Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaeje

crap, moet osx naar lion updaten voor iCloud... was te denken geweest. byebye final cut 6

Fleetwood

ik heb sinds de update naar Lion regelmatig dat mijn mbp vastloopt bij het afsluiten van een programma,
en of dit nu een game is of itunes/safari ofzo dat maakt geen verschil.

zou er ergens met de update iets verkeerd zijn gegaan?
wie kent dit verschijnsel en kan me helpen.

voor de update geen enkel probleem.
pioneer pdp-4280XA + Xtrend 10000
en nog wat andere zooi int kastje... :-)

VlisChris

Ik ben nu toch maar Lion aan het downloaden.
Wil toch wel graag weten of het daadwerkelijk zo fijn werkt :) Vooral het automatisch saven en de speciale tekens trekken me een beetje over de streep.
Downloaden gaat nu met 1.5MB/s. Max van het lijntje waar ik op download. Dus hier geen trage servers gelukkig.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Eddye

Autosave werkt alleen bij bepaalde app (zoals de nieuwste Pages).
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

VlisChris

Grr, ik weet zeker dat ik mijn inloggegevens correct heb voor iCloud, en toch zegt die dat ik niet kan inloggen.
Net mijn pasword al gereset, en ook dat werkt niet.
Straks nog maar eens een poging wagen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#505
Goed, al meteen mijn eerste probleem te pakken; internet ziet er redelijk uit als tien jaar geleden.
Het lijkt alsof Addblocker de helft van een pagina blokkeert, alleen, AB  staat niet aan.
Heel vreemd, en storend.

Goed, dat is dus een probleem tussen FF en Lion. Handig, aangezien ik Safari een kxt programma vind.

Goed 2, normaal door je browser scrollen lukt dus ook al niet behalve in Safari.
In de vijf minuten dat ik er nu mee bezig ben ben ik nog niet enthousiast om eerlijk te zijn. Het zal waarschijnlijk wel wennen.

Goed 3, vanaf heden mag Lion moeite gaan doen me wel te overtuigen, want Firefox werkt dus voor geen meter in combinatie met Lion.

Goed 4 (we blijven maar gewoon even doortellen . . . ), nu werkt zelfs www.fok.nl niet normaal meer. Niet in Firefox, en ook niet in Safari.
Alleen de basis layout zonder enige vorm van grafische schil erom heen.
En ik mis gewoon mijn normale swipen tussen bekeken pagina's en de huidig bekeken pagina in FireFox enorm. Maakt me niets uit wiens schuld dat wel niet mag zijn, ik vind het slecht dat het gewoon niet werkt.
Tot nu toe vind ik Lion een product dat even snel op de markt gezet is en waarbij veel nog niet werkt.
Hoop dat updates van zowel FF als Lion dat een beetje beter maken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Safari in Lion is een stuk beter geworden.
Ik heb zelf altijd een "hekel" aan Safari gehad maar sinds Lion heeft het chrome verdreven, voornamelijk ook om de manier van "swipen" tussen pagina's.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

#507
Dat swipen door de pagina's is inderdaad een hele aardige gadget.
Maar vind het gewoon een butprogramma qua ergonomie.
Alleen al het feit dat ik moet gaan dubbelklikken in de adresbalk om het hele zaakje te selecteren vind ik erg onprettig werken. Waarom zou ik 1 letter willen vervangen. Het gebeurd veel vaker dat ik gewoon het hele adres anders wil typen.
Bij FireFox kun je per pagina de vergroting van de site instellen. Dat kan met safari ook niet.
Als ik bij Fok.nl kijk vind ik de letters vaak aan de kleine kant, dus maak ik het zaakje wat groter. Ga ik dan naar het forum krijg ik een forum voor blinden en slechtzienden voor me zo groot als de letters dan wel niet zijn.
Ook daarin verslaat FireFox Safari met enorme sprongen wat mij betreft.

Edit: ook slecht dat je in Safari bij de adresbalk niet even op een pijltje kun klikken om daar je meest recente of favoriete pagina's aan te klikken uit een overzicht dat naar beneden komt. Nee, Safari doet het helemaal niet voor mij.
Dan maar weer eens kijken of Chrome nog een beetje wil wennen.

