Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: Kwabbernoot op april 12, 2022, 09:57:43
Dit. Een 10 cm breed paneel op ongeveer een meter van mijn gezicht. Die haal ik ook wel eens weg als ik wat meer ruimte wil. Maar met geeft een scherpere afbeelding in de breedte. Phantom center, betere focus? Zoiets.

Groeten...

Foto is wat donker met dat tegenlicht. Met flits werd het niet echt beter.

Bushmills, lekker
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

ruud2

Citaat van: Kwabbernoot op april 12, 2022, 09:57:43
Dit. Een 10 cm breed paneel op ongeveer een meter van mijn gezicht. Die haal ik ook wel eens weg als ik wat meer ruimte wil. Maar met geeft een scherpere afbeelding in de breedte. Phantom center, betere focus? Zoiets.

Ik heb deze truc ooit ook geprobeerd maar dan met je neus tegen de plaat. ( plaat zover mogelijk naar de luisterpositie geschoven)
nu hoor je separaat beter wat er links en rechts gebeurd natuurlijk, maar wat veel meer opviel was dat je de reflectiepositie op de wand beter hoort en op die plaats wat kan absorberen of diffuus maken ( als je dat tenmiste wilt).
Echter snel weer de panelen weg want het ruimtelijk beeld  ( ruimte refecties) is ook weg.
dat heeft geresulteerd in twee diffusie paneeltjes ter hoogte van de mid / hoog unit in mijn luisterruimte.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Bijzonder. Mijn ervaring was dat de ruimtelijkheid juist gigantisch toenam. Maar een uiters onhandige setup.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

#11053
Citaat van: chansig op april 14, 2022, 12:40:13
Bijzonder. Mijn ervaring was dat de ruimtelijkheid juist gigantisch toenam. Maar een uiters onhandige setup.

Gr. Hans

zat er ook met m'n neus tegenaan op de luisterpositie. ( dat is een andere opstelling dan van kwabbernoot)
maar daarintegen ben ik ook erg verwent met m'n setje en ruimte. ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jahtari

Citaat van: ruud2 op april 14, 2022, 12:52:03
zat er ook met m'n neus tegenaan op de luisterpositie. ( dat is een andere opstelling dan van kwabbernoot)
maar daarintegen ben ik ook erg verwent met m'n setje en ruimte. ;D
Foto's?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

ruud2

#11055
Citaat van: jahtari op april 14, 2022, 12:58:47
Foto's?

topics zijn al wat ouder waarin de bouw van eea. staat.
die kromme lamp was daar even neergezet , maar is uiteraard verdwenen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DofN

Citaat van: ruud2 op april 14, 2022, 12:52:03
zat er ook met m'n neus tegenaan op de luisterpositie. ( dat is een andere opstelling dan van kwabbernoot)
maar daarintegen ben ik ook erg verwent met m'n setje en ruimte. ;D

Heb ik ook weleens meegemaakt, in een volledig gedempte ruimte met de neus op de LS en toch een bijna 3D geluid. Bizar. Daar kunnen kamferreflecties niet tegenop.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: ruud2 op april 14, 2022, 13:03:44
topics zijn al wat ouder waarin de bouw van eea. staat.
die kromme lamp was daar even neergezet , maar is uiteraard verdwenen.

Naar mijn idee wordt er praktisch nooit voldoende gedempt. Je kan eindeloos doorgaan, maar zorg wel voor een gelijkmatige RT. Je wil niet dat het laag ondergedempt is in verhouding tot mid en hoog (wat te snel gebeurt wanneer mensen maar gewoon wat panelen ophangen) want dan gaat het dof en doods klinken, en ik kan me voorstellen dat je dan ook details gaat missen.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: ruud2 op april 14, 2022, 12:52:03
zat er ook met m'n neus tegenaan op de luisterpositie. ( dat is een andere opstelling dan van kwabbernoot)
maar daarintegen ben ik ook erg verwent met m'n setje en ruimte. ;D

Hier idem qua ruimte. Dus dat maakt het verschil in ervaring dan ook bijzonder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: chansig op januari 29, 2020, 13:32:37




Vanavond even kijken of ik tijd en zin kan vinden om het eea goed neer te zetten, meten en te gaan luisteren.

