Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Gestart door HTip, oktober 3, 2010, 16:33:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Madhouse

Citaat van: HTip op oktober 19, 2010, 15:38:14
Volgens je handleiding wel ;) Je kan dan kiezen voor automatic en manual test tone. FL staat dan dus altijd op 0dB.

Zover was ik al, maar dit bedoelde ik niet. Mijn fronts, center, rears en sub kan ik perfect op 75dB afstellen maar het gaat om onderstaande:

RadioShack geeft een correctietabel (link die je mij gaf via PM een tijdje geleden) en waar moet je die correcties dan instellen?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

frankp

Citaat van: Madhouse op oktober 19, 2010, 15:43:56
Zover was ik al, maar dit bedoelde ik niet. Mijn fronts, center, rears en sub kan ik perfect op 75dB afstellen maar het gaat om onderstaande:

RadioShack geeft een correctietabel (link die je mij gaf via PM een tijdje geleden) en waar moet je die correcties dan instellen?

Optellen/aftrekken van meetresultaat?

Madhouse

Citaat van: frankp op oktober 19, 2010, 15:46:11
Optellen/aftrekken van meetresultaat?

Op 15 verschillende frequenties? Lijkt me niet mogelijk  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

frankp

Ik heb de mogelijkheid om zoiets in te voeren nog niet gezien in de receiver.
Maar zijn die correcties dusdanig groot dat je die echt moet gebruiken?

frankp

Als ik even snel op internet zoek dan gaat het bij die correcties voornamelijk om lage tonen voor de subwoofer (20 tot 125 hz).
Dat zou dan betekenen dat je die afwijkingen niet hoeft te gebruiken bij je fronts, center en surround.
Of zit ik er nu naast?

Madhouse

Citaat van: frankp op oktober 19, 2010, 15:53:46
Als ik even snel op internet zoek dan gaat het bij die correcties voornamelijk om lage tonen voor de subwoofer (20 tot 125 hz).
Dat zou dan betekenen dat je die afwijkingen niet hoeft te gebruiken bij je fronts, center en surround.
Of zit ik er nu naast?

Geen idee! HTip kwam toen met die link maar verder snap ik er weinig van...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Ah, nu snap ik het... heeft even geduurd ;)

Met breedband roze ruis is dat niet van toepassing. Er zijn ook testtonen met lage frequenties en daar geldt de correctietabel wel voor. En daar een gemiddelde uit bepalen en dat is de correctie voor alleen het SW-kanaal. Het is wat lastig, geef ik toe ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Citaat van: HTip op oktober 19, 2010, 16:03:04
Ah, nu snap ik het... heeft even geduurd ;)

Met breedband roze ruis is dat niet van toepassing. Er zijn ook testtonen met lage frequenties en daar geldt de correctietabel wel voor. En daar een gemiddelde uit bepalen en dat is de correctie voor alleen het SW-kanaal. Het is wat lastig, geef ik toe ;)

Ach so....Dan ga ik alles gewoon op 75dB afstellen en hoef ik voor de rest niet moeilijk te doen  :D  :threadclosed:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Citaat van: Madhouse op oktober 19, 2010, 16:05:19
Ach so....Dan ga ik alles gewoon op 75dB afstellen en hoef ik voor de rest niet moeilijk te doen  :D  :threadclosed:
Helemaal goed! En ondertussen hebben anderen (en ik) hier weer wat van geleerd :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Met die correctietabel corrigeer je gewoon wat je gemeten hebt, heeft niks met de apparatuur te maken.

Over het subwoofervolume: Zolang je geen perfect lineare response hebt, gewoon luisteren. (ik vind zelf de openingscene van Iron Man een goede test, eerst die rockmuziek van AC/DC, daarna een een stukje in de auto waarbij je de motor van de auto hoort ronken in de achtergrond en daarna de oorverdovende ontploffing. Perfect dus om te horen of de boel in balans is)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

fugazi_2009

Citaat van: celerontje op oktober 19, 2010, 19:25:40
Met die correctietabel corrigeer je gewoon wat je gemeten hebt, heeft niks met de apparatuur te maken.

