DIY zilveren interlink

Gestart door Sullivan, maart 20, 2004, 15:44:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

advr

Citaat van: Gydotron op juli 19, 2004, 22:59:13
Bijgevoegd 2 foto's van mijjn speakerkabel.

MVG  Guido

Ziet er inderdaad schitterend uit ;D Je zou ze zelf eigenlijk ook gaan maken. Ik heb wel 4 meter te overbruggen... :P
Eens kijken , dan heb ik 50 meter zilverkebel en teflon nodig.. Da's wel een eind zeg... :o

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Sullivan

#176
Net een mailtje gehad van AE Europe dat de (eventuele) korting pas berekend kan worden als 'de baas' terug is van vakantie. Toch zal ik de power buy vast starten om te kijken wat de belangstelling is.

mvg,
Frank

Edit: Powerbuy gestart

Sullivan

Citaat van: advr op juli 20, 2004, 11:59:33


Ziet er inderdaad schitterend uit ;D Je zou ze zelf eigenlijk ook gaan maken. Ik heb wel 4 meter te overbruggen... :P
Eens kijken , dan heb ik 50 meter zilverkebel en teflon nodig.. Da's wel een eind zeg... :o

Ad.

Kan ik bij de powerbuy zetten (onder voorbehoud)?

mvg,
Frank

advr

#178
Citaat van: Sullivan op juli 20, 2004, 14:19:44
Kan ik bij de powerbuy zetten (onder voorbehoud)?

enig idee wat het ongeveer gaat kosten?

misschien ga ik eerst een paar interlinks maken.

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Sullivan

Citaat van: advr op juli 20, 2004, 14:22:39


enig idee wat het ongeveer gaat kosten?

misschien ga ik eerst een paar interlinks maken.

Ad.

Kijk even bij de powerbuy. Daar staan de prijzen.

mvg,
Frank

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Richi

#181
@Frank: een heel erg leuk topic. Ik lees het met veel plezier en ik heb er zin in om mijn eigen interlinks en speakerkabels te gaan maken! Top!  ;D

Citaat van: Gydotron op juli 19, 2004, 22:59:13
Bijgevoegd 2 foto's van mijjn speakerkabel.

@Guido: heb je meer informatie over de speakerpluggen die je hebt gebruikt? Wat voor merk/type en hoe je ze bevestigd hebt? Misschien zelfs een detail foto?   ::)    Edit: of zie ik het nu goed dat er geen speakerpluggen aan zitten?   :P

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Robert - Jan

Hé een powerbuy! Heb ik nu net vandaag m'n laatste centimeter zilverdraad gebruikt (kwam ook bij AE-Europe vandaan), dus dat komt mooi uit  :D

Ik zal eens berekenen hoeveel meter ik wil hebben...
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Gydotron

Ik gebruik geen speakerpluggen omdat die weer voor een extra overgang zorgen. Maar ik vind deze kabel zeker WBT spade's waard.
Ook heel mooi is het Franse merk PHY-HP zij hebben zwaar verzilverde pluggen, niet goedkoop maar wel erg goed.
http://www.musicalaffairs.com/index_nl.htm , zie bij PHY-PH en dan connectoren.

MVG Guido

Erik van Voorst (in memoriam)

Zijn zeker mooi maar let op ... 8)

Voor het kopen eerst even het leuke verslag van Triode Dick hierover te lezen
want ook deze plug heeft nadelen (net als WTB)

Net als Guido vind ik....DE MOOISTE PLUG IS GEEN PLUG..... :P

Bedenk dat ze zelfs nu een dure nextgen WTB hebben verzonnen...om die extra overgang maar NIET te horen...geen plug is geen extra overgang....
enkel een silversolderinkje   ;D

Absoluut niet practisch maar wel een must voor de DIE-HARD... >:D

On Topic....We zien hier echt de allermooiste Avalon  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Om de powerbuy niet te vervuilen:

Hoe denken jullie over:

-wel of geen koperfolie afscherming

-Gevlochten kabel (ipv getwist), heb commerciele gezien, dat waren volgens mij 3 draden (alleen zilver met doorzichte tube eromheen) en gewoon gevlochten?

