Mijn stereo klinkt niet meer als voorheen.

Gestart door Paul1967, september 16, 2006, 09:57:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul1967

Heb tot aantal weken terug altijd met volle tevredenheid geluisterd naar mijn stereo. Kon altijd menig cd neutraal afspelen (source direct) zonder teveel bas of hoog.
Nou heb ik onlangs om ff te testen twee andere speakers aangesloten op mijn PM7200 tw. Audiopro Blackdiamonds. Deze zijn 4ohm en mijn Marantz had er problemen mee: de PM7200 kan volgens het boekje alleen speakers van 8tot16 ohm aan, maar ik dacht 4ohm moet toch ook wel ff kunnen.
Bij lagere volume's ging het goed maar de PM7200 werd wel sneller warmer (lees: heter) dan normaal (opm. de PM7200 kan met klasse A ontzettend heet worden maar is normaal).
Bij wat hoger volume vond ik de Diamonds minder klinken dan op mijn Technics SU-10 die beduidend minder problemen met ze heeft.
Heb de speakers weer losgekoppeld en mijn vertrouwde B&W's weer erop aangesloten.
Tevens heb ik toen maar meteen mijn lskabels aan de versterkerzijde met VLS bananen vastgezet. Omdat ik stugge moeilijk hanteerbare lskabels heb (Chordcompany carnival+) en ook nog eens bi-wired, zit dat zo beter vast in de schroefklemmen van de Marantz.
Ik alles weer neergezet zoals het voorheen stond en was.....en luisteren.
Tot mijn grote verbazing klonk het niet meer als voorheen. CD's die ik voorheen neutraal "source direct" kon afspelen geven nu teveel bas cq laag. Andere cd's die vrij veel bas bezitten van zichzelf moet ik nu de basregelaar volledig naar de min draaïen wat voorheen hooguit een kwart was!
Kortom: mijn set produceerd nu teveel laag terwijl het hoog wat minder is geworden (hoe mij ten goede: kan ook verbeelding zijn door het nadrukkelijke laag).

Ik begrijp er echt geen jota van dat mijn stereo nu overheersend laag produceerd wat voorheen niet het geval was. Waar kan het aan liggen? Ben zeer in de  :'( (omdat ik dagelijks soms wel enkele uren luister naar mijn stereo (meer dan mijn HT).
Hier nog ff mijn stereo set-up:
-Marantz PM7200 versterker.
-Marantz CD7300 cd speler.
-B&W 603 luidsprekers.
-VandenHul "the Name" interlink.
-Chordcompany carnival+ lskabels.










DA BoSS

#1
fase omgedraaid ergens?
speakers verplaatst?
banana's er weer af gehaald om te zien of dat het is?
alle interconnect en andere kabels goed aangedraaid/ aangedrukt?
stroomsnoeren van plaats gewisseld?
bron cq versterker perongeluk verplaatsdt/ verschoven?
iets veranderd aan de ontkoppling van je speakers of apparatuur?


succes ermee
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

advr



ligt het aan je gemoedsrust?
verkouden, moe of stress?

kamer verandert misschien?
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Paul1967

-fase verdraaid: nee.
-speakers verplaatst: nee.
-bananen eraf gehaald: ga ik vanmiddag na mijn werk meteen proberen.
-alle connectorren had ik al nagelopen: zitten als een huis.
-netsnoeren omgedraaid heb ik ook gedaan: leverd geen verschil op.
-versterker staat als voorheen en geldt dito voor de speakers.

Zou de VLS bananen voor meer bas zorg dragen? Of is er wat met mijn PM7200 mis nadat ik er 4ohm's erop heb aangesloten? (wat overigens geen echte problemen voor de 7200 opleverde).

Paul1967

Citaat van: advr op september 16, 2006, 11:28:02

ligt het aan je gemoedsrust?
verkouden, moe of stress?

kamer verandert misschien?

