KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Gestart door Bas Akkerman, januari 3, 2013, 16:49:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mondiaal

Gekke vraag misschien maar waarom een draadloze speaker kopen om er vervolgens subs e.d aan te hangen?  Natuurlijk...ik begrijp dat het beter klinkt. Is de ls50 bedraad dan niet een goedkopere oplossing?

Het idee is toch minder kabels en apparatuur? Daarom zou ik ze kopen. Anders blijft toch alles gewoon bij het oude.


Cantodea

Citaat van: mondiaal op december 28, 2020, 01:08:53
Gekke vraag misschien maar waarom een draadloze speaker kopen om er vervolgens subs e.d aan te hangen?  Natuurlijk...ik begrijp dat het beter klinkt. Is de ls50 bedraad dan niet een goedkopere oplossing?

Het idee is toch minder kabels en apparatuur? Daarom zou ik ze kopen. Anders blijft toch alles gewoon bij het oude.

Om de passieve LS50 op even hoog niveau te laten presteren als de actieve, ga je fors mogen investeren in een zeer stabiele versterker met voldoende vermogen. En zelfs dan nog ga je de weergave kwaliteit van de actieve niet benaderen, want deze heeft precies op units afgestelde versterkers, crossover zijn zeer verschillend, dsp, fase correctie.. dan moet je ook nog dacs en een streamer voorzien, want dat zit ook allemaal in LS50 Wireless.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Citaat van: mondiaal op december 28, 2020, 01:08:53
Gekke vraag misschien maar waarom een draadloze speaker kopen om er vervolgens subs e.d aan te hangen?  Natuurlijk...ik begrijp dat het beter klinkt. Is de ls50 bedraad dan niet een goedkopere oplossing?

Het idee is toch minder kabels en apparatuur? Daarom zou ik ze kopen. Anders blijft toch alles gewoon bij het oude.

Als je Kef LS50W koopt met het idee dat het draadloos is... in mijn opinie is het gewoon een uiterst complete actieve luidspreker. Het ligt enigszins anders bij de nieuwe LS50 Wireless II Meta. Deze kun je op uitzondering van de twee stroomkabels, wireless noemen. Wil je echter Hi-Res vanaf 24/192 afspelen, dan moet er toch een kabel van de ene speaker naar de andere, met uitzondering van MQA, dat kan volledig draadloos.
Tevens kun je tegenwoordig ook gelijk welke subwoofer draadloos aansturen. Bij SVS kan men een zender/ontvanger systeem krijgen en dat werkt perfect (zelf geprobeerd)
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

De XTZ 99W.12.18 ICE er tussen staan. Poorten maar dicht gedaan anders is het iets te veel van het goede. Volgens mij kan die aardig geweld leveren. Zit een Peerles XXL12 in

Ralf67

Dan heb je eigenlijk een SVS SB12nsd staan, die heeft dezelfde Peerless woofer, en ook gesloten.

Maar deze XTZ is zeker leuk te tunen.

audio_stabilo

Citaat van: Ralf67 op december 28, 2020, 21:49:22
Dan heb je eigenlijk een SVS SB12nsd staan, die heeft dezelfde Peerless woofer, en ook gesloten.

Maar deze XTZ is zeker leuk te tunen.

Klopt. Maar die poorten moeten echt dicht. Anders is het veel te gek. Nu heb ik er 1 open

Cantodea

#956
Citaat van: audiogek op december 28, 2020, 21:56:28
Klopt. Maar die poorten moeten echt dicht. Anders is het veel te gek. Nu heb ik er 1 open
Lees goed de gebruiksaanwijzing, want de poorten in combinatie met het EQ op de XTZ heeft veel verschillende tuning mogelijkheden. Bij mij bvb. is de rechtse poort dicht en staat het EQ op reference. Het teveel aan bas (pieken) kun je na meten met REW dempen met uw minidsp.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op december 29, 2020, 08:22:23
Lees goed de gebruiksaanwijzing, want de poorten in combinatie met het EQ op de XTZ heeft veel verschillende tuning mogelijkheden. Bij mij bvb. is de rechtse poort dicht en staat het EQ op reference. Het teveel aan bas (pieken) kun je na meten met REW dempen met uw minidsp.

Ja alleen heb ik niet echt kaas gegeten van rew icm mini dsp. Qua instellingen enzo

Ralf67

Dan kan je er toch mkV mensen op het forum je erin verdiepen.

