large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blue-eyes

#725
meet maar eens, het zal je verbazen.


Je hoeft niet eens te meten: zet je crossover op 40 hz., als mijn SUB geen signaal krijgt springt het op standby. Dit zowel bij mijn vorige PRE's als de huidige. En de SUB is OK, is recentelijk nagekeken ;)


Afgezien van bovenstaande, ik denk dat velen een verkeerde beleving hebben van laag. Het laag waar veel mensen op doelen zit boven de 40, 50! Terwijl veel mensen denken het over de 20 - 35Hz te hebben.


Anekdote:
Velen die bij mij komen luisteren hebben het over het aanwezige laag (monitor, zonder sub). Terwijl ze echt niet verder gaan dan een kleine 50Hz..... Ze denken dan ook veelal dat de sub meedoet.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

 ;D Ik heb nog wel wat geluidstechniek/muziek theorieboekjes voor je die ik tijdens mijn opleiding heb moeten doorworstelen ;D
Vooral die oude boekjes met klassieke instrumenten laten je per klassiek muziekinstrument zien welke octaven gehaald worden.
En dan hebben zij het nog niet eens over moderne electronische muziekinstrumenten waarbij er nauwelijks nog grenzen zijn ;D

ps
Je bent denk ik vergeten uit welke beroepsgroep ik kom  ;D
Elke live gig weer zie ik mijn trouwe RTA + linearray software visualiseren wat de PA voor frequenties uitstuurt.
Ook bij het opnemen/mixen en masteren van CD's krijg ik voldoende informatie om mijn idee hierover te staven ;)

blue-eyes

Je weet dat ik je blind geloof ;)

Dan is mijn apparatuur niet goed meer ;D


p.s. Echt waar ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

#728
Citaat van: Blue-Eyes op maart  2, 2009, 09:00:44
Je weet dat ik je blind geloof ;)

Dan is mijn apparatuur niet goed meer ;D


p.s. Echt waar ;)
Grapjas! ;D
Ik meende echt dat het heel goed kan liggen aan de muziek die je draait.
Als je alleen naar mijmerende drugs verslaafde vrouwen luistert ...tja... ;D ;D

In mijn collectie heb ik een aantal CD's die genadeloos de problemen van monitor speakers
laten horen. Ik heb aardig wat sets gehoord waarbij speakers ondersteund werden door 1
of meerdere subwoofers. De coherentie is voor mij bij dit soort muziek in die sets beschadigd
zeg maar.

Er is dan inderdaad een gecontroleerde laagweergave, maar het klinkt mij te "geprocessed".
Nou heb ik 4-weg luidsprekers die ook weer nadelen hebben. Eigenlijk wordt hier ook (analoog) geprocessed,
maar die analoge processing vind ik gevoelsmatig/subjectief acceptabeler dan wanneer ik die scheiding digitaal
ervaar.

ps
Live maak ik een specifieke selectie van instrumenten die wel hoorbaar zijn op voor dat doel opgestelde subwoofers.
Ik kan dan per instrument bepalen welke instrument en in welke mate deze naar die aparte groep geroute worden.
Ook bepaal ik per instrument vanaf welke frequentie instrumenten afgekapt worden.
Het grappige is dat sommige instrumenten "iets" missen als je ze er niet naar route. Theoretisch zouden zij helemaal
niets te zoeken moeten hebben op die subs..ze halen het theoretisch octaaf gewijs niet eens. Het is echter de interactie
met andere instrumenten/harmonischen in gebieden er net boven die er een eenheid van maken. Een frequentie gebied die
net in het X-over gebied liggen bijvoorbeeld.

Het is uiteraard niet vergelijkbaar met huiskamer geluid, maar het geeft mij wel een heel goed beeld van wat een
huiskamer set allemaal frequentiegewijs voor zijn kiezen zou kunnen krijgen.

ps2
Ik hoop ooit bij beter beeld en geluid langs te gaan om te horen hoe een perfect afgeregeld
monitor/sub combinatie bij hen klinkt 8)

ps 3
Zo ik moet oppassen dat ik niet te veel ga posten op dit forum!
Voor je het weet sta ik weer in de top 10 ;D ;D

bart26

#729
Momenteel ben ik ook aan het proberen mijn nieuwe surround set af te stellen. Echter heb ik nog wat problemen met welke waardes is het best zou kiezen voor large of small.
Als receiver heb ik een Marantz SR 5003
Fronts: B&W 684 (Frequency range -6dB at 34Hz and 50kHz ,Frequency response 44Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Rear's : B&W 685 (Frequency range -6dB at 42Hz and 50kHz, Frequency response 49Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Center : B&W HTM62 (Frequency range -6dB at 45Hz and 50kHz, Frequency response 55Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Sub: B&W ASW610

Zou ik deze luidsprekers het best op large of op small instellen op mijn receiver? Welke Crossover frequentie raden jullie aan om in te stellen? Alvast bedankt voor het advies.

