Aanschaf advies surround receiver met oog op toekomst (hdmi 2, ultraHD, etc)

Gestart door hdnoob, februari 15, 2014, 14:11:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hdnoob

Ik zou best een behoorlijk bedrag willen investeren in een goede receiver of processor en daar zou ik graag heel wat jaren mee willen doen.

Ik maak met een beetje zorgen voor (compatibiliteits) problemen die kwamen zoals met 3D signalen en hdmi 1.3 receivers. En bijvoorbeeld toevoeging van HD audio. Met hdmi 2(+) op komst zijn de huidige receivers wel future proof?  Weet iemand of er nog iets komt na HD audio?

Iemand inzicht in deze of al eens verdiept? :) bvd !

Kingpin

Wat vandaag nieuw is is morgen alweer oud, en zeker op het gebied van surround receivers in tegenstelling tot stereo versterkers.
Als jij denkt dat je een goed aantal jaren heerlijk kunt genieten van een dure receiver met de laatste snufjes dan moet je dat zeker doen, alleen denk niet dat deze dure jonge qua inruil nog veel op zal brengen na een aantal jaren.
De techneiek zal 'm inhalen, en hoe je het ook went of keert, de delaers staan er niet om te springen, sterker nog, ze zullen er waarschijnlijk helemaal geen interesse in hebben.

Er zullen uiteraard wel nieuwe technieken/snufjes in de toekomstige receivers komen, het is maar de vraag of jij daar mee kan leven.
Ik zie geen compatibiliteits problemen, immers de huidige hd receivers hebben dat ook niet. In de HD formaten zit altijd nog een "core" die je kan afspelen op non-hd spelers.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hdnoob

Ja ik snap wat je zegt. Ik gebruik nu eindversterkers voor mijn surround setup (aangesloten op de preouts). Ik wil deze samen met de speakers eigenlijk net zo lang gebruiken totdat ze het begeven.

Ik zou best willen investeren in een hele goede surround processor (of receiver met preouts) maar ik zou het jammer vinden als straks bij hdmi 2.2 ofzo de nieuwe hdmi signalen niet meer kan verwerken. Ik weet toch wel 100% zeker dat ik straks de opvolger van bluray (of HFR 3D, ultraHD, whatever) ga aanschaffen :)

Snufjes hoeven van mij totaal niet. Ik gebruik nu de netwerk poort van mijn receiver niet eens ;) Dat ding is puur voor het decoden van HD audio.

is er geen roadmap van ontwikkeling hierin ofzo?

emo72

Je ziet dat de nieuwe receivers wel al 4k upscaling hebben, maar ik zie n er rgens een andere hdmi aansluiting bij staan. Daarbij wat is de content die te krijgen is? Waar wil je je receiver voor gebruiken en waaro moet ie duur zijn. Het is dan de overweging nu duur en over een paar jaar weer nieuw omdat er dan weer wat nieuws is. Ik weet nog goed dat we vroeger fantaseerden over een receiver die dts, DD en thx zou hebben, digitaal geluid kreeg je toen alleen via laser disc. Nu is het bijna standaard dat al die opties etop zitten. Dus wat doet de bioscoop. Nou Dolby Atmos introduceren. En ja willen dat ook en dat zal dus over een paar jaar ook in de receiver zijn ingebouwd. Dus wat is wijsheid en welke keuze maak je dan?
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

Bierdopje071

Een beetje een dubieuze optie, maar als je echt altijd de nieuwste formats wilt blijven hebben, zou ik aanraden niet een ''te'' dure voorversterker te kopen, maar wellicht voor tweedehands gaan. Zodra er iets nieuws uitkomt wat je ook wilt gaan gebruiken zoals je nieuwe 4k TV, kun je de processor upgraden.

Tweedehands gaan is niet noodzakelijk, maar ik suggereer dit omdat als je nu een voorversterker koopt ala €1000,- je er over 5 jaar nog wel het grootste deel voor terug krijgt. Wat je er voor terug kunt krijgen wordt natuurlijk wel van belang als je het van plan bent vaker te verkopen.

Mijn vraag is echter, hoe snel wil je de nieuwste formats hebben? Zoals kingpin suggereert zijn nieuwe functies de volgende dag al weer oud. Maar wil je nu een 4k upscaling hebben terwjil je nog geen 4k TV hebt? Ik denk persoonlijk dat het beter is om dan te wachten totdat je de functie wilt gaan gebruiken. Koop je een 4K TV direct omdat je een 4K upscaling hebt op jouw receiver? Koop je de 4K TV omdat je echt 4K wilt hebben?

Ik zou goed nadenken over je aankoop. Maar gezien je post, doe je dat al. Succes met zoeken, ik zal proberen deze tread in de gaten te houden, zodra ik uitgevogeld heb hoe ik herinneren/bookmarks kan hebben. (Ben newby hier, vond mijn interesse op audio te ver voor alleen tweakers.net  ;) )



Ik moet wel zeggen dat ik geen advies kan geven voor een voorversterker op basis van jouw gegevens. Daarnaast heb ik niet veel ervaringen met voorversterkers. Ik zou echter het vervangen van de complete set voor één receiver niet als optie zien. Als je tevreden bent met je eindversterker -blijkt uit ''gebruiken tot ze het begeven''- moet je hem houden.
Versterkering: Vecteur Ai6; Cambridge Audio DacMagic | Speakers: B&W 805 Nautilus | Beeld: Philips Cineos 42'' | Bronnen: Technics SL-D3; PC |

Siddartha

ik ben afgelopen jaar gegaan voor een Marantz SR6007 die op dat moment niet meer leverbaar werd door de introductie van 008 series. Bijna voor de helft van de oorspronkelijke prijs, wel nieuw. Deze beschikt nu over Airplay, 3D, 4K, spotify... buiten 4K functies die ik wilde hebben en denk ik nog wel een jaar of 2-3 courant zijn. Over die tijd kan ik het wel weer verantwoorden om een andere aan te schaffen die op dat moment alle nieuwste zaken bevat omdat ik nu niet het volle pond heb betaald.

Denk dat het met de ontwikkeling overigens wel meevalt hoor. Tenminste niet als je het over maanden hebt, wel over jaren natuurlijk. Maar zoals ik aangeef, dan heb ik het er wel weer voor over om iets anders te kopen, dan kan ik mijn huidige receiver verkopen aan iemand die niet per se de laatste stand van zaken op dat moment nodig vindt.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2