DIY zilveren interlink

Gestart door Sullivan, maart 20, 2004, 15:44:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: Sullivan op april 14, 2004, 13:20:50


Inderdaad hier hebben we het over gehad. De ruimte is ook inderdaad niet optimaal maar het moet wel een woonkamer blijven. Om Thingman in huis te halen begin ik niet aan. Kan daar niet aan wennen denk ik als hij in de hoek van mijn kamer zou staan ;D. Tubetraps wil ik nog over nadenken, maar komen er niet in denk ik (ik geef WAF de schuld, maar wil dit zelf ook (nog) niet ;)).

mvg,
Frank

Het kan een oplossing zijn voor je speakers... en dan ben je bijv. voor 4 tube traps in de 2 hoeken klaar... En hoef je dus niet een bijv. naar een andere speaker te kijken... Tenzij je dit graag zou willen natuurlijk ;D

Sullivan

Hi,

Na een paar dagen verder te zijn, nog steeds erg enthousiast. De winst is enorm en ik ga dan ook al mijn interlinks zelf maken. Zoals ik al eerder schreef ben ik wat minder te vreden over de dikte en de kopere afscherming.

Daarom een paar vragen/opmerkingen voor mijn volgende DIY interlinks:


  • Ik heb nu een mooie afscherming gevonden van een profigold kabel en wil deze gaan gebruiken. Doordat dit gevochten is heeft deze niet zo'n dichte afscherming dan koperfolie. Zo dit nadelig zijn?
  • De interlinks zijn Voor low-level signalen. Maakt het uit of ik 0,4 mm (mijn voorkeur) of 0,8 mm gebruik.
  • Ik wil ook een digitale interlink maken. Hoe belangrijk is het dat deze 75 Ohm is en hoe maak ik een kabel met deze waarde. Zal wel niet zo eenvoudig zijn. :-\
  • Zou er veel verschil zitten tussen de gewone bullets en de silver bullets. Frank kan je nog een keer zo'n mooi aanbod doen (als powerbuy misschien)? ;D
  • Is het fijn zilver bij leverancier A van dezelfde kwaliteit als fijn zilver van leverancier B? Mag ik daar vanuit gaan?
  • Zijn er mensen die ook belangstelling hebben voor fijn zilverdraad (denk ook aan speakerkabels) en teflon tube? Misschien kan ik een powerbuy gaan starten ;).

Wie weet de antwoorden op mijn vragen?

mvg,
Frank

Rob_Dingen

Hoi Frank

Je zou mischien eerst een dun laagje alu folie kunnen gebruiken onder de mantel.
Dat zou je eens moeten testen og je verschil hoort tussen de 2 diktes.
75 Ohm is een van de belangrijkste zaken hoe je dat moet doen weet ik niet.
Een paar adresjes voor de zilverdraad en een eventuele powerbuy is nooit verkeerd.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Sullivan ik ben in de markt voor zilverdraad, er zit verschil in. >:(

Laat maar weten waar je keuze opvalt enz., kijk ik weer of ik mee ga doen... ;)

Ik denk dat het zilver van bv. Triode Dick een zeer goede kwaliteit is t.o.v. het zilverdraad via Intertechniek verschil in hardheid bijvoorbeeld.

Mischien kan Doede ook nog wat info omtrent zilverdraad op het net kieperen.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Don_Paul

Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er veel verschil tussen de zilverleveranciers zat. Fijn zilver is minimaal 99,99% zuiver zilver, dus alleen de legering zou verschillend mogen zijn.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

dddac

Citaat van: Paul Kooistra op april 19, 2004, 15:06:55
Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er veel verschil tussen de zilverleveranciers zat. Fijn zilver is minimaal 99,99% zuiver zilver, dus alleen de legering zou verschillend mogen zijn.

