Marantz SR  -7200, -8200, -9200

Gestart door ego, december 18, 2001, 05:50:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

garmtz

#25

CitaatIk zou wel eens de mening van Lexicon willen horen, met hun kennis over opnames (en opnameapparatuur) en akoustiek moeten ze er toch iets zinnings over kunnen zeggen...

Nou, dan heb ik de extreem interessante link voor je met een interview met David Griesinger, het brein achter Lexicon surround processoren:

http://www.smr-home-theatre.org/Lexicon/dg_qa1.html

jaco

Paul,
Ik weet alleen iets af van de 2+2+2 opnames. Dhr Dabringhaus van MDG (musikproduktion Dabrinhaus und Grimm) heeft dit uitgelegd op de VAD. Ze plaatsen microfoons hoger in de ruimte en die nemen ook een volledig kanaal op. Ze plaatsen dus een aantal microfoons in de ruimte, en nemen zo de ruimte acoustiek op. Bedoeling hierachter is dat het geluid gereproduceerd wordt op de plaats waar bij de opname de microfoons stonden. Dit is althans wat ik er van op maakte, het zou iets anders kunnen zijn. Ik stel me zo voor dat ze de microfoons dus niet op het luisterpunt hebben staan, maar in een soort virtuele kubus rechthoek.
Het principe werk in ieder geval reusaardig. Er stond een niet al te duur setje te spelen op de VAD (kosste nog wel wat, maar ze hadde express niet een enorme topset geplaatst) en toch was het effect van 2+2+2 zeer goed hoorbaar. Ze vergeleken met 5.1, maar dat ging volgens mij niet eerlijk want ze schakelden wat kanalen met een switch, en kozen niet een ander audio track. Dus volgens mij gaf de center een of beide hoogte kanalen weer.
Maar goed, het effect werd er duidelijk gemaakt en daar gaat het om.
Dit is dus heel wat anders dan wat THX roept. FRank heeft hiermee volgens mij gelijk. De kamer moet zo zijn dat je een juiste mate van reflecties krijgt, niet te veel en niet te weinig. Zit zal bij 2+2+2 ook weer gelden, maar dan staan de speakers wat dichter bij het plafond, en zal de reflectie eerder komen.

Ego,
Mooi dat ik je wat duidelijk kon maken. Volgens mij is de truck die men bij MDG beschrijft zeker wel toe te passen, zoland de versterker/receiver maar een Pre-out en amp-in heeft. (dat laatste zullen niet alle versterkers hebben)
Je kunt het nog wat mooier maken door een extra stereo eindversterker te nemen. Deze laat je dan de hoogte kanelen doen, zodat je wel je EX mogelijkhden houdt. Omdat je alleen die schakeling tussen de Center en woofer maakt zal de EX/ES regeling van je versterker op de 4 achterspeakers wel blijven werken.

Je moet wel even in het oog houden dat er nu alleen maar klassieke titels uit zijn bij MDG. Eventeel zou je ook Chesky titels kunnen draaien, maar dan hangen de speakers eigenlijk verkeerd (te ver naar achteren bij 2+2+2 voor Chesky) Of dit de investering waard is van 2 extra speakers een schakelbox en eventueel 2 extra versterker kanalen ???

Ik ga het wel proberen overigens, want bij mijn versterker kan ik D/A kaarten bijplaatsen, en zo van 8 naar 12 kanelen toe (na de hardware/software update) Dan zit er in de software een optie van 2+2+2 en worden gewoon 2 andere outputs actief, en de center + .1 kanaal stilgelegd (bassmanagement zal nog wel werken, dus de woofer wordt niet uitgeschakeld, alleen de .1 info is er niet meer en wordt daar niet uitgestuurd) 2 eindversterker kanalen heb ik nog vrij, en een paar oude speaker ook nog wel.

Groeten, Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#27
Met een Lexicon MC-12 zou je in principe op de DVD-Audio stream nog Logic-7 kunnen toepassen voor de 4 achterkanalen. Je hebt dan een 5/4.0-kanaals (oftewel, 9-kanaals) systeem... :)  (alleen niet echt, want de achterkanalen zijn gevoed vanaf een matrix schakeling en zijn niet echt discreet).

cinepaulis

Frank,
Wat ik beschijf is feitelijk dat:
- volgens THX de plafond en vloer-reflecties niet wenselijk zijn 'omdat ze de ruimtelijkheid aantasten'
- terwijl er nu dus m.b.v. hoogte kanalen ALSNOG geluid uit de hoogte komt.