Marvin....

gewoon zelf een beetje spelen met de intellingen en bepalen wat je het lekkerst vind.
als je alles op Small zet met een x-over van ongeveer 60 tot 80hz en dan tijdens het luisteren source direct indrukken.\
als het goed is veranderd dat alles gelijk in Large, kan je het verschil goed één op één vergelijken...

zelf zou ik het op Large zetten, dat vind ik mooier...
maar dat kan voor een ander heel verschillend zijn, zelf proberen...

blue-eyes

#731
Citaat van: bart26 op april  5, 2009, 12:35:37
Momenteel ben ik ook aan het proberen mijn nieuwe surround set af te stellen. Echter heb ik nog wat problemen met welke waardes is het best zou kiezen voor large of small.
Als receiver heb ik een Marantz SR 5003
Fronts: B&W 684 (Frequency range -6dB at 34Hz and 50kHz ,Frequency response 44Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Rear's : B&W 685 (Frequency range -6dB at 42Hz and 50kHz, Frequency response 49Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Center : B&W HTM62 (Frequency range -6dB at 45Hz and 50kHz, Frequency response 55Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Sub: B&W ASW610

Zou ik deze luidsprekers het best op large of op small instellen op mijn receiver? Welke Crossover frequentie raden jullie aan om in te stellen? Alvast bedankt voor het advies.

Deze speakers zou ik nooit op large instellen, lekker op small zetten en de sub zijn werk laten doen! Voor het echte laag (dus de large instelling) komen deze speakers gewoon te kort, danwel dat ze een laag geven met minder kwaliteit dan de sub kan weergeven.
De instelling large moet gelden voor speakers die op -3dB nog steeds een lineaire, rechte lijn hebben op 30 Hz ;D

Stel de crossover niet exact in op het breekpunt van de speaker maar daarboven. Mocht je 1 crossover kunnen instellen voor alle speakers, neem de speakers met de minste waardes. En dan daar niet vlak boven gaan zitten, maar neem een 20Hz verschil en begin daar mee te testen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Je center is voor laag het zwakste punt, dus als je maar 1 crossover in je A/V receiver kan instellen, dan kan je het beste uitgaan van 80 hrz. (de specs 55 hrz is +/- 3 dB.

Groet,

Bjorn

Citaat van: bart26 op april  5, 2009, 12:35:37
Momenteel ben ik ook aan het proberen mijn nieuwe surround set af te stellen. Echter heb ik nog wat problemen met welke waardes is het best zou kiezen voor large of small.
Als receiver heb ik een Marantz SR 5003
Fronts: B&W 684 (Frequency range -6dB at 34Hz and 50kHz ,Frequency response 44Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Rear's : B&W 685 (Frequency range -6dB at 42Hz and 50kHz, Frequency response 49Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Center : B&W HTM62 (Frequency range -6dB at 45Hz and 50kHz, Frequency response 55Hz - 22kHz ±3dB on reference axis )
Sub: B&W ASW610

Zou ik deze luidsprekers het best op large of op small instellen op mijn receiver? Welke Crossover frequentie raden jullie aan om in te stellen? Alvast bedankt voor het advies.

AudiAddict

Ik krijg a.s dinsdag mijn B&W 804s speakers geleverd.

Omdat er nog geen budget was voor een complete set, gebruik ik nog mijn oude JBL satelite speakers + JBL Sub.

Kan ik de L en R channels op large zetten (B&W) en de rest op small? Ik overweeg zelfs om mijn center speaker uit te zetten in de configuratie omdat het geluid dan niet klopt met mijn 804s.

De subcrossover staat nog standaard op 100, is dat goed? Als ik stereo beluister zal de sub uit staan (wat mij ook de bedoeling lijkt), als ik de speakers hierbij op large zet, pakken de B&W 804s dan ook het laag mee?


JCL

Ik zou de sub helemaal weglaten. Die bromt alleen maar door de 804's heen.

AudiAddict

Is het niet mooier om deze tijdens surround/films wel mee te laten doen?