Gr. Hans

Zo stond het toen bij mij.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

#11060
Citaat van: DofN op april 14, 2022, 13:32:11
Naar mijn idee wordt er praktisch nooit voldoende gedempt. Je kan eindeloos doorgaan, maar zorg wel voor een gelijkmatige RT. Je wil niet dat het laag ondergedempt is in verhouding tot mid en hoog (wat te snel gebeurt wanneer mensen maar gewoon wat panelen ophangen) want dan gaat het dof en doods klinken, en ik kan me voorstellen dat je dan ook details gaat missen.

hierbij een RT meting, naderhand zijn er nog diffusors op de achterwand en zijwand geplaatst en wat kleine wijzigingen ,  maar voor een eerste meting vrij acceptabel.
Volgens mijn beleving is het nu precies goed , niet teveel gedempt , je voelt wel eea. als je de kamer binnenkomt dat er demping aanwezig is.
sorry Hans voor de topic vervuiling
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Geen probleem hier, dus ga vooral door als dat nodig is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

Citaat van: DofN op april 14, 2022, 13:27:38
Heb ik ook weleens meegemaakt, in een volledig gedempte ruimte met de neus op de LS en toch een bijna 3D geluid. Bizar. Daar kunnen kamferreflecties niet tegenop.
De "3D" zit al in de opname.

Met veel reflectie in een ruimte hoor je volgens mij vooral minder van wat er in de opname zit, het geluid wordt gemengd met reflecties die later bij je oren aankomen.

Ik ervaar de demping in mijn ruimte als de grootste sound upgrade bij mij.

Muziek die klein, eng tussen de luidsprekers zit, is dat dan ook. Voorbeeld: Johnny and Mary van Robert Palmer. Of mama van genesis totdat de synth pad erin komt.

Muziek dat de kamer in komt, voor, naast de speakers, doet dat ook in dezelfde ruimte.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Heb je van die laatste groep ook een paar voorbeelden?

Groeten...

jahtari

#11064
Bijna alles. Paar voorbeelden die net op stonden.

Bury a friend van Billie Eilish, de stem naar voren iets boven, kleine effecten ver links/rechts buiten speakers.

The cure - a forest, lange versie, gitaar vanaf 0:50 die links langs de muur naar me toe kruipt

Dead can dance - opium, ruimte voor je wordt gevuld met een wall of sound, sommige hebben hun plek, de synth pads nemen veel ruimte in, ook hoger

Creep van radiohead - alsof je in een andere ruimte zit. Zeker hard echt geweldig effect.

Dan bekende q sound voorbeelden, lullaby van deep forest, drumloop van midden naar links langs de muur. Stemmen rechts en links naast me. Of roger waters -perfect sense part 1 met de stem lonks naast me en de piano rechts naast me (alsof ik zij speakers aan zet).

Zet daarna het geweldige fisherman van the congos op en alles is weer klein als een mono speaker in het midden.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Bedankt voor het lijstje. Ik zal komend weekend eens wat opzoeken. Q-sound tel ik eigenlijk niet mee. Die effecten hoor je overal wel. Misschien niet overal even goed maar toch.

Groeten...

Tabcam

Citaat van: jahtari op april 14, 2022, 20:55:19
Bijna alles. Paar voorbeelden die net op stonden.

Bury a friend van Billie Eilish, de stem naar voren iets boven, kleine effecten ver links/rechts buiten speakers.

The cure - a forest, lange versie, gitaar vanaf 0:50 die links langs de muur naar me toe kruipt

Dead can dance - opium, ruimte voor je wordt gevuld met een wall of sound, sommige hebben hun plek, de synth pads nemen veel ruimte in, ook hoger

Creep van radiohead - alsof je in een andere ruimte zit. Zeker hard echt geweldig effect.

Dan bekende q sound voorbeelden, lullaby van deep forest, drumloop van midden naar links langs de muur. Stemmen rechts en links naast me. Of roger waters -perfect sense part 1 met de stem lonks naast me en de piano rechts naast me (alsof ik zij speakers aan zet).

Zet daarna het geweldige fisherman van the congos op en alles is weer klein als een mono speaker in het midden.
Hoe hard speel je?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

#11067
Citaat van: Tabcam op april 14, 2022, 21:55:40
Hoe hard speel je?
Dat wisselt, nu 75-80dba.

Het systeem kan behoorlijk hard zeker qua bass. Maar probeer daar voorzichtig mee te zijn.

