HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

reMC

#650
Citaat van: Ruben op mei 10, 2007, 11:00:57
een == geen?

Yep. Bij jou wel natuurlijk, maar alleen met film ;)

Citaat van: chansig op mei 10, 2007, 11:03:26
Dus als de sub goed ingeslepen kan worden binnen de set dan heeft het wel zin, maar dan alleen maar tussen de 40 en 50Hz ?

Op het goede punt dat Garmt aanhaalt na, wel ja. Een instrument zelf komt over het algemeen gewoon niet zo laag als de meeste subs kunnen, maar veel instrumenten tegelijk spelend kunnen de ruimte enorm laag laten resoneren. Heb ik nog steeds de opmerking dat een 20Hz golf echt niet in de gemiddelde huiskamer past.

reMC

Mijn luidspreker gaat qua specificaties trouwens ook maar tot 40Hz, maar een contrabas komt daar lager (met zeer veel van de 'live' energie, zonder deze energie is laagweergave niets waard) dan met welke luidspreker dan ook :D

Natuurlijk, hoe lager, hoe beter (als de kwaliteit even goed blijft). Maar ik denk niet dat je onder 40Hz heel veel mist. Nogmaals: als de luidspreker ook een beetje de 'live' energie kan overbrengen.

chansig

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 11:20:26
Yep. Bij jou wel natuurlijk, maar alleen met film ;)

Op het goede punt dat Garmt aanhaalt na, wel ja. Een instrument zelf komt over het algemeen gewoon niet zo laag als de meeste subs kunnen, maar veel instrumenten tegelijk spelend kunnen de ruimte enorm laag laten resoneren. Heb ik nog steeds de opmerking dat een 20Hz golf echt niet in de gemiddelde huiskamer past.

Ik denk dat 40Hz bij de meeste al niet past...Ik heb ooit ergens gelezen dat het intrument wat het laagst gaat binnen een orkest een golf heeft van 15 meter (of 9 meter ik twijfel...maar da's ook lang)...dus ja dan heb je wel een punt.

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 11:33:15
Mijn luidspreker gaat qua specificaties trouwens ook maar tot 40Hz, maar een contrabas komt daar lager (met zeer veel van de 'live' energie, zonder deze energie is laagweergave niets waard) dan met welke luidspreker dan ook :D

Natuurlijk, hoe lager, hoe beter (als de kwaliteit even goed blijft). Maar ik denk niet dat je onder 40Hz heel veel mist. Nogmaals: als de luidspreker ook een beetje de 'live' energie kan overbrengen.

Is dat laatste omdat het nauwelijks voorkomt in muziek ? Aan de andere kant heb je die supertweeters, zou niet te horen zijn voor de mens, maar men mist het wel als het er niet is.... ???

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

#654
Er is niet één enkele manier om een subwoofer in te regelen en te integreren in een hifi-set. Huubs sub loopt parallel aan zijn frontspeakers. Dan kan het wat lastig zijn te integreren, omdat de sub op een fysiek andere plaats staat, maar wel een stukje frequentieoverlap heeft met de frontspeakers. De roll-off van de speakers is liefst gelijk aan de roll-off van het lowpassfilter van de sub en start bovendien op dezelfde frequentie. Dat is lastig te realiseren.

Daarom heb ik 't liefst een sub met een aktief symmetrisch crossover. Je crosst in een gebied waar de subwoofer en de frontspeakers beide betrekkelijk vlak lopen. De hellingen worden dan volledig bepaald door het aktieve filter. De eindversterker en frontspeakers worden ontlast van het laag. Dat heeft voordelen:
De frontspeakers kunnen het strakke laag van de subwoofer niet meer om zeep helpen.
Doordat de frontspeaker geen laag meer hoeft weer te geven, klinkt het lage mid vervormingsvrijer (bij een 2-weg zelfs het gehele mid).