Over het subwoofervolume: Zolang je geen perfect lineare response hebt, gewoon luisteren. (ik vind zelf de openingscene van Iron Man een goede test, eerst die rockmuziek van AC/DC, daarna een een stukje in de auto waarbij je de motor van de auto hoort ronken in de achtergrond en daarna de oorverdovende ontploffing. Perfect dus om te horen of de boel in balans is)

En wat moet dan het resultaat zijn, dat daarna de kopjes uit de kast zijn gevallen?  ;)
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

frankp

Citaat van: fugazi_2009 op oktober 19, 2010, 19:48:15
En wat moet dan het resultaat zijn, dat daarna de kopjes uit de kast zijn gevallen?  ;)

Of bloedende oren afhankelijk van het type sub   :crazy:

Moet zeggen dat het plaatsen en afstellen flink tegen valt. Heb een 2-zitsbank waar op beide plekken het geluid goed moet zijn, maar ik merk bij
hoe ik de speakers ook plaats dat als ik in het midden van de bank ga zitten het altijd het beste klinkt.
En een digitale db-meter is niet fijn om mee af te regelen (zoals ik al meer had gelezen). Toch anders zelf maar een analoge op de kop tikken.

@Htip
Inderdaad weer wat geleerd en ik heb als beginner nog o zo veel te leren

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 19, 2010, 19:25:40
Met die correctietabel corrigeer je gewoon wat je gemeten hebt, heeft niks met de apparatuur te maken.
Is niet geheel juist. Je zou m.b.v. speciale testtonen de EQ kunnen instellen, maar het probleem is dat je dan ook de demping van de andere speakers aanpast. Met een DSP-systeem speciaal voor subs (Velodyne SMS1, SVS AS-EQ1, Behringer, etc.) zou je het wel kunnen regelen. Echter dat is niet eenvoudig en kan je ook de sub minder goed laten spelen.

Citaat
Over het subwoofervolume: Zolang je geen perfect lineare response hebt, gewoon luisteren. (ik vind zelf de openingscene van Iron Man een goede test, eerst die rockmuziek van AC/DC, daarna een een stukje in de auto waarbij je de motor van de auto hoort ronken in de achtergrond en daarna de oorverdovende ontploffing. Perfect dus om te horen of de boel in balans is)
Persoonlijk ben ik geen voorstander om zo een sub in te stellen. Je kan na een verandering natuurlijk wel een test spelen, waarvan je weet hoe die moet klinken. Maar volume van de sub moet in lijn staan met de overige speakers. Echter is de testtoon van de receiver hiervoor niet altijd geschikt. Er zijn wel uitzonderingen, zoals op pag. 1 valt te lezen. Het beste gebruik je een calibratie-DVD.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: frankp op oktober 19, 2010, 20:39:15
Moet zeggen dat het plaatsen en afstellen flink tegen valt. Heb een 2-zitsbank waar op beide plekken het geluid goed moet zijn, maar ik merk bij hoe ik de speakers ook plaats dat als ik in het midden van de bank ga zitten het altijd het beste klinkt. En een digitale db-meter is niet fijn om mee af te regelen (zoals ik al meer had gelezen). Toch anders zelf maar een analoge op de kop tikken.
Dat is moeilijk te veranderen. Elke set heeft een sweetspot, waar het geluid optimaal. Anders dan een bepaalde fabrikant zegt dat dat helemaal niet nodig is (hier niet over uitwijden s.v.p.). Met indraaien (toe-in) en uitdraaien (toe-out) van de speakers kan je de sweetspot verbreden, maar het blijft een compromis.

Citaat
@Htip
Inderdaad weer wat geleerd en ik heb als beginner nog o zo veel te leren
En daar gaat het allemaal om en doen we het allemaal voor ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: fugazi_2009 op oktober 19, 2010, 19:48:15
En wat moet dan het resultaat zijn, dat daarna de kopjes uit de kast zijn gevallen?  ;)
:clapping:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

fugazi_2009

Citaat van: frankp op oktober 19, 2010, 20:39:15
Moet zeggen dat het plaatsen en afstellen flink tegen valt. Heb een 2-zitsbank waar op beide plekken het geluid goed moet zijn, maar ik merk bij
hoe ik de speakers ook plaats dat als ik in het midden van de bank ga zitten het altijd het beste klinkt.

Zoals HTip ook al aangaf, bij iedere speaker zal die sweetspot kleiner of groter zijn. Als er al 1 nadeel is bij mijn eigen speakers, dan is het wel het feit dat de sweetspot ongelovelijk klein is. Niet perfect in het midden van de bank en het is mis, maar als je dan ook in de sweetspot zit...  :wub:
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

celerontje

Citaat van: fugazi_2009 op oktober 19, 2010, 19:48:15
En wat moet dan het resultaat zijn, dat daarna de kopjes uit de kast zijn gevallen?  ;)
Die staan in een gesloten kast! ;D (en mijn HT is op zolder)
Uitgesloten dus, hier! ;D

Ik snap de verwarring, maar ik kan zelf met die scene goed bepalen of de boel te zwak of too much is.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: fugazi_2009 op oktober 19, 2010, 23:09:12
Zoals HTip ook al aangaf, bij iedere speaker zal die sweetspot kleiner of groter zijn.
Klopt helemaal wat je zegt Jack. Heeft voornamelijk te maken met het afstraalgedrag van de afzonderlijke drivers in de speaker. Dit geldt met name voor de midden- en hogetonendriver.

