HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markus2

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 08:20:08
Gr. Hans

Nou, hier dan;

Guru QM10 metingen

Niets, wat jij nog niet wist. :D

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 08:20:08
Gr. Hans

Je bent zojuist opgestaan?  ;)

Nee ik heb geen meting van de Guru gezien. Volgens zeggen is hij 'op het gehoor' getuned. Ik vind een meting ook niet zo interessant want ik vind ze nog steeds geweldig en ze kunnen nog steeds weergeven wat ik er voor knoop. Dus de grens is nog niet bereikt.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Je mag de metingen ter kennisgeving aannemen en weer van je rug laten glijden. Je kan ook trachten er correlatie met je ervaringen in te zoeken. Dat doe je bij recensies, begrijpelijk overigens, ook.

En dan bedoel ik niet dat je je zorgen moet maken om de curves èn wel zoekt/kijkt naar mogelijke overeenkomsten tussen diverse curves en je persoonlijke voorkeuren. Mogelijk gaat er dan iets opvallen, wellicht ook niet.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Contour

Sterke afval richting het laag, deze speakers hebben de versterking van de wanden nodig voor een vlakke respons in het laag. Verder lekker wat output bij 1000Hz voor een mooi open geluid.

chansig

Metingen zeggen niets op hoe mensen het ervaren.....helemaal waar. Prima en akkoord. Gaat het me ook niet om. Maar als de discussie gaat over een weergave die de werkelijkheid benadert dan gaat deze speaker dat niet doen...tenzij en dan kom ik terug op een andere uitspraak: Vervormt een trompet ook ?

Dus het gaat me niet om Huub het beleeft....kan, mag en wil ik niets over zeggen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 09:40:39
Metingen zeggen niets op hoe mensen het ervaren.....helemaal waar. Prima en akkoord. Gaat het me ook niet om. Maar als de discussie gaat over een weergave die de werkelijkheid benadert dan gaat deze speaker dat niet doen...tenzij en dan kom ik terug op een andere uitspraak: Vervormt een trompet ook ?

Dus het gaat me niet om Huub het beleeft....kan, mag en wil ik niets over zeggen.

Alleen reusachtige (en dure) speakersystemen benaderen de werkelijkheid, de rest levert alleen een subset daarvan. Dat geldt voor alle speakers van alle aanwezigen hier.

Een rechte weergave is ook niet de enige kwaliteit die een speaker of de aansturing van een speaker kan hebben. Ik denk dat de Naim ND5-XS prima recht meet, ook de ingebouwde dac. Maar toch mist de dac de resolutie die je zou verwachten van zo'n apparaat. Dat heeft niets te maken met een al of niet rechte karakteristiek. Zoekend op internet blijkt dat ook vrij algemeen te worden waargenomen. De upgrade met een Chord dac wordt ook veelvuldig gemeld. Plus het verlies aan p.r.a.t. bij pop.

Die 5 sterren bij WhatHifi, de reden waarom ik dacht dat het wel goed zat, vind ik misplaatst. Voor mij reden om weer eens voorzichtiger met dergelijke ratings om te gaan.

En het verdienmodel van Naim wordt weer eens pijnlijk duidelijk. Ik kan de ND5-XS upgraden met een voeding van 2600 euro maar dan is hij nog niet op NDX niveau. Daarvoor moet je de NDX kopen. Die dan weer kan worden geupgrade met een voeding. Of met een losse dac.

De Chord Mojo kost 400 euro en klinkt al veel beter.

Als renderer doet de ND5-XS het dus wel geweldig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 09:40:39
Metingen zeggen niets op hoe mensen het ervaren.....

Nou, het ligt eraan. Als ik die overdracht zie kan ik al wel zeggen dat die speaker in ieder geval altijd in het middengebied overbelicht bij 1khz, en dat de octaven erboven en eronder altijd relatief onduidelijk zijn. Zo werkt dat namelijk altijd met speakers die zo'n rare piek in de overdracht hebben. Wel echt slecht voor een speaker van dat bedrag trouwens. Zo goedkoop zijn die Guru's nou ook weer niet..
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei  3, 2017, 10:15:17
Nou, het ligt eraan. Als ik die overdracht zie kan ik al wel zeggen dat die speaker in ieder geval altijd in het middengebied overbelicht bij 1khz, en dat de octaven erboven en eronder altijd relatief onduidelijk zijn. Zo werkt dat namelijk altijd met speakers die zo'n rare piek in de overdracht hebben. Wel echt slecht voor een speaker van dat bedrag trouwens. Zo goedkoop zijn die Guru's nou ook weer niet..

Ze hebben 2 vergelijkingen met rechter metende speakers overleefd.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 10:18:13
Ze hebben 2 vergelijkingen met rechter metende speakers overleefd.  ;D

Dus, de eerder door mij aangegeven richting is zo gek nog niet. Waarmee niet gezegd is dat je het dáár moet zoeken, dat is aan jou.

;)
Citaat van: Markus2 op mei  3, 2017, 08:46:59
Je mag de metingen ter kennisgeving aannemen en weer van je rug laten glijden. Je kan ook trachten er correlatie met je ervaringen in te zoeken. Dat doe je bij recensies, begrijpelijk overigens, ook.

En dan bedoel ik niet dat je je zorgen moet maken om de curves èn wel zoekt/kijkt naar mogelijke overeenkomsten tussen diverse curves en je persoonlijke voorkeuren. Mogelijk gaat er dan iets opvallen, wellicht ook niet.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 10:18:13
Ze hebben 2 vergelijkingen met rechter metende speakers overleefd.  ;D

Op zoek naar natuurlijkheid/werkelijkheid en een recht metende speaker niet goed vinden. Je bent dus op zoek naar vervorming...prima. Nogmaals niets mis mee. Mag jij en iedereen helemaal zelf weten. Aardig toch dat dit mag van mij. :hehe:

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

De allerduurste systemen van bijv. Avalon meten ook niet recht, maar klinken wel geweldig. Grafiekjes zeggen echt niet alles. Een volkomen vlakke lijn is sowieso niet optimaal, een wat aflopende respons richting het hoog klink beter. Het gaat om de totale powerrespons van speaker + ruimte. Het is m.i. veel belangrijker dat de energie balans op orde is dan een rechte meting op de luisterplek.

Groetjes Walter

Knor

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 10:32:58
Op zoek naar natuurlijkheid/werkelijkheid en een recht metende speaker niet goed vinden. Je bent dus op zoek naar vervorming...prima. Nogmaals niets mis mee. Mag jij en iedereen helemaal zelf weten. Aardig toch dat dit mag van mij. :hehe:

Gr. Hans

Hans, een niet-recht frequentieverloop impliceert toch niet automatisch ook vervorming?
Hoogstens impliceert het de afwijking van een wat achterhaald criterium uit de jaren 60, toen recht nog een ultiem streven was!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 10:32:58
Op zoek naar natuurlijkheid/werkelijkheid en een recht metende speaker niet goed vinden. Je bent dus op zoek naar vervorming...prima. Nogmaals niets mis mee. Mag jij en iedereen helemaal zelf weten. Aardig toch dat dit mag van mij. :hehe:

Vervorming? Ik zie een karakteristiek die niet helemaal recht is niet als vervorming. Ik ervaar wel een aangename klank.

Nogmaals (ik moet hier vaak dingen herhalen) wij hebben geen speakers die de werkelijkheid kunnen weergeven. We moeten het dus doen met een compromis. En kennelijk vind ik een speaker die zo nodig recht moet meten en desondanks de werkelijkheid niet weergeeft erg irritant om te beluisteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

cccp

Citaat van: Contour op mei  3, 2017, 10:50:17
De allerduurste systemen van bijv. Avalon meten ook niet recht, maar klinken wel geweldig. Grafiekjes zeggen echt niet alles. Een volkomen vlakke lijn is sowieso niet optimaal, een wat aflopende respons richting het hoog klink beter. Het gaat om de totale powerrespons van speaker + ruimte. Het is m.i. veel belangrijker dat de energie balans op orde is dan een rechte meting op de luisterplek.

