Arcam FMJ-A22 uit balans. Repareren?

Gestart door Sjettepet, november 20, 2014, 11:18:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjettepet

Help!

Mijn geliefde Arcam FMJ-A22 versterker (met DAVE 5.1 uitbreiding) geeft op het linker kanaal een zwakker uitgangssignaal dan op het rechter. Ik heb de gebruikelijke tests gedaan (alle kabels gecontroleerd, luidsprekers 'omgedraaid' aangesloten, bronnen omgekeerd aangesloten).

Het signaal is niet vervormd. Ik hoor ook geen ruis. Overige mankementen zijn er ook niet. Er is alleen een onbalans tussen beide kanalen.

Ik ben zelf niet electronisch onderlegd. Is reparatie van deze 12 jaar oude versterker te adviseren? Wat zou het kosten en waar laat ik het doen (omgeving Delft op opsturen)?

De FMJ-A22 is volgens mij electronisch identiek aan de meer gangbare Alpha A10. Daarvan heb ik een service manual (dat ik niet begrijp).
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

chansig

Ws een andere potmeter erin en dan is het probleem weg.

Geen idee wat dit moet gaan kosten.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

SmauG

Daar dacht ik ook aan, Maar de FMJ-22 heeft geen analoge volume pot.
Ik heb ook kanaalonbalans gehad met mijn Nait en daarbij het ik uitvoerig getest op gehoor en heb ik gemeten. Uiteindelijk heeft een nieuwe analoge pot wel soelaas gebracht.

Een factor die echter niet onderschat mag worden is de akoestiek.

Staan de speaker symetrisch opgesteld?
Is het probleem bij elk volume?
Bevalt het geluid van de Arcam je?
Wat zou nakijken (offerte maken) je kosten?

Vandaaruit kun je bepalen of e.e.a. het je waard is
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

Sjettepet

#3
Citaat van: SmauG op november 20, 2014, 12:42:11
Een factor die echter niet onderschat mag worden is de akoestiek.

Staan de speaker symetrisch opgesteld?

>>>>> Ik heb de speakers omgedraaid aangesloten en toen was de andere kant zachter, dus dat is het niet.

Is het probleem bij elk volume?

>>>>> Goed punt, dat zal ik nog testen, wat vroeger op de dag.

Bevalt het geluid van de Arcam je?

>>>>> Ja, absoluut, zoals in: lang gezocht en eindelijk gevonden

Wat zou nakijken (offerte maken) je kosten?

Vandaaruit kun je bepalen of e.e.a. het je waard is
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Waar ik een beetje bang voor ben is de beruchte cyclus: offerte laten maken, te hoog, onderzoekskosten betalen.

Deze versterker kostte nieuw zo'n 3000,- Euro. Economisch is hij aan zijn eind. Ik zou er niet meer dan 300,- Euro aan willen laten verspijkeren als ik zeker weet dat hij dan weer zo'n vijf jaar meegaat. Is dat onrealistisch?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

#5
Ik heb een oscilloscope, dus als je met versterker en schema langs komt kunnen we wel even kijken of we de oorzaak kunnen vinden... (ik woon ook in Delft).

Kosten: 1 zak drop per uur  :pompom:

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 20, 2014, 13:22:31
als ik zeker weet dat hij dan weer zo'n vijf jaar meegaat. Is dat onrealistisch?
Zeker weten doe je in dit leven helaas niks.. Maar als je naast repareren ook alle elco's vervangt  dan mag je ervan uitgaan dat je er nog een hele tijd plezier van kunt hebben.

VTEC_genieter

Misschien een nieuwe mid-level versterker kopen? Tegenwoordig klinkt de technologie goed.
Of is de Arcam een bijzonder juweeltje?
*sorry, ik ken je apparatuur niet*

Ik had ook zo'n situatie, had een Marantz PM7200.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Sjettepet

Citaat van: Audioloog op november 20, 2014, 13:22:59
Ik heb een oscilloscope, dus als je met versterker en schema langs komt kunnen we wel even kijken of we de oorzaak kunnen vinden... (ik woon ook in Delft).

Kosten: 1 zak drop per uur  :pompom:

Dat sla ik niet af! Kan ook nog leerzaam zijn (voor mij dan). Jij woont in Tanthof toch? Heb meen ik ooit een s/pdif switch van je overgenomen, maar ik kan me vergissen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 20, 2014, 15:22:44
Dat sla ik niet af! Kan ook nog leerzaam zijn (voor mij dan). Jij woont in Tanthof toch? Heb meen ik ooit een s/pdif switch van je overgenomen, maar ik kan me vergissen.
Dat klopt beide  :angel:

Sjettepet

Nou, dan is het om de hoek en laat ik je graag eens naar mijn versterker kijken.

Afspraak maken per PM dan maar? Geef maar aan wanneer het jou het beste schikt. Nog een voorkeur voor drop? Zoet, zout, salmiak, kokintjes, echte Sneeker zoethoudertjes, muntdrop, trekdrop, dropknotsen, veterdrop, laurierdrop, zwart-witjes, griotten?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op november 20, 2014, 15:40:14
Nou, dan is het om de hoek en laat ik je graag eens naar mijn versterker kijken.

Afspraak maken per PM dan maar? Geef maar aan wanneer het jou het beste schikt. Nog een voorkeur voor drop? Zoet, zout, salmiak, kokintjes, echte Sneeker zoethoudertjes, muntdrop, trekdrop, dropknotsen, veterdrop, laurierdrop, zwart-witjes, griotten?
echte Sneeker zoethoudertjes  :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Ik stuur je even een PM

scrutinizer

#12
ik zou die Sneekers na controle van je versterker geven.....anders zou het nog wel eens laat kunnen worden.

The guy cant hold its licorice....... ;D

;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

twani

#13
Audioloog heeft z'n SL versterker een compleet ré-design/built gegeven.

Het Arcam probleem is voor hem een eitje als ik het zo mag ínschatten.

Ik leg geen enkele druk bij je neer Audioloog :tounge2:

scrutinizer

#14
Ronald kennende zal hij het ook wel snel bovenwater hebben, Theo.
Maar neemt niet weg dat hij gek op droppies is...... ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Sjettepet

Die Sneeker zoethoudertjes zijn toevallig ook mijn favoriet, dus dat kan gezellig worden.

Misschien ontdekken we terloops wel een variant op Gehakt tuning, met drop.

In elk geval heb ik hierna geen last meer van drop-outs (nee, nu hou ik op)  ;D
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

En mijn versterker doet het weer! Nadat we voor het doormeten de 'DAVE'-module hadden verwijderd, die in de weg zat, bleek het euvel al verholpen  :wacko:. Deze module bleek dus de boosdoener. Zonder 'DAVE' doet de FMJ-A22 'DAVE" het uitstekend als... FMJ-A22. Voor mij geen enkel probleem, DAVE legt het natuurlijk af tegen mijn AV8.

Bedankt Audioloog voor de gastvrijheid en het uurtje aanschouwelijk electronica-onderwijs. Geniet van de dropjes!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op februari 12, 2015, 13:04:44
Bedankt Audioloog voor de gastvrijheid en het uurtje aanschouwelijk electronica-onderwijs. Geniet van de dropjes!
We maten een duidelijk verschil in output van ruim 6 dB op de speaker uitgangen bij gelijk ingangs signaal (sinus 1 Khz), na het verwijderen van de module was dit verschil opeens op wonderbaarlijke wijze verdwenen  ;D Meer geluk dan wijsheid, maar hiermee is jouw probleem verholpen en daar gaat het om  :pompom: Thanks voor de dropjes  :popcorn: