CD Tweaks...

Gestart door SiR-ROUND, november 30, 2003, 20:57:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

scrutinizer

#150
Citaat van: AbZ op december 11, 2010, 22:10:01

Scrutinizer, dit kunnen wel zinnige vragen zijn (hoewel niet nieuw) maar qua topic ben je weer verdwaald.
We hadden het hier immers over cd tweaks.

Dit waren geen vragen maar de manier om al het getheoretiseer kracht bij te zetten door dit in de praktijk door subjectieve waarneming te laten beslechten, alvorens die loftrompet te laten schallen. En waren ook niet aan jou geadresseerd maar in respons op;
Citaat van: EJ op december 11, 2010, 00:06:47
Enne, als je denkt dat het passief naar actief topic weinig resultaat heeft opgeleverd dan vergis je je. Inmiddels  een aantal zeer, zeer overtuigende luistertests gehad. Binnenkort staat er weer een op het programma. Mijn eigen ombouw staat even op hold om reden van veranderende prioriteiten.

En voor de duidelijkheid hadden zij het over CD tweaks, niet jij. :sneaky2:

Verdwaald!! ;D
Als jij er voor kiest om 'selectief' te dwalen en denkt dat een ander dit ontgaat, think again.
It's your skeleton in the closet ..... ::)


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: AbZ op december 11, 2010, 22:10:01
Het is jammer dat je dit alleen maar in twee partijen kunt zien.  Ik weet niet waar je de kwantificatie van andermans luisterervaring op baseert.  Ik weet wel dat ik cd tweaks nergens bij voorbaat heb afgeschreven.  Ik heb alleen wat technische vragen gesteld ivm het veronderstelde probleem van foutcorrectie.  Als je zo'n vraag ziet als een aanval, tja...

Ojee is er nog een derde partij jij maakt het wel heel spannend en gecompliceerd zeg.... ;)

Ik neem aan dat jij ook moeite hebt met het luisteren (al dan niet naar verschillen)...eigenlijk geen aanname maar een feit anders had ook jij de verschillen ook wel gehoord....
Nu speel ik op verzoek niet op de man ...en pats meteen verwarring voel jij je ineens aangesproken...overigens terecht blijkt nu ineens... ;D

Lees alles eens rustig terug en dan zie je dat de zinnen doorspekt zijn met vervelende woordkeuze een directe aanval op de mensen die graag tips en tricks willen opdoen in dit topic....

Dit laat geen ruimte voor technische verhaaltjes dat de tweaks niet werken......,gewoon even beter luisteren en een wat betere installatie kopen dan doe je vanzelf deze leuke ervaring op...stukje hobby in een hobby... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

AbZ

#152
Citaat van: Erik van Voorst op december 12, 2010, 01:06:05
Ojee is er nog een derde partij jij maakt het wel heel spannend en gecompliceerd zeg.... ;)

Ik neem aan dat jij ook moeite hebt met het luisteren (al dan niet naar verschillen)...eigenlijk geen aanname maar een feit anders had ook jij de verschillen ook wel gehoord....
Nu speel ik op verzoek niet op de man ...en pats meteen verwarring voel jij je ineens aangesproken...overigens terecht blijkt nu ineens... ;D

Lees alles eens rustig terug en dan zie je dat de zinnen doorspekt zijn met vervelende woordkeuze een directe aanval op de mensen die graag tips en tricks willen opdoen in dit topic....

Dit laat geen ruimte voor technische verhaaltjes dat de tweaks niet werken......,gewoon even beter luisteren en een wat betere installatie kopen dan doe je vanzelf deze leuke ervaring op...stukje hobby in een hobby... ;D

Wow  :worship:   Dit is allemaal heel verhelderend.  Ga zo door  :popcorn: :popcorn: :popcorn: 

Snowmaster

Citaat van: AbZ op december 12, 2010, 01:51:35
Wow  :worship:   Dit is allemaal heel verhelderend.  Ga zo door  :popcorn: :popcorn: :popcorn: 

