HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MAW

En die nieuwe Dynaudio LYD 48 dan? Dat kan wel eens een fijne betaalbare monitor zijn :)
Gr. Martijn

HuubF

Heb ik gezien ja. Vraag is alleen of ik nog steeds zo gek ben op actieve monitors. De Roksan Caspian vind ik een erg goede versterker.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Kan, maar daar ben ik dan toch te Calvinistisch voor: 2 keer versterking... brrr.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: MAW op maart 28, 2017, 08:49:31
En die nieuwe Dynaudio LYD 48 dan? Dat kan wel eens een fijne betaalbare monitor zijn :)

Hoe zit het met de soundstage bij near/midfield monitoren? Ik ben naar actief spul aan het kijken en vraag mij af of je voor HIFI gebruik dan meer in de muziek zit, soort van 'in your face'. Of is de diepte in het geluidsbeeld juist beperkt?

Citaat van: HuubF op maart 28, 2017, 09:54:09
Heb ik gezien ja. Vraag is alleen of ik nog steeds zo gek ben op actieve monitors. De Roksan Caspian vind ik een erg goede versterker.

Is een studio monitor en dus niks voor jou. Raar dat je dan ook jouw versterking en niet jouw speakers er als argument bij haalt want de Guru's zorgen voor de sound, versterking doet minimaal mee (verschillen solid state, buizen en klasse D daargelaten). Al helemaal met jouw lage luisterniveaus. Vanuit die optiek zou een buizenvoorversterker wellicht een goed idee zijn. 3d plaatje wordt groter, sound afhankelijk vd buisjes meer solid state of warmer. Zou een mooie upgrade zijn, juist bij laag volume. Actieve speakers hebben op maat gemaakte versterking en zullen een deel van de hobby wegnemen. Maar je hebt dan wel de holy grail te pakken  ;)

Citaat van: HuubF op maart 28, 2017, 11:18:58
Kan, maar daar ben ik dan toch te Calvinistisch voor: 2 keer versterking... brrr.

Wat denk je dat er in een geïntegreerde versterker zit?  :D


HuubF

Met 2 keer versterking bedoel ik dat één van de 2 niets te doen heeft. En met zo veel verspilling zou Calvijn niet blij zijn geweest.

Dat ik mijn versterker als argument erbij sleep is niet raar hoor! Bij actieve speakers hebben ze weliswaar de versterking afgestemd op de units maar dat hoeft voor mij nog niet te betekenen dat het dan per definitie beter klinkt dan een versterker + passieve speakers.

Een buisje is inderdaad wel een optie...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 28, 2017, 13:50:45
Met 2 keer versterking bedoel ik dat één van de 2 niets te doen heeft. En met zo veel verspilling zou Calvijn niet blij zijn geweest.

Dat ik mijn versterker als argument erbij sleep is niet raar hoor! Bij actieve speakers hebben ze weliswaar de versterking afgestemd op de units maar dat hoeft voor mij nog niet te betekenen dat het dan per definitie beter klinkt dan een versterker + passieve speakers.

Een buisje is inderdaad wel een optie...

Heb zelf een PrimaLuna Prologue 3 gehad met stock buisjes. Topding!

Stroom is niet zo spannend, dat mag je hobby niet tegenhouden  ;)

Klopt, maar dat komt omdat jij een neutrale (en te gedetailleerde) weergave niets vindt. Dat heeft niets met beter klinken te maken maar met persoonlijke smaak  ;) Mensen worden met HIFI speakers natuurlijk jarenlang op het verkeerde been gezet middels sausjes waardoor een neutrale weergave al snel erg saai kan zijn.

HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 14:02:57
Heb zelf een PrimaLuna Prologue 3 gehad met stock buisjes. Topding!

Stroom is niet zo spannend, dat mag je hobby niet tegenhouden  ;)

Klopt, maar dat komt omdat jij een neutrale (en te gedetailleerde) weergave niets vindt. Dat heeft niets met beter klinken te maken maar met persoonlijke smaak  ;) Mensen worden met HIFI speakers natuurlijk jarenlang op het verkeerde been gezet middels sausjes waardoor een neutrale weergave al snel erg saai kan zijn.

Nou die professionele monitors klinken ook allemaal verschillend. Een mooie actieve pro-Adam is nog steeds één van de 43.645.956 mogelijkheden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 11:48:19
Hoe zit het met de soundstage bij near/midfield monitoren?

Wat bedoel je met 'soundstage' en 'diepte in het geluidsbeeld'?

