CD Tweaks...

Gestart door SiR-ROUND, november 30, 2003, 20:57:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Dinobe op december 10, 2010, 09:36:12
Als een CD voldoet aan de redbook standaard dan zal deze in een cd speler spelen. Of daar bij de foutcorrectie op stresslevel loopt of niet, dat maakt werkelijk niets uit.


Wellus.. :devil:....alleen jij hoort het niet (gehoor niet 100 procent?).......of hebt het nog niet waargenomen (mogelijk een erg eenvoudige installatie of luistert te weinig?)  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

S@m

Citaat van: Erik van Voorst op december 10, 2010, 10:18:22
Wellus.. :devil:....alleen jij hoort het niet (gehoor niet 100 procent?).......of hebt het nog niet waargenomen (mogelijk een erg eenvoudige installatie of luistert te weinig?)  ;)

En dan komen we vanzelf op de vraag waar luistert Dinobe naar. Oftewel welke apparatuur en luidsprekers heeft Dinobe? Waarschijnlijk standaard bekabeling want ook dit is onzin?

(Ervan uitgaande dat het met de akoestiek wel goed zit...)

Dinobe

#102
CitaatEen laser heeft een brandpunt en waneer je cd loopt te klapperen of shaken in je speler is de kans erg groot dat er data niet gelezen zal worden, waneer je je cd zal frezen of stabiliseren heeft de laser minder moeite met data lezen en welke nabewerking dan ook zal verder hetzelfde zijn!

Wanneer je CD zo hard klappert of shaket dat de data niet meer gelezen kan worden zal je simpelweg geen muziek maar hebben.
De 'nabewerking' vindt ALTIJD plaats!

Wat frezen aan de rand daarmee te maken heeft is mij nog altijd een raadsel....

CitaatWellus.. devil....alleen jij hoort het niet (gehoor niet 100 procent?).......of hebt het nog niet waargenomen (mogelijk een erg eenvoudige installatie of luistert te weinig?)  Wink
CitaatEn dan komen we vanzelf op de vraag waar luistert Dinobe naar. Oftewel welke apparatuur en luidsprekers heeft Dinobe? Waarschijnlijk standaard bekabeling want ook dit is onzin?

Kunnen we het bij de technische feiten houden? Een paar posts terug wordt me nog aangewreven dat ik nog nooit van error correctie heb gehoord waarbij ik schets dat error correctie (binnen de grenzen van het medium) perfect zijn werk doet. Tot nu toe heb ik geen enkel technisch argument gehoord waarom groene randen ed. ook maar enigzinds de muziekweergave zou kunnen verbeteren. Het is duidelijk de "audiofiele believer" zich weer eens hoekje voelt gedrumd door technische argumenten waar ze zelf niet tegen op kunnen. (een paar posts eerder word je nog voor idioot met een reclame uit 1983 versleten). Er zit voor hen dan maar 1 ding op: speel het op de man en zijn installatie en al helemaal die paar meter koperkabel die er tussen loopt. Zwak heel zwak....


S@m

Niets zwak, gewoon nieuwsgierigheid...

BernHardN

Citaat van: Dinobe op december 10, 2010, 11:03:39
Wanneer je CD zo hard klappert of shaket dat de data niet meer gelezen kan worden zal je simpelweg geen muziek maar hebben.
De 'nabewerking' vindt ALTIJD plaats!

Wat frezen aan de rand daarmee te maken heeft is mij nog altijd een raadsel....

Als dit voor jou al een raadsel is.....
voorbeeld, auto/wielen> balanceren....

punt 2 data niet lezen is niet altijd geen muziek, en je had het zelf al over error correctie! dit hoort daar ook bij alleen als je cd stabiel door je speler draait heeft die error correctie minder werk, dit is geen hersenspinsel maar een feit!