Er zijn forumleden die al heel erg lang meelopen en heel erg ver zijn gegaan met experimenten.
Uit ervaring weten ze dan waar ze over praten. Als zij hun mening goed onderbouwen dan denk ik meestal : "bedankt voor de tip" en ga op zoek naar die verbetering. Jaren gelden kostte het mij heel veel moeite om verschil in fase te horen.
Dit lukte mij aanvankelijk niet. Toen ben ik niet op dit forum gaan posten dat iedereen die faseverschillen hoorde maar een droplul was. Nee, ik vroeg mij af waarom ik dit niet kon horen en ben doorgegaan met mijn zoektocht.
Nu zal ik niet gaan vertellen tot welke dwaasheden dat heeft geleid  :hehe:, maar ik ben er wel achter dat verbeteringen vaak heel erg simpel en basic zijn als je er maar voor open staat.
Leen gewoon eens een CD van iemand die op bv. vier manieren getweakt is. Give it a try !  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

BernHardN

Citaat van: Erik van Voorst op december 12, 2010, 10:13:59
Kijk als je het maar oppakt....gewoon er eens goed voor gaan zitten met het advies van Snowmaster...het is nooit te laat  ;)

Ik moet zeggen dat Erik het wel lang uithoud hier, meestal ga je dit soort discussies uit de weg.  :worship:

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Snowmaster

#155
Citaat van: AbZ op december 12, 2010, 02:20:38
Dat is precies wat ik al van plan was (en dat had je ook al in mijn postings kunnen lezen).


Hierboven schreef ik : "ik zal de draad van de topic maar oppakken"  ;).
Maar eerst moest Anton nog even los met een stukje proza terwijl ik weet dat hij al oud en wijs is  ;).

Leuk om te lezen dat je het wilt gaan proberen. Ik begreep dat je geen verschillen ervaarde in het verleden, dat kan.
Als je het wel wilt horen zou ik het daarom grondig aanpakken en 2 CD/DVD's branden die identiek zijn.
Eén schijfje stuur je langs een forumlid met een Nespa of als je bij BB&G in de buurt woont, laat je hem daar even behandelen.
Vervolgens de rand zwart maken. Daarna langs iemand met een demagnetiseer apparaat en haal hem daarna langs een vezeldoek of kwastje.  Balanceren of slijpen voegt daarna nog meer toe.
Vervolgens stop je eerst de onbehandelde schijf erin en ga je lekker zitten kijken en luisteren. Focus je vooral niet te veel maar laat het op je afkomen. Daarna de behandelde schijf erin en laat het maar weer op je afkomen. Als je niets hoort of twijfelt, blijf dan gewoon lekker luisteren naar de behandelde schijf en draai een bepaald stuk meerdere keren achter elkaar tot je het geluidsbeeld lekker in je hoofd hebt zitten. Pak daarna de onbehandelde schijf en laat daar hetzelfde fragment op je afkomen.
Als je dan niet fronsend of verbaasd begint te kijken, als je dan niets mist in het geluidsbeeld, tsja.......dan ligt het waarschijnlijk ergens anders aan.  
Hoor je wel verschil dan is het aan jou of je het waard vindt om hiervoor iets aan te schaffen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: BernHardN op december 12, 2010, 16:10:24
Ik moet zeggen dat Erik het wel lang uithoud hier, meestal ga je dit soort discussies uit de weg.  :worship:


Ik schrik ook af en toe van mezelf...maar ik heb nu op zijn minst iemand nieuwsgierig gemaakt.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Snowmaster

#157
AbZ bedankt !
Door jou ben ik na 3 maanden maar weer eens met een aantal tweaks langs mijn DVD klep, scherm en DVD schijfje gegaan toen ik vanavond film ging kijken.
In het verleden maakte ik ook de 1e mm aan de bovenkant zwart, dit blijkt helemaal niet nodig en dit was de reden waarom ik het maar geklieder en lastig vond en die bovenkant kost veel tijd. Maar vanaf nu krijgt elke CD/DVD weer een zwarte rand.
Gewoon die Edding er omheen trekken en klaar, staat ook nog netjes afgewerkt. Resultaat samen met demagnetiseren : meer contrast, scherpte, nunacering, betere grijswaarden en kleur in donkere stukken. Dus gewoonweg de moeite waard.
Gezamenlijke tijdsduur om te behandelen : slechts 30 seconden !

Tsja, ik leer nog elke dag (van mijn fouten) :D.

Edit : reactie aangepast, want de haperende DVD werd mede veroorzaakt door NTSC/PAL en daarom heb ik dat gedeelte van mijn reactie geschrapt. Te snelle conclusie van mijzelf, door de tweaks werd de foutcorrectie dus niet beïnvloed maar dit gebeurde door de omschakeling van NTSC voor diegenen die mijn oude post nog gelezen hebben.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

AbZ

Citaat van: Snowmaster op december 13, 2010, 00:11:08
AbZ bedankt !

Tsja, ik leer nog elke dag  :D.
Nou, dat kan niet iedereen hier zeggen  :hehe:

AbZ

Citaat van: Erik van Voorst op december 12, 2010, 16:40:45
Ik schrik ook af en toe van mezelf...maar ik heb nu op zijn minst iemand nieuwsgierig gemaakt.... ;D
Ik begrijp dat je schrikt van je postings hier maar weet niet wat je ermee had willen bereiken. 
(Nieuwsgierigheid?  Die was er al.)

Citaat van: Snowmaster op december 12, 2010, 16:11:48
Leuk om te lezen dat je het wilt gaan proberen. Ik begreep dat je geen verschillen ervaarde in het verleden, dat kan.
Had nooit op die verschillen gelet; dat kan namelijk ook.  Heb een chronische neiging om meer naar muziek dan naar techniek te luisteren.  Niettemin bedankt voor de suggesties; ik ga er wel een keer iets mee proberen   :xmas:

J.A.F._Doorhof

Topic opgeschoond, aub elkaar wel met respect behandelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: AbZ op december 13, 2010, 00:42:25
Ik begrijp dat je schrikt van je postings hier maar weet niet wat je ermee had willen bereiken. 
(Nieuwsgierigheid?  Die was er al.)

Ik wilde bereiken dat je OF even aandacht naar je oren laat uitgaan (mogelijk niet 100 procent) Of je installatie naloopt cq. upgrade...Of aandachtiger zou gaan luisteren.
Dit in combinatie met je nieuwsgierigheid kan je bekend maken met het effect van de cd-tweaks.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 13, 2010, 06:57:32
Topic opgeschoond, aub elkaar wel met respect behandelen.
Het 'topic' opgeschoond. ::)
Respect daarentegen was mede de reden, na PM, van mijn post.

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

AbZ

#163
Citaat van: Erik van Voorst op december 13, 2010, 08:43:37
Ik wilde bereiken dat je OF even aandacht naar je oren laat uitgaan (mogelijk niet 100 procent) Of je installatie naloopt cq. upgrade...Of aandachtiger zou gaan luisteren.
Er stond 'EN' (niet 'OF') en nog wat dingen die niet 100% waren  :dry:

Als je aandachtig luistert dan weet je dat 99% van de interessante dingen in muziek al gebeurt voordat het überhaupt wordt opgenomen.  Audio is en blijft een betrekkelijk onbenullige bijzaak.  Weet je, op het conservatorium heb ik nooit zoiets horen zeggen als "je luistert niet goed."  Het klopt wel dat mensen niet overal even goed in zijn.  Anders zaten we daar niet.

Erik van Voorst (in memoriam)

#164
Als je audio een "betrekkelijk onbenullige" bijzaak vind dan zet je jezelf toch buitenspel in dit topic... ;D

Audio...tja hebben we daar historisch niet heel veel aan te danken....ook je conservatorium (de naam zegt het al) ...denk ik even aan de bestaande klassieke opnames van de laatste 100 jaar......bv. hoe wordt iets geinterpreteerd etc etc.....zelfs Brahms kun je nog horen...ik vind dat nog niet zo onbenullig... ;)

Ook dat er nooit gezegd wordt "aandachtig luisteren" op je conservatorium lijkt me sterk, omdat ik zelf ook 12 jaar klassiek gitaarles heb gehad van een afgestudeerd conservatorium student  ;)

Ik luister(de) zelf bijvoorbeeld zeer aandachtig om de " Bach-lijnen" te kunnen ontwaren.....hoe beter/aandachtiger ik luisterde hoe meer ik de schoonheid ontdekte... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

AbZ

Citaat van: Erik van Voorst op december 13, 2010, 12:19:50
Als je audio een "betrekkelijk onbenullige" bijzaak vind dan zet je jezelf toch buitenspel in dit topic... ;D

