Blockbustermoeheid!

Gestart door Dreamer, juli 2, 2005, 02:24:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dreamer

Na vanavond weet ik 't zeker, ik heb last van blockbustermoeheid! Ben naar War of the Worlds geweest en ik moet zeggen, ik had er niet veel van verwacht. Normaal kan het dan alleen nog maar meevallen, maar helaas... het viel tegen. Ik kan hier voor mij nog maar één conclusie uit trekken en dat is dat dit soort films mij niet langer meer kan boeien. Hoe geweldig de special effects ook mogen zijn, na een half uur heb je 't wel gezien. Een film moet uiteindelijk gedragen worden door de acteurs en het verhaal. Maar helaas is tegenwoordig de verpakking belangrijker dan de inhoud!
Deze films hebben geen WOW... effect meer zoals vroeger. De neerwaartse spiraal is voor mij begonnen met LOTR TTT, ROTK, Day After Tommorrow via Star Wars EP 3 naar nu WOTW. Misschien zijn we te zeer verwend geraakt met alle special effects en hebben alles al gezien om ons nog te kunnen verbazen. Ik weet 't ook niet, maar voor mij geen blockbusters méér!

Gr. John

Martijn M

ga dan naar batman begins!
je mag 't een blockbuster noemen, als je wilt... maar zeg niet dattie niet goed is!
beste film die ik dit jaar gezien heb.


it is not who we are underneath, but what we do that defines us! (kippevel)
Dutch & Dutch

Dreamer

Heb ik inderdaad vele goeie dingen over gelezen. Misschien moet ik 'm dan toch maar eens gaan zien. Slechter als WOTW kan ie in ieder geval niet zijn.  ;)

Paul Landsmeer

Ik heb BB gisteren gezien (in IMAX formaat, jawel) en vond 'm fantastisch, veruit de beste Batman film & de beste stripverfilming ooit. Met name de batmobiel kicks major ass!

Had na afloop bepaald geen last van blockbustermoeheid  ;D (daarvoor ook niet trouwens)

Leonard Shelby

Heb al jaren "last" van dit verschijnsel  :(

Ongeloofelijk dat er miljoenen uitgegeven wordt aan special effects en er dan schijnbaar 100 dollar overblijft voor de scriptschrijver.

Recept voor een hollywood blockbuster:
- We hebben een leuke nieuwe techniek, daar verzinnen we een ramp/gebeurtenis bij.
- Huur 1 of 2 "topacteurs" (lees: bekende namen) in.
- Verzin een script volgens een vast recept (personages leren kenen, ramp/gebeurtenis, held redt de wereld en moet daarnaast apart ook nog even een vriendin of kind redden. Alles met een licht romantisch sausje erover heen)
- Zet een marketing campagne op met de nadruk op hoeveel moeite het heeft gekost om deze film te maken en wat voor een spektakel mensen te zien krijgen. (zodat mensen d.m.v. de voorstukjes eigenlijk de hele film al gezien hebben)
- Ga achterover zitten om te genieten van de rinkelende kassa's.

Gelukkig zijn er nog steeds filmmakers die weten hoe het wel hoort.
Die beginnen met een goed verhaal en gaan daarna eens kijken hoe ze dat zo mooi/goed mogelijk kunnen vertellen...

Wowly

Er lijkt idd een tegenstroming te zijn van betere films. Wel eens Simon gezien? Nl produktie.

Feit blijft natuurlijk dat de lol er van af is, dat begon bij mij met LOTR.

DA BoSS

@ Leonard Shelby:  ;D, het verhaal mag idd vooral niet te moeilijk zijn. Erg irri...

waar ik me ook aan erger is het amerikaanse imperialisme in films, waarmee ze hun gezichtspunten dwingend uitdragen; bijv. hun zogenaamde strijd tegen goed en kwaad etc etc
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Erik

Citaat van: Leonard Shelby op juli  3, 2005, 12:19:55
Recept voor een hollywood blockbuster:
- We hebben een leuke nieuwe techniek, daar verzinnen we een ramp/gebeurtenis bij.
- Huur 1 of 2 "topacteurs" (lees: bekende namen) in.
- Verzin een script volgens een vast recept (personages leren kenen, ramp/gebeurtenis, held redt de wereld en moet daarnaast apart ook nog even een vriendin of kind redden. Alles met een licht romantisch sausje erover heen)
- Zet een marketing campagne op met de nadruk op hoeveel moeite het heeft gekost om deze film te maken en wat voor een spektakel mensen te zien krijgen. (zodat mensen d.m.v. de voorstukjes eigenlijk de hele film al gezien hebben)
- Ga achterover zitten om te genieten van de rinkelende kassa's.
Eigenlijk is dit niet anders dan bij rampenfilms uit de jaren 70 ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Leonard Shelby

