scheidingstrafo het nut, de voor en tegens?

Gestart door gizmo2, april 18, 2023, 13:59:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gizmo2

ik heb zelf nog nooit zo'n trafo ertussen gehad behalve zo'n EMI dingetje.
nu lees ik her en der dat het wel helpt, een ander geeft aan dat het juist slechter word.

voor zover ik begrijp helpt zo'n trafo tegen dc op de lijn en ontkoppeling/galvanische scheiding.

wat zijn nu echt de voor en nadelen? wat doet zo'n trafo want hier ook weer lees is van alles op het net maar hoe zit het nu echt.
en stel ik wil zo'n scheidingstrafo aanschaffen waar moet ik dan op letten.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Regenpak

Citaat van: gizmo2 op april 18, 2023, 13:59:27wat zijn nu echt de voor en nadelen?
Maakt geen fluit uit. Het is nuttig als je aan bijvoorbeeld in een schakelende voeding wilt werken aan de primaire kant. Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. In een audioset zit al een trafo dus dat zou dubbelop zijn.

Tjerk

Pjotr27

Tja, dit is wel een heel kort door de bocht reactie. Zelfs technisch zou je kunnen verklaren dat het uitmaakt. Weet je wel wat een scheidingstrafo doet?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Regenpak


Kingpin

Om ruis buiten te houden, om maar iets te noemen.
Mits je de shield aan aarde legt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.


Regenpak

Een duidelijk nadeel is dat een scheidingstrafo kan brommen omdat het blikpakket rammelt. Dat is niet zozeer een beïnvloeding van het audiosignaal zelf maar een akoestisch probleem.

Citaat van: gizmo2 op april 20, 2023, 00:05:34Dus meer voor de veiligheid.
Inderdaad, en dat is voor dagelijks gebruik dus niet relevant.

Tjerk

Tabcam

Een scheidingstrafo kan DC tegenhouden en de CMRR verhogen. Heb je goede apparatuur met erg goede voedingen met hoge CMMR, dan maakt dat niet uit, bij best veel apparatuur is dat niet het geval. Ik hoor nu met de Edges niet meer de invloed van ledverlichting maar daarvoor wel.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

Citaat van: Pjotr27 op april 19, 2023, 16:27:56Tja, dit is wel een heel kort door de bocht reactie. Zelfs technisch zou je kunnen verklaren dat het uitmaakt. Weet je wel wat een scheidingstrafo doet?
Je vraagt dit aan een ervaren man die audio repareert, dus ja, Regenpak weet waar hij over schrijft  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Subjectief zijn er allemaal mooie verhalen, maar objectief kan men meestal niet aantonen dat het beter werkt. In veel audio apparatuur zit tegenwoordig een geschakelde voeding die zorgt voor een mooie schone gelijkspanning voor de audio electronica.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op juni 28, 2023, 23:13:05Je vraagt dit aan een ervaren man die audio repareert, dus ja, Regenpak weet waar hij over schrijft  :D
Waar slaat dit nu weer op.
Dus omdat hij een schema kan lezen en een component vervangen ben je ineens een expert.
Dat kan ik ook en ik zeg dat het wel kan helpen.

Rob

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op juni 28, 2023, 23:17:58Subjectief zijn er allemaal mooie verhalen, maar objectief kan men meestal niet aantonen dat het beter werkt. In veel audio apparatuur zit tegenwoordig een geschakelde voeding die zorgt voor een mooie schone gelijkspanning voor de audio electronica.

Diezelfde geschakelde voeding blaast een hoop rotzooi bij jou op het net waar je de rest van je apparatuur op hebt hangen.
En dat mensen hun subjectieve verhalen niet objectief aan kunnen tonen is niets meer dan normaal, dat zijn allemaal maar eind gebruikers die daar geen verstand van hebben net zoals jij en ik.
Om dan het net af te struinen en een verhaaltje te zoeken die bij je mening past is zeer makkelijk, zowel positief als negatief.
Het zou goed zijn als je iets te melden hebt objectief of subjectief dat het iets is uit eigen ervaring, dan is er misschien een discussie mogelijk.

Rob

mmuetst

#13
Citaat van: Rob_Dingen op juni 29, 2023, 11:06:45Diezelfde geschakelde voeding blaast een hoop rotzooi bij jou op het net waar je de rest van je apparatuur op hebt hangen.
Hangt van de kwaliteit van de voeding af. In een goede voeding zit een filter die deze vervuiling tegen gaat.
Waar het mij om gaat is de vervuiling die meetbaar is als het gelijkspanning is geworden. Dus de vervuiling die meetbaat is in bijvoorbeeld 5 of 12 volt DC die in je audio apparaat naar een DAC of andere electronica gaat.  En wat wil, die is er meestal niet.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op juni 29, 2023, 10:56:18Waar slaat dit nu weer op.
Dus omdat hij een schema kan lezen en een component vervangen ben je ineens een expert.
Dat kan ik ook en ik zeg dat het wel kan helpen.

Rob
Blijkbaar ken jij Regenpak dan beter dan ik? Persoonlijk schat ik deze man inderdaad wat hoger in....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Citaat van: gizmo2 op april 18, 2023, 13:59:27ik heb zelf nog nooit zo'n trafo ertussen gehad behalve zo'n EMI dingetje.
nu lees ik her en der dat het wel helpt, een ander geeft aan dat het juist slechter word.

voor zover ik begrijp helpt zo'n trafo tegen dc op de lijn en ontkoppeling/galvanische scheiding.

wat zijn nu echt de voor en nadelen? wat doet zo'n trafo want hier ook weer lees is van alles op het net maar hoe zit het nu echt.
en stel ik wil zo'n scheidingstrafo aanschaffen waar moet ik dan op letten.
Heb je iets aan onderstaande link: 
https://ia801500.us.archive.org/6/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Veilig_werken_met_230V.pdf


Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op juni 29, 2023, 15:33:24Hangt van de kwaliteit van de voeding af. In een goede voeding zit een filter die deze vervuiling tegen gaat.
Waar het mij om gaat is de vervuiling die meetbaar is als het gelijkspanning is geworden. Dus de vervuiling die meetbaat is in bijvoorbeeld 5 of 12 volt DC die in je audio apparaat naar een DAC of andere electronica gaat.  En wat wil, die is er meestal niet.