Ik hoop dat FF binnenkort met een update uitkomt dat ze weer een goed werkend product hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

De beta van FF8 zorg er in ieder geval voor dat de grafische kant weer normaal werkt.
Voordeel van Safari is swipen. Hoop dat dat ook snel naar FF komt. Maar dat zal nog wel even op zich laten wachten vrees ik.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 13, 2011, 16:06:30
Safari in Lion is een stuk beter geworden.
Ik heb zelf altijd een "hekel" aan Safari gehad maar sinds Lion heeft het chrome verdreven, voornamelijk ook om de manier van "swipen" tussen pagina's.
Huh? swipen tusen paginas? Leg dat eens uit, hoe werkt dat zonder touchscreen? Of snap ik iets niet?

Cyrus·

Citaat van: Christiaan S op oktober 13, 2011, 13:41:16
Goed, al meteen mijn eerste probleem te pakken; internet ziet er redelijk uit als tien jaar geleden.
Het lijkt alsof Addblocker de helft van een pagina blokkeert, alleen, AB  staat niet aan.
Heel vreemd, en storend.

Goed, dat is dus een probleem tussen FF en Lion. Handig, aangezien ik Safari een kxt programma vind.

Goed 2, normaal door je browser scrollen lukt dus ook al niet behalve in Safari.
In de vijf minuten dat ik er nu mee bezig ben ben ik nog niet enthousiast om eerlijk te zijn. Het zal waarschijnlijk wel wennen.

Goed 3, vanaf heden mag Lion moeite gaan doen me wel te overtuigen, want Firefox werkt dus voor geen meter in combinatie met Lion.

Goed 4 (we blijven maar gewoon even doortellen . . . ), nu werkt zelfs www.fok.nl niet normaal meer. Niet in Firefox, en ook niet in Safari.
Alleen de basis layout zonder enige vorm van grafische schil erom heen.
En ik mis gewoon mijn normale swipen tussen bekeken pagina's en de huidig bekeken pagina in FireFox enorm. Maakt me niets uit wiens schuld dat wel niet mag zijn, ik vind het slecht dat het gewoon niet werkt.
Tot nu toe vind ik Lion een product dat even snel op de markt gezet is en waarbij veel nog niet werkt.
Hoop dat updates van zowel FF als Lion dat een beetje beter maken.

Vreemd.... Firefox icm Lion gaf hier op 2 Macs totaal geen problemen....
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Werkt op magic mouse en magic touch pad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 13, 2011, 19:13:47
Werkt op magic mouse en magic touch pad.
aaahhh... natuurlijk. Duidelijk :)

Fleetwood

moet je geen bibbervinger hebben, want zit soms ineens op andere pagina ;D
pioneer pdp-4280XA + Xtrend 10000
en nog wat andere zooi int kastje... :-)

Gaeje

Amai ik verschiet wat men allemaal 'verwacht' of kan met een browser. Ik klik gewoon, of typ het adres in de balk, en heb wat bladwijzers bij mn favorieten, that's about it :-)

VlisChris

Heeft iemand een idee waarom ik niet kan rechtsklikken momenteel met mijn touchpad op mijn MBP?
Net Lion geinstalleerd, en dat werkt zoals het op mijn iMac werkt, alleen willen mijn gestures nog niet naar behoren werken.
Met 1 vinger bv in Safari bezochte pagina's doorscrollen wil bijvoorbeeld niet werken, en rechtsklikken om maar wat te noemen werkt ook niet.
Dus op een app gaan staan en dan sluiten selecteren werkt niet. Ik kan het bij systeemvoorkeuren ook niet vinden.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Citaat van: Christiaan S op oktober 19, 2011, 19:19:02
Heeft iemand een idee waarom ik niet kan rechtsklikken momenteel met mijn touchpad op mijn MBP?

<knip>

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Ik had dit ook. Heb me suf gezocht en toen bleek het aan de addon "Safari Cookies" te liggen. Toen ik die er had afgegooid werkte alles weer prima.