Voor wat betreft near/midfield; dat zegt iets over de ideale luisterafstand die je in gedachten moet houden voor een monitor. Het verschilt een beetje per speaker maar grofweg moet je denken aan de volgende ideale luisterafstanden (vaak kan het nog wel ruimer maar dan wordt het minder ideaal):
- Nearfield 1 - 2,5 m (typisch voor gebruik op of vlak achter je bureau op stands)
- Midfield: 1,5 - 4 meter (typisch voor gebruik op stands achter je bureau of wat een paar meter erachter)
- Mainfield: 2 - 6 meter (typisch voor soffit mounting in de hoeken van een grote ruimte)

In veel woonkamers kan een nearfield dus prima als hifi luidspreker gebruikt worden. In een wat grotere ruimte is een midfield waarschijnlijk beter geschikt.

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 11:48:19
Ik ben naar actief spul aan het kijken en vraag mij af of je voor HIFI gebruik dan meer in de muziek zit, soort van 'in your face'. Of is de diepte in het geluidsbeeld juist beperkt?

Ik ben het wel met de reactie van Huub eens. Als je kijkt naar actieve monitors dan heb je daarbinnen alsnog alle smaken.

Als je bijvoorbeeld een Adam S3X met een Neumann KH 310 vergelijkt dan zijn dat 2 compleet verschillende monitors.
Beiden zijn zeer geliefd en welke je beter vindt hangt uiteindelijk van persoonlijke voorkeur af.

Mensen die zweren bij de Adams zullen ze gedetailleerd/direct vinden en zullen de Neumanns in vergelijking saai/levenloos vinden, en andersom zullen mensen die zweren bij de Neumanns ze neutraal/eerljik vinden en de Adams in vergelijking gehyped/vermoeiend vinden.

Ook al is de markt van actieve speakers een stuk kleiner dan die van passieve speakers, er is alsnog meer dan genoeg keuze :)
Gr. Martijn

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 28, 2017, 19:29:45
Nou die professionele monitors klinken ook allemaal verschillend. Een mooie actieve pro-Adam is nog steeds één van de 43.645.956 mogelijkheden.

Klopt.....maar de gemene deler is een lineaire frequentierespons. Hifi blinkt uit in sausjes en onderling veel grotere verschillen.

Sirius666

Citaat van: MAW op maart 28, 2017, 20:04:42
Wat bedoel je met 'soundstage' en 'diepte in het geluidsbeeld'?

Voor wat betreft near/midfield; dat zegt iets over de ideale luisterafstand die je in gedachten moet houden voor een monitor. Het verschilt een beetje per speaker maar grofweg moet je denken aan de volgende ideale luisterafstanden (vaak kan het nog wel ruimer maar dan wordt het minder ideaal):
- Nearfield 1 - 2,5 m (typisch voor gebruik op of vlak achter je bureau op stands)
- Midfield: 1,5 - 4 meter (typisch voor gebruik op stands achter je bureau of wat een paar meter erachter)
- Mainfield: 2 - 6 meter (typisch voor soffit mounting in de hoeken van een grote ruimte)

In veel woonkamers kan een nearfield dus prima als hifi luidspreker gebruikt worden. In een wat grotere ruimte is een midfield waarschijnlijk beter geschikt.

Ik ben het wel met de reactie van Huub eens. Als je kijkt naar actieve monitors dan heb je daarbinnen alsnog alle smaken.

Als je bijvoorbeeld een Adam S3X met een Neumann KH 310 vergelijkt dan zijn dat 2 compleet verschillende monitors.
Beiden zijn zeer geliefd en welke je beter vindt hangt uiteindelijk van persoonlijke voorkeur af.

Mensen die zweren bij de Adams zullen ze gedetailleerd/direct vinden en zullen de Neumanns in vergelijking saai/levenloos vinden, en andersom zullen mensen die zweren bij de Neumanns ze neutraal/eerljik vinden en de Adams in vergelijking gehyped/vermoeiend vinden.

Ook al is de markt van actieve speakers een stuk kleiner dan die van passieve speakers, er is alsnog meer dan genoeg keuze :)

Dat weet je heus wel. 3d plaatje/ podium voor je neus. De verschillen zijn duidelijk, midfield zou top zijn. Een Event Opal is m.i. wel een hele fraaie......

Een >€1000,- studio monitor die 'warm' klinkt zal geen blije producers opleveren. Verschillen in de details haal je bij wijze al uit de specs. Verder zijn ze niet voor niets studio monitoren. In de huiskamer moet je m i. dan ook niet klagen over zaken als 'te gedetailleerd'. Een producer zal een Adam daarop uitkiezen.

Spul als Adam en D&D is Huub niet bevallen. Een Dynaudio Lyd zal het 'em dan ook niet worden. Tenzij Huub een speaker ook kan waarderen in het segment waar deze voor bedoeld is. Gezien zijn voorkeur voor een sausje zal dat lastig worden.

