Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Teejoo

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 14, 2018, 12:47:03
Dat vermoede had ik al, des te interessanter om nog een meting na de correctie te posten. :)
Vond het vreemd hoe best diepe dips rechtgetrokken werden, wordt er dan flink 'geboost' door Dirac of hoe zou dat moeten werken?
Dirac kapt pieken idd af en boost om op te vullen. Dat opvullen wil je natuurlijk niet teveel, vandaar dat ik muv de sub de gemeten curve redelijk volg. Van de andere kant is het ook wenselijk om de speakers gelijk te trekken qua voicematching, dus ontkom je ook niet aan het plussen door Dirac op bepaalde frequenties. De homogeniteit die je ervoor terug krijgt is het dat zeker waard.

Bij de sub heb ik hem nu even lekker recht laten trekken zoals ik vroeger bij TMREQ ook al deed, en dat bevalt me erg goed.




Sjaak_Banaan

Oke, ik dacht inderdaad ook ergens gelezen te hebben dat je niet te veel moet 'boosten' (max +3db?), maar in die Dirac-voorspelling leek die dat juist wel erg veel te doen plaatselijk...

Zou je eens een meting willen posten van na de correctie als je een keer tijd hebt?
Ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre dat dan matcht met de voorspelling van Dirac. :)

Wij willen het eerst gaan proberen met 't gratis EqualizerAPO voor Windows i.c.m. REW, maar het programma is niet zo gebruiksvriendelijk dan ik had verwacht...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

papaleo

 :worship: WAUW....schitterende ruimte, Teejo  8)
En aan dat DJ/mengpaneel te zien word deze 'DarkRoom' niet alleen gebruikt om een filmpje te gaan kijken...  :popcorn: :clapping:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Inderdaad echt heel erg mooie ruimte geworden  8)

Teejoo

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 14, 2018, 14:08:16
Oke, ik dacht inderdaad ook ergens gelezen te hebben dat je niet te veel moet 'boosten' (max +3db?), maar in die Dirac-voorspelling leek die dat juist wel erg veel te doen plaatselijk...

Zou je eens een meting willen posten van na de correctie als je een keer tijd hebt?
Ik ben wel nieuwsgierig in hoeverre dat dan matcht met de voorspelling van Dirac. :)

Wij willen het eerst gaan proberen met 't gratis EqualizerAPO voor Windows i.c.m. REW, maar het programma is niet zo gebruiksvriendelijk dan ik had verwacht...
Het probleem met boosten van bepaalde frequenties is simpel gezegd dat je het op een andere plek erbij gaat duwen. Dus stel je staat op een plek in de ruimte waar het bijna perfect zou klinken (dichtbij en recht voor een speaker bijvoorbeeld), dan heb je daar juist weer een piek in de gebooste frequenties. Nou maakt dat met mid-hoog nog niet zoveel, maar bij een sub kan dat dan weer voor overlast zorgen in de woning of bij de buren.

De andere kan is echter dat je natuurlijk luistert op een vaste plek, en daar wil je de ruimte invloeden zoveel als mogelijk beperken voor een optimale luisterervaring. En dat betekent ook sommige frequenties boosten. En of dat nou 3 of 8 dB mag zijn hangt denk ik ook een beetje van de frequentie af. Maar less is zeker more! Maar ik ben in elk geval erg tevreden over het resultaat, zowel over de tonale match tussen de speakers als het gehele frequentiegebied tot in de laagste regionen. Ik heb geen perfecte ruimte qua akoestiek ondanks de aanpassingen, maar Diract trekt dat toch mooi recht.

Tenslotte blijft het natuurlijk ook een beetje smaak. Ik hou van een direct, ruimtelijk en dynamisch geluid.

Ik zal wellicht nog een keer meten, maar het probleem met Dirac is dat je geen meting met Dirac aan kunt doen. Je zult dit dan bijvoorbeeld met REW moeten doen, maar dan meet je maar op 1 plek, terwijl mij Dirac meting ik dacht 10 metingen waren.

Teejoo

Citaat van: vik op januari 14, 2018, 11:45:10
Ziet er goed uit! En een DJ set erbij toe maar. ^^
Toys 4 boyz  :D

Teejoo

#1906
Citaat van: Kjelt op januari 14, 2018, 14:38:43
Inderdaad echt heel erg mooie ruimte geworden  8)
Thanks. Anders dan menig zwart HT met meerdere banken waarbij zoveel mogelijk een bioscoop is nagebouwd, maar een bewuste keuze om met een matte klei kleur te werken zodat je ook nog lekker muziek kunt draaien in de ruimte. Desondanks als het licht uit is en het rolluik dicht goed donker zonder veel reflectie van de wanden of plafond.