Citaat
Als er al 1 nadeel is bij mijn eigen speakers, dan is het wel het feit dat de sweetspot ongelovelijk klein is. Niet perfect in het midden van de bank en het is mis, maar als je dan ook in de sweetspot zit...  :wub:
Daarom heet het ook de sweetspot :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 20, 2010, 01:49:19
Ik snap de verwarring, maar ik kan zelf met die scene goed bepalen of de boel te zwak of too much is.
Dat geldt voor jou, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Net zoals Bjorn altijd naar "Brotherwood of the Wolf" luistert voor de bubble en naar Hooverphonic voor de afstelling van de sub...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

tijse400

leuk om te zien hoe je dit met de hand kan doen. ik heb zelf niet zon audiofiel gehoor, en ikken ook maar weinig muziek zo goed dat ik daarmee iets zou kunnen afstellen.
ik heb een denon avr  2307, en die heeft zelf ook een functie om de speakers goed in te stellen.

is dat " net zo goed" als jou meet methode? met n acht neming van persoonlijke voorkeuren zou de avr met de bijhorende meetmicrodfoon toch wel zelf moeten kunnen kijken hoe hard en hoe snel het geluid wordt gemeten, en dus ook "perfect" de afstand moeten kunnen vastleggen, ofwel, in ieder geval de waardes zo moeten kunnen zetten dat op de sweet spot het geluid toch op het goede moment aankomt en het volume juist is afgesteld.

ik heb verder begrepen dat de denon wel eens last heeft van een kwaal dat hij de instellingen voor de sub niet goed doet, en die dan op -9 dB zet, zodat die te zacht gaat klinken.

een db meter heb ik niet dus ik zou ook jou manier kunnen proberen, maar van wat ik heb kunnen zien aan instellingen voor de afstand klopten die toch behoorlijk, toen ik die setup heb gedaan.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

HTip

Een automatische instelfunctie zoals Audyssey is een goed begin. Afstanden (dus timing) kan hierdoor best goed worden bepaald, maar is niet in alle gevallen correct. Echter wat zo'n functie ook doet is corrigeren voor de ruimte en gaat naast volume (level) ook de EQ aanpassen. Dat laatste is eigenlijk een teken dat de akoestiek van de ruimte niet optimaal is, maar kan noodzakelijk zijn om een goed geluid te creëeren.

Met een dB-meter kan je de set op referentieniveau instellen. En de testtonen van een test-DVD zijn in veel gevallen beter bruikbaar dan interne testtonen.

Maar, nogmaals, Audyssey kan je goed op weg helpen. Enige fine-tuning is wellicht wel op zijn plaats ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

fugazi_2009

Citaat van: HTip op oktober 20, 2010, 17:21:50
Klopt helemaal wat je zegt Jack. Heeft voornamelijk te maken met het afstraalgedrag van de afzonderlijke drivers in de speaker. Dit geldt met name voor de midden- en hogetonendriver.
Daarom heet het ook de sweetspot :D

Lol, zover ging mijn kennis ook al  ;) Maar ik kan je verzekeren dat het bij mij meer een heelkleinsweetpuntje is  ;D Mijn vorige speakers hadden een stuk grotere spot, maar doodat dat 4.5-weg speakers waren hadden die weer andere nadelen ten opzichte van mijn huidige simpele 2-weg speakertjes.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

HTip

Citaat van: fugazi_2009 op oktober 20, 2010, 21:11:28
Lol, zover ging mijn kennis ook al  ;) Maar ik kan je verzekeren dat het bij mij meer een heelkleinsweetpuntje is  ;D Mijn vorige speakers hadden een stuk grotere spot, maar doodat dat 4.5-weg speakers waren hadden die weer andere nadelen ten opzichte van mijn huidige simpele 2-weg speakertjes.
:D Zolang je alleen zit is het dus geen probleem ;D
Maar met toe-in/out is je sweetspot niet groter te krijgen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

fugazi_2009

Citaat van: HTip op oktober 20, 2010, 21:21:42
:D Zolang je alleen zit is het dus geen probleem ;D
Maar met toe-in/out is je sweetspot niet groter te krijgen?

toe-in/out is volgens Avalon nog meer vloeken dan zeggen dat jij je Receiver moet upgraden  ;D Maar ik zit inderdaad gewoon in het sweetpuntje en dan is er niks aan de hand. En dan klinkt het best aardig.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one