@ Wowly: Gelukkig worden er best goede films gemaakt. Anders waren we snel klaar met onze hobby  :D Ze komen alleen opvallend weinig uit hollywood (op een enkele "eternal spotlight" of "lost in translation" na) Simon heb ik nog niet gezien.... zal hem op mijn "to watch list" zetten. ;)

@DA BoSS: Inderdaad heel irritant. Helaas zal dit de kans op succes in amerika wel verhogen dus blijven ze dit doen. Zelfs als het verhaal er niet eens om vraagt wordt dit sausje er vaak nog overheen gegoten  :-\

@Erik: Dat is waarschijnlijk zelfs het trieste van het verhaal. Ze hebben in 30 jaar dus schijnbaar niets bijgeleerd. Creatieve armoede die alleen overtroffen wordt door de programma makers van SBS6  ;D

peterrr

#9
Ik ken en heb verschijnsel...

Dus ga je je horizon een andere kant op verleggen, kan niet meer kijken naar films zoals b.v alexander,troy,kingdom of heaven.

En ga je naar films kijken buiten hollywood om, en kom je pareltjes tegen meestal door op filmsite`s En hier natuurlijk. eens wat recensies te lezen.
De bioscoop ben ik na lotr al niet meer geweest (om een film te kijken, ik werk er nog wel soms  ;) )
Ik heb op dit moment de fransen wel hoog zitten (de films/acteurs dan).

mvgr peterr

b.vtje http://www.cinema.nl/cinema/index.jsp
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Kjelt

Tja wat CGSFX (computer generated special effects) betreft hebben ze dit in mijn smaak dusdanig overtrokken dat het plafond allang is bereikt. In mijn ogen zijn er twee soorten films met CGspecial effects. De eerste die wil mensen trekken door deze effecten en ik noem dat dan ook gekscherend geen special effects maar overdone spectacular effects. Daar hoef je bij mij niet meer mee aan te komen. Als voorbeeld neem ik even de rampenfilms met kometen die op aarde storten, overstromingsfilms etc. Blurk.
De tweede daar ondersteunen de special effects de sfeer en het script van de film. Voor een film als Cleopatra werden gedurende een aantal jaren hele grote decors gebouwd, dat kon toen prijstechnisch nog net(niet dat ik dit nou een voorbeeld van een goede film noem maar alleen ter voorbeeld). Vandaag de dag kun je dit soort decors en omgevingen met computereffecten genereren en als je dat met smaak, takt en niet al te frequent doet zal het een film ondersteunen en zelfs kunnen dragen. Als voorbeeld noem ik bijvoorbeeld Gladiator (ook dat vind ik geen super goede film maar de CGSFX van bijv. het amfitheater vind ik een goede ondersteuning vd film en beter als bijv. een statische matte-painting).

Oftewel samenvattend, goede zorgvuldig gekozen CGSFX kunnen (in mijn mening) een al goede film zeker ondersteunen en bijdragen aan de sfeer en setting maar CGSFX kunnen wat mij betreft nooit op zich een goede film maken, het verhaal en hoe dit verhaal wordt verteld en overgebracht zijn daar heel belangrijk voor. Ook vind ik een goede soundtrack heeeeel belangrijk maar daar sta ik zeker niet alleen.  ;D

Leonard Shelby

Helemaal mee eens.....

Special effects of computer generated images kunnen helpen een verhaal in beeld te brengen dat anders niet zou kunnen.

Als ze in Band of Brothers op een gegeven moment zoveel materieel tegelijk in beeld moeten hebben dat dit onmogelijk te doen is (domweg omdat er niet meer zoveel tanks etc. bestaan uit die tijd) dan kan de computer uitkomst bieden.
Het probleem is alleen dat in een hoop films de special effect een doel op zich zijn.

Martijn M

hebben jullie dan nooit zin in een blockbuster?!
vaak zoek ik een echte "goeie" film uit, maar soms hou ik echt heel erg van een superoverdreven feelinggood blockbustertje. Een stoere held die zichzelf opoffert voor anderen, maar ondertussen wel het meisje krijgt ;D
War of the worlds wil ik ook echt wel zien! :P
Als ik nooit een blockbuster zou kijken, zou ik veel minder van de echt goede films genieten. Zoals een paar weken geleden de al eerder genoemde Sunshine o.t. spottles mind
Dutch & Dutch

Oracle

Zo denk ik er ook over. Meestal toch de wat "betere" film, maar soms is het zoooo lekker om eens een hersenloze blockbuster te kijken, puur als vermaak. Waarbij je niet hoeft na te denken, en waarbij je met een goed gevoel afsluit (hetzij in de bios, hetzij thuis ;) )

Groet,
Mark

Wowly

Misschien is het meer de advertiseing waar je zo ziek van wordt

Voortdurend schreeuwend om je aandacht met voorfilmpjes paginagrote advertentoies etc etc

Halve tijd hebben ze weer eens veel te hoog van de toren geblazen.... :P

FrankB

Citaat van: Mark Lemmens op juli  3, 2005, 23:50:58
Zo denk ik er ook over. Meestal toch de wat "betere" film, maar soms is het zoooo lekker om eens een hersenloze blockbuster te kijken, puur als vermaak. Waarbij je niet hoeft na te denken, en waarbij je met een goed gevoel afsluit (hetzij in de bios, hetzij thuis ;) )

Inderdaad, soms heb je gewoon geen behoefte om na te denken over de drievoudige lagen, verschillende verhaallijnen en diepere betekenissen. Dan wil je gewoon vermaakt worden  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kjelt

Citaat van: FrenkB op juli  4, 2005, 16:37:39
Dan wil je gewoon vermaakt worden 

Smaken verschillen, ik wil ook wel eens een keer dit soort filmpies kijken hoor maar als ik dan 14 euro voor de bioscoop of 12++ euro voor de dvd heb betaald omdat ze de pretentie gewekt hebben dat het heel wat is dan voel ik me toch behoorlijk gena*id.

patjer1

heb je nog veel nut aan een surround installatie met deze niet blockbuster films? Kan me niet echt voorstellen dat een "gewone" film zonder al te veel actie en effect niet echt veel beter klinkt met surround dan via tv...

Martijn M

Citaat van: patjer1 op juli  4, 2005, 17:15:44
heb je nog veel nut aan een surround installatie met deze niet blockbuster films? Kan me niet echt voorstellen dat een "gewone" film zonder al te veel actie en effect niet echt veel beter klinkt met surround dan via tv...

goed punt! Denk idd dat dit voor de meeste films geld. Een mooie ht voegt zeker wel iets toe, maar dan vooral met de films die veel gebruik maken van effecten die juist via zo'n ht goed tot hun recht komen.
Dutch & Dutch

blue-eyes

Ik heb me eigenlijk nooit zo gestoord aan de techniek, of het film maken om de techniek.

Er is wat mij betreft maar 1 film die er huizenhoog boven uit springt als het om de techniek gaat: SW1. Dat is een 100% techniek film met slecht acteer werk.

Toch blijf ik het wel een leuke film vinden om de grote verhaallijn. Ik heb deel III nog niet gezien, ik hoop dat er iets veranderd is.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: keyser op juli  4, 2005, 18:26:02
goed punt! Denk idd dat dit voor de meeste films geld. Een mooie ht voegt zeker wel iets toe, maar dan vooral met de films die veel gebruik maken van effecten die juist via zo'n ht goed tot hun recht komen.

Je hebt effecten en effecten. Niet alle effecten zijn bombastisch of springen van speaker naar speaker. Het zijn ook de subtiele effecten die een film goed maken. Een goede film heeft ook juist van deze effecten nodig, bijv. het waaien van de wind, en noem maar op. Dat kan je met een TV nooit benaderen!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Dreamer

Ik kijk zeker op zijn tijd graag naar een blockbuster, maar het is gewoon zo dat ik hierin steeds vaker teleurgesteld word. En dan boeit dat spektaculaire geluid op een gegeven moment ook niet meer!
De trailers zijn vaak misleidend, omdat ze hierin de beste scènes stoppen. De trailer van King Kong vond ik er gweldig uitzien op het grote doek, maar ik vrees nu al dat de film zelf de hooggespannen verwachtigingen niet kan waarmaken.

Martijn M

Ben laatst dus naar het sublieme Batman Begins geweest, en ik kijk al uit naar de volgende blockbuster: The Island!
lijkt me super! Met Ewan McGregor en Scarlett Johansson. Beide toch ook "goede film" acteurs O0
Dutch & Dutch

take5


Voor mensen die eens wat anders willen (en het nog niet wisten  ::)); In Azie worden erg veel goede films gemaakt. Zelf ben ik helemaal fan van Koreaanse cinema. Voor info:

www.koreanfilm.org
www.koreaansefilm.nl
www.dvdforum.nl --> Asian Cinema Joint

etc etc...

Paul Landsmeer

In Azie worden prima films gemaakt - Zhang Yimou levert bijna iedere keer een (visueel) meesterwerk af. 'House Of Flying Daggers' is mijn persoonlijke favoriet, dat is een schitterend opgenomen film met fantastisch acteerwerk en een goed en pakkend verhaal. Aanrader als je eens wat anders dan de doorsnee blockbuster wilt.