Ik koop mijn zilver gewoon bij AE electric......

mvg
doede

Erik van Voorst (in memoriam)

De hardheid schijnt bepalend te zijn voor het optimale gebruik in HiFi. ;)

Enfin lees de site van Triode Dick maar even na....wordt je weer wat wijzer.  Ook AE heeft een Site...staat voor Wil Blauw een trafo bouwer optima-forma.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sullivan

#132
Citaat van: dddac op april 19, 2004, 21:38:40


Ik koop mijn zilver gewoon bij AE electric......

mvg
doede


Hier heb ik het ook gekocht. Ik zal ze binnenkort eens navragen of er (flinke) korting te krijgen is bij grote afnamen zilverdraad en teflon tube (powerbuy).

@Doede
Denk jij dat 0,4mm beter, net zo goed of misschien slechter is dan 0,8mm voor interlinks?
Weet je hoe ik een interlink op 75 Ohm kan krijgen i.v.m. met inzetten als digitaal?
Heb jij nu gewone bullets of de silver bullets? Hoor je verschil?

mvg,
Frank


mvg,
Frank

dddac

Citaat van: Sullivan op april 21, 2004, 21:43:10


Hier heb ik het ook gekocht. Ik zal ze binnenkort eens navragen of er (flinke) korting te krijgen is bij grote afnamen zilverdraad en teflon tube (powerbuy).

@Doede
Denk jij dat 0,4mm beter, net zo goed of misschien slechter is dan 0,8mm voor interlinks?
Weet je hoe ik een interlink op 75 Ohm kan krijgen i.v.m. met inzetten als digitaal?
Heb jij nu gewone bullets of de silver bullets? Hoor je verschil?

mvg,
Frank


mvg,
Frank

Ik heb gewone... dus ik heb niet kunnen vergelijken. TOV andere gewone goeie pluggen heb ik niet een duidelijk verschil kunnen horen. Maar dat kan ook aan mij liggen. Ik vind het voordeel dat ze mooi strak op de chassisdelen schuiven..... en DAT hoor je wel heel goed als een andere plug wat losjes zit....

Tja 0.4 of 0.8. Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig uitmaakt voor signaal leidingen. 0,4 zal volgens mij net zo goed werken en is dit goedkoper?

Die 75 Ohm, dat is nu eens lastig, want dat is geen gewone 75 Ohm DC weerstand, dat is de golfweerstand voor hoogfrequent golfen en is een karakteristieke impedantie. Dus onafhankelijk van de lengte van de kabel blijft het 75 Ohm. Daarom gebruik ik "echte" coaxcabel voor de digi interlink....

De geometrische opbouw van de kabel is bepalend en dan hebben we het over de binnenkabel en mantel hoe die tov elkaar liggen plus de isolator permiabiliteit... In feite is het de verhouding tussen capaciteit per meter en de inductie per meter..... (en dan de wortle, maar goed... :P)


geen antwoord zonder natuurkunde  ::)

Zo= 60 . Ln(d2/d1) . Wortel (u/e)

d2= is diameter buitenmantel in cm
d1 =is diamter binnendraad in cm
e=dielectriciteitsconstante
u=permeabiliteit

Dus als je wilt kun je hem zelf maken, maar dan wel erggggg netjes en precies werken.... geintje, forget it, koop gewoon een goeie 75 interlink....

groetjes !
doede

Sullivan

Citaat van: Paul Kooistra op maart 20, 2004, 19:10:41
Ik begin, zodra mijn zilver binnen is, met hetzelfde projectje - maar dan voor mijn SACD speler, dus ik moet er dan meteen 6 maken...

Overigens heb ik voor 0,4mm zilver gekozen, benieuwd of jij die 0,8mm nog een beetje eenvoudig door je teflon tube krijgt.

Hoi Paul,

Heb jij al resultaten?

Hoe was de afhandeling bij soundline?

mvg,
Frank

Don_Paul

Ik moet bekennen dat ik me de laatste twee weken continu met een ander DHZ-projectje heb beziggehouden (zie foto) ....