Kent iemand dit principe of heeft iemand de linkje ofzo?

oud_account_1

Citaat van: FFF op juli 22, 2004, 23:15:56
Om de powerbuy niet te vervuilen:

Hoe denken jullie over:

-wel of geen koperfolie afscherming

-Gevlochten kabel (ipv getwist), heb commerciele gezien, dat waren volgens mij 3 draden (alleen zilver met doorzichte tube eromheen) en gewoon gevlochten?

Kent iemand dit principe of heeft iemand de linkje ofzo?

Ik heb het iets anders gedaan, ik heb juist de draden uit elkaar gehaald.
De massa verbinding loopt nu via 2 4mm banaan bussen.
Van de RCA pluggen gebruik ik nu alleen maar de signaalpool.
De draden zijn gemaakt van dun verzilverd koperdraad, voor massa 10 draden en voor signaal 6.

Er is nu maar 1 massa verbinding ipv 2, dus minder kans op aardlussen.
De belangrijkste motivatie was het scheiden van massa & signaal zodat er geen beinvloeding door wat voor isolatiemateriaal dan ook zou zijn.
Met de spullen van de powerbuy ga ik deze kabels vervangen door het zilver, en met een teflon tube eromheen kan er ook geen kortsluiting meer ontstaan.
En nog een leuk plugje zodat het er wat beter uitziet.

De resultaten zijn opmerkelijk te noemen, plaatsing etc. zijn allemaal beter.
Dat vind ik (logisch), maar vrienden van mij die niet wisten wat voor nieuwe kabels ik 'gekocht' had vinden dat ook.
Vergelijkingsmateriaal: Van den Hul The Second & Siltech New York.

Het experiment kost haast niets en is zo uitgevoerd.
Dit zijn foto's van zoals het nu in gebruik is:


"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Sullivan

Citaat van: FFF op juli 22, 2004, 23:15:56
-wel of geen koperfolie afscherming
Ik zou wel een afscherming doen, maar geen koperfolie. Dit werkt erg lastig en maakt de kabel minder flexibel. De afscherming zou ik maar aan 1 kant aan de massa leggen.

mvg,
Frank

Erik

#188
Met veel interesse deze 180 berichten incl Dick's homepage doorgelezen. Maar twee dingen zijn me nog niet duidelijk. Als je één volledige interlink (dus rechter en linker kanaal) hebt gemaakt. Blijven dat twee gescheiden draden, of ga je die daarna ook aan elkaar plakken of wokkelen tot één kabel voor zowel je linker als rechter kanaal? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.


En wat precies bedoeld met " 1 schroefgang per 10 cm. "? Is die 10cm nog ergens afhankelijk van?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#189
Wil iemand me misschien even zeggen of ik het hele DHZ verhaal goed begrepen heb?

1. men neme twee zilveren kernen
2. die gaan elk door een teflon tube, teflon isoleert de kernen  tegen stoorsignalen van de andere kern.
3. die 2 wokkel je om iets flexibels van 5mm dik (bv tuinslang)
4. daaroverheen komt koperfolie voor de massa en als afscherming tegen signalen van buiten.
5. solderen met silversoldeer aan een plug.
6. iets als krimpkous voor het uiterlijk

7. klaar

En vooral niet teveel buigen als het klaar is omdat anders de kern kan breken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robert - Jan

Hoi Erik,

volgens mij heb je het goed begrepen. Kijk anders ook eens hier http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Sullivan

Citaat van: Erik op juli 23, 2004, 13:18:11
Met veel interesse deze 180 berichten incl Dick's homepage doorgelezen. Maar twee dingen zijn me nog niet duidelijk. Als je één volledige interlink (dus rechter en linker kanaal) hebt gemaakt. Blijven dat twee gescheiden draden, of ga je die daarna ook aan elkaar plakken of wokkelen tot één kabel voor zowel je linker als rechter kanaal? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
Onder een interlink versta ik 1 kanaal. Deze is helemaal los en op geen enkele manier met een andere interlink verbonden.

Citaat
En wat precies bedoeld met " 1 schroefgang per 10 cm. "? Is die 10cm nog ergens afhankelijk van?
Ik heb een schroef gang van 8 cm genomen. Volgens mij is hier niet een duidelijke regel die bepaald hoe groot de wokkels moeten zijn.

mvg,
Frank

Sullivan

#192
Citaat van: Erik op juli 23, 2004, 13:33:59
1. men neme twee zilveren kernen
Klopt!

Citaat
2. die gaan elk door een teflon tube, teflon isoleert de kernen  tegen stoorsignalen van de andere kern.
Deze telfon huls is vooral tegen de bescherming van het zilverdraad zelf.

Citaat
3. die 2 wokkel je om iets flexibels van 5mm dik (bv tuinslang)
Inderdaad, maar niet om een tuinslang ;). Ik schat dat deze wel 20 mm is. Een aqariumslang voldoet wel. De kabel wordt dan wel erg dik en bullets gaan er dan niet omheen.

Citaat
4. daaroverheen komt koperfolie voor de massa en als afscherming tegen signalen van buiten.
Nee, 1 zilveren kern gebruik je voor het signaal en de andere zilveren kern gebruik je voor de massa. Het koperfolie dient als afscherming en moet maar aan 1 kant aan de massa gelegd worden. En wel aan de kant waar het signaal vandaan komt.

Citaat
5. solderen met silversoldeer aan een plug.
Klopt!

Citaat
6. iets als krimpkous voor het uiterlijk
Ik zou geen krimpkous nemen om de kabel af te werken. Dit wordt niet echt mooi en is vaak erg stug na het krimpen. Je kan hier beter snakeskin voor gebruiken. Dit is een gevlochten mantel van nylon en werkt de kabel mooi af.

Citaat
7. klaar
Klopt! ;)

Citaat
En vooral niet teveel buigen als het klaar is omdat anders de kern kan breken.
Je mag de kabel heus wel een beetje buigen hoor. Er zit alleen massieve kernen in en daar moet je voorzichtig mee zijn. Bij gewoon gebruik niets aan de hand.

mvg,
Frank

Erik

Bedankt Sullivan voor deze duidelijke aanvullingen en verbeteringen (dat is een hoop quote werk geweest ;) ), duidelijker dan dit kan niet.

Ik zal binnenkort maar eens gaan uitrekenen hoeveel ik voor interlinks nodig heb.

Overigens hoe ga je/jullie om met de grote kabel lengte voor luidsprekers? Het lijkt erg lastig zo niet onmogelijk om 9meter zilver door 9meter teflon te schuiven. Maak je dan steeds korte stukjes die je dan aan elkaar soldeert?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sullivan

Citaat van: Erik op juli 24, 2004, 11:05:59
Overigens hoe ga je/jullie om met de grote kabel lengte voor luidsprekers? Het lijkt erg lastig zo niet onmogelijk om 9meter zilver door 9meter teflon te schuiven. Maak je dan steeds korte stukjes die je dan aan elkaar soldeert?

NEE!!! Doe dat niet. Niet de draden weer aan elkaar solderen, alleen maar verlies en niet nodig. Guide had hier een mooie oplossing voor (zie zijn eerdere posts). Hij neemt gewoon stukken teflon (1mm) van 1,20 meter. Deze schuift hij er overheen en achterelkaar. Dus je zilver blijft 1 geheel, maar je teflon bestaat uit stukken van 1,20 meter. Over de aansluitingen van het teflon heeft hij doorzichtig krimkous gedaan.