JCL

Nouja, je kan het proberen. Ik weet niet wat voor sub het is, maar uit je reactie heb ik opgemaakt dat het gaat om een standaard sub/sat setje. De subwoofers bij dat soort setjes zijn vaak best aardig maar wel van een compleet andere orde dan een 804. Als je alleen naar de JBL's luistert valt dat niet zo op, maar wanneer er dergelijke kwaliteit bij komt te staan ga het verschil denk ik wel duidelijk horen. Gewoon even uitproberen, maar ik denk dat het beter is om hem weg te laten.

Shaflic

Prologic II gebruikt mijn sub alleen als ik de speakers op small zet!

Ik ben hier net achter gekomen. Heb zojuist mijn eerste HT set compleet gemaakt met een geweldige XTZ 99 W10.16 Sub. Een ongelooflijke prijs/kwaliteit verhouding. Nou wilde ik natuurlijk naast de DTS/DD films die tot leven komen door toevoeging van de sub ook mijn muziek (The Prodigy) fatsoenlijk af kunnen spelen. Oftewel, de buren moeten mee kunnen genieten. Tot mijn verbazing kreeg ik geen geluid uit mijn sub bij wat ik ook afspeelde. Niet in stereo of in prologic. Nu heb ik wat gegoogled en daar stond een tip bij een Arcam amp om de speakers op small te zetten. Dit werkte ook zo bij mijn Pioneer VSX-1018AH.

Weet iemand tot wat voor hz je de fronts normaliter ongeveer beperkt als je ze op small zet? Het zal wel verschillen per amp/receiver, maar wat is de grens bij jullie?

Ik heb mijn crossover op 80hz gezet, maar ik weet niet of mijn fronts het vanaf 80 hz alweer oppakken. Heb een hele slechte luisterruimte (kleine slaapkamer, binnekort eigen huis).

JCL

Als je de speakers op large zet zal je subwoofer nooit meespelen, daarom staan ze ook op large. De enige manier waarop dat kan ik als je de sub high-level aansluit. Dat kan sowieso bij alle REL subwoofers, maar ik weet niet of er ook andere merken zijn die dit leveren.

Anders moet je je speakers op small zetten en een crossover instellen. Als je je fronts op small zet pakken ze alle frequenties tot de crossover van je sub. Stel je zet de crossover op 80 hz, dan krijgen je fronts alle frequenties tot 80 hz. 80 t/m 0 hz gaat dan naar je sub.

Shaflic

Citaat van: JCL op mei 29, 2009, 11:21:26
Als je de speakers op large zet zal je subwoofer nooit meespelen, daarom staan ze ook op large. De enige manier waarop dat kan ik als je de sub high-level aansluit. Dat kan sowieso bij alle REL subwoofers, maar ik weet niet of er ook andere merken zijn die dit leveren.

Anders moet je je speakers op small zetten en een crossover instellen. Als je je fronts op small zet pakken ze alle frequenties tot de crossover van je sub. Stel je zet de crossover op 80 hz, dan krijgen je fronts alle frequenties tot 80 hz. 80 t/m 0 hz gaat dan naar je sub.
Nou, als ik mijn speakers op large heb staan en ik speel iets van een surroundtrack af (DTS/DD) werkt de subwoofer wel gewoon mee. Dan brandt op mijn amp ook het LFE signaal. Maar zodra het stereo of prologic wordt niet meer. Vandaar dat het voor mij wel even zoeken was.

Helaas is de keuze in mijn crossover alleen 50, 80, 100, 150, 200. Ik zou graag 60 hebben gehad.

JCL

Dat is ook logisch want dan is er een appart LFE signaal. Dat is de .1 van 5.1 of 7.1.

pirke

Excuses: ik heb niet alles doorgelezen, na een pagina of 10 haakte ik af :) Wel heb ik wat vragen gekregen naar aanleiding van deze thread.

Als je je fronts op small zet, wat is dan nog het voordeel van zuilen tov satellieten/boekenplank modellen (behalve "het oog wil ook wat")?

Het lijkt mij dat een grote zuil gemaakt is om laag ook goed weer te geven, maar daar blijkbaar toch altijd enigszins beperkt in is, waardoor hij uiteindelijk in veel gevallen toch op 60/80/100 hz ofzo wordt afgeknepen. Wat je overhoudt is mid en hoog, en er zijn volgens mij genoeg satellieten die dat goed aankunnen.

En als een satelliet/boekenplank model niet goed genoeg is ondanks de crossover, waarom zijn de surround speakers dan altijd een heel stuk kleiner dan de fronts?

JCL

Je hebt echt hele grote zuilen nodig voordat je er zoveel laag uit krijgt als uit een subwoofer. Zelfs voor speakers die echt "full-range" zijn wil een sub nog wel eens wat toevoegen.