Ik merk dat muziek nu ook veel beter klinkt, en ik dat nu ook weer boven beluister.

Desondanks wil ik wel naar een groter scherm gaan kijken. Alleen weer niet te groot omdat ik de frontspeakers toch wel ervoor wil houden. De center zou er wel achter mogen.

Vrijdag maar eens met Bjorn over hebben.

Teejoo

Citaat van: papaleo op januari 14, 2018, 14:26:02
En aan dat DJ/mengpaneel te zien word deze 'DarkRoom' niet alleen gebruikt om een filmpje te gaan kijken...  :popcorn: :clapping:
:D

https://www.mixcloud.com/Teejoo/

Teejoo

Toekomstige plannen voor de Teejooscoop:

- Groter scherm, waarschijnlijk akoestisch transparant
- 4K Laser projector

- Streamer

Genoeg leuke dingen om me in te verdiepen dus!

Teejoo

#1909
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Screen Excellence  Enlightor Neo S scherm? Ik begrijp dat een van de beste schermen is op dit moment?

En enig idee wat dat kost?

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op januari 14, 2018, 19:36:32
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Screen Excellence  Enlightor Neo S scherm? Ik begrijp dat een van de beste schermen is op dit moment?

En enig idee wat dat kost?

Stuur maar een mail! Enlightor Neo S is inderdaad de mooiste variant op dit moment voor akoestisch transparant.

pvd_66

Mooi gedaan, wat een gave ruimte zeg  :clapping:
Wat draai je gezien je Pioneer set?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Teejoo

Citaat van: pvd_66 op januari 14, 2018, 20:19:25
Mooi gedaan, wat een gave ruimte zeg  :clapping:
Wat draai je gezien je Pioneer set?
https://www.mixcloud.com/Teejoo/

Teejoo

#1913
Citaat van: bmateijsen op januari 14, 2018, 19:50:10
Stuur maar een mail! Enlightor Neo S is inderdaad de mooiste variant op dit moment voor akoestisch transparant.
Zal ik nog doen.
Maar ik ben toch ook sterk aan het denken over een regulier scherm, omdat het anders teveel naar voren komt. Nadeel is dan wel dat de center speaker lager moet komen en iets meer kantelen. Dat zal ik dus eerst eens testen.

Bij een regulier scherm kan ik inclusief kader tot 250cm breed. Bij een akoestisch transparant waarbij ik alleen de center speaker erachter plaats kan ik dan maar tot 235cm breed. Dit wordt deels natuurlijk opgeheven omdat het scherm dichterbij komt, maar ik vraag me af of ik dat wel prettig vind. Wat natuurlijk wel een groot voordeel is dat de center dan even hoog als de frontspeakers gepositioneerd kan worden.

Wat zijn goede reguliere schermen tegenwoordig? En dan eentje met de juiste breedte en met een smalle velours rand. Ik verwacht dat een regulier scherm ook een stuk goedkoper zal zijn.

vik

De Neo S die Bjorn aan haalt ziet er heel goed uit. Ik ben pas bij een klant geweest die had een ouder type van dit merk en zag er heel mooi uit.

Er leiden natuurlijk vele wegen naar Rome. De UltraWeave V6 van Dreamscreen is ook een heel mooi akoestisch transparant scherm en zeer betaalbaar.

Regulier wit scherm ben ik persoonlijk van mening dat er geen mooier scherm is als de Stewart Studiotek 100 of 130. Er zijn ook andere en goedkopere alternatieven en hangt ook af van je budget uiteraard. Elite Screens levert mooie betaalbare schermen. Keuzes  ;)


Citaat van: Teejoo op januari 14, 2018, 22:53:48
Zal ik nog doen.
Maar ik ben toch ook sterk aan het denken over een regulier scherm, omdat het anders teveel naar voren komt. Nadeel is dan wel dat de center speaker lager moet komen en iets meer kantelen. Dat zal ik dus eerst eens testen.

