherpte toevoeging en erna.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Één van de dingen die ik vaak gebruik zijn watermerken om de namen en data op voorkant foto te zetten.
Dat is ook één van de dingen waar ik met het meest aan irriteer in LR

Soms staat het erop, soms niet, soms bij d ehelft en soms kan ik 10 exporteren het komt er gewoon niet op. Zo frustrerend en zo tijdrovend.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Citaat van: Erik op september  4, 2013, 15:41:39
Één van de dingen die ik vaak gebruik zijn watermerken om de namen en data op voorkant foto te zetten.
Dat is ook één van de dingen waar ik met het meest aan irriteer in LR

Soms staat het erop, soms niet, soms bij d ehelft en soms kan ik 10 exporteren het komt er gewoon niet op. Zo frustrerend en zo tijdrovend.
Bij exporteer functie kun je die toevoegen. Vink je die aan, dan staat alles er op.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Na een korte stoeitocht met PhotoDirector (wat een bagger pakket, veel beloven en totaal niet intuitief), besloten voor LR te gaan. Net gekocht voor maar 100 euro was een tijdelijke aanbieding op de Adobe site voor wie het origineel voor niet veel geld wil. Daar ga je toch niet voor kopieren met kans op een soa voor je pc...
Voor die prijs kan het natuurlijk zijn dat over 4 maanden LR6 uitkomt :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

5.2 is net uit ;)
Dus ik denk dat je wel even veilig zit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"