reMC, dat 20 hz niet in de kamer past, betekent niet dat het niet weergegeven kan worden. Ooit tonen onder 7000 hz gehoord uit in-ear koptelefoons? ;)

Wat veel mensen echter niet weten, is dat als ze een 20 hz toon naar hun speaker sturen, ze geen 20 hz te horen krijgen, maar vooral juist 40 hz, en die geven veel speakers nog wel enigszins weer. Die 40 hz is de 2e harmonische van de grondtoon. Die hoor je al gauw luider dan de grondtoon zelf, omdat de non-lineariteit van de aandrijving van de luidspreker een belangrijke rol gaat spelen. Bovendien spelen de equal-loudness curves hier niet onbelangerijk mee.
Dutch & Dutch

reMC

#655
Citaat van: chansig op mei 10, 2007, 11:35:40
Is dat laatste omdat het nauwelijks voorkomt in muziek ?

Die energie bedoel je? Live muziek zit juist vol energie die in veel sets wordt weergegeven als een wolk van (suf) laag, terwijl het live juist heel genuanceerde en gedefinieerde energie is.

Er is een verschil tussen gewoon 40Hz kunnen weergeven en 40Hz kunnen weergeven met energie en drive. Een gereproduceerde contrabas op 60Hz kan veel lekkerder/energieker/als meer laag klinken dan een gereproduceerde contrabas die 40Hz speelt maar niet de energie heeft. Er zijn maar weinig sets die wél met die pit kunnen spelen. Het is moeilijk uit te leggen, maar je komt eens luisteren toch? ;)

Citaat van: keyser op mei 10, 2007, 11:42:15
reMC, dat 20 hz niet in de kamer past, betekent niet dat het niet weergegeven kan worden.

Als de luidspreker het kan weergeven, doet 'ie dat ook natuurlijk. Maar als het niet in de kamer past, dan kan die luidspreker doen wat 'ie wil, maar je hoort de 20Hz niet ;)

Citaat van: keyser op mei 10, 2007, 11:42:15
Wat veel mensen echter niet weten, is dat als ze een 20 hz toon naar hun speaker sturen, ze geen 20 hz te horen krijgen, maar vooral juist 40 hz, en die geven veel speakers nog wel enigszins weer. Die 40 hz is de 2e harmonische van de grondtoon.

Klopt, maar een goede set laat juist die grondtonen ook horen, dat is wat de instrumenten 'gewicht' geeft en ze tastbaar maakt.

Martijn M

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 11:58:57
Als de luidspreker het kan weergeven, doet 'ie dat ook natuurlijk. Maar als het niet in de kamer past, dan kan die luidspreker doen wat 'ie wil, maar je hoort de 20Hz niet ;)

Wat je hier zegt klopt niet.
Dutch & Dutch

garmtz

Al in een ander topic gezegd: de laagste resonantiefrequentie van een kamer is niet de laagste frequentie die in een kamer kan worden weergegeven... De golf kaatst gewoon tegen de wand tot hij WEL past... ;)  Het is wel zo dat er meer onregelmatigheid in het laag zit in een kleine kamer, omdat je gewoonweg meer overlappende staande golven hebt.

Martijn M

Onder de frequentie waarbij er nog nét een halve golf in de kamer past, neemt de roomgain flink toe. In feite krijg je dan geen staande golven meer. Mijn ervaring is juist dat het laag zich onder die frequentie veel voorspelbaarder gedraagt dan daarboven. Mijn set staat in een klein kamertje waarvan de grootste afmeting slechts 3,4 meter is. Dat zie ik duidelijk terug als een staande golf op precies 50 hz. Vanaf 50 tot zo'n 100 hz gebeuren er allerlei gekke dingen, maar onder 50 hz gaat het prima.