De enige rede dat surround speakers vaak kleiner zijn is omdat je ze dan makkelijker kan plaatsen. Het liefst wil je 5 dezelfde speakers en een sub uit dezelfde reeks of hetzelfde merk.

blue-eyes


Eerst maar even luisteren, dan zou je deze vraag niet gesteld hebben.

Citaat van: pirke op mei 31, 2009, 04:49:43
Excuses: ik heb niet alles doorgelezen, na een pagina of 10 haakte ik af :) Wel heb ik wat vragen gekregen naar aanleiding van deze thread.

Als je je fronts op small zet, wat is dan nog het voordeel van zuilen tov satellieten/boekenplank modellen (behalve "het oog wil ook wat")?

Het lijkt mij dat een grote zuil gemaakt is om laag ook goed weer te geven, maar daar blijkbaar toch altijd enigszins beperkt in is, waardoor hij uiteindelijk in veel gevallen toch op 60/80/100 hz ofzo wordt afgeknepen. Wat je overhoudt is mid en hoog, en er zijn volgens mij genoeg satellieten die dat goed aankunnen.

En als een satelliet/boekenplank model niet goed genoeg is ondanks de crossover, waarom zijn de surround speakers dan altijd een heel stuk kleiner dan de fronts?

En toch maar even langer zoeken en lezen, je vraag wordt hier op het forum meerdere malen beantwoord.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

pirke

#744
Het beste is dus eigenlijk 4x dezelfde zuil, ipv 2x zuil en 2x surround? Maar zou dat een reden zijn om 1 stapje terug te doen op front zuilen, zodat je 4x dezelfde zuil kan pakken voor hetzelfde geld? In mijn geval zou het gaan om 99% film kijken, stereo muziek luister ik eigenlijk nooit, hooguit als er bezoek is, maar dan is het een achtergrond opvulling.

Spacebass

Dit linkje even lezen en zelf bedenken wat in jouw situatie het beste past

De 4 G's van HT/multichannel

pirke

Citaat van: Spacebass op mei 31, 2009, 21:41:48
Dit linkje even lezen en zelf bedenken wat in jouw situatie het beste past

De 4 G's van HT/multichannel

Kijk, dat is nog eens nuttige informatie, dat ik dat zelf niet gevonden had...  ???

Spacebass

Citaat van: JCL op mei 29, 2009, 11:21:26
Als je de speakers op large zet zal je subwoofer nooit meespelen, daarom staan ze ook op large. De enige manier waarop dat kan ik als je de sub high-level aansluit. Dat kan sowieso bij alle REL subwoofers, maar ik weet niet of er ook andere merken zijn die dit leveren.
Grappig....bij de Arcam AV8 kan je bij de stereo settings voor Large+Sub kiezen. Je fronts zijn dan gewoon als Large ingesteld, maar je sub ondersteund de fronts dan toch met het laag vanaf een door jouw ingestelde frequentie. Er zullen er toch wel meer zijn die dat ondersteunen?

JCL

Is dat geen paradox? Large betekent toch gewoon dat de fronts het gehele bereik weergeven? Als er een deel naar ee sub gaat zijn de speakers toch per definitie small? Of krijgen de speakers bij large+sub het gehele bereik en de sub de frequenties die lager zijn dan de crossover nog een keer? Dus zowel de speakers als de sub krijgen het laag?

Spacebass

#749
Citaat van: JCL op juni  4, 2009, 10:26:00
Is dat geen paradox? Large betekent toch gewoon dat de fronts het gehele bereik weergeven? Als er een deel naar ee sub gaat zijn de speakers toch per definitie small? Of krijgen de speakers bij large+sub het gehele bereik en de sub de frequenties die lager zijn dan de crossover nog een keer? Dus zowel de speakers als de sub krijgen het laag?
Er staat Large+sub. Dat houd dus inderdaad in dat alles naar de fronts gaat en dat je de sub vanaf een bepaalde frequentie nog wat extra druk laat toevoegen.
Het kan best zijn dat je speakers bijv op de luisterplek tot 40Hz voldoende druk kunnen opbouwen maar op 30 hz -3 db zijn. Dan zou je de sub dus net dat randje kunnen laten meedraaien,
zodat je wel het snelle droge diepe laag van je fronts blijft benutten en je met je HTsub alleen die -3 db compenseert.

Ik gebruik het zelf niet hoor (heb ik niet nodig vind ik ;D) Maar het kan met de AV8 dus wel ;)