Niet recht meten = vervorming/kleuring. Vervorming/kleuring is niet goed. Tenminste als je een neutrale weergave nastreeft.

De beste speakers die ik gehoord heb meten (relatief) recht.









chansig

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 11:12:08
Vervorming? Ik zie een karakteristiek die niet helemaal recht is niet als vervorming. Ik ervaar wel een aangename klank.

Nogmaals (ik moet hier vaak dingen herhalen) wij hebben geen speakers die de werkelijkheid kunnen weergeven. We moeten het dus doen met een compromis. En kennelijk vind ik een speaker die zo nodig recht moet meten en desondanks de werkelijkheid niet weergeeft erg irritant om te beluisteren.

Ik vind het bijzonder om het dan te hebben over een echte weergave als je een speaker hebt die bepaalde zaken niet helemaal lekker doet. Of een versterker die een sausje meegeeft of een kabel die dit of dat doet.

En ik ben het met je eens dat we dit binnen een kamer heel erg moeilijk gaan bereiken. Maar laten we dan stoppen om het te hebben over echtheid of wat dan ook. Allemaal een illusie.....maar de opname apparatuur, speaker, kabel, versterker etc die het minst toevoegt/weghaalt van het signaal is mijn inziens het echts.

Gisteren nog nagedacht over het volgende: Stel je laat "gewone" mensen luisteren (mensen zonder overtuigingen over audioweergave) naar een recht metende set en een set die minder recht meet. Ik vraag me af welk geluid die mensen zouden prefereren. 

Mijn verwachting/idee is namelijk dat wij al "vergiftigd" zijn met overtuigingen over wat en hoe en waarom en daardoor niet meer in staat zijn om te bepalen wat beter is.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: cccp op mei  3, 2017, 11:16:20
Niet recht meten = vervorming/kleuring. Vervorming/kleuring is niet goed. Tenminste als je een neutrale weergave nastreeft.

De beste speakers die ik gehoord heb meten (relatief) recht...

Maar denk je dat dat het enige is dat die speakers kunnen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

cccp

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 11:12:08
Vervorming? Ik zie een karakteristiek die niet helemaal recht is niet als vervorming. Ik ervaar wel een aangename klank.

Nogmaals (ik moet hier vaak dingen herhalen) wij hebben geen speakers die de werkelijkheid kunnen weergeven. We moeten het dus doen met een compromis. En kennelijk vind ik een speaker die zo nodig recht moet meten en desondanks de werkelijkheid niet weergeeft erg irritant om te beluisteren.
De ene speaker benadert de werkelijkheid meer dan de ander. Jij wil de werkelijkheid niet benaderen omdat dit toch niet lukt en gaat daarom voor een gekleurd geluid wat je tracht af te stemmen op jouw smaak. Waarom koop je niet gewoon een equalizer? Dan kun je het geluid helemaal finetunen. Jij probeert dit finetunen met dacs, kabels, tegels, versterkers, gehakt, lampen enz. Ten eerste werkt dit niet, omdat dit allemaal geen verschil maakt. Ten tweede, al zou het werken, dan weet je van te voren de uitkomst niet. Met een equalizer kun je gericht finetunen.

cccp

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 11:26:43
Maar denk je dat dat het enige is dat die speakers kunnen?
Hoe bedoel je? Wat doet een speaker nog meer dan geluid weergeven? Geluid weergeven kan zeer vervormd of zo min mogelijk vervormd.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 11:25:39
... Mijn verwachting/idee is namelijk dat wij al "vergiftigd" zijn met overtuigingen over wat en hoe en waarom en daardoor niet meer in staat zijn om te bepalen wat beter is.

Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt natuurlijk wel in een fuik zitten maar als je regelmatig met anderen omgaat en apparaten verwisselt stelt zich dat vanzelf bij.

Ik kan me ook voorstellen dat je dat op een gegeven moment zat bent.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: cccp op mei  3, 2017, 11:32:48
Hoe bedoel je? Wat doet een speaker nog meer dan geluid weergeven? Geluid weergeven kan zeer vervormd of zo min mogelijk vervormd.