Bij een regulier scherm kan ik inclusief kader tot 250cm breed. Bij een akoestisch transparant waarbij ik alleen de center speaker erachter plaats kan ik dan maar tot 235cm breed. Dit wordt deels natuurlijk opgeheven omdat het scherm dichterbij komt, maar ik vraag me af of ik dat wel prettig vind. Wat natuurlijk wel een groot voordeel is dat de center dan even hoog als de frontspeakers gepositioneerd kan worden.

Wat zijn goede reguliere schermen tegenwoordig? En dan eentje met de juiste breedte en met een smalle velours rand. Ik verwacht dat een regulier scherm ook een stuk goedkoper zal zijn.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Met een 21.9 scherm heb je ook meer ruimte onder je scherm voor je center.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Citaat van: reza op januari 14, 2018, 23:46:09
Met een 21.9 scherm heb je ook meer ruimte onder je scherm voor je center.
Dat is zo, maar dan heb je weer gedoe met 16-9 films. Ik zag echter dat de originele HTM1 stand maar 30 cm is, dus dan kan ik nog een stuk omlaag omdat de HTM1 daarvoor ontworpen is.

En dan zal het waarschijnlijk geen probleem zijn.

Teejoo

#1917
Citaat van: vik op januari 14, 2018, 23:18:39
De Neo S die Bjorn aan haalt ziet er heel goed uit. Ik ben pas bij een klant geweest die had een ouder type van dit merk en zag er heel mooi uit.

Er leiden natuurlijk vele wegen naar Rome. De UltraWeave V6 van Dreamscreen is ook een heel mooi akoestisch transparant scherm en zeer betaalbaar.

Regulier wit scherm ben ik persoonlijk van mening dat er geen mooier scherm is als de Stewart Studiotek 100 of 130. Er zijn ook andere en goedkopere alternatieven en hangt ook af van je budget uiteraard. Elite Screens levert mooie betaalbare schermen. Keuzes  ;)
Er zijn idd meerdere wegen, zeker als het om een regulier scherm gaat. Ik ben op zich heel tevreden over mijn huidige scherm: geen structuur, gain 1.1 en mooie afwerking. En dat was destijds helemaal niet duur, ik dacht €800-€1000).

Een akoestisch scherm daarentegen wil ik wel echt top hebben, maar ik wil het scherm zoals gezegd niet te dichtbij hebben. Ik zou dus al tevreden zijn met een regulier scherm van 240cm breed incl kader. Da's toch een 35-40cm breder qua doek dan ik nu heb, afhankelijk van het kader.

Geen idee of dat toevallig een standaard maat is.


evilniek

Citaat van: Teejoo op januari 15, 2018, 08:21:19
Er zijn idd meerdere wegen, zeker als het om een regulier scherm gaat. Ik ben op zich heel tevreden over mijn huidige scherm: geen structuur, gain 1.1 en mooie afwerking. En dat was destijds helemaal niet duur, ik dacht €800-€1000).

Een akoestisch scherm daarentegen wil ik wel echt top hebben, maar ik wil het scherm zoals gezegd niet te dichtbij hebben. Ik zou dus al tevreden zijn met een regulier scherm van 250cm breed incl kader. Da's toch een 35-40cm breder qua doek dan ik nu heb, afhankelijk van het kader.

Geen idee of dat toevallig een standaard maat is.



Misschien een beetje een suffe opmerking, maar hoe gaaf ik de "DJ-hoek" ook vindt, het kost ook best veel ruimte eigenlijk, ruimte die ook anders benut had kunnen worden wellicht. Maargoed, je moet het toch ergens doen dat kan ik ook snappen natuurlijk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

pvd_66

Citaat van: Teejoo op januari 14, 2018, 21:03:17
https://www.mixcloud.com/Teejoo/

Hahahah gaaf, oude disco met soul en funk invloeden  ;D
Leuk te beluisteren!
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Teejoo

#1920
Citaat van: evilniek op januari 15, 2018, 13:57:47
Misschien een beetje een suffe opmerking, maar hoe gaaf ik de "DJ-hoek" ook vindt, het kost ook best veel ruimte eigenlijk, ruimte die ook anders benut had kunnen worden wellicht. Maargoed, je moet het toch ergens doen dat kan ik ook snappen natuurlijk.
Ik zou niet weten hoe ik die ruimte beter zou kunnen benutten. Die ruimte is een nis en bij de bouw juist al gepland voor de apparatuur, en het muurtje om een gelijke afstraling te krijgen  van de fronts. De DJ set is pas 7-8 jaar later geplaatst OP het muurtje ;-)

Neemt niet weg dat ik de Pioneer set wellicht in een andere kamer ga plaatsen. Ik vind het minder mooi uitzien.