MAW

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 20:27:04
Een >€1000,- studio monitor die 'warm' klinkt zal geen blije producers opleveren. Verschillen in de details haal je bij wijze al uit de specs. Verder zijn ze niet voor niets studio monitoren. In de huiskamer moet je m i. dan ook niet klagen over zaken als 'te gedetailleerd'. Een producer zal een Adam daarop uitkiezen.

't is heel persoonlijk denk ik. ik heb een set montitors van ca. 10k die ik zou willen omschrijven als warm klinkend :)
Gr. Martijn

MAW

maarja... 'warm' is ook subjectief he. Ze zijn in vergelijking tot adams in ieder geval warm.. of adams zijn relatief koud/scherp. Maar dat is mijn mening. Ik heb ook wel eens mensen horen zeggen dat ze Adams warm vinden klinken. Tja.. het is maar welke subjectieve waarde je eraan geeft, en dat kan voor iedereen anders zijn.

Hoe dan ook klinken luidsprekers echt wel verschillend en dat geldt ook voor speakers van verschillende fabrikanten in het topsegment. En wat je persoonlijk het bestge vindt is maar wat je het beste overeen vindt komen met realiteit. Voor de ene persoon is dat gewoon een andere speaker dan voor de andere. De ene neigt richting een warmere of meer laid back, de ander meer richting hypergedetailleerd en de ander nog wat anders...

Gr. Martijn

Sirius666

Citaat van: MAW op maart 28, 2017, 20:30:48
't is heel persoonlijk denk ik. ik heb een set montitors van ca. 10k die ik zou willen omschrijven als warm klinkend :)

Dat absoluut! Wat voor mij rood is zal voor jou best eens oranje kunnen zijn :D Die warmte zou ik dan overigens heel voorzichtig toeschrijven aan lager gaan met wat meer fundament ('warmte') als gevolg. Een monitor van 10k die maar tot 50Hz gaat geloof ik niet in  ;)

Ik heb wel eens met verbazing naar speakers geluisterd waarvan de eigenaar ze transparant vond. Ik vond van niet. Sloeg ook echt nergens op...hij vond van wel lol.

MAW

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 20:37:19
Dat absoluut! Wat voor mij rood is zal voor jou best eens oranje kunnen zijn :D Die warmte zou ik dan overigens heel voorzichtig toeschrijven aan lager gaan met wat meer fundament ('warmte') als gevolg.
Ja volgens mij zorgt bas wel snel/vaak voor een perceptie van warmte inderdaad.

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 20:37:19
Een monitor van 10k die maar tot 50Hz gaat geloof ik niet in  ;)
En toch is een van de beste nearfields die ik ken de ATC SCM25A. Volgens mij is die -3db bij 60hz ofzo haha :)
maar moet wel zeggen dat het laagbereik wel het grote nadeel is waarom ik ze voor mij afvielen, dus wat dat betreft ben ik het wel met je eens. 't is toch een hoop geld voor weinig bas dan he :)
Gr. Martijn

MAW

Maar zonder Huub's topic te kapen, als je actieve speakers overweegt zou ik een half jaar uittrekken om er eens een hele rits te beluisteren. Als je een budget weet kan ik je wel van een mooie lijst voorzien :)
Gr. Martijn

HuubF

Even wachten of ik nog een paar jaar mag/moet werken. Op dit moment is er een soort vrede hier in huis met een tamelijk myfi-geluid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: MAW op maart 28, 2017, 20:36:19
maarja... 'warm' is ook subjectief he. Ze zijn in vergelijking tot adams in ieder geval warm.. of adams zijn relatief koud/scherp. Maar dat is mijn mening. Ik heb ook wel eens mensen horen zeggen dat ze Adams warm vinden klinken. Tja.. het is maar welke subjectieve waarde je eraan geeft, en dat kan voor iedereen anders zijn.

Hoe dan ook klinken luidsprekers echt wel verschillend en dat geldt ook voor speakers van verschillende fabrikanten in het topsegment. En wat je persoonlijk het bestge vindt is maar wat je het beste overeen vindt komen met realiteit. Voor de ene persoon is dat gewoon een andere speaker dan voor de andere. De ene neigt richting een warmere of meer laid back, de ander meer richting hypergedetailleerd en de ander nog wat anders...

Zo vinger op de pijn plek...Vanwaar de discussies dan nog......?
Het is afhankelijk van het persoon en ZIJN aangelegd referentiekader...Toch?