Een speaker kan bijvoorbeeld minder of meer details weergeven, of de karakteristiek nou recht is of niet. Je gelooft toch zeker niet dat het ene perfect recht metende apparaat altijd hetzelfde klinkt als een ander perfect recht metend apparaat?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 11:35:30
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt natuurlijk wel in een fuik zitten maar als je regelmatig met anderen omgaat en apparaten verwisselt stelt zich dat vanzelf bij.

Ik kan me ook voorstellen dat je dat op een gegeven moment zat bent.

Jij hebt geen overtuigingen ?

Het wisselen van spullekes mis ik zeker. Luisteren naar andere apparatuur/speakers ed doe ik nog steeds met enige regelmaat. Maar het gaat me dan meer om de de gezelligheid...mooie set die goed weergeeft is mooi meegenomen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: HuubF op mei  3, 2017, 11:38:27
Een speaker kan bijvoorbeeld minder of meer details weergeven, of de karakteristiek nou recht is of niet. Je gelooft toch zeker niet dat het ene perfect recht metende apparaat altijd hetzelfde klinkt als een ander perfect recht metend apparaat?

Weer een ABX....kunnen we deze dan combineren met de ABX van Kjelt met die pratende vrouwen ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 11:25:39
Mijn verwachting/idee is namelijk dat wij al "vergiftigd" zijn met overtuigingen over wat en hoe en waarom en daardoor niet meer in staat zijn om te bepalen wat beter is.
Dat vergiftigen kan ik me wel in vinden en staat los van "beter".
Misschien moeten we maar eens stoppen met het woordje beter.
Aangezien ieder mens uniek is en een unieke waarneming, smaak (en akoestische woonkamer) heeft, heeft het geen enkel nut.

Wat vind jij een betere kleur rood, groen of blauw?
Wat vind jij een betere planeet Mercurius, Jupiter of Pluto ?

MAW

Citaat van: Contour op mei  3, 2017, 10:50:17
De allerduurste systemen van bijv. Avalon meten ook niet recht, maar klinken wel geweldig. Grafiekjes zeggen echt niet alles. Een volkomen vlakke lijn is sowieso niet optimaal, een wat aflopende respons richting het hoog klink beter.

Natuurlijk is een rechte overdracht wel optimaal. Als een aflopend hoog beter klinkt dan gaat er in het hoog iets mis (en is het dan fijner om dat minder hard te horen). Als een minder rechte speaker beter klinkt is er wat anders aan de hand. Qua overdracht geldt simpelweg hoe rechter hoe beter. Iedere afwijking van recht zorgt voor een klankkarakter, wat per definitie minder is. In blinde vergelijken worden rechte speakers simpelweg beter beoordeeld. Zie anders het werk van objectiveren van subjectieve (blinde) vergelijken door Toole.

Als je de voorkeur geeft aan een speaker met niet rechte overdracht dan geef je impliciet dus de voorkeur aan een niet natuurlijk geluid.

Citaat van: Contour op mei  3, 2017, 10:50:17
Het gaat om de totale powerrespons van speaker + ruimte. Het is m.i. veel belangrijker dat de energie balans op orde is dan een rechte meting op de luisterplek.

Ja het gaat inderdaad over de totale response. En die wordt bepaald door enerzijds de frequentieoverdracht van de speakers en anderzijds de invloed die de ruimte daarop heeft.

Dus dat zijn ook de twee dingen die je kunt (en moet) beinvloeden om het resultaat van de totale powerresponse te verbeteren.

Het eerste los je op door spaekers te gebruiken met een zo recht mogelijke overdracht. Het tweede los je op met maatregelen om de akoestiek te verbeteren (en zeker ook door luidsprekers te gebruiken met een cardioide basoutput).

Dus dat de ruimte ook invloed heeft op het geheel rechtvaardigt niet dat het dan maar ok is om een speaker te gebruiken met een overdracht die afwijkt van recht.
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: chansig op mei  3, 2017, 11:40:30
Jij hebt geen overtuigingen?...

De enige overtuiging die ik heb is het geluid waar ik naar op zoek ben. Hoe dat moet worden gerealiseerd interesseert me niets.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)