Teejoo

#1921
Dit was ook een mooie optie geweest:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=164197.0

Helaas al bij afgehandelde transacties.


Maar even terug naar de schermen:

Ik heb nu de volgende merken gehoord:

- Screen Excellence  Enlightor Neo S
- Stewart:  Cima serie
- Elite Screens

Ik zie dat Grobi een eigen lijn heeft, die helemaal niet duur is: https://www.grobi.tv/videotv/leinwaende/rahmenleinwand/


Wat gebruiken jullie voor schermen, al dan niet akoestisch doorlatend?



darkrunner

Esmart germany (gebruik ik zelf) of als je 21:9 wil Hivilux
Bij andere merken die je voornamelijk in be/nl vind  betaal je al snel het dubbel ma zijn daarom niet beter integendeel

reza

Hivilux danzij de tip van darkrunner  :clapping:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#1924
Vandaag was de dag dat Bjorn van BB&G de puntjes op de i kwam zetten inzake de Dirac meting. Ik had zelf een tijdje geleden de meting gedaan en target curves gemaakt. Gelukkig vond Bjorn de meting en target curves al goed uitzien, waardoor het niet nodig was opnieuw te beginnen.

Dit was natuurlijk super zodat we direct konden beginnen met luisteren. Bjorn was zo vriendelijk geweest om op mijn verzoek de Atmos testdisc mee te nemen (en achter te laten ), waarna de track leaves gebruikt werd om de bubble en aaneensluiting van de losse speakers te testen. Hiervoor heeft een finetuning in de vertraging met 0.2ms bij de hoogtekanalen plaatsgevonden, en 0.4 bij de center. Tenslotte is de targetcurve van de center ook nog iets aangepast in het hoog.

Al met al niet veel aanpassingen, maar wel de puntjes op de ï na het beluisteren van de nodige scenes. En het is natuurlijk altijd leuk om te zien dat je zelf ook al goed op weg was.

Daarna nog zitten sparren over de mogelijkheden om het scherm te vergroten:

1. De ultieme oplossing zou zijn 3 nieuwe en gelijke  frontspeakers inzetten ipv de huidige Nautilussen. Nadeel is dat met muziek luisteren de akoestische afbeelding minder diep zal zijn bij muziek, en ik maak me wel wat zoren om die afbeelding aangezien ik nu uren heb geschoven om het goed te krijgen. Voordeel is een 100% gelijk geluidsbeeld over de frontspeakers en een center op gelijke hoogte als de rest. En natuurlijk de mogelijkheid om een big ass (270-280 beeldmaat?) scherm op te hangen...

De vraag is alleen of ik daar met mijn huidige gezondheidsperikelen al klaar voor ben voor een dergelijk groot scherm. Daarom toch nog een keer bij forumvriend Atmoz gaan kijken hoe dat bevalt als ik op gelijke afstand ga zitten. Tevens zal ik opnieuw zijn hulp moeten inroepen voor het maken van een frame/wand.
En last, but not least heb ik er toch wat moeite mee om mijn mooie Nautilussen te verkopen, ook omdat ik niet teveel extra kosten wil maken.

2. Optie 2 is een kleiner scherm tegen de achterwand, 240 cm breed (beeldmaat). Ten opzicht van mijn huidige scherm is dat ongeveer 40 cm breder. Voelt voor mij ook al als een aardige vooruitgang. Voordeel is dat dit een stuk eenvoudiger te realiseren is, en vooral ook veel minder kostbaar zal zijn. Daarnaast wijzigt er niets aan de muziekopstelling.
Groot nadeel vind ik wel dat de centerspeaker een stukje omlaag moet, dus dat wil ik wel een keer testen.

Genoeg om over na te denken!

Vervolgens kwam de afsluiter van de dag: een Linn majik ds streamer!
Ik had Bjorn gisteren op de valreep nog gevraagd om er een mee te nemen om zo de kans te krijgen er een te beluisteren in mijn eigen set. Conclusie: heel mooi! Ik was erg onder de indruk van de mooie afbeelding en totale klankbeeld. Deze zal er dus zeker gaan komen, al dan niet in de vorm van een Akurate Exakt DSM. Ik gebruik tenslotte toch alleen maar de digitale uitgang.

Een enerverend maar leuk dagje dus, met veel om over na te denken.