Zo is er zeker nog winst te behalen denk ik.

audio_stabilo

#959
Citaat van: Ralf67 op december 29, 2020, 12:04:15
Dan kan je er toch mkV mensen op het forum je erin verdiepen.

Zo is er zeker nog winst te behalen denk ik.
[/quote

De microfoon komt morgen binnen. Dus dan ga ik eens rommelen ermee. Even kijken hoe ik dat ga doen... want ik kan de woofer niet alleen meten in de ruimte omdat de kef speakers niet uit kunnen. Dan werkt de woofer niet. Nadeel is wel dat eventuele correctie voor de kefs niet kan

audio_stabilo

#960
Zit net te denken. Misschien kan ik met de meting het beste het high pass filter in de kef app op 250 zetten zodat er bijna geen laag uit komt. En dan meten met de sub tussen een reeks van 20 hz tot 200. En dat goed krijgen. En dan het high pass filter terug zetten en een crossover instellen

Ejorne

Citaat van: Cantodea op december 22, 2020, 08:57:48
Wat veel gebruikers van de LS50 niet weten, is dat deze bijzonder goed kan klinken als hij met de achterzijde van de speaker op pakweg 15 cm van de muur staat.. ze moeten dan anderzijds wel voldoende afstand hebben van de zijwanden en een heel weinig ingedraaid worden.

Bedoel je misschien de LS50W ?
Voor zover daar veel verschil wat betreft plaatsing in zit.

Want de LS50 in mijn woonkamer gedraagt zich precies tegenovergesteld. Kort op de muur is het laag niet om over naar huis te schrijven. Ik heb ze kort op de muur gehad en wat getest met afstand en indraaien tot zo'n anderhalve meter van de muur. (zijwanden zijn op circa 3,5 meter)
Als ze verder van de wand staan komen ze helemaal los (  :tounge2: zowel letterlijk als figuurlijk )
Het laag is veel dynamischer sindsdien gebruik ik geen subwoofer meer.   

Trabuca

Citaat van: Ejorne op december 30, 2020, 10:27:37
Bedoel je misschien de LS50W ?
Voor zover daar veel verschil wat betreft plaatsing in zit.

Want de LS50 in mijn woonkamer gedraagt zich precies tegenovergesteld. Kort op de muur is het laag niet om over naar huis te schrijven. Ik heb ze kort op de muur gehad en wat getest met afstand en indraaien tot zo'n anderhalve meter van de muur. (zijwanden zijn op circa 3,5 meter)
Als ze verder van de wand staan komen ze helemaal los (  :tounge2: zowel letterlijk als figuurlijk )
Het laag is veel dynamischer sindsdien gebruik ik geen subwoofer meer.   
Heb je die goede laagweergave op meerdere plekken in de kamer of zal het een versterking door roomgain kunnen zijn?

Ik had mijn LS50's (zonder W) op ongeveer 20cm van de muur vanaf achterzijde gemeten en dat bevorderde de laagweergave meer dan wanneer ik ze verder van de muur zette.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Ejorne

Citaat van: Trabuca op december 30, 2020, 12:29:07
Heb je die goede laagweergave op meerdere plekken in de kamer of zal het een versterking door roomgain kunnen zijn?

Ik had mijn LS50's (zonder W) op ongeveer 20cm van de muur vanaf achterzijde gemeten en dat bevorderde de laagweergave meer dan wanneer ik ze verder van de muur zette.

Het klinkt het best op de sweetspot maar op meerdere plekken in de kamer klinkt het beter dan kort op de muur.
De hoeveelheid laag is overall wat minder dan kort op de achterwand maar het klinkt veel sneller en strakker.
Metingen laten ook een minder grote piek op de roomnode zien en de waterfall valt sneller af (maar ijlt wel iets langer na maar dat is op ruim 30db minder dan het meetsignaal) 

Trabuca

Citaat van: Ejorne op december 30, 2020, 12:36:21
Het klinkt het best op de sweetspot maar op meerdere plekken in de kamer klinkt het beter dan kort op de muur.
De hoeveelheid laag is overall wat minder dan kort op de achterwand maar het klinkt veel sneller en strakker.
Metingen laten ook een minder grote piek op de roomnode zien en de waterfall valt sneller af (maar ijlt wel iets langer na maar dat is op ruim 30db minder dan het meetsignaal)
Akoestiek, het blijft een vreemd iets. Althans voor mij.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

audio_stabilo

Nou de microfoon is binnen... maar ik krijg het niet voor elkaar.. alleen maar hele rare resultaten. Ik zal vast iets verkeerd doen.