In feite hoeft de gehele golf van zeg 20 hz niet eens weergegeven te worden of met weerkaatsing in de kamer te passen. Ons gehoor registreert drukverschillen en de snelheid waarmee de druk verandert, niet golflengtes.
Dutch & Dutch

reMC

Citaat van: garmtz op mei 10, 2007, 12:24:19
Al in een ander topic gezegd: de laagste resonantiefrequentie van een kamer is niet de laagste frequentie die in een kamer kan worden weergegeven... De golf kaatst gewoon tegen de wand tot hij WEL past... ;) 

Dan is het toch niet meer diezelfde 20Hz?

vibuthi

#660
.

reMC

Dan had ik het op dat punt mis, dank jongens :D

Toch kan een subwoofer onder 40Hz een instrument op zich niet veel echter/dieper laten klinken. Ruimtelijk beeld wordt inderdaad anders en het hoog kan van een betere laagweergave profiteren, eens.

reMC

#662
Citaat van: vibuthi op mei 10, 2007, 12:48:14
@reMC: ik bedoel het absoluut niet beledigend

Komt ook niet zo over hoor.

Citaatmaar ik begreep elders op het forum dat je je inmiddels bezighoud met de verkoop van Audio appratuur, ik vind het toch wel een beetje vreemd dat je dan vervolgens een wel heel beperkte technische kennis/begrip tentoonspreid van de achterliggende natuurkundige verschijnselen. Wellicht is het een goed idee je hier  wat meer in te verdiepen. (En dan niet via audio/voodoo gerelateerde literatuur, maar gewoon gedegen natuurkunde?)

Ik ben me niet met apparatuur gaan bezighouden vanwege de leuke techniek, maar om de mooie reproductie van muziek. Iets dat ik wel dacht te weten, wist ik blijkbaar niet. Vind ik niet zo erg eerlijk gezegd. Ik zie het eerder als een leuke bijkomstigheid als ik het wél weet ;)

Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Zijn we het er wel over eens dat je in een grote kamer lager laag (dus niet meer, maar lager) hoort dan in een kleine kamer? Wat ligt daar dan aan ten grondslag?

Martijn M

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 12:54:54
Toch kan een subwoofer onder 40Hz een instrument op zich niet veel echter/dieper laten klinken. Ruimtelijk beeld wordt inderdaad anders en het hoog kan van een betere laagweergave profiteren, eens.

Dat ben ik op zich met je eens. Onder 40 hz gebeurt er in akoestische muziek niet veel meer. Een orgel of een groot symfonisch orkest met trommels wil nog wel 's wat laag meebrengen, maar verder heb je dat eerste octaaf eigenlijk alleen maar nodig voor elektronisch gegenereerde geluiden.
Toch is het wel heel fijn als het tóch wordt weergegeven. Zoals Garmt al een aangaf, krijg je door dat laagste laag een beter idee van de afmetingen en akoestiek van de opnameruimte.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 13:00:34
Zijn we het er wel over eens dat je in een grote kamer lager laag (dus niet meer, maar lager) hoort dan in een kleine kamer? Wat ligt daar dan aan ten grondslag?

Bedoel je niet een ander weergegeven laag. Want de speaker weet niet van te voren hoe groot de kamer is, dus zal het in eerste instantie wel eruit komen...toch ?

Ik weet er nog minder van af als reMC.  ;D

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 13:00:34
Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Zijn we het er wel over eens dat je in een grote kamer lager laag (dus niet meer, maar lager) hoort dan in een kleine kamer? Wat ligt daar dan aan ten grondslag?

Lage tonen 'dragen verder' waardoor ze op grotere afstand nog betrekkelijk duidelijk aanwezig zijn, terwijl hogere tonen meer verzwakt raken door reflecties. In een grotere kamer zit je vaak wat verder van de speakers af, waardoor het laag relatief sterker aanwezig is. In kleine ruimtes klinkt een vlak metende set al gauw te upfront. In een kleine kamer vind ik het daarom prettig om een wat naar beneden hellende frequentiecurve te hebben.
Een ander punt is de roomgain: die zet bij een kleine kamer vanaf een hogere frequentie in dan in een grote kamer. Dat betekent dat het sublaag in een kleine kamer juist wat sterker aanwezig zou moeten zijn. Met goed toegepaste equalisatie kun je hiervoor echter compenseren.
Dutch & Dutch

reMC

Citaat van: chansig op mei 10, 2007, 13:05:49
Bedoel je niet een ander weergegeven laag. Want de speaker weet niet van te voren hoe groot de kamer is, dus zal het in eerste instantie wel eruit komen...toch ?