Nee voel me kiplekker ;) hoewel ik nu wel ontevreden ben over mijn geluidsplaatje.
Aan mijn kamer heb ik alleen een vloerkleed veranderd: lag er al één die ik heb vervangen voor een nieuwe (zelfde grootte alleen iets dikker).

advr

Citaat van: ht-kabouter op september 16, 2006, 11:36:11
Nee voel me kiplekker ;) hoewel ik nu wel ontevreden ben over mijn geluidsplaatje.
Aan mijn kamer heb ik alleen een vloerkleed veranderd: lag er al één die ik heb vervangen voor een nieuwe (zelfde grootte alleen iets dikker).


misschien dempt het andere kleed anders....lastig beoordelen  :P

onbevredigend zoiets, had ik vorig jaar dat ik ineens last kreeg van hele scherpe ss-en in het geluidsbeeld. ook alles bekeken maar niets kunnen ontdekken. nu heb ik er geen last meer van. wat het is geweest is niette achterhalen. kan ook een hele sterke lichtnet vervuiling zijn geweest :-[

nu alles weer ok eigenlijk 8)

probeer er even niet te veel op te letten en leg het oude kleed eens terug ::)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

FrankB

Citaat van: advr op september 16, 2006, 12:35:38
misschien dempt het andere kleed anders....lastig beoordelen  :P

onbevredigend zoiets, had ik vorig jaar dat ik ineens last kreeg van hele scherpe ss-en in het geluidsbeeld. ook alles bekeken maar niets kunnen ontdekken. nu heb ik er geen last meer van. wat het is geweest is niette achterhalen. kan ook een hele sterke lichtnet vervuiling zijn geweest :-[

nu alles weer ok eigenlijk 8)

Of psychisch ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Iedere plug x-tra geeft een verslechtering... Dat kan resulteren in hoog-afval, waardoor het lijkt of je meer bas hebt en door de hogere weerstand kan ook de dempingsfactor afnemen, met een minder strakke bas tot gevolg...

Maar het zou ook het kleed kunnen zijn...

Paul1967

Citaat van: advr op september 16, 2006, 12:35:38
misschien dempt het andere kleed anders....lastig beoordelen  :P

probeer er even niet te veel op te letten en leg het oude kleed eens terug ::)

Uhhhh...zou ik ff contact met de gemeente reiniging moeten opnemen.
Citaat van: FrankB op september 16, 2006, 12:52:51
Of psychisch ;)

Nee het ligt niet tussen mijn oren. Mijn broer hoort ook duidelijk verschil met voorheen. Zelfs mijn vriendin hoort het (en dat wil wat zeggen ;D).
Citaat van: garmtz op september 16, 2006, 12:58:02
Iedere plug x-tra geeft een verslechtering... Dat kan resulteren in hoog-afval, waardoor het lijkt of je meer bas hebt en door de hogere weerstand kan ook de dempingsfactor afnemen, met een minder strakke bas tot gevolg...

Maar het zou ook het kleed kunnen zijn...

Ga het kleed er eens uitgooïen vanmiddag en de plugen weghalen.

Wat ik ook nog vergeten was is dat ik het idee heb (eigenlijk wel zeker) dat mijn versterker ook zachter klinkt d.w.z. als ik mijn volume nu op bv 9 uur zet heb ik het gevoel dat het minder hard klinkt als voorheen.

beunky

Ik mag hopen dat je beide dingen niet tegelijk doet? Want dan weet je nog niet wat het probleem is... ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Paul1967

Heel goed Beunky. Zal het in etappes gaan uitvoeren.

beunky

Als ik het laatste stukje zo lees (volume lijkt zachter) heb ik sterk het vermoeden dat het kleed de veroorzaker is...
Omdat je het ding harder moet zetten om hem op gelijk volume te krijgen zou het wel eens heel goed zo kunnen zijn dat het kleed wat meer dempt dan het vorige kleed, waardoor je het gevoel hebt een dikke bas te hebben, wat veroorzaakt wordt door een gemis aan hoog ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Midcall

Citaat van: beunky op september 16, 2006, 13:55:11
Als ik het laatste stukje zo lees (volume lijkt zachter) heb ik sterk het vermoeden dat het kleed de veroorzaker is...
Omdat je het ding harder moet zetten om hem op gelijk volume te krijgen zou het wel eens heel goed zo kunnen zijn dat het kleed wat meer dempt dan het vorige kleed, waardoor je het gevoel hebt een dikke bas te hebben, wat veroorzaakt wordt door een gemis aan hoog ;)

Een kleed dempt in hoofdzaak je hoog ja.... ff kleed oprollen en wegzetten en dan weet je heel snel of het daar iets mee te maken heeft.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

hifiman

Citaat van: ht-kabouter op september 16, 2006, 09:57:36
Nou heb ik onlangs om ff te testen twee andere speakers aangesloten op mijn PM7200 tw. Audiopro Blackdiamonds. Deze zijn 4ohm en mijn Marantz had er problemen mee: de PM7200 kan volgens het boekje alleen speakers van 8tot16 ohm aan, maar ik dacht 4ohm moet toch ook wel ff kunnen.
Ik vind dit nou ook niet zo slim eigenlijk. De eindtorren kunnen flink op hun donder gehad hebben.
Maar goed je zou verwachtten dat ze dan of overlijden of blijven spelen en dan nog hetzelfde klinken..