Ik heb de microfoon laten meten met de spl meter in rew op 80. Daarna de meting gedaan

Ralf67


audio_stabilo


audio_stabilo

Waar moet die db lijn op staan die door de grafiek loopt? Want ik gemeten heb? Dus bijvoorbeeld 80 db ? Want als je dat verschuift kan ik niet meer zien wat nou pieken of dalen zijn

Cantodea

Citaat van: audiogek op december 31, 2020, 18:34:47
Nou de microfoon is binnen... maar ik krijg het niet voor elkaar.. alleen maar hele rare resultaten. Ik zal vast iets verkeerd doen.

Ik heb de microfoon laten meten met de spl meter in rew op 80. Daarna de meting gedaan

Die meting ziet er goed uit... maar ik raad je ten sterkste aan om meerdere metingen op verschillende plaatsen rond de luisterpositie te maken. Die dallen die je hebt op 83 Hz en 93 Hz, zijn nullen.. daar kan je met EQ niets aan doen.. je kan wel nog wat experimenteren met plaatsing van de sub/speakers zodat je ze op die manier eventueel weg kan krijgen. Verder zou ik een iets hogere housecurve nemen: LF Rise Slope op 3.5 ipv. 1.8. Target Level 75 dB is oké.

Ik neem altijd mijn Kefs mee in de meting en stel het crossover in op de Kefs. De ondervinding leert mij dat dit altijd het beste resultaat geeft.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

#970
Citaat van: Cantodea op januari  1, 2021, 09:54:27
Die meting ziet er goed uit... maar ik raad je ten sterkste aan om meerdere metingen op verschillende plaatsen rond de luisterpositie te maken. Die dallen die je hebt op 83 Hz en 93 Hz, zijn nullen.. daar kan je met EQ niets aan doen.. je kan wel nog wat experimenteren met plaatsing van de sub/speakers zodat je ze op die manier eventueel weg kan krijgen. Verder zou ik een iets hogere housecurve nemen: LF Rise Slope op 3.5 ipv. 1.8. Target Level 75 dB is oké.

Ik neem altijd mijn Kefs mee in de meting en stel het crossover in op de Kefs. De ondervinding leert mij dat dit altijd het beste resultaat geeft.

Dankje wel. Ga ik straks eens proberen. Waar zet jij de crossover altijd op in de kef app als je gaat meten
Tussen de  50 en 60 hz moet geplust worden?

Cantodea

Citaat van: audiogek op januari  1, 2021, 09:57:27
Dankje wel. Ga ik straks eens proberen. Waar zet jij de crossover altijd op in de kef app als je gaat meten
Tussen de  50 en 60 hz moet geplust worden?

idd. 50/60. Fase kan je niet voorspellen, maar doe eens meting met de fase op + en één op - .De meting die het luidst is op de grafiek is de correcte fase. Pas echter op, want als je na de meting bevoorbeeld een baspoort sluit of opend zal met zekerheid de fase veranderen, ook als je het crossover iets veranderd kan de fase omdraaien. Dus bij iedere instelling dat je veranderd, hetzij crossover of poort al of niet toe, zal je moeten hermeten.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Citaat van: Cantodea op januari  1, 2021, 11:16:09
idd. 50/60. Fase kan je niet voorspellen, maar doe eens meting met de fase op + en één op - .De meting die het luidst is op de grafiek is de correcte fase. Pas echter op, want als je na de meting bevoorbeeld een baspoort sluit of opend zal met zekerheid de fase veranderen, ook als je het crossover iets veranderd kan de fase omdraaien. Dus bij iedere instelling dat je veranderd, hetzij crossover of poort al of niet toe, zal je moeten hermeten.

Ga ik doen. Heb nu meer metingen gedaan. Maar ik weet niet waar die streep moet staan die tussen de grafiek loopt

audio_stabilo


Cantodea

Citaat van: audiogek op januari  1, 2021, 14:25:15
Volgens mij al best netjes zo

Die middellijn hoef je je niet zoveel van aan te trekken. Je schaalverdeling staat wat grof..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon