Spikes onder je versterker

Gestart door suyver, januari 21, 2003, 11:48:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin_G

Vraag me zowiezo af of het slecht is om dingen op vloerbedekking te zetten. heb m'n playstation 2 die ik voor dvds moet gebruiken (komt nog een echte dvdspeler, wacht ff tot dvd-audio en sacd wat goedkoper wordt) ook op de vloerbedekking staan.

Ik heb maar een simpel Cambridge Soundworks setje van 225 euro trouwens :) maar voor het volume wat ik nodig heb in mn kamertje van 3 bij 4 geeft het goed en zuiver geluid.. zeker voor dat geld.

Maar als ik verbetering kan brengen door het op spikes te zetten koop ik die wel ff. Kan het trouwens ook het geluid juist slechter maken?

Ik zei 'veel'beter omdat jullie soms de meest onhoorbare dingen al een verbetering vinden. met jullie decibel meter in de hand enzo :) bedoel dus dat je echt een verschil duidelijk kan horen. Snap ook wel dat kwaliteit er heus niet 2x beter op wordt..
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

J.A.F._Doorhof

Martin,
De mensen die verschil horen hebben wel wat meer staan dan wat je nu opnoemt (met alle respect hoor).

Op mijn setup is het verschil dramatisch in het nadeel van de spikes maar in het voordeel van bv de vibrapods. Maar zonder vibrapods is het verschil weer zeer duidelijk te horen tussen geen spikes en wel spikes (onder mijn DVD speler wel te verstaan).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_G

Och maakt niet uit hoor, ik weet dat ik een simpel setje heb :) Maar verbetering is altijd leuk, ookal is het bij een simpel setje of een high-end set

Maar het geeft dus niet met zekerheid een verbetering? Maar raad je wel aan om een alternatief te vinden voor de plaatsing van mn PS2 die nu op de grond op de vloerbedekking staat? Kan anders wel verlengkabels voor de joysticks kopen dan kan de ps2 gewoon in mn tv-kast. (kan nu ook wel maar dan heb je snel de kans dat ik 'm eruit trek)

Ik wil binnenkort trouwens beginnen met opbouwen van een ECHT geluidsset en vroeg me af of een Receiver en 5 boxen + sub genoeg is. Want ik zie ook mensen met nog veel meer apparaten voor hun audio. Ik kan niet zo veel besteden want ben pas een 16jarige scholier :)



Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

blue-eyes

Ik zou wel goed bedenken waaraan je je geld aan uitgeeft. Je geeft zelf ook al aan dat het in jou ogen wel goed is, maar op termijn wil je meer. Ik heb de stelling dat je pas moet gaan investeren/tweaken als je een set hebt waar je mee verder kunt. Als dat voor jou dit setje is, prima! Ik denk echter niet (ook gezien eerdere uitspraken van jezelf) dat je nog wel eens verder wilt. Maak eerst die stap, en ga dan daarmee tweaken.

Met alle respect voor je set, maar ik denk dat de tweaks die je wil gaan toepassen niet het effect gaan hebben als dat je zou willen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

dennis

is er ook nog ergens een foto/plaatje van spikes/kegels ed?Ik ben net met HT begonnen en vind het reuzeinteressant alleen een plaatje bij datgene dat ik lees is altijd leuk anders koop ik straks van die sprintschoentjes van nike :'( en doe die onder de speakers.
Ps is er een minumum gewicht voor je staande speakers om dan te besluiten om spikes te gebruiken?
thankz
dennis
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

Scarp

Heeft er iemand ervaring met de Ceraball van Finite elemente? Met name de versie voor een spider rack (hint aan garmt :)).

Franky P.

Kan iemand me uitleggen wat nou precies de theorie achter spikes in het algemeen is?

ik hoor hier nl. 2 theorien (uit de mond van 1 persoon  ;) ):

Citaathet gaat om het afvloeien van resonantie.. zodat dit niet in je machine terugspringt.

maareh, spikes geven de luidspreker/het apparaat toch juist een extra klein contact-oppervlak? Als je trillingen wil afvoeren, dan zou je juist een zo groot mogelijk contact-oppervlak met de ondergrond willen hebben..

Andere theorie:
Citaatmaar spikes zorgen vaak voor een betere ontkoppeling...
Dat dacht ik ook. Ik kan me hiervan ook wel het nut voorstellen bij b.v. luidsprekers: trillingen die wél afgevoerd worden, brengen de omgeving (vloer, boekenkast etc.etc.) in trilling, dit geeft kleuring van t geluid..

Maargoed, het nut bij versterkers zie ik ook niet in, ik wil me wat dat betreft aansluiten bij enkele kritiecasters hier in deze thread.
Ik ben ook absoluut van mening dat dit "tussen de oren" zit (hoewel ik dit een ontzettende jeuk-uitdrukking vind)

Ik ben op een ander vlak al erg onder de indruk geraakt wat de menselijke geest kan doen met je waarneming en beleving. Op dat vlak noemen ze het "placebo-effect" Dit is aangetoond, en is érg sterk!