Over db's gesproken, mijn ruimte in de kelder meet 32 db als het stil is. (Weliswaar iphone app) Hoe is dat bij anderen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Citaat van: jahtari op april 14, 2022, 22:17:16

Over db's gesproken, mijn ruimte in de kelder meet 32 db als het stil is. (Weliswaar iphone app) Hoe is dat bij anderen?
Android app zegt tussen 17 en 20, maar volgens mij geeft meetmicrofoon in REW boven 30 aan. Dus ik weet niet hoe betrouwbaar die db meter apps zijn op smartphone
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

SpaceJS

Citaat van: chansig op april 11, 2022, 16:04:47

Aan het plafond van de dakkapel


Achter het gordijn staan 2 panelen van elk 10 cm dik. Achter de stoel dus


De panelen (en de panelen welke hierop aansluiten) naast de speakers zijn ook 10 cm dik. En achter de stof op het schuine gedeelte zitten ook panelen. Ook 10 cm dik.

De panelen achter het gordijn stonden eerst nog achter de panelen welke direct naast de speakers staan.

Gr. Hans

Leuk die experimenten, soms ben ik wel eens jaloers op de vrijheid die sommige van jullie hebben.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

chansig

#11070
Mijn gedachte is: Goede speakers, fijne/goede akoestiek, al dan niet DSP >> zorgt ervoor dat je bijna de ruimte kan horen in een opname.

Met het paneel tussen de speakers (zie mijn opstelling toentertijd) vond ik deze ervaring schrikbarend sterk en groot. Voor mij werd duidelijk dat er veel info verloren gaat door de aanwezige cross talk.

Maar niet te doen als het gaat om fatsoenlijk, onderuit gezakt, quasi nonchalant muziek luisteren. De software van BACCH benadert deze ervaring een beetje. Maar haalt het niet bij een fysiek paneel. Mogelijk ook omdat ik de instap software gebruik.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

SpaceJS

Citaat van: chansig op april 15, 2022, 15:14:29
Mijn gedachte is: Goede speakers, fijne/goede akoestiek, al dan niet DSP >> zorgt ervoor dat je bijna de ruimte kan horen in een opname.

Met het paneel tussen de speakers (zie mijn opstelling toentertijd) vond ik deze ervaring schrikbarend sterk en groot. Voor mij werd duidelijk dat er veel info verloren gaat door de aanwezige cross talk.

Maar niet te doen als het gaat om fatsoenlijk, onderuit gezakt, quasi nonchalant muziek luisteren. De software van BACCH benadert deze ervaring een beetje. Maar haalt het niet bij een fysiek paneel. Mogelijk ook omdat ik de instap software gebruik.

Gr. Hans

wordt de noodzaak van dat paneel tussen de speakers minder naar mate ze verder uit elkaar staan?
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

chansig

#11072
Nee, zeker niet.

Evena aangepast, had de vraag niet goed/te snel gelezen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

#11073
Citaat van: SpaceJS op april 15, 2022, 20:23:47
wordt de noodzaak van dat paneel tussen de speakers minder naar mate ze verder uit elkaar staan?
Het idee van het paneel zoals Hans gebruikt is om het linker kanaal niet in je rechteroor te krijgen en vice versa. Hoe dichter de speakers bij elkaar, hoe minder kans op crosstalk.
Als je de speakers op hun normale positie laat staan zul je echt maximaal met je neus tegen het paneel moeten zitten en dan nog zal er enige crosstalk zijn.

Groeten...

Kwabbernoot

Citaat van: ruud2 op april 14, 2022, 11:54:26
Ik heb deze truc ooit ook geprobeerd maar dan met je neus tegen de plaat. ( plaat zover mogelijk naar de luisterpositie geschoven)
nu hoor je separaat beter wat er links en rechts gebeurd natuurlijk, maar wat veel meer opviel was dat je de reflectiepositie op de wand beter hoort en op die plaats wat kan absorberen of diffuus maken ( als je dat tenmiste wilt).
Echter snel weer de panelen weg want het ruimtelijk beeld  ( ruimte refecties) is ook weg.
dat heeft geresulteerd in twee diffusie paneeltjes ter hoogte van de mid / hoog unit in mijn luisterruimte.

Zoals ik het middelste paneel heb opgesteld is niets minder dan het verminderen van de eerste reflectie van de linker speaker op de rechter muur en de rechter speaker op de linker muur. Dus niet tegen crosstalk zoals in Hans zijn eerdere opstelling.
Mijn opstelling zorgt met name voor een betere focus van de stemmen en instrumenten. Of zoals mijn vriendin zei: het klinkt intenser. Zo had ik het nooit bekeken maar ik vind het wel een goede karakterisering.
Met de ruimtelijkheid zit het wel aardig. Het zal vast beter kunnen maar voor nu vind ik het prima.

Groeten...