voeding van subwoofer bromt

Gestart door copyfile, november 9, 2004, 17:33:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

copyfile

Mijn vader heeft de Visonik Sub10 subwoofer en deze doet het verder uitstekent. Maar nu is het probleem dat er in de voeding een "brom"geluid zit. Het is niet erg hard maar het is toch iritant als alles uitstaat en alleen de subwoofer aan b.v. dan hoor je hem goed. Nu hebben we de subwoofer al ergens anders bij iemand aangesloten en daar waren geen problemen. Dus aan de subwoofer licht het zeker niet. Maar nu is de vraag wat kan het zijn en wat is er aan te doen ? De subwoofer heeft zijn hele eigen groep ! Ook hebben we al geprobeerd alle anderen groepen uit te zetten maar nog blijft de brom. Dit is ook als alleen de subwoofer aangesloten staat en de tulp stekkers eruit. Hij kan dus verder geen storingen oppakken. Ik hoop dat iemand mischien weet wat het kan zijn en/of wat eraan te doen. Alvast bedankt!
Epson EMP-TW10H , Yamaha S540 DVD
Denon AVR1905 + B&W DM603S3

noise

Hallo copyfile.
Ik ken je sub niet, maar op mijn sub zit een aarde lift knop die ik op aan heb staan.
Dit omdat ik geen geaard stopkontact heb.
Als ik de knop op uit zet, krijg ik ook een brom.
Dus mischien dat het een aarde probleem is.
Gr, Wim.

noise

#2
Als dat het niet is, typ dan brom in op de zoek funktie.
Staat veel informatie.
Gr, Wim.

luistervinkje

De sub van mij had last van brom door de ontvanger van de draadloze telefoon
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

copyfile

Ja maar waar het om gaat is dat we eigenlijk al veel hebben geprobeerd zoals :

-Zonder tulp aansluiten dus zodat er alleen spanning op de sub staat = Brom
-Alle overigen groepen in huis uit dus dat alleen de apparte sub groep aanstaat = Brom

Dus wat zou het kunnen zijn ? Kan eigenlijk op het forum niet echt iets specifieks vinden waar ik iets aan heb.
Het is trouwens ook zo dat er aan de stekker van de sub helemaal geen aarde zit en kan ook niks instellen op de sub ofzo
Epson EMP-TW10H , Yamaha S540 DVD
Denon AVR1905 + B&W DM603S3

DrBoom

Als het geluid uit de kast komt, en niet door de woofer wordt geproduceerd is het trafo-brom.
Kan komen door verschillende dingen, ofwel is het een gelammelleerde trafo (vierkant blok opgebouwd uit plaatjes) en resoneren die lamellen op de 50 Hz netfrequentie.
Ofwel is het een ringkern (die niet uit lamellen opgebouwd is) en heb je wat gelijkspanning op je net staan door vervuiling van een of ander ding, zelfs als je een aparte groep hebt kan dat nog van ergens anders komen.
Mijn sub (B&W ASW650) heeft het ook heel lichtjes, maar niet storend, hier is het ook duidelijk de trafo die bromt/zoemt.
Ook in mijn eindversterker hoor ik soms de trafo lichtjes zoemen, en soms ook ineens veel harder als er ineens storing op't net komt.
Er zijn speciale DC blockers zoals de AH Offsetkiller of de PS Audio Humbuster AC, en ook de (dure) Kemp Power Shunt die de gelijkspanning van het net afhalen.