De werking van medicijnen, berust voor +/- 30% (!!) op placebo-effect. Als je iets wilt waarnemen, neem je het ook waar!

M.a.w. als je in folders en op forums leest, dat spikes onder je versterker een dramatische verbetering van het geluid geven ( bv "de versterker klinkt veel opener", "het geluidsbeeld is dieper", "de instrumenten komen los" en meer van dit soort mysterieuze termen), en je koopt voor 30 euro een paar van de mooie glimmende kegeltjes, omdat minstens 30 mensen zeggen dat t fantastisch is, ja, dan hoor je verschil ja!
Tuurlijk, wie ben jij dan om 30 mensen en 30 euro tegen te spreken?
Ik zou ook verschil horen, ook al is dat er niet!

Mensen als Hans Klok en David Copperfield bewijzen, dat je de menselijke waarneming alles kan wijsmaken, ook al kan het natuurkundig gezien niet.. Als je maar de juiste trucs gebruikt!
(En je ziet het toch echt gebeuren!!! t gebeurt niet hoor!)

Dit is mijn bescheiden mening, en ook de reden dat ik er niet aan begin..  :)

met vriendelijke groet, Frank

J.A.F._Doorhof

Frank,

Heb je het al uitgeprobeerd ?
Zo ja, dan kun je een conclusie trekken anders niet (sorry).

Het nut van spikes onder apparatuur geldt exact hetzelfde als andersom.

Leuk voorbeeld.

Een vriend van mij heeft zijn rack precies tussen zijn speakers staan, bij hem werkt het OMKEREN van de spikes beter dan de originele stand.
Wat is daar aan de hand ?

Je moet de werking van spikes heel goed onderscheiden tussen wat het doet en wat niet.

Spikes op de standaard manier onder je DVD speler zorgt ervoor dat de trillingen die door de speler worden veroorzaakt afgevoerd worden naar het rack, maw je koppelt je speler aan je rack. Voorwaarde is dat je rack stabiel is en een hogere massa heeft dan je speler waardoor het de trillingen kan opvangen en afvoeren.

Zoals in het voorbeeld van de omgekeerde spikes gebeurt het omgekeerde, het rack wordt gekoppeld aan de speler iets wat ik normaliter ALTIJD zal afraden, toch wil het vreemde feit dat dit bij deze persoon echt beter klinkt dan de officiele manier. We zijn daar nu bezig met testen met de vibrapods en toppers om te kijken of dit het probleem oplost.

In mijn setup is het rack volledig dood. Het rack staat op een betonnen vloer en de muren zijn van beton, alle apparaten staan elk op een eigen plank die weer gedempt is. De apparaten staan op spikes of vibrapods. Als ik de spikes verwijder dan hoor ik dit direct in de klant (zelfde geldt voor de vibrapods). Het rack staat hier trouwens volledig geisolleerd van de eigenlijke HT ruimte.

Als je rack door de subwoofer echter behoorlijk in trilling wordt gezet dan kan dit doorwerken in je geluidskwaliteit (vandaar dat glas ook vaak wordt afgeraden (ook om meer redenen trouwens)), door je rack bv op omgekeerde spikes te zetten koppel je de vloer aan je rack, dit KAN positieve gevolgen hebben. Heb je echter een houten vloer kan dit negatief werken en is het verstandiger om je spikes op de normale manier te bevestigen.

Het principe van spikes is al zo oud als stereo muziek en ook het gebruik onder apparatuur, waarom denk je anders dat de wat duurdere producten allemaal verschillende gedempte poten etc. hebben. De vibrapod is ook in principe een afgeleide van het principe van de spike maar dan nog geraffineerder door de samenstelling en hardheid van het product in combinatie met de apparatuur (gewicht) kan zowel de rack trillingen als de apparaat trillingen uitgedooft worden.

Intressante materie maar inderdaad voor veel mensen hocus pocus.

Een placebo effect is het echter ZEKER niet, plaats maar eens spikes onder sub of haal ze maar eens weg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Franky P.

Tnx voor de snelle reply en uitleg,

Als je goed leest, beweer ik ook niet dat spikes onzin zijn (zeker onder speakers, subs, cdspelers etc. niet)  ;)

Ik zeg alleen wel dat ik het nut niet zie om die dingen onder een versterker te plakken..

Toch snap ik het nog niet helemaal, als je iets aan iets anders wilt koppelen, gebruik je toch een zo groot mogelijk oppervlak??

Ik snap ook niet waarom de werking van de spikes anders wordt als je ze omkeert, je hebt dan toch nog steeds 3 elementen (ondergrond, spike, component), waarop dezelfde natuurkundige krachten
(actie <=> reactie) werken?

m vr gr, Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,

Trillingen willen wel van een groot oppervlak naar een klein oppervlak maar niet andersom.