Ik zit nog steeds te worstelen met de juiste pluggen. Kijk, ik wil gewoon zoveel mogelijk afscherming hebben, maar het wordt dan zo dik, dat is bijna niet te doen. Ik heb wel een stuk prachtig dunne, goed afgeschermde 1-aderige kabel op de kop getikt. Ik wil de afscherming daarvan gaan gebruiken om de individuele aders af te schermen, die dan om de slang te wikkelen, en daar weer de koperen afscherming overheen. Mijn idee is nu om de twee aders aan het eind door de slang heen te steken, zodat ze het laatste stuk binnen in de slang lopen. Dan ook het laatste stuk zonder teflon omwikkeling, dus alleen de afscherming aan de buitenkant + de snakeskin.

Maar goed, eerst nog een projectorkast in elkaar zetten, ben ik bang...

De afhandeling door Soundline was overigens prima, spullen waren binnen een week binnen.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Sullivan

Citaat van: Paul Kooistra op mei  4, 2004, 23:51:46
Ik moet bekennen dat ik me de laatste twee weken continu met een ander DHZ-projectje heb beziggehouden (zie foto) ....
Gefeliciteerd! Maar het echte DHZ-werk was negen maanden eerder, neem ik aan... ;D

Citaat
Ik zit nog steeds te worstelen met de juiste pluggen. Kijk, ik wil gewoon zoveel mogelijk afscherming hebben, maar het wordt dan zo dik, dat is bijna niet te doen. Ik heb wel een stuk prachtig dunne, goed afgeschermde 1-aderige kabel op de kop getikt. Ik wil de afscherming daarvan gaan gebruiken om de individuele aders af te schermen, die dan om de slang te wikkelen, en daar weer de koperen afscherming overheen. Mijn idee is nu om de twee aders aan het eind door de slang heen te steken, zodat ze het laatste stuk binnen in de slang lopen. Dan ook het laatste stuk zonder teflon omwikkeling, dus alleen de afscherming aan de buitenkant + de snakeskin.

Ik heb er nog niet eerder aan gedacht om de aders afzonderlijk ook nog eens af te schermen. Goed idee! Bedenk ook dat je de binnenslang dunner kan houden of zelfs weg kan laten. Dit ga ik proberen bij mijn volgende kabel. Ik zat alleen nog te twijfelen tussen 0,4 mm en 0,8 mm.

Citaat
De afhandeling door Soundline was overigens prima, spullen waren binnen een week binnen.
Alleen telefonisch bestellen toch? Prijzen zijn die inclusief BTW?

mvg,
Frank

Don_Paul

Ik moet zeggen dat ik er op dit moment meer werk aan heb dan negen maanden geleden ...  en voor dat soort klusjes heb ik misschien ook wat meer aanleg dan in de luiers verschonen e.d.  ;D ;D

Een kabel zonder binnenslang wordt lastiger. Ik zie niet zoveel in twisten oid; als ik Doede's formules goed begrijp is juist de afstand tussen de aders van groot belang (tot een zeker maximum; daarna is de winst verwaarloosbaar). Ik ben ook wel wat formules tegengekomen waarop zichtbaar was dat een slang van 5mm dik een aardig compromis is,zeker met 0,4 mm dikte. Het enige alternatief dat ik me kan voorstellen is dan om inderdaad de losse aders te nemen, die af te schermen, en ze dan ook gewoon los te laten hangen. Er is ook een commercieele kabel op de markt met dat concept, gewoon twee losse adertjes (iets met Crystal huppelepup geloof ik). Desnoods kan je er nog een paar ' afstandshouders tussen zetten. Ik had eigenlijk gehoopt dat, als je de losse aders afschermd, deze afscherming alle invloed die de aders op elkaar hebben teniet zou doen, maar ik heb begrepen dat dit niet zo werkt.

Ik zit ook nog steeds wat te twijfelen over de ideale lengte van de interlink - niet zozeer uit oogpunt van kabeleigenschappen, maar uit praktisch oogpunt. Ik was eerst voor 1m lengte gegaan, maar ik zit nu over 1,20 te denken, dat geeft net wat meer mogelijkheden. Helaas heb ik dan weer niet voldoende afscherming voor 6 kabels.

Ik ben er overigens wel steeds meer van overtuigd dat het omwikkelen met teflon tape geen zin heeft, dat ga ik niet meer doen. De aders zijn immers al door teflon slang afgeschermd. Deze werkwijze stamt volgens mij nog uit de tijd dat er geen teflon slang om de aders zat, en dan kan ik me er wel wat bij voorstellen. Misschien een paar kleine stukjes om de aders goed om de slang te houden met een paar centimeter tussenruimte, maar dat is het dan ook. Ik heb er zelf over gedacht om een stukje slang met lijmspray in te sproeien, dan is zelfs dat niet nodig.

Ik heb bij Soundline per mail besteld. De prijzen waren inclusief BTW. Ik heb nog wel even zitten wachten omdat eea niet op voorraad was, maar de afhandeling was verder prima.

Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

SARK

Citaat van: Sullivan op mei  5, 2004, 08:30:11

Gefeliciteerd! Maar het echte DHZ-werk was negen maanden eerder, neem ik aan... ;D


Ehhmm, van Doe Het Zelven komen toch geen kindjes? Van Doe Het met z'n Tweetjes wel  >:D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

Duizend maal excuses  :-[ vergeet ik helemaal de kersverse vader te feliciteren.


Gefeliciteerd!
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

stanray

Nog even terug naar de DIY zilveren interlinks. Ik heb er aan aantal gemaakt volgens de hier beschreven methode en daar speel ik nu ruim een half jaar mee, naar volle tevredenheid.

Ik heb mijn kamer nu anders ingericht en heb andere speakers, voorversterkers en straks 4 Zap monoblokken. Ik wil nu tussen mijn voor- en eindversterker ook deze zilver interlink maken, maar dit moeten interlinks van 14 m lengte worden. Het wokkelen en omwikkelen wordt bij deze lengte een wel heel erg masochistisch klusje. Ik zit dus aan een andere constructie te denken.

Een mogelijkheid is het twisten van de geleiders om elkaar heen. Dat gaat met een boormachine redelijk eenvoudig. De geleiders zitten dan natuurlijk dicht bij elkaar. Volgens de berekening van Doede loop de capaciteit flink op, vooral door de lengte.

Any suggestions, please?

Stanley

dddac

Citaat van: stanray op juni 27, 2004, 14:24:59
Nog even terug naar de DIY zilveren interlinks. Ik heb er aan aantal gemaakt volgens de hier beschreven methode en daar speel ik nu ruim een half jaar mee, naar volle tevredenheid.

Ik heb mijn kamer nu anders ingericht en heb andere speakers, voorversterkers en straks 4 Zap monoblokken. Ik wil nu tussen mijn voor- en eindversterker ook deze zilver interlink maken, maar dit moeten interlinks van 14 m lengte worden. Het wokkelen en omwikkelen wordt bij deze lengte een wel heel erg masochistisch klusje. Ik zit dus aan een andere constructie te denken.

Een mogelijkheid is het twisten van de geleiders om elkaar heen. Dat gaat met een boormachine redelijk eenvoudig. De geleiders zitten dan natuurlijk dicht bij elkaar. Volgens de berekening van Doede loop de capaciteit flink op, vooral door de lengte.

Any suggestions, please?

Stanley


Goed gezien Stanley, de wet van behoud van Problemen is hier van toepassing.... Wokkelen dus. Ik heb ook 12 meter interlinks gewokkeld. Zondagmiddagje.....

mvg/dd

FFF

Ik ben in voor een powerbuy van alle benodigdheden.

0.a.
-  zilverdraad (.4 of .8)
-  Koperfolie
-  Teflontube
-  de connectors WBT of silver.

en eventueel ook e benodigdheden voor diy powercords.