mvg,
Frank

TCA

#195
Citaat van: Sullivan op juli 24, 2004, 11:12:37


NEE!!! Doe dat niet. Niet de draden weer aan elkaar solderen, alleen maar verlies en niet nodig. Guide had hier een mooie oplossing voor (zie zijn eerdere posts). Hij neemt gewoon stukken teflon (1mm) van 1,20 meter. Deze schuift hij er overheen en achterelkaar. Dus je zilver blijft 1 geheel, maar je teflon bestaat uit stukken van 1,20 meter. Over de aansluitingen van het teflon heeft hij doorzichtig krimkous gedaan.

mvg,
Frank
Hallo
het is goed mogelijk om een kern van 6mtr te maken, heb dit al eens eerder gedaan.
Pak de teflon van 1mm en de zilver van 0.8mm.
Maak het zilver goed schoon met zilverpoets en zorg er ook voor dat je de invoerkant
van het zilver even iets rond maakt dit doe je met een schuurpapiertje van {1200}
dit bevorderd straks de doorvoer er van
vervolgens trek je het zilver voor je begint even strak zo dat alle onevenheden er uit zijn.
Ik doe dit door de zilver draad over een as heen te hangen met aan de uiteinden
een gewicht van een kilo,en laat dat dan een dagje hagen.
Dan is het mooi strak en verwerk je het makkelijk over langen lengtes. 
Span een kant van de teflon in een bankschroef en trek het geheel strak.
Voer dan het zilver in dit is goed te doen als je het maar met belijd doet.
Hou er wel rekening mee dat je iets van handschoenen aan trekt om het zilver
ook voor een langer termijn goed te houden
Verder veel Suc-6- er mee
Tip ook is er bij AE een pakket te bestellen voor het maken van kabels
    http://www.ae-europe.nl/links.htm


Erik

#196
TCA kijk eens in de powerbuy hoek ;) ik denk dat je er wat bekende namen gaat tegenkomen.

Mag ik je trouwens vragen wat het verschil is tussen jouw koperfolie van 33 euro 16 Meter / 12mm breed en standaard koperfolie van 15 euro voor 32 meter / 12mm breed?  :-[

Zou wel een leuke besparing zijn als dit hetzelfde is ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sullivan

Citaat van: TCA op juli 24, 2004, 23:36:22
Ik doe dit door de zilver draad over een as heen te hangen met aan de uiteinden
een gewicht van een kilo,en laat dat dan een dagje hagen.
Dan is het mooi strak en verwerk je het makkelijk over langen lengtes. 
Span een kant van de teflon in een bankschroef en trek het geheel strak.
Voer dan het zilver in dit is goed te doen als je het maar met belijd doet.
Hou er wel rekening mee dat je iets van handschoenen aan trekt om het zilver
ook voor een langer termijn goed te houden

Goede tip! Bedankt. Het is toch mooier en beter als je 1 teflon mantel kunt gebruiken.

mvg,
Frank

Gydotron

Ik zou het zilver niet proper maken. Vergeet niet dat, in tegenstelling tot koper, zilveroxide nog perfect geleid. Ook weet je niet of er agressieve middelen in het zilverpoets zitten. Maar mijn 'oude' speakerkabels waren al 2.5 jaar oud en die waren nog steeds perfect schoon, dus de teflonhuls zorgt er echt wel voor dat het zilver niet oxideerd.

MVG  guido

TCA

#199
Citaat van: Erik op juli 25, 2004, 00:36:19
TCA kijk eens in de powerbuy hoek ;) ik denk dat je er wat bekende namen gaat tegenkomen.
Ik zie geen bekende  ;)
Citaat
Mag ik je trouwens vragen wat het verschil is tussen jouw koperfolie van 33 euro 16 Meter / 12mm breed en standaard koperfolie van 15 euro voor 32 meter / 12mm breed?  :-[
Ik weet het niet ik gebruik geen koperfolie dus ik kan je niet helpen
Citaat
Zou wel een leuke besparing zijn als dit hetzelfde is ;D
Als ik het zo lees denk ik dat er niet een echt verschil in de folie zit behalve dan de prijs

Citaat
Citaat