Ofwel: de THX stelling is in dat geval simpelweg niet juist, omdat akoustische 'hoogte informatie' blijkbaar veel kan toevoegen aan de mate waarin de akoustiek van de opname waar kan nemen.

Wat betreft het vermijden van deze reflecties bij THX: het is niet zo dat dit in de THX processing zit, zoals je denkt, maar het zit in het afstraalgedrag van THX speakers: veel in de breedte in minimaal in de hoogte.


Garmt,
Thanks a lot voor de link! Ga ik eens effe lekker doorspitten!


Jaco,
Ja, dat ze die microfoons zo ophangen kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat een ruimte een beetje akoustisch geschikt moet zijn, dat geloof ik ook meteen. Het ging me dus om bovengenoemde tegenstrijdigheid tussen THX uitspraken en de principes achter deze nieuwe 'hoogte' opnames.
Ben benieuwd naar je bevindingen als je het hebt uitgeprobeerd !

groeten (en alvast prettige kerst!  :D ) ,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#29
Dan lees je ergens overheen Paul.

De REFLECTIES van boven en onder zijn niet goed, direct geluid wordt niet over gesproken, lees mijn antwoord er nog maar eens op na.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#30
Frank,
Ik begrijp je volkomen.
1. reflecties door plafond en vloer dienen vermeden te worden. :)
2. de hoogte kanalen geven direct geluid en worden niet gereflecteerd.

Wat ik probeer aan te geven is dat ik het grappig vindt omdat men feitelijk met hoogte kanalen probeert om juist reflecties in de hoogte (bij het plafond) van de originele opnameruimte te re-creeren.
Terwijl men er vaak vanuit gaat dat speakers niet mogen reflecteren naar het plafond zodat je dus GEEN geluid vanuit de hoogte op de luisterplaats krijgt. En bij hoogte kanalen krijg je juist WEL geluid vanuit de hoogte.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#31
Dat is inderdaad waar, maar dat zijn de opnamen van de ORIGINELE opname omgeving, dat moet je helemaal los zien van de reflecties van de weergave ruimte.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Er is ook een groot verschil tussen multi-kanaals muziekweergave en de THX normen voor filmgeluid. THX gaat voor maximale verstaanbaarheid en plaatsbaarheid in de voorkant van het geluidsbeeld en maximale diffusie in het surroundveld. Bij multi-kanaals muziek met hoogtekanalen gaat men voor een zo holografisch mogelijk geluidsveld. De gecontroleerde dispersie van THX speakers hoeft (is zelfs meestal niet) niet optimaal te zijn voor multi-kanaals muziek. Immers, hiervoor is THX nooit echt bedoeld geweest.

jaco

#33
Ik heb zojuist iets veranderd in mijn post van de hoogte kanalen. Vanavond heb ik een Chesky 6.0 disk opgehaald, en daar stond achterin uitgelegd hoe Chesky de kanalen ziet.
Hoofdspeaker op 30 graden, en 'hoogte' speaker op 55 graden. Je moet expirimenteren met de hoogte tussen de 3 en 7 feet.
De reden voor de speakers op 55 graden:
We reassign the Center channel to the left 55 degree speaker and the subwoofer to the right 55 degree speaker. In a concert hall, prosceenium refelections dominate hall ambiance, and when you take advantage of our 6.0 surround, the 55 degree speakers will recreacte those spatial cues in your listening rooms. We also suggest that the rear speakers be placed at 135 degree to 145 degree in the rear since most real world listening rooms cannot fit the 110 degree rear placement suggested in 5.1

(ze gaan er van uit dat de speakers opgesteld staan in een circel)

Met deze disc erbij heb ik in ieder geval demo materiaal van elk van de 3 nieuwe systemen. Nu nog de hardware om het af te spelen ...

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Er is op de volgende site ook een zeer goede uitleg te vinden. Compleet met plaatjes waar de speaker(s) hangen:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_4/dvd-benchmark-part-6-dvd-audio-11-2001.html

Ik ben het bij die uitleg niet eens over de plaatsing van 1 center hoogte kanaal bij telarc. Bij de telarc disc die ik heb staat uitgelegd, dat 1 center hoogte speaker boven de centrale luisterpositie moet zitten. Dit lijkt ook meer te kloppen met het feit dat als je 2 hoogekanalen neemt, ze op de as van je oor tegen de zijmuur moeten zitten. Dat zou een phantom center opleveren precies boven je.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#35
CitaatEr is ook een groot verschil tussen multi-kanaals muziekweergave en de THX normen voor filmgeluid....De gecontroleerde dispersie van THX speakers hoeft (is zelfs meestal niet) niet optimaal te zijn voor multi-kanaals muziek. Immers, hiervoor is THX nooit echt bedoeld geweest.

Dat was dus wat ik bedoelde. Je krijgt soms het idee van de THX principes dat dat hetgene is wat de enige juiste manier is, terwijl de THX stellingen welliswaar voor film opgaan, maar kennelijk dus niet (altijd) voor multi-channel muziek.

Dus ondanks dat THX voorschrijft dat een gecontroleerde hoofdzakelijk horizontale afstraling omdat juist de horizontale reflecties bijdragen in ruimtelijkheid. Kennelijk dragen verticale reflecties dus OOK bij tot de ruimtelijkheid, anders had men nooit het idee voor hoogte kanalen ontwikkeld.

"That was the point I was trying to make"  :P

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Flint

#36
Is die Marantz 9200 alleen voor Amerika? ik kan 'm niet vinden :(
Hij ziet er in iedergeval er goed uit.

ego

#37

CitaatIs die Marantz 9200 alleen voor Amerika? ik kan 'm niet vinden :(
Hij ziet er in iedergeval er goed uit.

Hoi Flint, het is een 'monster'(l:Pl)

De marantz SR8200 en SR9200 worden eind maart op de Nederlandse markt verwacht.
Vooralsnog is de meeste informatie hierover te vinden op de site van marantz http://www.marantz.com/
Hier aangekomen kies je voor het deelgebied Noord en Zuid Amerika. De SR8200 en SR9200 staan bij onder de noemer producten; A/V receivers.

Mijn vraag aan jou is of jij, als je recensies of andere uitvoerige info m.b.t. deze twee receivers tegenkomt op het net, dit even hier wil melden.

Merci en groet,

Ego



Flint

#38

CitaatHoi Flint, het is een 'monster'(l:Pl)

De marantz SR8200 en SR9200 worden eind maart op de Nederlandse markt verwacht.
Vooralsnog is de meeste informatie hierover te vinden op de site van marantz http://www.marantz.com/
Hier aangekomen kies je voor het deelgebied Noord en Zuid Amerika. De SR8200 en SR9200 staan bij onder de noemer producten; A/V receivers.

Mijn vraag aan jou is of jij, als je recensies of andere uitvoerige info m.b.t. deze twee receivers tegenkomt op het net, dit even hier wil melden.

Merci en groet,

Ego




Ja, vooral de 9200 mag je wel een monster noemen.
Maar snap je nu ook waarom ik vroeg of ze alleen voor Amerika bedoelt waren? Het Europese deel heeft ze niet erbij staan  ???

Ik was eigenlijk niet van plan om verder informatie te zoeken. Ik ga denk ik liever voor de Denon A11 SR.
Ik ga op dit moment nog nix kopen dus zo'n 9200 is een kleine kanshebber, maar dan moet ie wel in dezelfde prijsklasse vallen en dat vraag ik me eigenlijk af, want hij heeft wel erg veel vermogen  :P :P

ego

#39
Even dat je het weet,

De "owner's manual" van de sr 9200 is inmiddels ook te verkrijgen op de site van marantz (Amerikaanse deelgebied)
Kunnen we verder kwijlen.

groet ego

Omnitur

#40
Hoi,

de 8200 gaat ongeveer 2499.- euro kosten en de 9200 3499.- euro.

Dit zijn  zover ik weet de prijzen die Marantz hanteert

Flint

#41

CitaatHoi,

de 8200 gaat ongeveer 2499.- euro kosten en de 9200 3499.- euro.

Dit zijn  zover ik weet de prijzen die Marantz hanteert


Ik had al zo'n vermoeden dat de 9200 prijzig zou gaan worden. Dan moet ik toch maar bij Denon blijven :)