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

scrutinizer

#105


"The trimming process is designed to accomplish two things. It compensates for imprecisions in the manufacturing process, leaving the trimmed disc perfectly symmetrical and balanced so that the laser more easily tracks the disc without having to move back and forth constantly. In addition, the outer edge is beveled at 45 degrees. That angle, together with the blackening of the edge, significantly reduces laser scatter--random reflections from the laser that can negatively affect the precision of the laser reading the CD."

Anton.

Ps. Weer een prettige aanwas van cultuur hier. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BernHardN

Citaat van: scrutinizer op december 10, 2010, 11:39:03


"The trimming process is designed to accomplish two things. It compensates for imprecisions in the manufacturing process, leaving the trimmed disc perfectly symmetrical and balanced so that the laser more easily tracks the disc without having to move back and forth constantly. In addition, the outer edge is beveled at 45 degrees. That angle, together with the blackening of the edge, significantly reduces laser scatter--random reflections from the laser that can negatively affect the precision of the laser reading the CD."

Anton.

Ps. Weer een prettige aanwas van cultuur hier. ::)


...Dat zeg ik  ;D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

AbZ

#107
Citaat van: erik s. op december 10, 2010, 09:30:43
upsamplen gebeurt vooral omdat het digitale filter dan eenvoudiger kan zijn.
Dat ook.
Bij over- of upsampling is minstens 50% vd data die door de dac gaan geinterpoleerd en dat kan snel oplopen (factor 2, 4, 8, ...).  Ik zie geen wezenlijk verschil tussen dit soort interpolatie en zogenaamd 'foute' foutcorrectie.

(Jaja, dan kan je nog zeggen "je ziet het verschil niet maar hoort het wel..."  maar hoe komt dat dan?)

erik s.

Citaat van: AbZ op december 10, 2010, 13:01:05
Dat ook.
Bij over- of upsampling is minstens 50% vd data die door de dac gaan geinterpoleerd en dat kan snel oplopen (factor 2, 4, 8, ...).  Ik zie geen wezenlijk verschil tussen dit soort interpolatie en zogenaamd 'foute' foutcorrectie.

(Jaja, dan kan je nog zeggen "je ziet het verschil niet maar hoort het wel..."  maar hoe komt dat dan?)
als het digitale filter eenvoudiger kan zijn, komt dat de geluidskwaliteit ten goede.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op december 10, 2010, 13:11:27
als het digitale filter eenvoudiger kan zijn, komt dat de geluidskwaliteit ten goede.
Juist, maar dat bedoel ik niet.  Wat is er 'mis' met foutcorrectie als interpoleren niet verkeerd is?

erik s.

Citaat van: AbZ op december 10, 2010, 13:18:41
Juist, maar dat bedoel ik niet.  Wat is er 'mis' met foutcorrectie als interpoleren niet verkeerd is?
een van de bezwaren van het gebruik van de foutcorrectie is dat het zijn weerslag kan hebben op het optimaal functioneren van de rest van de cdspeler. maw de foutcorretie beinvloed de rest van de cdspeler.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op december 10, 2010, 13:28:50
een van de bezwaren van het gebruik van de foutcorrectie is dat het zijn weerslag kan hebben op het optimaal functioneren van de rest van de cdspeler. maw de foutcorretie beinvloed de rest van de cdspeler.
Beetje vaag vind ik (alsof de speler zich niet meer senang voelt?)
maar wat het ook is, dat probleem zit dus helemaal niet in het principe van foutcorrectie.

erik s.

#112
Citaat van: AbZ op december 10, 2010, 13:32:16
Beetje vaag vind ik (alsof de speler zich niet meer senang voelt?)
maar wat het ook is, dat probleem zit dus helemaal niet in het principe van foutcorrectie.
klopt, en zodra de foutcorrectie gaat "gokken" zijn de effecten op de geluidskwaliteit velen malen groter dan het het overige effect daarvan zal zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Erik van Voorst (in memoriam)

@Dinobe...je weet er echt te weinig van af zowel theoretisch als practisch...dat maakt her erg moeilijk om van gedachten te wisselen. ;)

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ChrisV

#114
Tweak die bij mij veel effect heeft/had: Herbie's Audiolab The Black Hole. Geeft een heel duidelijk hoorbare verbetering in focus. Met name het hoog verfijnt.



"Helaas" kan ik er geen gebruik meer van maken in mijn  huidige speler. Ik heb dus nog zo'n 150 ongebruikte black holes liggen   :sigh:

AbZ

Citaat van: erik s. op december 10, 2010, 13:48:53
klopt, en zodra de foutcorrectie gaat "gokken" zijn de effecten op de geluidskwaliteit velen malen groter dan het het overige effect daarvan zal zijn.

Dan zijn we het al een beetje eens   :xmas:  maar interpolatie is geen 'gokken'
(geen toevalsfunctie, hoewel dat ook kan positief kan uitpakken, als in dithering).

Ik denk dat 'vele malen' van bijvoorbeeld 0.0001% nog steeds niet veel is.

EJ

Sterker nog, de geroemde upsampling is een toepassing van interpolatie...  :pompom:

BernHardN

'k vind het nogal een binnenkomer voor een new member om gelijk iedereen hier voor zwak uit te maken als hij met feiten wordt tegen gesproken of iets niet kan onderbouwen.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

S@m

Citaat van: BernHardN op december 10, 2010, 15:07:08
'k vind het nogal een binnenkomer voor een new member om gelijk iedereen hier voor zwak uit te maken als hij met feiten wordt tegen gesproken of iets niet kan onderbouwen.

't is net een déja vu....

EJ

Citaat van: BernHardN op december 10, 2010, 15:07:08
'k vind het nogal een binnenkomer voor een new member om gelijk iedereen hier voor zwak uit te maken als hij met feiten wordt tegen gesproken of iets niet kan onderbouwen.
Ik denk dat de feiten hem niet tegenspreken. Het is meer een gevoel of idee van langjarige forumhangers dat er wel een verschil is. Dat wordt geen enkele keer met feiten onderbouwt. Let op: een waarneming is geen feit. Feiten zijn objectief of geobjectiveerd. Waarnemingen zijn subjectief.

Dat verschil wordt hier niet echt, uhhh, gesnapt?

Ejorne

#120
Wie is hier eigenlijk de nieuwkomer?

/edit:
Oh sorry, ik lees het niet goed. Een binnenkomer als new member. Vergeten wordt kennelijk even dat deze new member lid is vanaf 2004...

Audiofiel

Citaat van: Ejorne op december 10, 2010, 16:22:21
/edit:
Oh sorry, ik lees het niet goed. Een binnenkomer als new member. Vergeten wordt kennelijk even dat deze new member lid is vanaf 2004...

Wat weinig zegt als je niet kijkt naar zijn online tijd. 8)


Met 22 uur toch echt wel een nieuwkomer te noemen op dit forum. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ejorne

Citaat van: Audiofiel op december 10, 2010, 16:28:42
Wat weinig zegt als je niet kijkt naar zijn online tijd. 8)


Met 22 uur toch echt wel een nieuwkomer te noemen op dit forum. ;)

Oh, sorry. Je hebt gelijk. Ik lees niet goed en kennelijk ook niet genoeg...  :blush:

Ejorne

#123
.

Snowmaster

Jongens laten wij wijzer zijn.
Het horen van verschillen is voor velen duidelijk. Als anderen er niet voor openstaan is dat hun keuze.
Elke maand doe ik nieuwe ontdekkingen en ik ben daar bijzonder gelukkig mee. Ondertussen heb ik ook geleerd mijn energie niet meer te steken in pogingen tot overtuigen.
Juist door het experimenteren en verbeteren blijft dit een geweldig leuke hobby.
Ben alweer aan een nieuw project begonnen vanavond  :D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)