Nieuw appartement, hoe speakers te plaatsen?

Gestart door codemann, mei 11, 2004, 08:30:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

codemann

Ik ben gisteren de papieren gaan ondertekenen, ik heb een appartement gekocht...
Het is een nieuwbouw en het moet nog afgewerkt worden naar mijn smaak, dus er wordt al veel gediscussieerd en nagedacht over hoe alles gaat worden.
Over het tv-meubel twijfelde ik niet hard, ik wou graag iets eenvoudig maar toch praktisch. Bij Ikea zag ik dit :



Nu heb ik als front speakers 2 B&W DM602's en de TV is voorlopig nog maar een gewone TV, nog geen breedbeeld. Mijn eerste gedachte was om de kast breed genoeg te maken dat er een breedbeeld op zou kunnen en op de kast ook nog deze speakers (3 vakken ipv 2 dus waarschijnlijk). Maar aangezien ik later mogelijk nog DM603's wil kopen is dat misschien niet zo'n slimme oplossing, aangezien deze speakers niet echt op een kast thuis horen :)
Staanders zijn dan weer zo duur... Wat zouden jullie doen?
Als ik ze toch op zo'n kast zou zetten, hoe ver zouden ze dan van de TV moeten staan zodat beiden gaan last van elkaar hebben?

(PS: kan een mod dit ff moven, ik heb het per ongeluk verkeerd gepost, bedankt!) <edit> done ;) mvrg Patrick<edit>

Jeroen.

Ik weet niet wat een extra kast module kost, maar stands van atacama b.v. zijn niet echt duur maar wel erg goed. vanaf 119 euro voor 2. Even checken hoe hoog de originele bw stands zijn, en dan een Atacama uitkiezen.
linkje:  prijslijst - website

Je hebt gelijk als je zegt dat de stands van bw erg prijzig zijn.

Meestal moet je zeker een halfje meter overhouden tussen de luidspreker en de TV.
Maar een luidspreker op een stand zal beter klinken dan dezelfde luidspreker op een plank. Ik zou zeker voor de stands gaan. Als je dan later de 603 heb kan je ze gewoon op de plek van de 602 zetten, en kan de 602 incl stand naar de achterkant voor surround doeleinden.

codemann

Toevallig niemand die een belgische verdeler hiervan kent?

Jeroen.

Kijk eens op de site van tannoy.
http://www.tannoy.nl
Klik op consumenten producten -> Dealers en de belgische vlag links in beeld. ;)
Licht blauwe blokje geeft aan dat ze atacama dealer zijn.

garmtz

Zet ze NIET op de kast om meerdere redenen:

  • Kwaliteitsspeakers horen op een stand. Die kunnen echt een gigantische verbetering brengen in het geluid, vooral als je ze netjes afvult met (zilver-)zand
  • Ze staan op de kast te dicht bij elkaar, je krijgt dan geen natuurlijk stereobeeld
  • Trillingen van de speakers komen in de apparatuur, met een slechtere geluidskwaliteit tot gevolg


ThomasBelgium

Ik sluit me aan bij Garmt. Nog een opmerking: vaak zijn vloerstaanders niet veel duurder dan speakers die op een stand horen, zolang je in dezelfde productreeks blijft, uiteraard. Mogelijk is het prijsverschil zelfs kleiner dan wat een paar mooie degelijke stand kosten...

En daarbij , kinderen (*) zullen veel eerder een speaker die op een stand staat tegen de grond laten gaan dan een vloerstaander.

(*) vrij te vervangen door: hond, kat, werkster, inbreker, ...

ener

Mee eens vaak heeft een vloerstaande speaker ook een veel voller geluid. Deze moet echter wel vrij van de wanden staan.