Citaat van: Sirius666 op maart 28, 2017, 20:37:19
Dat absoluut! Wat voor mij rood is zal voor jou best eens oranje kunnen zijn :D Die warmte zou ik dan overigens heel voorzichtig toeschrijven aan lager gaan met wat meer fundament ('warmte') als gevolg. Een monitor van 10k die maar tot 50Hz gaat geloof ik niet in  ;)

Ik heb wel eens met verbazing naar speakers geluisterd waarvan de eigenaar ze transparant vond. Ik vond van niet. Sloeg ook echt nergens op...hij vond van wel lol.
Waar doelde je op met..."volwassen", tripple six?

CitaatIs een studio monitor en dus niks voor jou. Raar dat je dan ook jouw versterking en niet jouw speakers er als argument bij haalt want de Guru's zorgen voor de sound, versterking doet minimaal mee (verschillen solid state, buizen en klasse D daargelaten). Al helemaal met jouw lage luisterniveaus. Vanuit die optiek zou een buizenvoorversterker wellicht een goed idee zijn. 3d plaatje wordt groter, sound afhankelijk vd buisjes meer solid state of warmer. Zou een mooie upgrade zijn, juist bij laag volume. Actieve speakers hebben op maat gemaakte versterking en zullen een deel van de hobby wegnemen. Maar je hebt dan wel de holy grail te pakken 

Discrepantie ::)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

MAW

Citaat van: scrutinizer op maart 29, 2017, 12:00:57
Zo vinger op de pijn plek...Vanwaar de discussies dan nog......?
Het is afhankelijk van het persoon en ZIJN aangelegd referentiekader...Toch?

Ja, over subjectieve interpretatie zijn we het wel eens. Waar de discussie iedere keer over gaat is dat je die interpretatie (dat persoonlijke referentiekader) niet zomaar op je omgeving kunt projecteren.
Gr. Martijn

scrutinizer

Citaat van: MAW op maart 29, 2017, 12:45:17
Ja, over subjectieve interpretatie zijn we het wel eens. Waar de discussie iedere keer over gaat is dat je die interpretatie (dat persoonlijke referentiekader) niet zomaar op je omgeving kunt projecteren.

Maar dat gebeurt in deze discussies van beide zijde....
Anders heb je geen discussie namelijk en word het eenzijdig hemelfietsen :)


Maar...neemt niets weg aan het feit dat het de subjectieve beleving is die uiteindelijk bepaalt. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Yep....anders hebben al die merken natuurlijk ook geen enkel bestaansrecht.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op maart 29, 2017, 13:07:24
Yep....anders hebben al die merken natuurlijk ook geen enkel bestaansrecht.

Gr. Hans
:).....en zijn we allemaal naar het zelfde evenbeeld ontworpen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: scrutinizer op maart 29, 2017, 12:00:57
Zo vinger op de pijn plek...Vanwaar de discussies dan nog......?
Het is afhankelijk van het persoon en ZIJN aangelegd referentiekader...Toch?
Waar doelde je op met..."volwassen", tripple six?

Discrepantie ::)

Je quote een woord dat ik niet terugzie in mijn post? Wat is het punt?

Discrepantie....mooi woord....maar wat is het punt?

Als de wil ontbreekt om aandacht aan een normale post te besteden dan heeft reageren geen nut joh.

scrutinizer

Citaat van: Sirius666 op maart 29, 2017, 13:25:06
Je quote een woord dat ik niet terugzie in mijn post? Wat is het punt?

Discrepantie....mooi woord....maar wat is het punt?

Als de wil ontbreekt om aandacht aan een normale post te besteden dan heeft reageren geen nut joh.

Dat je aangeeft dat de invloed van versterking minimaal is.....

[......]

....maar vervolgens meerdere verschillen aanduidt ....die zelfs tot de holy grail reiken. ::)

Versterking heeft zeker zijn invloeden op de uiteindelijk haalbare kwaliteit van weergave......

Maar om nu versterking binnen luidsprekers aangebracht,wel dan niet digitaal manipuleerbaar, als holy grail te beschouwen......

Versterking en componenten in gebruik zijn zeer gevoelig voor microfonie en andere mechanische lasten.
De klok binnen digitaal nog maar buiten beschouwing gelaten...... ;)





CitaatIs een studio monitor en dus niks voor jou. Raar dat je dan ook jouw versterking en niet jouw speakers er als argument bij haalt want de Guru's zorgen voor de sound, versterking doet minimaal mee (verschillen solid state, buizen en klasse D daargelaten). Al helemaal met jouw lage luisterniveaus. Vanuit die optiek zou een buizenvoorversterker wellicht een goed idee zijn. 3d plaatje wordt groter, sound afhankelijk vd buisjes meer solid state of warmer. Zou een mooie upgrade zijn, juist bij laag volume. Actieve speakers hebben op maat gemaakte versterking en zullen een deel van de hobby wegnemen. Maar je hebt dan wel de holy grail te pakken
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....