CD Tweaks...

Gestart door SiR-ROUND, november 30, 2003, 20:57:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PuNkEnStEiN

Citaat van: AbZ op juli 19, 2011, 18:06:26Kortom, audio is gewoon Latijn:  het kan ook goed klinken als je er geen reet van begrijpt 

Oftewel: Bonum si non potest intelligi vocem mauris.

Dat is tenminste wat de Google-vertaalmachine (en die's goed!!!) er van maakt. :clapping:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

AbZ

Citaat van: s0000884 op juli 19, 2011, 18:10:00
Je erkent de blindtest niet. Dat is uiteraard jouw goed recht. Maar de test is wel gewoon geldig. Voor willekeurig kleine verschillen ook. Het enige probleem is dat er dan veel tijd in gestopt moet worden, omdat dan het aantal keren luisteren drastisch omhoog moet. Dat laatste gebeurt dan ook (haast?) nooit en dit levert misverstanden op. Wie de blindtest en meettechniek&meetfoutstatistiek beheerst (heb ik eerder genoemd) heeft de twijfel over deze testmethode ook niet meer. Je moet de test eerst echt snappen.
Correctie:  de reden om de steekproef te vergroten bij kleine verschillen
zit puur in de statistiek en niet in de (dubbel)blinde testvorm.

AbZ

#277
Citaat van: PuNkEnStEiN op juli 19, 2011, 18:11:09
Oftewel: Bonum si non potest intelligi vocem mauris.

Dat is tenminste wat de Google-vertaalmachine (en die's goed!!!) er van maakt. :clapping:
:D    (mauris?  :unsure:  recte auris?)

PuNkEnStEiN

Latina mea non est solet.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

AbZ

Ik vrees dat de vertaalmachine aan jitter onderhevig is  :D

PuNkEnStEiN

Dat lijkt me sterk, want ik heb net vanmorgen mijn internetkabels vervangen door een massief zilveren bedrading van 12,3 cm doorsnee, rondom geïsoleerd met jittervrije aarswol van de digibeetmakake uit Borneo. :alien:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

S@m

Citaat van: s0000884 op juli 19, 2011, 17:21:40

... twijfel ik er niet over dat jij 2 gezond ontworpen CD spelers (een Denon van € 200 en een Accuphase € 4000) puur gehoormatig absoluut niet kan onderscheiden.


Daar gaat dan je laatste beetje geloofwaardigheid...

s0000884

#282
Citaat van: S@m op juli 19, 2011, 18:42:03
Daar gaat dan je laatste beetje geloofwaardigheid...
Sterker nog, een CDROM-speler van 10 euro in mijn computer doet het (indien data digitaal naar een beetje goede geluidskaart wordt afgegeven) het óók net zo goed. Ik luister nu naar muziek via youtube op mijn stax hoofdtelefoon (elektrostaat) en ik kan met zekerheid zeggen dat de geluidskwaliteit van deze set als geheel véél beter is dan dat van de allerbeste CD speler, allerbeste versterker met een stel banale wilson audio luidsprekers in een huiskamerakoestiek. Wat je mist met het (gecomprimeerde) youtube geluid wordt weer méér dan goedgemaakt met het veel betere principe van een elektrostaat, en het afwezig zijn van akoestiek-problemen.

Probeer alles een beetje in z'n juiste context te zien. Een denon CD speler vervormt eens 0.002%, een accuphase ook (zodoende klinken ze voor je oor identiek). Een luidspreker vervormt zo 5%. De akoestiek kan zelfs, afhankelijk van hoe je het uitrekent, op 100% vervorming of meer komen....

s0000884

Citaat van: PuNkEnStEiN op juli 19, 2011, 18:41:49
Dat lijkt me sterk, want ik heb net vanmorgen mijn internetkabels vervangen door een massief zilveren bedrading van 12,3 cm doorsnee, rondom geïsoleerd met jittervrije aarswol van de digibeetmakake uit Borneo. :alien:
Ik heb een draadloos netwerk thuis. Gaat dat wel goed?