Deleted member

Ik hoop het niet maar wellicht zijn er toch onderdelen in de versterker te heet geworden waardoor de eigenschappen er van zijn veranderd. Weerstanden en condensatoren zijn hier gevoelig voor.

Paul1967

-Heb kleed verwijderd maar maakte uiteindelijk geen verschil m.b.t. geluidsbeeld.

-VLS bananenstekkers verwijderd achter versterker en lskabels direct aangesloten. Was moeilijk te oordelen of er nou echt verschil was met óf zonder. Omdat kabels met de bananen beter vast zittten, doch besloten deze maar weer te monteren.

-Stekkers omgedraaid gaf ook geen hoorbare verschillen.
Ook de ferrietkern om het netsnoer: met of zonder geeft geen duidelijke verschillen.

-Alle connectorren zitten goed vast en alles nagelopen.

Nou zit ik nog te denken aan mijn VDH "the name" interlink welke ik nog niet zo lang heb. Kan deze de veroorzaker zijn van het teveel laag? De lskabels heb ik langer en weet zeker dat het daar niet aan ligt.
Staat VDH uberhaupt bekend om de bas te versterken? zo ja, zijn er interlinks die de bas onderdrukken?







hifiman

Citaat van: ht-kabouter op september 21, 2006, 08:23:33
Staat VDH uberhaupt bekend om de bas te versterken? zo ja, zijn er interlinks die de bas onderdrukken?
Stop er even een standaard dropveter tussen en kijk of het veel uitmaakt qua bas..

Paul1967

Wou dat ik er nog één had thuis.
Die VDH is de enige analoge interlink die ik heb.

hifiman

Citaat van: ht-kabouter op september 21, 2006, 09:59:41
Wou dat ik er nog één had thuis.
Die VDH is de enige analoge interlink die ik heb.
Volgens mij is dat vrij simpel op te lossen toch voor die twee euro  ???

Raphie

die interlink gaat echt niet zo'n wereldschokkend verschil maken hoor ;)
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op september 21, 2006, 14:48:29
die interlink gaat echt niet zo'n wereldschokkend verschil maken hoor ;)
Een kleed verplaatsen wel  ???

cas3100

#21
Citaat van: ht-kabouter op september 16, 2006, 09:57:36
Tevens heb ik toen maar meteen mijn lskabels aan de versterkerzijde met VLS bananen vastgezet.


Indien je deze nieuw er op hebt gezet wellicht weer inspelen? Of inderdaad de interlink die nog verder meot inspelen en een " dip" heeft..? Hoe lang heb je de inerlink al?

DA BoSS

#22
Citaat van: ht-kabouter op september 21, 2006, 09:59:41
Wou dat ik er nog één had thuis.
Die VDH is de enige analoge interlink die ik heb.
De bassen in mijn set icm The Name pklonken ook best overheersend......kan je niet even langs je hifi-dealer 'fietsen' om er daar iets te lenen?

Anders heb ik nog wel wat interlinks liggen

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Paul1967

Ben weer de afgelopen weken aan het testen geweest vandaar nu pas een terugkoppeling.

Ben erachter: de VDH interlink is de spelbreker.
Heb na wat zoeken in enkele dozen doch een dropvetertje gevonden en aangesloten.
Uitkomst; klonk goed (hetzij niet zo goed als mijn VDH voorheen klonk) maar de overheersende laag was in ieder geval weg..

Heb deze VDH "the name" link een paar maanden in huis en klonk voorheen dus echt goed tot verleden week dus.
Waar de toch wel vrij snelle verandering van klank in deze link door komt is mij een raadsel (lijkt mij niet echt lijken op een inspeel kwestie).
De connectors zitten goed vast aan de kabel en een breuk in de kabel lijkt mij praktisch onmogelijk (zat al die tijd achter mijn rack weggewerkt).

Denk dat ik morgen ff naar Hobo terugga met de bon en kabel en bij hun maar raad ga vragen; ruilen, vergelijken of desnoods retour naar VDH voor een check (zit garantie op zo'n ding toch?).




HuubF

Leuk verhaal, goed dat je er achter bent gekomen. Het heeft voor jou wel zin om eens te experimenteren met andere kabels!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)