Ik heb aan he huidige interlinks de schroefbare WBT connectors zitten en die vind ik geweldig, helaas niet zilver maar door het schroef systeem klemmen ze goed en kan je er bij wijze van de versterker mee optillen.

BOUBOU

Sullivan heeft pas geleden nog een powerbuy georganiseerd voor koperfolie, maar dat is op niets uitgelopen.

Mischien als je als je alle benodigdheden voor de interlinks in één powerbuy stopt, je meer succes hebt.  ;)

Mvgr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

FFF

Citaat van: BOUBOU op juni 29, 2004, 16:46:30
Sullivan heeft pas geleden nog een powerbuy georganiseerd voor koperfolie, maar dat is op niets uitgelopen.

Mischien als je als je alle benodigdheden voor de interlinks in één powerbuy stopt, je meer succes hebt.  ;)

Mvgr. BOUBOU

Met name die wbt connectors, die kosten een vermogen, zou mooi zijn als ik deze of dezelfde kwaliteit goedkoop kon vinden.

Sullivan

Hi,

Vandaag terug gekomen van vakantie naar Egmond aan Zee. Na een bezoekje aan Schagen, gelijk maar even gebruik gemaakt om even langs de Witte Paal 14 te rijden. Hier zit namelijk het bedrijfje Automatic Electric Europe, waar ik mijn zilver vandaan heb. Dit bedrijf maakt transformatoren en we mochten na hartelijk ontvangst even binnen kijken hoe het er aan toe ging. Erg leuk om te zien hoe trafo's gewikkeld worden. Ik heb het niet gevraagd, maar volgens mij is het een echt familie bedrijf. De sfeer was erg goed en moeder en dochter waren voor mij in de weer om 35 zilver en teflon uit te meten en op rol te doen. Ondanks de goede naam op audio gebied is het maar een paar procent van hun afzet.

Ik kan aan de slag om nog 11 interlinks te maken (PRE->EV, SACD->PRE) :P. Ik ga proberen de koperfolie te vervangen door een 'gewone' afscherming om de kabel wat soepeler te houden. Ook ga ik experimenteren met een iets dunnere binnen slang (4 mm).

mvg,
Frank

Niet actief

Citaat van: Sullivan op juli 17, 2004, 21:43:54
Ik kan aan de slag om nog 11 interlinks te maken (PRE->EV, SACD->PRE) :P. Ik ga proberen de koperfolie te vervangen door een 'gewone' afscherming om de kabel wat soepeler te houden. Ook ga ik experimenteren met een iets dunnere binnen slang (4 mm).
mvg,
Frank


Hoi Frank,

Omdat ik op niet al te lange termijn ook op zoek ga naar nieuwe interlinks vroeg ik me af of ik tegen die tijd eens een setje kan beluisteren. Biedt je ze te koop aan eigenlijk?
Toine.

Sullivan

Citaat van: ThingMan op juli 17, 2004, 22:30:33



Hoi Frank,

Omdat ik op niet al te lange termijn ook op zoek ga naar nieuwe interlinks vroeg ik me af of ik tegen die tijd eens een setje kan beluisteren. Biedt je ze te koop aan eigenlijk?
Toine.

Nee, ik bied ze niet te koop aan. De reden is dat ik er best wel lang mee bezig ben. Je kan ze heus wel een keer lenen als je dat wilt, waar woon je?

mvg,
Frank

Niet actief

Citaat van: Sullivan op juli 18, 2004, 10:51:57
Nee, ik bied ze niet te koop aan. De reden is dat ik er best wel lang mee bezig ben. Je kan ze heus wel een keer lenen als je dat wilt, waar woon je?

In Waalwijk.

Sullivan

Hmmm, Waalwijk-Almere lijkt me niet te doen voor je. Je mag ze altijd komen halen (en brengen), maar lijkt met het niet waard. Misschien is er iemand in de buurt die deze ook heeft gemaakt en ze wil uitlenen. Of je maakt zelf eerst een testpaar?

mvg,
Frank