Nee, met mijn VR-2's (bijvoorbeeld, heb het met meer luidsprekers gehoord) had ik in een grote kamer veel lager laag dan in een slaapkamer. Hoe kan dat dan?

reMC

Citaat van: keyser op mei 10, 2007, 13:07:02
Lage tonen 'dragen verder' waardoor ze op grotere afstand nog betrekkelijk duidelijk aanwezig zijn, terwijl hogere tonen meer verzwakt raken door reflecties. In een grotere kamer zit je vaak wat verder van de speakers af, waardoor het laag relatief sterker aanwezig is.

En als de afstand tot luidsprekers hetzelfde is? Zou je dan geen meer laag in een grote kamer mogen horen? Dan hebben we een probleem ;D

vibuthi

#668
.

reMC

Citaat van: vibuthi op mei 10, 2007, 13:12:31
In een grote ruimte heb je simpelweg meer ruimte om je luidsprekers en je luisterplek bij de muur vandaan te halen.

In mijn voorbeeld was er eigenlijk niets verandert aan de afstand tot de muur en luisteraar. Ik heb toen veel geëxperimenteerd en er was gewoon echt meer laag te horen (en te voelen). Vandaar (onder andere) mijn aanname.

HuubF

Mannen, het is heel eenvoudig. De subwoofer kan worden ingesteld op een bepaalde frequentie. Als je 'm op 40 herz zet en je voelt (met de hand) nog trillingen dan doet ie kennelijk nog mee. Vroeger heb ik dat wel gedaan en dan verbaas je je over de momenten waarop het gebeurt. Discussie is dus helemaal niet nodig.

Mijn subwoofer is overigens ook een Focal JMLab Electra dus de integratie zou qua klank geen probleem moeten zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei 10, 2007, 14:27:17
Mannen, het is heel eenvoudig. De subwoofer kan worden ingesteld op een bepaalde frequentie. Als je 'm op 40 herz zet en je voelt (met de hand) nog trillingen dan doet ie kennelijk nog mee. Vroeger heb ik dat wel gedaan en dan verbaas je je over de momenten waarop het gebeurt. Discussie is dus helemaal niet nodig.

Mijn subwoofer is overigens ook een Focal JMLab Electra dus de integratie zou qua klank geen probleem moeten zijn.

De discussie gaat niet over jouw subwoofer maar over die in het algemeen...maar misschien een ander topic hierover ?

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 10, 2007, 14:31:44
De discussie gaat niet over jouw subwoofer maar over die in het algemeen...maar misschien een ander topic hierover ?

Bedoel je dat ik mijn subwoofer niet mag bespreken, terwijl het mijn topic is? ;D

Het is overigens wel algemeen. Zet je subwoofer op 40 herz, leg een schone vinger op de conusrand, draai eens wat muziek en verbaas je. Discussie is dus niet eens nodig. Of praten jullie er liever over? ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei 10, 2007, 14:39:37
Bedoel je dat ik mijn subwoofer niet mag bespreken, terwijl het mijn topic is? ;D

Het is overigens wel algemeen. Zet je subwoofer op 40 herz, leg een schone vinger op de conusrand, draai eens wat muziek en verbaas je. Discussie is dus niet eens nodig. Of praten jullie er liever over? ;)

Ik kreeg het idee dat jij het er niet meer over wilde hebben vandaar mijn reactie.

Volgens mij gaat de discussie om het horen van het laagste laag in een kleine kamer en of het dan uberhaupt zin heeft een woofer in te zetten voor de laagste regionen.

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)