VlisChris

Safari Cookies?
Ik ga eens zoeken of ik daar wat meer over kan vinden :)
Thanx.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Wat ik gister zo snel kon vinden was dat de addon safari cookies niet werkt in combinatie met Lion?
Kun jij me er iets meer informatie over geven?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

Waarschijnlijk voor unix goeroes een heel dom vraagje over het filesysteem en waar dingen staan enzo. Ik zocht laatst een xml file van Monodevelop, en die zou in ~/library/preferences/monodevelop/ moeten staan, de file heet dan bijv. properties.xml. Als ik in een terminal daarheen 'navigeer' met cd enzo, dan kom ik er terecht. Maar ik als muismens heb een schurftige klerehekel aan antieke command line meuk :devil: dus ik wilde het met bijv. een grafische text editor openen bijv. met textEdit.

Echter, als ik nu hetzelfde bestand zoek in Finder, dan zie ik wel /library/preferences, maar niet die monodevelop folder, en dus ook de xml files niet... nu had ik na wat googlen ook al iets gevonden om hidden files zichtbaar te maken: defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE, maar zelfs dan kan ik het niet vinden...

Blijkbaar is ~/library/preferences in terminal NIET hetzelfde als /library/preferences in Finder? Hoe zit dat?

EJ

Dat is niet zo gek hoor:

Het ~ teken staat voor je homedirectory, en die is vast niet in de root genesteld... :)

Plak er /Users/jouwnaam voor en je komt een heel eind verder... dus:

/Users/jouwnaam/library/preferences/monodevelop/ brengt je naar de plaats die je wilt. Je had ook de ~ kunnen laten staan natuurlijk. ;) Let wel op de hoofdletter van Users...

VlisChris

Citaat van: Christiaan S op oktober 20, 2011, 13:19:36
Wat ik gister zo snel kon vinden was dat de addon safari cookies niet werkt in combinatie met Lion?
Kun jij me er iets meer informatie over geven?

Meteen een aanvullende vraag: iemand een idee waarom mijn Macs mijn NAS niet meer kunnen zien?
Ik heb alles weer in mijn eigen netwerk aangesloten met mijn eigen 100Mbit routertje ertussen, en spontaan kan ik niet meer bij mijn foto's :'( :(
Best lastig, want ik wil namelijk een zwik foto's van vandaag overzetten naar mijn NAS om na te gaan bewerken en straks een back-up van te maken. Daarnaast kan ik dus ook niet bij mijn foto's die ik er sowieso op heb staan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

Citaat van: EJ op oktober 20, 2011, 15:05:51
Het ~ teken staat voor je homedirectory, en die is vast niet in de root genesteld... :)
thanks :) al is die library folder wel hidden. Is er een mogelijkheid om een specifieke folder unhidden te maken? Ik vind op internet alleen maar een commando om ALLES overal unhidden te maken... ik mis mijn rechtermuis->properties op files en folders voor dit soort zaken ENORM in osx...

danielo

Citaat van: jowi op oktober 20, 2011, 16:12:29
thanks :) al is die library folder wel hidden. Is er een mogelijkheid om een specifieke folder unhidden te maken? Ik vind op internet alleen maar een commando om ALLES overal unhidden te maken... ik mis mijn rechtermuis->properties op files en folders voor dit soort zaken ENORM in osx...

Ik weet niet precies wat je wil doen en als ik eerlijk ben weet ik niet precies waar je dit vanuit de gui doet (last wel rechtermuis en dan info ofzo). Maar misschien is even wat basis commando's unix leren ook geen slecht plan als developer lijkt mij dat handig voor je. Zodat je dingen als ~, chmod, ls, ps etc etc beetje weet.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

EJ

Citaat van: Christiaan S op oktober 20, 2011, 15:49:14
Meteen een aanvullende vraag: iemand een idee waarom mijn Macs mijn NAS niet meer kunnen zien?
Ik heb alles weer in mijn eigen netwerk aangesloten met mijn eigen 100Mbit routertje ertussen, en spontaan kan ik niet meer bij mijn foto's :'( :(
Best lastig, want ik wil namelijk een zwik foto's van vandaag overzetten naar mijn NAS om na te gaan bewerken en straks een back-up van te maken. Daarnaast kan ik dus ook niet bij mijn foto's die ik er sowieso op heb staan.
Werkgroep naam correct? IP adres in de goede range?