Immersieve audio ervaringen?

Gestart door FrankBe, juli 19, 2024, 14:30:46

« vorige - volgende »

FrankBe

Met het uitblijven van spotify lossless wou ik mijn muziekstreaming horizon toch even verbreden. Daarom heb ik een abonnement genomen op Amazon Music Unlimited naast Spotify dat door de andere gezinsleden gebruikt wordt.

Een leuke extra vind ik het aanbod van Dolby Atmos muziek en daarnaast ook Sony 360 reality audio (mocht het werken).

Amazon music blinkt blijkbaar niet uit in gebruiksgemak:

- Dolby Atmos afspelen lukt vrij goed door casting via de Nvidia Shield TV al is het opstarten eerder omslachtig ( casten dient 2x gestart te worden) en het geluid een stuk stiller dan normale audio.

- Sony 360 reality afspelen lukt echter enkel via de smartphone en Sony hoofdtelefoon. Voor de AVR zou een Amazon Fire stick 4K uitkomst moeten bieden maar Amazon verkoopt deze niet in alle EU landen om whatever idiote reden. Zou een geimporteerd exemplaar vanuit Duitsland of Nederland werken in België?

Zijn hier nog ervaringen met immersieve audio en de andere streamingdiensten (Tidal, Apple music)?

FrankBe

Intussen heb ik een Amazon Fire Stick 4K Max in gebruik en na een flinke worsteling met updates speelt deze Dolby Atmos en Sony 360 Reality Audio van het Amazon Music Unlimited abonnement vlekkeloos af.

Sommige muziek knapt echt wel op van de meerkanaals behandeling waarbij meer rust zit in de stemmen uit de voorste speakers. Bij andere nummers is het effect eerder matig met bv. 2de stemmen achter de luisteraar.

PeeBee

Heb je Apple Music ook geprobeerd?

FrankBe

Citaat van: PeeBee op augustus  8, 2024, 15:29:47Heb je Apple Music ook geprobeerd?

Nee nog niet. Ik combineer de klankkwaliteit van Amazon met het gebruiksgemak van Spotify dus ik heb momenteel weinig te klagen ;)

En ik blijf met Amazon Music Unlimited intussen meer immersive/surround muziek ontdekken alsook albums op hogere bitrates.

pameijer

Gebruik je Amazon Music met een VPN of zo? Ik heb al jaren de Duitse Prime maar muziek heb ik daar nog nooit kunnen krijgen in NL.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

FrankBe

Citaat van: pameijer op augustus  9, 2024, 13:14:25Gebruik je Amazon Music met een VPN of zo? Ik heb al jaren de Duitse Prime maar muziek heb ik daar nog nooit kunnen krijgen in NL.

Lijkt me nog steeds bizar.

Ik heb geen VPN en kan zonder probleem de volledige Amazon Music Unlimited catalogus afspelen zowel met de Fire Stick als via de smartphone app. We hebben ook Amazon Prime via mijn zoon maar die speelt op de Nvidia Shield met zijn account ;)

Struis

Ik weet wel dat John Darko heel enthousiast is over Atmos muziek. En hij is niet alleen. Ondanks dat het per definitie (gaf hij aan) lossy was, vond hij het toch altijd weer de moeite. Als het goed gedaan was dan.. Ikzelf heb geen Atmos (lijkt me wel cool, maar ik vind de receivers nog te duur), dus nog geen ervaring..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

FrankBe

Citaat van: Struis op augustus 23, 2024, 12:16:23Ik weet wel dat John Darko heel enthousiast is over Atmos muziek. En hij is niet alleen. Ondanks dat het per definitie (gaf hij aan) lossy was, vond hij het toch altijd weer de moeite. Als het goed gedaan was dan.. Ikzelf heb geen Atmos (lijkt me wel cool, maar ik vind de receivers nog te duur), dus nog geen ervaring..

Inderdaad niet lossless maar door de plaatsing van zang in de frontkanalen en de meeste instrumenten over te hevelen naar de effectkanalen komt er meer rust in de weergave.

Ik gebruik Amazon omwille van de eigenaardigheden op verschillende manieren:

* Via de Fire Stick 4K Max voor Atmos/360 reality audio. Met de stick gebeurt er wel iets raar: lossless en HiRes wordt in 75% van de gevallen als surround gedetecteerd door mijn Denon.
* Via de Denon HEOS app word lossless en HiRes wel correct weergegeven. HEOS is sowieso enkel stereo maar de bonus is wel het makkelijker zoeken via deze app.
* Casten naar de Nvidia Shield TV kan ook. Zowel Hires als Atmos spelen hierop prima maar 360 reality audio werkt dan weer niet.

Struis

Het is altijd wat he? Klinkt alsof het allemaal toch niet zo makkelijk is! Ik vind het idee wel cool. Ik heb nog een quadrafonische versie van Mike Oldfield's boxset met Ommadawn, Tubular Bells en Hergest Ridge (vinyl natuurlijk). Die heb ik 1x goed gehoord, en dat was toch wel echt cool. Dus dat dat nu weer mogelijk is vind ik wel wat hoor..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

FrankBe

Citaat van: Struis op augustus 23, 2024, 17:02:18Het is altijd wat he? Klinkt alsof het allemaal toch niet zo makkelijk is! Ik vind het idee wel cool. Ik heb nog een quadrafonische versie van Mike Oldfield's boxset met Ommadawn, Tubular Bells en Hergest Ridge (vinyl natuurlijk). Die heb ik 1x goed gehoord, en dat was toch wel echt cool. Dus dat dat nu weer mogelijk is vind ik wel wat hoor..

Ja ik vermoed dat Apple Music en Tidal iets gebruiksvriendelijker zijn maar het is blijkbaar pas de volgende generatie AVR die immersieve muziek volledig gaan omarmen.

Tubular Bells Pt.1 is ook beschikbaar in Atmos maar ik vond het niet de beste omzetting. Ik heb ook andere muziek proberen te vergelijken maar anders dan bij MP3/Ogg Vorbis compressie wordt er voor Atmos altijd een andere mixing en mogelijk opfrissing/remastering gedaan van de verschillende sporen dus is één op één vergelijken bijna niet mogelijk. Lossless zal wel altijd gedetailleerder blijven en daarom meestal de voorkeur genieten van audio puristen  ;)