PuNkEnStEiN

Alleen als je je stoppenkast bekleed hebt met de juiste isolatiematerialen, maar dat luistert erg nauw omdat de deur dan niet meer open kan. Beter nog is gewoon de stoppenkast in zijn geheel verwijderen.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

EJ

Citaat van: s0000884 op juli 19, 2011, 19:00:20
Ik heb een draadloos netwerk thuis. Gaat dat wel goed?
Daar zit wel een technisch probleempje! Retransmits... Dus timing issues. Het is vergelijkbaar met cdma.

chansig

Citaat van: s0000884 op juli 19, 2011, 18:56:27
Sterker nog, een CDROM-speler van 10 euro in mijn computer doet het (indien data digitaal naar een beetje goede geluidskaart wordt afgegeven) het óók net zo goed. Ik luister nu naar muziek via youtube op mijn stax hoofdtelefoon (elektrostaat) en ik kan met zekerheid zeggen dat de geluidskwaliteit van deze set als geheel véél beter is dan dat van de allerbeste CD speler, allerbeste versterker met een stel banale wilson audio luidsprekers in een huiskamerakoestiek. Wat je mist met het (gecomprimeerde) youtube geluid wordt weer méér dan goedgemaakt met het veel betere principe van een elektrostaat, en het afwezig zijn van akoestiek-problemen.

Probeer alles een beetje in z'n juiste context te zien. Een denon CD speler vervormt eens 0.002%, een accuphase ook (zodoende klinken ze voor je oor identiek). Een luidspreker vervormt zo 5%. De akoestiek kan zelfs, afhankelijk van hoe je het uitrekent, op 100% vervorming of meer komen....

Kan je deze bewering onderbouwen middels een ABX ? Voldoende trials, etc, etc.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

s0000884

Citaat van: chansig op juli 19, 2011, 19:13:09
Kan je deze bewering onderbouwen middels een ABX ? Voldoende trials, etc, etc.
Ik ben niet strak genoeg geweest in mijn formulering, excuses. Met geluidskwaliteit bedoel ik niet zoals ik het beoordeel als ik er naar luister, maar puur getalsmatig het verschil tussen de originele opname op de geluidsdrager en wat mijn oor inkomt (hoe kleiner dit verschil, hoe groter de geluidskwaliteit). Zodra je een akoestiek van een woonkamer betrekt in de muziekweergave (dus luidsprekers in woonkamer ipv hoofdtelefoon of luidsprekers in weiland) creëer je zoveel vervorming dat daar geen enkele andere vervormingsbron in de keten tegenop kan.

s0000884

#288
Citaat van: EJ op juli 19, 2011, 19:12:58
Daar zit wel een technisch probleempje! Retransmits... Dus timing issues. Het is vergelijkbaar met cdma.
;D  Vooral het vergelijk met CDMA  :D

chansig

Citaat van: s0000884 op juli 19, 2011, 19:17:28
Ik ben niet strak genoeg geweest in mijn formulering, excuses. Met geluidskwaliteit bedoel ik niet zoals ik het beoordeel als ik er naar luister, maar puur getalsmatig het verschil tussen de originele opname op de geluidsdrager en wat mijn oor inkomt (hoe kleiner dit verschil, hoe groter de geluidskwaliteit). Zodra je een akoestiek van een woonkamer betrekt in de muziekweergave (dus luidsprekers in woonkamer ipv hoofdtelefoon of luidsprekers in weiland) creëer je zoveel vervorming dat daar geen enkele andere vervormingsbron in de keten tegenop kan.

Het was een grapje..van mij mag je beweren wat je wilt..ik zal er geen seconde wakker om liggen. Als ik je post lees denk ik alleen maar: die geniet lekker van muziek.

Wat betreft akoestiek heb je denk ik helemaal gelijk. Mensen zouden hier veel meer aandacht aan "moeten" besteden ipv de zoektocht naar de perfecte kabel op de perfecte versterker met de perfecte cd speler..welke dan ook nog eens moet matchen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

Momenteel heb ik een Hifi tuning HT-2 demagnetizer om te testen.

Ik lig een beetje in de clinch met mezelf of ik nou wel of geen verschil hoor.

Ik heb tot nu toe enkele Blu ray concerten geprobeerd.  Ik ga er nog even mee verder van de week.