Ook dat filter help niet volledig  want het gaat om de manier waarop het net belast word dat is met een geschakelde voeding anders als met een trafo.

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op juni 29, 2023, 15:40:50Blijkbaar ken jij Regenpak dan beter dan ik? Persoonlijk schat ik deze man inderdaad wat hoger in....
Ik ken Regenpak helemaal niet en dat zal best een capabel man zijn, daar gaat het niet om.
Het gaat om de conclusies die jij trekt, hij repareert dus zal het wel weten en waar zijn.
Maar dat begin ik nu onderhand te herkennen jij trekt allerlei conclusies op basis van filmpjes en andere mensen.

Rob

mmuetst

#19
Citaat van: Rob_Dingen op juni 29, 2023, 18:39:50Ik ken Regenpak helemaal niet en dat zal best een capabel man zijn, daar gaat het niet om.
Het gaat om de conclusies die jij trekt, hij repareert dus zal het wel weten en waar zijn.
Maar dat begin ik nu onderhand te herkennen jij trekt allerlei conclusies op basis van filmpjes en andere mensen.

Rob
Misschien dat ik Regenpak van een ander forum ken en ja, het is een ervaren man die mij ook wel eens geholpen heeft met technische uitdaging via een ander forum. En hij reageert ook altijd vriendelijk. Zeer aangenaam persoon die Regenpak.
Vroeger zelf veel gewerkt met een scheidingstranformator toen ik nog op een technische dienst werkte en computer monitoren repareerde (die hadden nog een beeldbuis). Ook die hadden een geschakelde voeding voor zowel laagspanning als hoogspanning voor de beeldbuis.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op juni 29, 2023, 19:07:11Misschien dat ik Regenpak van een ander forum ken en ja, het is een ervaren man die mij ook wel eens geholpen heeft met technische uitdaging via een ander forum. En hij reageert ook altijd vriendelijk. Zeer aangenaam persoon die Regenpak.

Ik geloof meteen dat het een zeer aangenaam persoon is (dat zijn de meeste die repareren ;) )
Maar deze keer heeft hij geen gelijk.
Er zitten wel degelijk voordelen op het gebruik van een scheiding trafo net zoals er ook nadelen zijn.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op juni 29, 2023, 19:11:47Ik geloof meteen dat het een zeer aangenaam persoon is (dat zijn de meeste die repareren ;) )
Maar deze keer heeft hij geen gelijk.
Er zitten wel degelijk voordelen op het gebruik van een scheiding trafo net zoals er ook nadelen zijn.

Rob
Ik zou zeggen, leg uit....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Regenpak

Citaat van: Rob_Dingen op juni 29, 2023, 10:56:18Waar slaat dit nu weer op.
Dus omdat hij een schema kan lezen en een component vervangen ben je ineens een expert.
Dat kan ik ook en ik zeg dat het wel kan helpen.
Met alleen een schema kunnen lezen ben je er niet. Je moet ook nog effe weten welk component je moet vervangen. Of welk voornoemd component een probleem zou kunnen zijn.

Intussen ben ook ik wel benieuwd waarom het kan helpen. En op welke manier dan wel. Ik bedoel, generieke antwoorden zijn hier niet mogelijk. Zo ben ik nu een DKE38 (zoek op) aan het restaureren en die wil je echt gebruiken met scheidingstrafo. Net zoals de TX400U die ik nodig van een andere beeldbuis moet voorzien. Dat gezegd hebbend, dat zijn natuurlijk geen high-end apparaten. Uiteindelijk heeft een goed ontworpen apparaat geen scheidingstrafo nodig. Want de scheiding is er al. Je hoeft dat niet dubbelop te doen.

Tjerk

Rob_Dingen

Hoi Tjerk,

Hoop dat je snapt dat de opmerking niet over jou persoonlijk ging m.b.t het repareren.
Snap dat je ook moet kunnen meten met diverse apparaten en technisch inzicht moet hebben.
Het ging mij om de conclusie die mmuetst trok.
Heb in mijn werkbank ook een schedingstrafo zitten voor de veiligheid, maar daar word het in audio niet voor gebruikt.
Helaas is het zo dat ons net niet meer zo schoon is als 20 jaar geleden door schakelende voedingen en zonnen panelen bijv.
20 jaar geleden waren mijn versterkers muis stil en nu knorren de ringkern trafo's regelmatig als ik daar niets aan doe.
Een scheiding trafo helpt om de vervorming te verminderen en hoog frequent te filteren ook houd het wat van de DC problemen tegen mits het een EI trafo is.
Bij gebruik van een ringkern zal er een dc blokker voor moeten zitten, omdat de kern erg snel in verzadiging gaat van DC.
Een ander voordeel is dat je de midden aftakking kunt gebruiken als aarde en dat de spanning gebalanceerd is waardoor de lekspanning tussen apparaten verminderd en daardoor dus ook minder lekspanning via de interlinks lopen.
Soms kan dat hoorbaar helpen en soms ook verslechteren.

Rob

Tjeb

#24
Je kunt je variac altijd nog als volumeschakelaar gebruiken...


Eddy's variac