Audio...tja hebben we daar historisch niet heel veel aan te danken....ook je conservatorium (de naam zegt het al) ...denk ik even aan de bestaande klassieke opnames van de laatste 100 jaar......bv. hoe wordt iets geinterpreteerd etc etc.....zelfs Brahms kun je nog horen...ik vind dat nog niet zo onbenullig... ;)

Ook dat er nooit gezegd wordt "aandachtig luisteren" op je conservatorium lijkt me sterk, omdat ik zelf ook 12 jaar klassiek gitaarles heb gehad van een afgestudeerd conservatorium student  ;)

Ik luister(de) zelf bijvoorbeeld zeer aandachtig om de " Bach-lijnen" te kunnen ontwaren.....hoe beter/aandachtiger ik luisterde hoe meer ik de schoonheid ontdekte... O0
Ik plaats de dingen even in proportie.  Kijk, ik vind audio geweldig en ook praktisch onmisbaar maar wel van ondergeschikt belang.  Heb niet gezegd dat er nooit aandacht wordt gevraagd maar dat is eigenlijk net zoiets als "je moet wel op de bal letten" bij voetbal (spelers weten dat meestal wel).

Voor de rest zijn we het redelijk eens denk ik.  Met name je opmerking over historische opnamen is zeer to the point.  Daar is de SQ altijd beroerd maar het is toch enorm interessant.

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;)...muziekliefhebbers....we all meet in the end... :clapping:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

AbZ

#167
Citaat van: Erik van Voorst op december 13, 2010, 12:49:13
;)...muziekliefhebbers....we all meet in the end... :clapping:
Zat even te graven in mijn (onbehandelde) cd's om iets leuks voor je op te zoeken ...
Sacre du Printemps is in de jaren '20 nog onder supervisie van Stravinsky 'opgenomen' met een pianola  :D   Uitgebracht door IMP Masters, samen met een (toch wel beter klinkende) uitvoering van het Boston Philharmonic olv Benjamin Zander.

Erik van Voorst (in memoriam)

#168
Gaaf... ;)

Van het week-end samen met Anton (Scrutinizer) nog geluisterd naar een top-opname van Anna Netrebko
(Mio Babino Caro) met meteen de stereo/mono opname van Maria Callas met hetzelfde stuk er achteraan..

Leuk zo een vergelijk.....ik hoef niet te vertellen wat ons het meeste aansprak... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

AbZ

Citaat van: Erik van Voorst op december 13, 2010, 13:36:46
Leuk zo een vergelijk.....ik hoef niet te vertellen wat ons het meeste aansprak... 8)
Dat is ook mijn favoriete soort van vergelijk.   :smile:
La Callas...  Dat was vast geen pianola.

Erik van Voorst (in memoriam)

#170
Pianola...hahahaha nee het is wel een van de beste registraties maar nog steeds 1954...ahum.

Op een gave installatie (al zeg ik hetzelf :-[) komt die enorme kwaliteit van Maria Callas toch na al die jaren de huiskamer binnen....ik hou het dan moeilijk droog....was hem trouwens wel vergeten te demagnetiseren  :-X ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Staaled

#171
Citaat van: Erik van Voorst op december 13, 2010, 17:24:19
was hem trouwens wel vergeten te demagnetiseren  :-X ;D
blijft onverminderd aantrekkelijk. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Erik van Voorst (in memoriam)

...al hoor ik Callas op een handradio onder de douche zal ik nog stilvallen......maar alle kruimeltjes zoals het hele tweak-oeuvre wat hier de revue heeft gepasseerd helpen mij om Maria op haar mooist te horen....AND SHE IS WORTH IT
(zeker na wat die kl$%tzak van Onassis haar heeft aangedaan.....maar dat is een ander afterhours topic in de dop)... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

vik

Ik zal het topic maar weer eens ff opkrikken.

Ik heb het voor de gein toch maar eens ff geprobeerd om de randen van een aantal cd´s met een stift zwart te maken om te kijken wat het doet. 

"What a complete nonsense" dit gaat mij echt te ver. Kant en klare Bull naar mijn mening, dit doet bij mij echt totaal niets. Gelukkig heb ik die stift gratis gehad.


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Alex Groningen

#174
Heb hier ladingen van die permanent markers liggen. Nu nog zorgen dat ik een lading stickers weet te bemachtigen van de bekende merken
en het geld stroomt binnen. ;)