Hebben andere leden ervaring met de Hifi tuning?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jowi

Citaat van: vik op augustus 30, 2012, 09:28:13
Ik lig een beetje in de clinch met mezelf of ik nou wel of geen verschil hoor.
Dat zegt al genoeg toch... trek je conclusie. Of WIL je graag verschil horen? Maar dat kun je ook zonder extra magische apparaten, gewoon een kwestie van jezelf voor de gek houden overtuigen :D

Erik van Voorst (in memoriam)

#292
Het wordt pas magisch als je het niet begrijpt.....of als er geen verklaring voor bekend is  :D

Aan een demagnetiseer app zit geen voodoo......even kort door de bocht...het demagnetiseert super kleine ijzerdeeltjes in de legering en de inkt...dit is nodig want deze deeltjes zijn in staat om in gemagnetiseerde toestand de laserkop uit zijn spoor te drukken en zo een foutcorrectie te forceren.....het resultaat een rouwer geluid...blah blah blah

Of je dit kunt horen zorgt voor mega discussie.......ik hoor het.... dus heb ik er een gekocht....verder moet je hem natuurlijk niet kopen als je het niet hoort of twijfelt.....lijkt mij een makkelijke beslissing  ;)

Mischien hapert mijn technische betoog maar in grote lijnen komt het er wel op neer
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#293
Citaat van: PuNkEnStEiN op juli 19, 2011, 18:26:42
Latina mea non est solet.

Laat mij nou es solderen?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 30, 2012, 17:43:17
Het wordt pas magisch als je het niet begrijpt.....of als er geen verklaring voor bekend is  :D

Aan een demagnetiseer app zit geen voodoo......even kort door de bocht...het demagnetiseert super kleine ijzerdeeltjes in de legering en de inkt...dit is nodig want deze deeltjes zijn in staat om in gemagnetiseerde toestand de laserkop uit zijn spoor te drukken en zo een foutcorrectie te forceren.....het resultaat een rouwer geluid...blah blah blah

Of je dit kunt horen zorgt voor mega discussie.......ik hoor het.... dus heb ik er een gekocht....verder moet je hem natuurlijk niet kopen als je het niet hoort of twijfelt.....lijkt mij een makkelijke beslissing  ;)

Mischien hapert mijn technische betoog maar in grote lijnen komt het er wel op neer

De deeltjes zijn zo klein dat een magneet er niet eens op reageert. Het ik hoor het is denk/vind ik het belangrijkste.

Ik heb ooit cd's in een vriezer gelegd..gelukkig geen verschil te horen. Zou een volle boel worden (1200 cd's) en een hoop gedoe...cd in de vriezer, op alfabetische volgorde en iedere keer de kelder in moeten om een cd te pakken. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik van Voorst (in memoriam)

Cd in de vriezer heb ik nooit verschil mee gehoord...moet je trouwens mee oppassen want door krimp en uitzetting kun je schade oplopen...dwz lucht toelaten en voila je kunt er doorheen kijken  :-X

De discussie of de deeltjes te klein zijn om wel of geen invloed te hebben laat ik aan techneuten over....ze zullen wel meten  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Als je toevallig (en wie heeft dat niet...) vast nog wel een dikke woofer liggen....probeer het eens.

Weinig techneutisch aan..

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ben er niet nieuwsgierig naar  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Citaat van: vik op augustus 30, 2012, 09:28:13
Momenteel heb ik een Hifi tuning HT-2 demagnetizer om te testen.

Ik lig een beetje in de clinch met mezelf of ik nou wel of geen verschil hoor.

Ik heb tot nu toe enkele Blu ray concerten geprobeerd.  Ik ga er nog even mee verder van de week.

Hebben andere leden ervaring met de Hifi tuning?

Vooral niet houden als je geen duidelijk (gering) verschil hoort, daarvoor is hij te prijzig.

Is er verschil door het gebruik van de HT demagnetiseerder?
Ja, maar de mate waarin hangt af van de "geladen" toestand van het schijfje.
Er is geen duidelijk verschil van het effect tussen een BR, DVD of CD waarneembaar.
Door gebruik wordt een schijf langzaam lichtjes magnetisch. Dit vertroebelt in lichte mate de verfijnde weergave, hij gaat ahw iets rauwer klinken met meer randjes.
Het duidelijkste hoorbaar is dit doorgaans bij een zojuist gebrand schijfje.
Na behandeling klinkt hij minder rauw en stressvrijer. 

TIP : Nog even een zwart randje erlangs en een matje erop....weer ietsjepietsje verbetering erbij.

BESTE TIP : dit kan allemaal in de prullenbak als je gaat streamen direct vanaf een bron, want dit schijnt de beste manier van weergeven te zijn.
Binnenkort ga ik dit proefondervindelijk ervaren, maar ik geloof nu al blind dat dit waar is.
Maar toch....eerst zelf horen ! 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)