Onder versterkers heb ik ook altijd mijn twijfels gehad en mischien nog wel. Maar toch is het frapant dat ik het verschil wel degelijk hoor.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Garmt, heb je die ceraball's voor het spider rack nou al geprobeerd? :)

Johan

Dit is hoe Marantz erover denkt.

Ken Ishiwata is Japanner en kwam in 1968 naar Europa. Hij kan terugblikken op meer dan 20 dienstjaren bij Marantz, een merk dat voor hem een obsessie werd. De allermooiste producten uit het gamma dragen overigens zijn initialen – KI - achter de typeaanduiding. Ken Ishiwata is een bijzonder ervaren man en heeft in zijn carrière enorm veel kennis opgedaan over tal van ogenschijnlijke details, die de muziekweergave kunnen verstoren.
Zo is hij doordrongen van het feit dat er bij een ontwerp niet alleen naar elektronica moet worden gekeken, maar dat mechanische invloeden de muziekweergave sterk kunnen beïnvloeden. Mechanische problemen duiken voor Ken Ishiwata overal op. Het trillen van een (zware) voedingstrafo wordt overgezet op het chassis van het apparaat, maar ook gelijkrichters trillen en veroorzaken als schakelelement tevens vervuiling van de voedingsspanning.
Tijdens een gesprek verklapte hij ons: "Ik garandeer dat het zeer goed mogelijk is om condensatoren te horen", waarmee hij bedoelt de invloed van een bepaald type t.o.v. de muziekweergave te kunnen vaststellen.

garmtz

Franky, goed koppelen doe je door veel gewicht op een klein oppervlak te plaatsen. Het gaat om de CONTACTDRUK, niet om, het oppervlak. Voorbeeld: een apparaat van 10 kg staat op 4 voeten met een totale oppervlakte van 20 cm2. De contactdruk is dan 0.5 kg/cm2. Zet je het apparaat op spikes met een totale oppervlakte van 2 mm2, is de druk 5000 kg/cm2!!! Dit enorme verschil uit zich in een hele sterke koppeling met het onderliggende oppervlak.

Franky P.

@ Frank en Garmt,

tnx voor de uitleg, begin t een beetje te snappen.. ;)
Spikes onder je versterker ben ik nog steeds sceptisch over, maar ik zal t denk ik eerst een keer moeten horen om er verder iets over te kunnen zeggen..
Dat is wel een drempel, omdat ik geen spikes heb, en het dus niet ff kan proberen..

m vr gr

jurjen

Ik heb net 10 minuten geleden vibrapods onder m'n versterker geschoven. Of nee, het is eigenlijk een receiver (Onkyo 575x).

Ik hoor nu al verschil.
Maar om eerlijk te zijn weet ik nog niet helemaal zeker of dit verschil ook wel een verbetering is. Moet dus nog even wat langer vergelijken.
Waar het nu om gaat is: er is verschil !



Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

dennis

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 31, 2003, 21:53:31
Hi,


Spikes onder speakers is een MUST.
En een perfect ontworpen speaker (als die al bestaat) zal ZEER zeker spikes in het ontwerp hebben meegenomen en wel 3 stuks.
1 voor om de transversale trillingen van de frontplaat tegen te gaan en 2 achter. Tevens is het zo dat 3 de enige manier is om je speaker GOED in balans te zetten, met 4 spikes is dat onmogelijk.



Hoi frank,je heb het hier over 3 spikes onder de speaker om het beste uit de speaker te krijgen.Om hoeveel spikes hebben we het als het gaat om het beste uit je reciever te krijgen???Ook 3 spikes 2 achter 1 voor?of gewoon 1 op elke hoek van je reciever?
gr
dennis
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ook 3, waarvan vaak 1 onder de voeding en 2 aan de andere kant.
Iets is namelijk alleen maar in balans op 3 spikes, nooit op 4.

Kijk maar naar de bekende tafels op pleinen, die hebben vaak allemaal 3 poten en staan rocksolid.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennis

FRank,ik heb de 3803 gekregen en de linkerkant van de reciever daar zit de voeding.Is het nou echt slim om daar 1 spike onder te zetten??
Ik dacht eerder aan de zwaarste kant 2 en de lichtste dan 1.
gr
dennis
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Meestal zet ik aan de voeding kant er één.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DrBoom

Weet er iemand of die Soundcare Superspikes goed zijn ?
Lijkt me vooral handig omdat je niet met van die punten zit te knoeien dan, en ziet er nog vrij degelijk uit ook.
Of doet die hele constructie er rond het effect van een spike teniet ???

patrick_vdb

Hoi,

Ik ken de Soundcare spikes niet uit ervaring, maar mij lijkt de inkapseling weinig problemen geven ;) De constructie kan idd voor sommigen een voordeel zijn (geen gedoe met die schijfjes onder de spikes te plaatsen), een nadeel lijkt me echter wel dat je niet kunt beoordelen hoe scherp (maw hoe klein het contactoppervlak) de punt is.

Mvrgr

Patrick