MMM Moving Microphone Measurement met REW

Gestart door Richi, november 20, 2023, 14:41:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richi

Hier en daar lees ik dat een ruimte meting met de MMM methode betere resultaten levert dan één enkele REW meting, zoals ik tot nu toe altijd heb gedaan. Nu heb ik wat zitten experimenteren met de RTA meet optie in REW waarbij diverse metingen achter elkaar gedaan worden met behulp van pink noise en die metingen worden dan gemiddeld.

Maar ik begrijp niet goed met welke parameters en welk volume ik deze metingen moet maken zodat ik er daarna EQ filters uit kan bepalen. Ik heb gezocht op het Internet maar kan geen goede tutorial vinden. Heeft iemand hier misschien wat tips of een link naar een goede uitleg?

Hartelijke groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Henkjan_O

met MMM bedoel je dan dat je een RTA meting met averaging doet, terwijl je de microfoon in de rondte beweegt? 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Richi

#2
Citaat van: Henkjan_O op november 20, 2023, 16:27:45met MMM bedoel je dan dat je een RTA meting met averaging doet, terwijl je de microfoon in de rondte beweegt? 
Ja, inderdaad. Vergeleken met een spot meting krijg je dan een sterk afvallende curve die heel anders oogt. Ik zou ook niet weten hoe ik met zo'n average meting de EQ moet gaan doen. Dus tips zijn welkom.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

J.A.F._Doorhof

Als je alleen zit is een meting op die plek het beste.

Heb je wisselende plekken kan een meting op al die plekken een gemiddelde geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brt

Volgens mij heeft @Tabcam hier ervaring mee, Richard...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

J.A.F._Doorhof

Je werkt in een ruimte met nodes en antinodes. Daarnaast een itdg en rt60 meting.

Als je het perfect wil hebben zal dit op 1 plek moeten plaats vinden.

Zie het als stenen gooien in een meer en kijk naar de rimpels. En dal dooft uit en een piek versterkt. Aangezien elke geluidsgolf per frequentie anders is is er geen echt gemiddelde te maken in een ruimte lijkt me.

Als de ruimte een probleem heeft zou ik dat eerder rigoureus aanpakken ipv met een room correctie module.

Als we nieuw bouw ondersteunen proberen we ook altijd eerst de ruimte goed te krijgen zodat Room correctie maar hele kleine tikjes hoeft te geven.

Kan dit niet in jouw situatie dan zou ik persoonlijk gewoon de "money Seat" meten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tabcam

Hoe lang ben je doorgegaan met bewegen? Je zit na een tijd dat het gemiddelde niet meer echt veranderd, dan stop ik. Ik ben gestopt met de MMM omdat ik Dirac Live voor de ruimtecorrectie gebruik maar ik meen me te herrinneren dat ik in REW de ruimtecurve gebruikt en altijd de steilheid van de ruimtecurve (HF Fall Slope) ging aanpassen. iets met één dB per octaaf i.p.v. 0.5?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i